Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad menar du med "förhållandevis tunga" i konkreta siffror eller jmf med andra likadant byggda kassetter? Det verkar vara ett rent påhitt för i verkligheten stämmer det inte.inte hört om problem med miche. verkligen bra att friheten med dem finns.
med stora drev blir de förhållandevis tunga.
Jag kompromissar och lägger bara upp vissa pass på stava. Tror ärligt talat ingen bryr sig....Mja, på sätt och vis avvecklar man ju en del av cyklingen om man bara ska vara så jävla snabb som möjligt hela tiden. Jag tycker helt ärligt synd om alla dårar som ska sitta ihopvikta och köra så dammet ryker även på grusväg. Finns tydligen inte en endaste gren av cykling som inte måste optimeras sönder och tappa all charm. ?
Och nej, det påverkar inte mig. Tycker bara det är lite trist att så många missar de andra aspekterna.
PS. Jag har mycket roligare på MTB sen jag slutade med Strava. Helt ärligt. DS.
HåkanC du är en klippa! Bra undersökt!Vad menar du med "förhållandevis tunga" i konkreta siffror eller jmf med andra likadant byggda kassetter? För i verkligheten verkar det inte stämma
För när man jmf de angivna vikterna verkar de snarare lättare än de jämförbara CS-R7000 och ha mer eller mindre jämförbar vikt med CS-R8000
Miche Primato Light: 242g
Shimano CS-R7000: 269g
Shimano CS-R8000: 243g
Shimano CS-HG700: 379g
Shimano CS-HG800: 335g
Att Miche Primato Light är lättare än den likadant uppbyggda CS-R700 verkar till stor del bero på att största kassettklinga är i alu.
Att Miche Primato Light är dyrare och att åtminstone största kassettklingan har kortare livslängd än jämförbara kassetter tvivlar väl ingen på.
Men att de skulle vara tyngre verkar alltså tokigt, åtminstone jmf med likvärdiga kassetter
Jag har gjort mig så osynlig det går på Strava. I alla möjliga hänseenden. Tycker det är ett fantastiskt verktyg för att hitta nya vägar och stigar att upptäcka men jag har noll intresse i att jämföra med andra.Jag kompromissar och lägger bara upp vissa pass på stava. Tror ärligt talat ingen bryr sig....
Strava har jag bara för att hålla koll på hur många mil jag få ihop. Sen är det kul om man blir snabbare på vissa segment. Så hade blivit tråkigare att cykla utan stravaJag kompromissar och lägger bara upp vissa pass på stava. Tror ärligt talat ingen bryr sig....
Frihjulskroppen håller inte med.Kassetter i helgjuten monokockkonstruktion förefaller mig vara en oerhört dålig idé av uppenbara skäl.
Roligaste som finns att med polygrip brotta av ett drev i taget från en aluminiumbody...?Frihjulskroppen håller inte med.
Brukar använda två kedjepiskor.Roligaste som finns att med polygrip brotta av ett drev i taget från en aluminiumbody...?
Är inte grus typ det allra roligaste att maxa hastigheten på? Även om man som jag är jäkligt långsam :DMja, på sätt och vis avvecklar man ju en del av cyklingen om man bara ska vara så jävla snabb som möjligt hela tiden. Jag tycker helt ärligt synd om alla dårar som ska sitta ihopvikta och köra så dammet ryker även på grusväg. Finns tydligen inte en endaste gren av cykling som inte måste optimeras sönder och tappa all charm. ?
Och nej, det påverkar inte mig. Tycker bara det är lite trist att så många missar de andra aspekterna.
PS. Jag har mycket roligare på MTB sen jag slutade med Strava. Helt ärligt. DS.
Att få "bitmärken" i HG-frihjulskroppar("bodys") av aluminium är ett välkänt problem med "dåligt" konstruerade nav eftersom HG är konstruerat för att bodyn skall vara i hårt material, inte alu, gärna stål men även titan funkarRoligaste som finns att med polygrip brotta av ett drev i taget från en aluminiumbody...?
Smart!Brukar använda två kedjepiskor.
