2x på gravel - erfarenheter?

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Nä, jag kör ju 1x11 och hade hellre haft 2x10 eller nåt sånt. Men eftersom det är en grus- och vardagscykel så behöver det inte vara optimalt. Dock har jag bytt 40T fram mot 34T eftersom lättaste växeln var för tung för vardagsbruk (till jobb och mataffär iförd helt vanliga kläder).

Jag tycker bara det är (o)lustigt att i stort sett alla utom jag verkar tycka att det är viktigt att utrusta cykeln för snabbast möjliga framfart. Till och med på grus, som man hade kunnat tänka sig skulle dra till sig en annan typ av cyklister.

Mina däckbryderier handlar mest om att stå ut, för att de flesta däck är så jävla dåliga.
Få ta i bra däck brukar inte vara någon problem

Det är väl stoltheten i att aldrig ligga längre på lilla än nödvändigt som styr när man växlar med framväxeln?

Eller är det därför man kör 1x för att aldrig ertappas på lilla?
Det sägs ju att anledningen till att kompakt (50-34) kom var för att klenisar skämdes att köra 3x på lvg ?

Angående 46/36 så hade jag för mig att det även fanns någon 'teknikhistorisk' anledning, typ minsta antal tänder för en viss bcd som användes, bakväxelns totala kapacitet osv.

Nä, jag kör ju 1x11 och hade hellre haft 2x10 eller nåt sånt. Men eftersom det är en grus- och vardagscykel så behöver det inte vara optimalt. Dock har jag bytt 40T fram mot 34T eftersom lättaste växeln var för tung för vardagsbruk (till jobb och mataffär iförd helt vanliga kläder).

Jag tycker bara det är (o)lustigt att i stort sett alla utom jag verkar tycka att det är viktigt att utrusta cykeln för snabbast möjliga framfart. Till och med på grus, som man hade kunnat tänka sig skulle dra till sig en annan typ av cyklister.

Mina däckbryderier handlar mest om att stå ut, för att de flesta däck är så jävla dåliga. ?
Jag håller med dig om att det knappast behöver vara perfekt för att man ska kunna ta sig fram någorlunda trivsamt.
Däremot blir i alla fall mina ben mycket gladare av att ha en så lämplig växel som möjligt för stunden, oavsett om jag gnetar på i 30 km/h @ kadens 85 eller chillar i 15 km/h i kadens 55. Det blir skönare helt enkelt.

Upplevde ganska stor förbättring i trivsel när jag gick från 2x8 till 2x10. Och samma sak när jag bytte från 11-32 till 12-28.

Ibland cyklar jag fort på grus. Då gäller det att ha växlar att ta till för att kunna gå med både uppför och utför. Med 2x, förvisso mekväxlar, har det skitit sig i motväxlingarna mer än en gång.

Vad finns det för fördel med 46-36 fram? Känns ju som att det mest ger en massa dubbelväxlar i mitten.
Vad är inte fördelen? Trevligare växlingar med 2x10 för 15 år sen än GRX idag, förutsatt att man inte behöver omfånget. Man får ju intrycket att GRX's begränsning till 46/30 och 48/31 är bara för att 1x ska verka som en smart idé och "växla bättre".

Jätteintressant diskussion! (Motiverade mitt första inlägg, tack!)
Jag är en amatörmässig hobbycyklare och simpel cykelpendlare som tycker om att meka och nörda bara för att. Har två billiga cyklar som jag vill göra om från 3x till 2x, 1x eller t o m single speed. Har bara pendlat på cyklar med fast drev (fixed gear) förut och trivs egentligen bra med det. En ombyggd 90-tals mtb med ca 65 gear inches, och en modern mode-fixie på 75 GI. Tycker inte uppförsbackar är jobbiga på dem. Men på mina växlade cyklar, när jag kan växla ner, så vill jag bara växla ner så mycket går. Men då går det jättesakta. Och egentligen trivs jag bättre när jag inte ens kan växla ner. Till saken hör att jag är som sagt en dålig cyklist och mäter inte prestanda när jag pendlar eller nöjescyklar. Däremot mäter jag prestanda på gymmet, då jag faktiskt är en rackare på knäböj, fast bara på hobbynivå då. Jag har sett i diskussionen att en del refererar till om de har starka ben eller inte, och det är där mina funderingar kommer in. Hur ska jag tänka som har starka ben? Jag förstår ju såklart förhållandet för effektiviteten mellan kadens och kraft. 10 reps på 100 kg i knäböj är ju lättare än 5 reps på 200 kg. Men om man är stark i benen jämfört med sin kroppsvikt. Säg 2-2,5x kroppsvikt även på 100 kg, och man kan göra pistol squats för glatta livet (nu kanske jag brer på lite, men för att statuera ett exempel), borde jag sikta på högre utväxlingar, kanske t o m en singelklinga på 48t parat med 11-28 eller ett ensamt 16t-drev för att vara extra ineffektiv?
Lite svårläst inlägg pga wall of text... Men det är väl inte så många som relaterar utväxling till vad man presterar i benböj. Att cykla i flera timmar är väl rätt annorlunda aktivitet jämfört med att göra knäböj på gymmet.

