Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har kört nära 10 år på 50/34x11-28. Har funkat utmärkt till allt mellan snabba lvg-pass till fina grusrundor. För att kunna myscykla grus bytte jag ut 34-drevet mot ett 36t. Då fick jag en fin glidarväxel att segla runt på. Dock kanske 36x28 blev lite onödigt tungt i vissa branter.
46/36 fram känns för tight. Då tappar 2x poängen. 46/32 eller 30 för att aldrig behöva stå och bryta.
Ska man åka fort på nackas knöliga grusslingor har man ofta kedjan på fel framklinga. Det har jag testat noga.
I det här fallet var det 8x(50s @ 130%, 40s vila) och tyvärr hade jag inte tillgång till en topografin som erbjöd backbryt för varje "på" och utför i varje "av".Är det en distinkt backe behöver man ju bara trycka till i början. Sedan krypa ihop och låta gravitationen leverera.
Varför mäter du överhuvudtaget, det är synd om mänskligheten?I det här fallet var det 8x(50s @ 130%, 40s vila) och tyvärr hade jag inte tillgång till en topografin som erbjöd backbryt för varje "på" och utför i varje "av".
Ska man åka fort på nackas knöliga grusslingor har man ofta kedjan på fel framklinga. Det har jag testat noga.
Minst.Jag tror du har rätt där. Men cyklar man 1h i valfri riktning ser terrängen annorlunda ut och backarna blir mindre branta.
Kanske behöver man en Nackacykel 1x och en för övriga Sörmland 2x?
På den där turen verkar din nuvarande utväxling ganska optimal. Hade ett vanligt 50/34 varit funkis?Dagens Sweetspot körning med bitvis bra vind gav ändå inte möjlighet att köra 52x11 (med 40 mm däck). det behövdes över 50 kph.för att inte kadensen skulle vara trögt låg. Måste verkligen hitta ett par bra 48/34 eller 48/36-klingor.
Visa bilaga 671367
Visa bilaga 671366
Förmodligen. Skillnaden mellan 50 och 48 är ju 4% så kanske är det tillräckligt men åas kommer.jag nog inte hålla denna snitteffekt mer än runt 70-90 minuter vilket de flesta grusturer/-lopp inte är.På den där turen verkar din nuvarande utväxling ganska optimal. Hade ett vanligt 50/34 varit funkis?
Vavaräjasa, läs inlägg #4 ?Dagens Sweetspot körning med bitvis bra vind gav ändå inte möjlighet att köra 52x11 (med 40 mm däck). det behövdes över 50 kph.för att inte kadensen skulle vara trögt låg. Måste verkligen hitta ett par bra 48/34 eller 48/36-klingor.
Visa bilaga 671367
Visa bilaga 671366
Tänk om jag bara lyssnat (och du lagt på 6T på kassetten) då hade vi kunnat spara 6 sidor på servernVavaräjasa, läs inlägg #4 ?
Trist för alla om vi tagit det i pm?Tänk om jag bara lyssnat (och du lagt på 6T på kassetten) då hade vi kunnat spara 6 sidor på servern
52x11 är väl för att mata på utför eller sitta i snabb klunga? Tänker jag iaf.Dagens Sweetspot körning med bitvis bra vind gav ändå inte möjlighet att köra 52x11 (med 40 mm däck). det behövdes över 50 kph.för att inte kadensen skulle vara trögt låg. Måste verkligen hitta ett par bra 48/34 eller 48/36-klingor.
Visa bilaga 671367
Visa bilaga 671366
Eller 12-25 (12-28) kassett? En sådan kassett borde bli jämnare sliten.Dagens Sweetspot körning med bitvis bra vind gav ändå inte möjlighet att köra 52x11 (med 40 mm däck). det behövdes över 50 kph.för att inte kadensen skulle vara trögt låg. Måste verkligen hitta ett par bra 48/34 eller 48/36-klingor.
Visa bilaga 671367
Visa bilaga 671366
Ja, vilken idé! Och kanske med en 50T singelklinga fram, den lilla användes ju ändå aldrig (denna gång).Eller 12-25 (12-28) kassett? En sådan kassett borde bli jämnare sliten.
"mindre benägen att frysa."?, det är väl just det som kan vara problem i gegga, minusgrader och grus. Själv kämpar jag på med dessa problem som ibland uppstår med 2x.Föredrar 2x fram på vintern eftersom framväxeln är mindre benägen att frysa. Därigenom slipper man SS...
![]()
Nu cyklar jag i (och av) princip aldrig i terrängen, så geggan består i mitt fall av modd och saltslask. Vilket alltså inte bekommer framväxeln nämnvärt, men får bakväxeln att frysa efter ett par kilometer."mindre benägen att frysa."?, det är väl just det som kan vara problem i gegga, minusgrader och grus. Själv kämpar jag på med dessa problem som uppstår ibland med 2x.
Låter klokt. Beprövad teknik ska man aldrig underskatta!Nu cyklar jag i (och av) princip aldrig i terrängen, så geggan består i mitt fall av modd och saltslask. Vilket alltså inte bekommer framväxeln nämnvärt, men får bakväxeln att frysa efter ett par kilometer.
Funderar på att gå över till old-school friliggande wire utan höljen.
