29" hjul? lätta till bra pris!!

Så vida' man inte kör fixie då ;)
Ärligt talat så är det ju lite nörderi att välja ett Hope med 40 POE framför ett DT (ex Spline) med 36.
Däremot 40 mot DT's standard på 18 POE märks om man skiftar direkt mellan dom.

// Larsa

Jag lånar den här tråden lite. Tänkte uppgradera mina hjul då de nuvarande på min al ht väger 2060 g. Lägger helst inte mer än 5000 kr.

Har 15mm fram och QR bak. Jag väger 84 kg och cyklar i huvudsak grus och stig, ibland lite stökigare. Några långlopp per år, med främsta fokus på cv. Vad rekommenderas?

Vill helst om det är möjligt kunna flytta över hjulen på framtida mtb som antagligen kommer ha modernare axelstandard än den nuvarande.

1830 gram får väl anses som ganska tungt, även om det är fina hjul och säkert ett rationellare val för de allra flesta cyklister (men sånt låtsas vi inte om).

Cyklar man inte allt för stökigt och/eller är allt för tung så borde hjul från Actionsports med DT-nav och Crest eller XR331 passa kravspecifikationen, om inte annat så ser man vad hjulen kommer att väga om man testar lite olika kombinationer på deras hemsida.

enricoo skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där var ungefär vad jag hoppades på. Har
> även kikat på DT 240 naven. Är de värda de
> extra slantarna?

Nästan alltid, alternativet är att gå på DT350.

DT240s är jättefina nav som är lätta att serva och till rätt bra pris från Actionsports. Om det är värt de extra pengarna från andra bra, men tyngre, nav är upp till dig.

Tror ni att ztr crest fälgarna är hållbara nog för 84 kilo eller ska man gå på tex ztr arch ex för säkerhets skull? Det är dock vikten jag vill kapa så jag köper gärna ztr crest eller dt xr331 hellre än ztr arch om det funkar.

Isf för att starta en ny tråd tänkte jag kolla om ni har några tips på prisvärda stabila 29'or, där vikten är av mindre betydelse? Ska vara "ful-hjul" till min spectral

enricoo skrev:
> Tror ni att ztr crest fälgarna är hållbara nog
> för 84 kilo eller ska man gå på tex ztr arch ex
> för säkerhets skull? Det är dock vikten jag
> vill kapa så jag köper gärna ztr crest eller dt
> xr331 hellre än ztr arch om det funkar.

Jag tror man helt enkelt får acceptera att såpass lätta fälgar kräver mer service (för ekerspänningen) och att de inte håller lika länge. Jag väger som du och kör med XR331 för tävling och medelteknisk stig. Blir det köttigare terräng (men fortfarande stig) så kör jag sönder dem rätt fort, så det har jag ett annat hjulpar till. Har avverkat Crest-fälgar på samma sätt.

enricoo skrev:
> Tror ni att ztr crest fälgarna är hållbara nog
> för 84 kilo eller ska man gå på tex ztr arch ex
> för säkerhets skull? Det är dock vikten jag
> vill kapa så jag köper gärna ztr crest eller dt
> xr331 hellre än ztr arch om det funkar.

Jag kör med ztr ctrest fälgarna och väger 93kg och de har hållit för mig (kört cykelvasan, en del halvbrötig stig), däremot så får jag spänna ekrarna stup i kvarten...blir snart loctite..

Bygger man custom (kostar en slant mer än färdiga set) så kan man ju göra om efter önskemål.
Xxls hjul verkar ju anses vara som Arch i styvhet läste jag någonstans. För 2500 är dom billiga, dock inte superlätta med 1725g plus.

Jag väger inte ens 70, därför törs jag köpa Crest :)

PeterÄlvsjö skrev:
> Vilka XXL-hjul pratar ni om som väger 1725?

White black flag overkill. Dvs sun Ringle black flag pro 29". Varit uppe i varenda hjultråd på happy nyligt tror jag.
Kolla xxltråden. 1725 utan adaptrar stämmer nog.

NickPick skrev:
> PeterÄlvsjö skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vilka XXL-hjul pratar ni om som väger 1725?
>
>
> White black flag overkill. Dvs sun Ringle black
> flag pro 29". Varit uppe i varenda hjultråd på
> happy nyligt tror jag.
> Kolla xxltråden. 1725 utan adaptrar stämmer nog.

Fast någe 1700 g vägde dom ju inte enligt alla i xxl´s tråd? Inte dom jag köpte hem ialfl, och det verkade vara pro-modellen om man läser vad alla skriver där, dryga 1800g, men för 2500 känns dom ändock rätt prisvärda tycker jag.

macaai skrev:
> NickPick skrev:
> -----
> > PeterÄlvsjö skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vilka XXL-hjul pratar ni om som väger 1725?
> >
> >
> > White black flag overkill. Dvs sun Ringle black
> > flag pro 29". Varit uppe i varenda hjultråd
> på
> > happy nyligt tror jag.
> > Kolla xxltråden. 1725 utan adaptrar stämmer
> nog.
>
> Fast någe 1700 g vägde dom ju inte enligt alla i
> xxl´s tråd? Inte dom jag köpte hem ialfl, och
> det verkade vara pro-modellen om man läser vad
> alla skriver där, dryga 1800g, men för 2500
> känns dom ändock rätt prisvärda tycker jag.