Ja det där är ju ett bekymmer.. Jag har cyklat mycket med Hopenav med alubody och det är ett litet aber. Ny body i stål kostar väl ungefär en tusenlapp numer därtill.. Senaste naven fick frihjulskropp i titan och ett Hopenav har fått microsplinebody, vilken inte lär få samma problem. Utvecklingen går framåt!Att få "bitmärken" i HG-frihjulskroppar("bodys") av aluminium är ett välkänt problem med "dåligt" konstruerade nav eftersom HG är konstruerat för att bodyn skall vara i hårt material, inte alu, gärna stål men även titan funkar
![]()
Det finns olika 'gör-det-själv'-lösningar man kan prova för att minimera problemen med "bitmärken" i alubodies, tex att ta häftpistolsklamrar som man rätar ut och lägger mellan kassett och body längs splinesen.
Men till DTs-nav finns det kassettkropp i stål
(även om den just här verkar vara slutsåld nu)![]()
Freehubs & Conversion Kits
Freewheels and conversion kits for various axle systems and cassettes – simplify the conversion of your bike hub | bike-componentswww.bike-components.de
Även till nav från den stora OEM-tillverkaren Novatec (det finns många hjultillverkare som använder deras nav) finns sedan flera år bodys med "bitskydd": ABG(en stålspline) just för att slippa "bitmärken" i bodyn.
![]()
Läs mer här: ABG Feature
Med stigande ålder kommer du undan för undan bli svagare och problemet med bitmärken i naven minskar. Utvecklingen går både framåt och bakåt!Smart!
Ja det där är ju ett bekymmer.. Jag har cyklat mycket med Hopenav med alubody och det är ett litet aber. Ny body i stål kostar väl ungefär en tusenlapp numer därtill.. Senaste naven fick frihjulskropp i titan och ett Hopenav har fått microsplinebody, vilken inte lär få samma problem. Utvecklingen går framåt!
Vågskålen mellan för- och nackdelar med åldrandet behöver alltid fyllas på i fördels-skålen, så sådana insikter är varmt välkomna!?Med stigande ålder kommer du undan för undan bli svagare och problemet med bitmärken i naven minskar. Utvecklingen går både framåt och bakåt!
De Hunt kassettkroppar av Shimanotyp som finns på mina cyklar har en förstärkning av stål på någon av splinsen. Det är verkligen ingen nyhet.Ja det där är ju ett bekymmer.. Jag har cyklat mycket med Hopenav med alubody och det är ett litet aber. Ny body i stål kostar väl ungefär en tusenlapp numer därtill.. Senaste naven fick frihjulskropp i titan och ett Hopenav har fått microsplinebody, vilken inte lär få samma problem. Utvecklingen går framåt!
Hunt skulle haft förstärkning av sina nav så de inte havererar istället...? Anekdotiskt bevisat eftersom alla mina Hunthjul gått sönder (haft ett par).?De Hunt kassettkroppar av Shimanotyp som finns på mina cyklar har en förstärkning av stål på någon av splinsen. Det är verkligen ingen nyhet.
Eller som @HåkanC skriver, använd en klammer eller ett jungfruben om det inte redan finns en förstärkning.
Tyvärr får man bitmärken i bodyn även långt efter 40…Vågskålen mellan för- och nackdelar med åldrandet behöver alltid fyllas på i fördels-skålen, så sådana insikter är varmt välkomna!?
Jag räknar med tre års fortsatt utveckling och märken i bodyn innan 40-årskrisen slår till med full styrka genom förvåning av att jag inte längre ser några märken i bodyn vid kassettbyte, helt enkelt.
Du mosar ju förvisso in samma antal watt i kassetten som en småstad gör av med på en vinternatt...?Tyvärr får man bitmärken i bodyn även långt efter 40…
Så 2x är grädden men nu är du princessa?Jag hade 2x11 på min CX/grushoj förut, med 36/46 och 11-30. Nu har jag 40 fram och 11-36 bak, 11-42 på hjulen när det är grisigare.
Lite som att käka gräddtårta eller prinsesstårta.
Eller tvärtom! ??Så 2x är grädden men nu är du princessa?
