2x på gravel - erfarenheter?

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Har 30-43 fram och 10-36 bak för att vara obegränsad i fart, men även ha stöttning i tunga backar eller i backar generellt när man t.ex. kör en lugn runda. Är jättenöjd med valet.

Jo, som skrivet ett z2 pass. Blir en del växlingar när vägen inte är spikrak och man försöker hålla 200w. Ibland går det fort, ibland väldigt långsamt…
Låt oss fortsätta lite off/on topic med detta. Ganska intressant med data hur man (man=jag i detta fallet) faktiskt använder växlarna.

Gravel race 131km, 141växlingar fram, 3506 växlingar bak.1500höjdmeter klättring och lika mycket åt andra hållet…

Min högst empiriska slutsats är att om jag istället haft 1x och då (av naturliga skäl) med större steg mellan växlingar så hade jag spenderat mer tid utanför (för mig) optimal kadens. Den data jag har från 1x gravel stödjer detta då den visar större variation i kadens samt större variation i watt på jämförbara turer.

Jag hade helt enkelt bränt mer energi och/eller tömt mig fortare på racet ovan med en 1x, jag hade legat mer på rött.
Fördelen hade varit tekniskt enklare konstruktion och mindre felkällor (på nämnt race fick jag montera ett kedjelås av ”universalmodell” som inte lirade överdrivet bra med framväxeln).
För någon som har lite mer kräm i påkarna (har FTP om 302w) kanske detta inte märks men för mig är det en mätbar skillnad i hastighet med 2x vs 1x pga ovan när det kommer till långa pass i race tempo.

Låt oss fortsätta lite off/on topic med detta. Ganska intressant med data hur man (man=jag i detta fallet) faktiskt använder växlarna.

Gravel race 131km, 141växlingar fram, 3506 växlingar bak.1500höjdmeter klättring och lika mycket åt andra hållet…

Min högst empiriska slutsats är att om jag istället haft 1x och då (av naturliga skäl) med större steg mellan växlingar så hade jag spenderat mer tid utanför (för mig) optimal kadens. Den data jag har från 1x gravel stödjer detta då den visar större variation i kadens samt större variation i watt på jämförbara turer.

Jag hade helt enkelt bränt mer energi och/eller tömt mig fortare på racet ovan med en 1x, jag hade legat mer på rött.
Fördelen hade varit tekniskt enklare konstruktion och mindre felkällor (på nämnt race fick jag montera ett kedjelås av ”universalmodell” som inte lirade överdrivet bra med framväxeln).
För någon som har lite mer kräm i påkarna (har FTP om 302w) kanske detta inte märks men för mig är det en mätbar skillnad i hastighet med 2x vs 1x pga ovan när det kommer till långa pass i race tempo.
Klart det märks, 2x är premium.
1x är för mtb och tyvärr mode på grus.

Bra diskussion och input från er med 2x fram och även om jag inte explicit uttalade att mina nuvarande grus/äventyrs-inriktade cyklar har 1x så tror jag de flesta förstod att det jag eftersökte erfarenheter vid 2x (och inte ännu en 1x vs 2x diskussion).

Var och hur man cyklar avgör givetvis till stor del, grussmisk i grupp, KOM-hetsande, intervaller på blandat underlag ställer förstås högre krav på tät stegning i det snabbare registret av kassetten medan lastad (lång)cykling (solo eller liten grupp), på underlag som sätter begränsningen mer än benen förmodligen företas i det lägre fart och därmed större fokus på omfång nedåt.

Kollar jag på de (längre) rundor där jag hade tyckt 2x skulle varit intressant så hamnar medianfarten på 23-25 kph (17 undre och 28 övre kvartil), mediankadens på 78 (70 undre och 85 övre kvartil).

Det sagt / skrivet så verkar alternativen att byta vevarna mot sub-kompakt och testa något likt 46/30 fram tillsammans med 11-32 bak vilket jämfört med nuvarande 44Tx11-42 vilket mha http://ritzelrechner.de ger

Screenshot 2023-10-02 at 16.50.20.png

dvs samma hopp i kassetten (17-19-22-25-28) där farten hamnar som oftast, om än det är lite närmare mitten med 1x, om man inte kör på 30T fram men då blir förmodligen en framväxling i den övre delen av marschfartspannet.
Tätare kassett än 11-32 t.ex. 11-28 ger visserligen med 19-21-23-25 men på bekostnad av en lika tung lättaste växel som 44/42.
Screenshot 2023-10-02 at 16.55.33.png
därtill den extra kostnaden av nya vevar (och effektmätare) + begränsning på maxbredd på bakdäcket till 43 mm (för 700C).