1727g för 27,5 med QR.. 1811g för 29"

En kompis till mig har kört på såna hjul fast med dt 240-nav istället. Han väger nog in på dryga 90 kg. Han kör tufft med väldigt bra teknik och dom är fortfarande spikraka. Funderar själv på att köpa de fälgarna med 240-nav..

singletrack sa:
En kompis till mig har kört på såna hjul fast med dt 240-nav istället. Han väger nog in på dryga 90 kg. Han kör tufft med väldigt bra teknik och dom är fortfarande spikraka. Funderar själv på att köpa de fälgarna med 240-nav..

Låter som du pratar om mig! Tyvärr bara delen om att ha sådana hjul med dt240-nav. Mycket nöjd.

johnny165 sa:
Jag hade kollat på ebay efter AC wide lightning, såg några nyligen för ca 4500

AC WL är väl inte världens stabilaste hjulset, men funkar säker ok för XC-bruk om man inte "bryter" allt för mycket när det ska ståtrampas.
Med 100kg's vikt med krav på så pass lätta 29"s hjul, så skulle jag satsat på offset'ad Ryde Trail-fälg och Sapin D-Light ekrar för maximal styrka (i sidled) utan att vikten ska braka iväg, nav väljs efter plånbokens tjocklek (DT240/Hope Pro/DT350/Fun Works).

http://www.actionsports.de/en/wheels/custom-wheels/mtb-disc-29er/?p=1&o=4

Senast ändrad:
Stewe sa:
Fulkinesen Har naven fungerat bra? INga bytta kullager?[/quote sa:
Inga problem, men jag har bara kört dom två säsonger.
Fun works naven är nog idag klart bättre än sitt rykte

Jättebra ju! Jag köpte hjul med Novatec-nav från ett annat ställe. De visade sig vara katastrofala. Jag knäckte ett baknav (den inre axeln) och fick byta kullager efter 3 månaders cykling. Och då väger jag 75kg.

larsaw sa:
johnny165 sa:

AC WL är väl inte världens stabilaste hjulset, men funkar säker ok för XC-bruk om man inte "bryter" allt för mycket när det ska ståtrampas.
Med 100kg's vikt med krav på så pass lätta 29"s hjul, så skulle jag satsat på offset'ad Ryde Trail-fälg och Sapin D-Light ekrar för maximal styrka (i sidled) utan att vikten ska braka iväg, nav väljs efter plånbokens tjocklek (DT240/Hope Pro/DT350/Fun Works).

Jag kör den fälgen med DT240 nav och DT aero-ekrar. Säkert bra men inte direkt billiga. Tror jag gav ca 7000kr.

Fulkinesen sa:
Stewe sa:
Fulkinesen Har naven fungerat bra? INga bytta kullager?[/quote sa:
Inga problem, men jag har bara kört dom två säsonger.
Fun works naven är nog idag klart bättre än sitt rykte

Jättebra ju! Jag köpte hjul med Novatec-nav från ett annat ställe. De visade sig vara katastrofala. Jag knäckte ett baknav (den inre axeln) och fick byta kullager efter 3 månaders cykling. Och då väger jag 75kg.

Sant, Novatec är riktigt kassa. Jag har haft Funworksnav som har varit tillverkade av Cho Sen, dom var helt oklanderliga, om det stämmer att dom har bytt tillverkare är bara att beklaga.

Cannondale jekyl 1000 sa:
larsaw sa:
johnny165 sa:

Jag kör den fälgen med DT240 nav och DT aero-ekrar. Säkert bra men inte direkt billiga. Tror jag gav ca 7000kr.

Jo det drar iväg om det ska vara fin-nav.
Gamla Grekernas ordspråk gäller än: Hållbart - Lätt - Billigt, välj två!!

Jag har kört med fyra olika hjulpar med Fun Works nav från Action Sports de senaste 10 åren. Det enda jag har gjort på dessa hjul är ett byta av kullager bak på ett hjul samt byte av några Sapim cx-ray ekrar på ett bakhjul. Väger 70 kg och kört massor av långlopp på hjul av den typen utan problem. Nav som är billiga, enkla att serva och numera finns det olika adaptrar för olika hjulaxkar och bodys också.

enduromannen sa:
Jag har kört med fyra olika hjulpar med Fun Works nav från Action Sports de senaste 10 åren. Det enda jag har gjort på dessa hjul är ett byta av kullager bak på ett hjul samt byte av några Sapim cx-ray ekrar på ett bakhjul. Väger 70 kg och kört massor av långlopp på hjul av den typen utan problem. Nav som är billiga, enkla att serva och numera finns det olika adaptrar för olika hjulaxkar och bodys också.

Känner X-antal som kör Funworkshjul inkl mig själv, superlätta att serva. Har man kontakter i kullagerbranschen kastar man i SKF när de är utslitna. Förresten enduromannen dina 26 Funworks som jag köpte av dig för 5 år sedan? De går på pendlaren och jag har inte gjort ett skit. :D

Tillbaka
Topp