Jag får va princessa då....Eller tvärtom! ??![]()
Det här med slitaget på 10-11 kransarna kan man väl ändå bortse ifrån med normala klingor fram. Kan inte vara många meter man nöter på dom. Singelklingfantasterna möjligen undantagna men de får väl återvända till det bättre valet.Bättre livslängd och aningen lägre förluster. Men absolut är 12t någon sorts "magisk" gräns. 11t och färre är uselt när det gäller verkningsgrad och livslängd.
Tror aldrig jag slitit ut de minsta dreven på kassetterna. Det är alltid de i mitten som tar slut först. Jag borde köpa nya mittendrev, istället för ny kassett.Det här med slitaget på 10-11 kransarna kan man väl ändå bortse ifrån med normala klingor fram. Kan inte vara många meter man nöter på dom.
så klart. men det var just det med normalstor framklinga.Det här med slitaget på 10-11 kransarna kan man väl ändå bortse ifrån med normala klingor fram. Kan inte vara många meter man nöter på dom. Singelklingfantasterna möjligen undantagna men de får väl återvända till det bättre valet.
Det är väl snarast precis tvärtom, att folk vägrar gå ned på lilla och istället framväxelskrapar sig uppför backarna innan de förödmjukar sig med att använda framväxeln? Fast det passar ju inte ditt mässande kring vilken utväxling man ska ha, så det är bättre att dra till med ett antagande som du rimligtvis inte har en aning om det stämmer eller ej...?fråga mig inte varför, men man tenderar ligga kvar på lilla klingan för länge efter en klättring. jag själv inte undantagen.
Exakt så.Tror aldrig jag slitit ut de minsta dreven på kassetterna. Det är alltid de i mitten som tar slut först. Jag borde köpa nya mittendrev, istället för ny kassett.
Sorry, skrev i telefonen och det var svårt att avgöra hur dispositionen blev. Tack för input!Lite svårläst inlägg pga wall of text...
Om du nu vet att du ska ut å klättra mycket med tung packning och trötta ben så borde man väl kunna köpa en "lilla klingan"Jag drevade ner min GRX 1x från shimano standard 42 till 38, 11/42 bak. Med väskor och vatten och skit och för många timmar bakom sig så passar den utväxlingen faktiskt rätt bra, blir det för brant får att kliva av och gå upp.
Som mer av en cykelturist så hade jag gärna valt 2x fram. Enda nackdelen är att det är lite mer komplicerat och att man inte kan ha så feta backdäck.
Det är inte en dum idé. Narrow-wide dreven håller verkligen kedjan kvar. Man hade kunnat kliva av och lyfta kedjan från stora till lilla i botten av berget, och lyfta tillbaka till den stora i toppen. Lite klumpigt, och grisigt, men det hade definitivt fungerat.Om du nu vet att du ska ut å klättra mycket med tung packning och trötta ben så borde man väl kunna köpa en "lilla klingan"
https://specialites-ta.com/132-gravel?q=Denture-28+dts separat, och bara peta över den för hand?
En fullösning, men om det inte är ofta det händer så kan väl det vara ett alternativ?
"Grisigt" med en vaxad kedja, behöver det inte bli kladdigt att ta på kedjan.Det är inte en dum idé. Narrow-wide dreven håller verkligen kedjan kvar. Man hade kunnat kliva av och lyfta kedjan från stora till lilla i botten av berget, och lyfta tillbaka till den stora i toppen. Lite klumpigt, och grisigt, men det hade definitivt fungerat.
Låter lite som ett löst problem :)
Är det inte grisigt är det inte gravel utan söndags-/fikacykling ??"Grisigt" med en vaxad kedja, behöver det inte bli kladdigt att ta på kedjan.
Nu blandar du ihop gravel och cyclocrossÄr det inte grisigt är det inte gravel utan söndags-/fikacykling ??
Ibland tror jag att det är kontorsfolket som älskar att lera ner sig. Har man haft ett jobb där damm och skit varit vardag är det på inget vis attraktivt.Nu blandar du ihop gravel och cyclocross
Skarp nutidsspaning, det är väl därför medelklassen envisas med att cykla till jobbet, f'låt kontoret, för att få sin dagliga dos damm.Ibland tror jag att det är kontorsfolket som älskar att lera ner sig. Har man haft ett jobb där damm och skit varit vardag är det på inget vis attraktivt.
42Så vad är facit?