Man får hitta vilken kadens man trivs med och jämföra med en befintlig utväxling, då kan man med verktyg för att jämföra utväxlingar kolla vad som borde fungera bra för en själv.

Jag trivs med ganska hög kadens och verkar därmed föredra något lättare växlar än de flesta här.

Vad är inte fördelen? Trevligare växlingar med 2x10 för 15 år sen än GRX idag, förutsatt att man inte behöver omfånget. Man får ju intrycket att GRX's begränsning till 46/30 och 48/31 är bara för att 1x ska verka som en smart idé och "växla bättre".
Jag kan ju också tycka att det borde finnas lite fler val av både framklingor och kassetter för lvg- och gravel-grupperna.

Men 46/30 och 48/31 är enligt mig lämpligare framklingor för de flesta motionärer än 50/34 och 53/39, speciellt för grusväg.

Här tycker jag att Sram hittat en liten sweet spot med 43/30. Lagom stort steg mellan stora och lilla klingan, givet att man inte behöver 46 att ta till vid snabbåka. För mig passar det bra!
Glöm då inte att Sram har 10 tänder som minsta på kassetten. Vilket gör att de behöver färre antal tänder på framdreven. Äpplen vs päron. ;-)

Senast ändrad:
Funderade ett varv till. Med Shimanos HG 800 11-34T får man en mer MTB-lik stegring av kassetten med 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34 och därmed möjlighet till 2T hopp ända upp till drev 9. Med 50/34 och ett kadensspann på 85 rpm blir då tätare där jag oftast verkar vara är det är grus med möjlighet att få en lättare lättasteväxel för att kunna sitta och trampa även i brantare backar.

IMG_0391.jpeg

Heatmap Fart vs Lutning över tid
IMG_0389.jpeg

Heatmap Fart vs Kadens över tid
IMG_4322.png

Senast ändrad:
Eller ska man tänka ännu mer utanför boxen?

Tycker det blir lite bredvid målet med en wide range kassett med 2x. Värdet av de tätare stegen för både race och komfort kan gå förlorad. 11-28 har räckt i många år för mig. Ska jag verkligen klättra skulle jag köra 11-32 eller möjligen 34.

Funderade ett varv till. Med Shimanos HG 800 11-34T får man en mer MTB-lik stegring av kassetten med 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34 och därmed möjlighet till 2T hopp ända upp till drev 9. Med 50/34 och ett kadensspann på 85 rpm blir då tätare där jag oftast verkar vara är det är grus med möjlighet att få en lättare lättasteväxel för att kunna sitta och trampa även i brantare backar.

Visa bilaga 658591
Det där ser rätt trevligt ut med täta steg där man ofta befinner sig. Men för mig skulle det här falla på att jag vill ha litet lägre utväxling på lägsta växeln. 1:1 räcker inte helt. För dig kan det se helt annorlunda ut.

Det där ser rätt trevligt ut med täta steg där man ofta befinner sig. Men för mig skulle det här falla på att jag vill ha litet lägre utväxling på lägsta växeln. 1:1 räcker inte helt. För dig kan det se helt annorlunda ut.
1:1 på grus måste väl rimligen räcka? Det är ju inte en fatbike i ett surlerhål som vi pratar om utan grus.