Vad är det för vajerväxlar som inte behöver något hölje alls?Nu cyklar jag i (och av) princip aldrig i terrängen, så geggan består i mitt fall av modd och saltslask. Vilket alltså inte bekommer framväxeln nämnvärt, men får bakväxeln att frysa efter ett par kilometer.
Funderar på att gå över till old-school friliggande wire utan höljen.
Åtminstone för framväxeln så har ju Jan Heine en helt vajerfri lösningVad är det för vajerväxlar som inte behöver något hölje alls?
+1Jag kör heldraget för att iallafall bara ha två höljeändar.
Det stämmer ju bara om allta annat är lika och det stämmer ju inte alltid, Ett exempel som många har erfarenhet av Shimanos tidigare lösning med synliga växelvajrar till STI-reglagen och hur mkt bättre de var än konkurrenternas alternativ redan i de första 8-delade generationerna liksom hur dålig Shimanos första egna lösning var med dolda växelvajrar jmf med generationen innan.Så fort man ökar andelen vajer i hölje ökar också friktionen, om sådan inträffar. Generellt vill man ha så lite vajer i hölje som bara möjligt imho.
Den är mer rolig att se på än att använda misstänker jag.Alltså den där växelspakslösningen är ju så jäkla cool! Inget jag skulle vilja ha varje dag kanske, men det är ändå asfräckt!
Såg en film med Campagnolo växelspak för bakväxeln på Instagram härom dagen. Bilder finns en bit ner på den här sidan:Nå ja, det är väl en gammal Simplex-lösning.
Visa bilaga 671601
Såg just en liknande lösning för bakre växeln. Hittar den förstås inte just nu.
Just den ja. Den övre spaken vrids så att hjulaxeln flyttas fram o tillbaka för att justera kedjespänningen vid växling.Såg en film med Campagnolo växelspak för bakväxeln på Instagram härom dagen. Bilder finns en bit ner på den här sidan:
Kallades ju även självmordsväxel...Den är mer rolig att se på än att använda misstänker jag.
Såklart krävs hölje under styrlindan ned till ramröret, och vid växelföraren bak, men i övrigt har det historiskt funkat bättre (för mig) med friliggande wire. Modden har en otrevlig förmåga att bygga på under ramröret och runt vevlagret, och sen fryser skiten fast inne i höljet. Bör påpekas att cykeln har utvändig dragning på undersidan, vilket är en synnerligen usel lösning vintertid.Vad är det för vajerväxlar som inte behöver något hölje alls?
Jag kör heldraget för att iallafall bara ha två höljeändar.
Exakt så! Det är ju nedväxling till mindre drev som ibland krånglar när det fryser. Fram kan man då hjälpa till lite med klacken om det går trögt.Föredrar 2x fram på vintern eftersom framväxeln är mindre benägen att frysa. Därigenom slipper man SS...
![]()
Övergångar högt upp på ramröret och vid bakväxeln är alla nedåtriktade och därmed självdränerande. Höljet fram är skyddat från stänk, höljet bak är kort vilket borgar för låg friktion.övergång öppen vajer till hölje riskerar att dra in vatten. hjälper gravitation till så att vatten kan rinna längs vajern in i höljet är det ännu värre. likaså om övergången sker nära något som stänker, t ex ett däck.
med hölje hela vägen minskas således risken för fastfrysning.
flödig insmörjning med helsyntet motorolja tar normalt sett mer än väl hand om den ökade friktionen. det är för långa höljen mycket viktigt att de är tryckstabila, så systemet inte fjädrar.
Klart de e bra med lite olja eller smörjmedel i höljena, tar ja alltidintressant teori, men olja inne i höljet fungerar i min erfarenhet även vintertid utan närmare underhåll i decennier. oljan gör att det löper lätt, och tycks vara fördelaktigt även när det gäller typisk risk för vajerbrott vid dess infästning vid vajerns infästningar.
risken att det krånglar långt innan dess med torra vajerhöljen är nog nära 100 procent.
jag har annars inget direkt emot fria vajrar när de har ett utförande så som du beskriver, men på flera av mina cyklar är konstruktionen olyckligtvis från fabriken sådan att vatten som hamnar på vajern kan rinna ner i höljet. inomhus varm förvaring så det torkar upp ordentligt är då nödvändig om det inte skall frysa vintertid.
Jag byggde om min broms till öppen vajer. Det var lite pilligt men det blev bra.Vad är det för vajerväxlar som inte behöver något hölje alls?
Jag kör heldraget för att iallafall bara ha två höljeändar.
Undvika att tappa kedjan?1/2 OT för den här tråden men intressant att se hur många som fortfarande kör 2X i världscupen för cyclocross.
Varför är det så. Snabbare kunna dumpa växlar? Redundans med två växelförare?
Tänker så också. Snabbt att dumpa växlar. Ny sram transmission lär då aldrig slå in på cx loppen de det tycks ta en evighet att växla i flera steg.Om man kollar på hur de typiska banorna ser ut i CX-mecka så är det ju gott om korta, mycket branta, backar tillsammans med mediokert till kass grepp så jag gissar på att man gärna vill ha en framväxel för att snabbt kunna skifta tempo men behålla kadensen för att minska risken att slira (och bli stående) på väg upp.
Men jag har aldrig cyklat en CX-bana så egentligen har jag ingen aning om varför man skulle vilja välja det ena före det andra.
Det lär väl vara en baggis med NW klinga +kedjestyrare?Undvika att tappa kedjan?