2x på gravel - erfarenheter?
Är det många som kör MTB-växlar på CX?Tänker så också. Snabbt att dumpa växlar. Ny sram transmission lär då aldrig slå in på cx loppen de det tycks ta en evighet att växla i flera steg.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det många som kör MTB-växlar på CX?Tänker så också. Snabbt att dumpa växlar. Ny sram transmission lär då aldrig slå in på cx loppen de det tycks ta en evighet att växla i flera steg.
Inte enligt bilderna. Sram Explore, Shimano GRX och en del Dura Ace. Kan inte spana ett enda XTR.Är det många som kör MTB-växlar på CX?
Det är för att maxa farten i starten, sen används den knappt.1/2 OT för den här tråden men intressant att se hur många som fortfarande kör 2X i världscupen för cyclocross.
Varför är det så. Snabbare kunna dumpa växlar? Redundans med två växelförare?
![]()
Cyclocross gallery: Mud, glorious mud
Part two of our bumper gallery builds to the festive period's dramatic, slimy end on New Year's Day.escapecollective.com
Så Transmission lär väl inte vara så aktuellt hur som.Inte enligt bilderna. Sram Explore, Shimano GRX och en del Dura Ace. Kan inte spana ett enda XTR.'
Varför en mardröm? Utveckla gärnaMed mina erfarenheter av 2x på gruset låter tvådelat som en mardröm. Med elväxlar blir det kanske bättre?
För de som kan byta hoj två gånger per varv är det nog inget problem med 2-delat, men för oss vanliga dödliga så är risken för igenkloggad drivlina betydligt större med en framväxel som samlar gräs och lera. Det var den enda anledningen till att jag gick över till singelklinga på CX.Med mina erfarenheter av 2x på gruset låter tvådelat som en mardröm. Med elväxlar blir det kanske bättre?
Men hur hade det varit med 46(48?) istf 44 fram?Pga orsak har cykeln tillfälligtvis byggts tillbaka till 1x men denna gång 11-36 bak. 3x30 min sub-tröskel på programmet och (kanske tack vare den gnetiga januaribrisen) saknades varken växlar uppåt eller nedåt. Oklart om tätare stegning som t.ex 11-32 eller 11-28 hade höjt upplevelsen.
Dyrt.Men hur hade det varit med 46(48?) istf 44 fram?
För att svara på trådstarten har jag ett "typ" mulletbygge: GRX600 vevparti 46/30 kombinerat med en GRX800 long cage rear derailleur för singelklinga bak, och på den en Garbaruk-arm så att jag kan köra en 11/42-kassett. Kedjelängden fick jag att funka med hela uppsättningen genom att jag bytte ut jockeyhjulen från original 600-växelväljaren och satte dom på Garbaruk-armen. Det blev fel med kedjan när jag körde med hjulen från 800-växeln.
30 fram mot 42 bak ger underbar utväxling i branta backar om man släpar på packning!

Kul med återkoppling från verkligheten, tack för det!Efter en sejour på 50/34x11-34 under våren blev det till helgens Unmapping Hestra (350 km mixed terrain, self-supportes, point-to-point race) ett steg tillbaka till 1x. Men till skillnad från föregående två år valde jag en lite mindre framklinga och aningen tätare kassett 42x11-36T.
och med tanke på att du även skriverMen i stort sett kan jag inte se en bättre utväxling med 1x än denna för den fartambition jag hade.
och bilderna på över din tid+effekt på de olika kassettklingorna (ffa att du endast var ~2min med låg effekt på tyngsta utvx och ~tre ggr längre tid, med ~7ggr högre effekt, på lättaste)Enda gången jag kunde ha önskat ett lite större bakdrev var i backen efter Knäred, men det gick bra att tugga sig uppför med lite mer kraft när det bara var 15 mil in i loppet.
Det hade säkert varit ännu bättre med 40T som singelklinga men x-sync i den storleken funkar inte med min effektmätarspindel. Likaså är 34T den minsta (dubbel-)klingan som passar men har funderat på en 46/34T kombo fram.
Man kan stirra sig blind på utväxlingstabeller men man får inte glömma att hur växlarna används är minst lika viktigt som omfånget. Ju brötigare och stökigare väg med större skillnader i fart desto enklare blir det om man dessutom slipper hoppa mellan klingorna fram. Är det däremot som landsvägsåka fast på obelagt underlag, ja då passar förmodligen 2x och tätare kassett bättre.