De allra jävligaste backarna brukar ju vara på just grusvägar.
Eller hur, ju mindre väg desto mer får terrängen bestämma och därmed risk / möjlighet till riktigt branta backar (om än inte så långa). Men längden spelar åas inte heller så stor roll, det räcker med ett par tiotal meter där kraft som krävs är större än det man kan producera (eller underlaget kan klara) om man kadensen ska bli så låg att man stannar i dödlägena.

Men om man mest cyklar enskilda vägar med sportgrus och/eller med obelagda länsvägar finns förstås möjligheten att uppleva ovanstående. Vilket förstås är fine om man bara har insikten att de vägar och terräng man själv cyklar på/i inte måste vara direkt överförbar på alla andra.

EDIT; språkkorrigering

Senast ändrad:
Det beror väl på vad du har för kassett? Jag tycker 50/34 är utmärkt om man bara skippar de meningslöst små 10T och 11T kugghjulen. Skulle nästan kunna skippa 12T med faktiskt.
Fan. Tog längre än förväntat och jag trodde det var @HåkanC som skulle ta 10t kritiken. ?

Bilagor

• IMG_5826.png
    IMG_5826.png
    247.6 KB · Besök: 76
Det beror väl på vad du har för kassett? Jag tycker 50/34 är utmärkt om man bara skippar de meningslöst små 10T och 11T kugghjulen. Skulle nästan kunna skippa 12T med faktiskt.
Kanske det, men rätt dåligt urval med kassetter som börjar på 12T, speciellt om man vill ha lättare växlar.

Miche-kassetter finns ju faktiskt numera att köpa till skapligt pris, men de har varit svåra att hitta under senaste åren. En fråga är ju om de växlar lika bra som orginal..

Kanske det, men rätt dåligt urval med kassetter som börjar på 12T, speciellt om man vill ha lättare växlar.

Miche-kassetter finns ju faktiskt numera att köpa till skapligt pris, men de har varit svåra att hitta under senaste åren. En fråga är ju om de växlar lika bra som orginal..
Man kan bygga om kassetter, iaf 11delat
Håkan c har skrivit om det, därav min 10t kritikgissning :)

Det är lite synd att urvalet av kassetter är så dåligt. Jag skulle mycket hellre se kassett-alternativ som börjar på 12, 13, 14 eller till och med 15T än mindre och mindre drev.
Det finns väl ingen objektiv fördel med mindre drev?

Jag kör Miche kassett, 10-delat, 13-26. Växlar lika bra som Shimano. Finns lite tvekan att gå upp på största drevet, men har nog mer med bakväxeln (GRX RD-400) att göra än kassetten.

Det är lite synd att urvalet av kassetter är så dåligt. Jag skulle mycket hellre se kassett-alternativ som börjar på 12, 13, 14 eller till och med 15T än mindre och mindre drev.
Det finns väl ingen objektiv fördel med mindre drev?

Bygga om tråden. Delvis informativ, delvis rolig.

Men jag har problem att hitta drev på lager. Annars hade jag gärna byggt om min 11-42 till 12-42

Jag kör Miche kassett, 10-delat, 13-26. Växlar lika bra som Shimano. Finns lite tvekan att gå upp på största drevet, men har nog mer med bakväxeln (GRX RD-400) att göra än kassetten.
Beror det på att växeln inte kan justeras tillräckligt nära största drevet? Eller någon annan teori om problemet?

Jag har aldrig behövt 1:1 utväxling
Vad behöver man den till? Turer i Peru eller Nepal?
Jag vet ju inte exakt hur bra du är men tycker det framgår av dina inlägg att du är betydligt bättre cyklist än mig.

Jag cyklar ibland transportvägen upp till Ekebehovsbackens topp, tar för mig ca 3:30, 11% snitt, som mest 18%. Där har jag gärna lättare utväxling än 1:1, ftp 3.4W/kg (?). Behöver jag cykla där? Nej knappast men det är roligt.

De väger mindre, särskilt när du räknar in att även framdreven blir mindre och kedjan kortare.
Det finns väl ingen objektiv fördel med större drev än 12T?
Bättre livslängd och aningen lägre förluster. Men absolut är 12t någon sorts "magisk" gräns. 11t och färre är uselt när det gäller verkningsgrad och livslängd.

Tillbaka
Topp