För tillfället kör jag nog vidare med 44Tx11-32 för blandåka och taggar ner (fram) till 40Tx11-42 för längre lidanden med lite eller lätt packning, vilket borde ge en hyggligt lätt lättaste växel, något tätare hopp (15-17-19-22) och behöver det fortare än 40 kph kan man alltid öka kadensen till 90-95 rpm.

Screenshot 2023-10-02 at 17.02.43.png

Nu är det visserligen inte fredag men kanske lika bra det. I en annan tråd diskuterades nyligen 1x vs 2x på gravel, mest för att påtala nackdelerna med det förra. Jag är fullt medveten om ritzelrechner.de etc men vill helst höra av er som har 2x på gravel- / äventyrscyklar, vilka utväxlingar har ni valt och varför?

Att köra med samma som på LVG känns bara dumt mtp skillnaden i medel och toppfart, så vad väljer man för 2x om man t.ex aspirerar på Unmapping Sweden, Race Around Poland eller andra lopp på blandat underlag och lutningar.
500 %

Jag tror på devisen "optimera för 90% av tiden".

Man får se sig ärligt i spegeln (data från Strava och Di2 hjälper) och komma underfund med hur man brukar sin cykel under 90% av tiden man sitter på den och sen se till att man har godtycklig funktion under resterande 10%. ( Obs, ej optimera för 90 % av sträckan) Detta blir lättare om man har flera cyklar med specifikt syfte. Om man orkar byta delar, hjul och kasett etc mellan gångerna kan man skala göra det men inget jag orkar med.

Grus är på så vis knepigt då förhållanden varierar brett. Sittställning utväxling och däck borde vara viktigaast, I den ordningen.

Finns det kanske något att hämta från dom lite snabbare som kör Silkroad mountain race och Race to the rock? Eller är det grövre terräng än du tänkt dig?

Äh, det kom de tidiga 10 delade där känsligheten i kombination med "under lindan" dragning som ärligt var rätt dåligt med känsliga/svårinställda växlar. Man löste det sedan med tiagra 10sp och 11sp genom ökat vajerdrag. Efter den perioden så fick vi inkompatibla 10sp system där tiagra 10sp, lvg10sp och mtb10sp alla hade olika vajerdrag. Gamla 9-delade var mindre känsligt och kompatibelt över mtb/lvg barriären vilket underlättade för oss knasbollar som byggda cyklar med mtb-utväxling och lvg-reglage. Numera finns det bra fabrikslösningar, men jag ser/såg fördelarna i 9 och 11 delat så det kör jag på de flesta cyklarna. 12, 13 delat fungerar säkert, men dyrt, känsligt och sämre livslängd. Hoppar det. Jag asså.

#gubbåsikt

Jag är lite sugen på att testa 1x men när jag klurar på det landar jag alltid i att skillnaderna mellan 1x och 2x i praktiken verkar vara rätt små och att det kommer att kosta mycket pengar (ny bakväxel, kassett och klinga). Jag orkar inte experimentera med det på en cykel som redan är byggd.

Jag kan också vara lite sugen på att prova att bygga om kassetter till att bli tätare där jag ligger mest eller byta till en mindre storklinga för att hamna längre ut på kassetten för bättre kedjelinje. Det här är tiden jag låg på olika växlar på en 130-km grusrunda jag körde nyligen.
1696273293609.png
Ganska låg snitthastighet (24,5 km/h), delvis p g a jobbig motvind. Jag ligger mest mitt på kassetten, där det är lite glesare mellan växlarna, men det är inget jag tänkte på när jag cyklade.

Sen tittar jag på samma typ av graf från PBP som jag körde på samma cykel och känner att jag inte orkar hålla på och krångla.
1696273826499.png

För en cykel som i mitt fall är tänkt att funka för en massa olika saker (lättare stig, grus, rando, bikepacking) kommer det aldrig att bli helt perfekt och det funkar tillräckligt bra som det är idag. Jag kan sträcka mig till att byta kassett om jag vet att det ska cyklas en massa backar (om jag kan göra det utan att jag tvingas byta till en längre kedja i samma veva).

Senast ändrad:
Kör 2*11 på min gravel. 46/36 ihop med 11/32, hade nog helst haft 50 fram då jag lite för ofta hamnar väldigt långt ned på kassetten, framförallt när man råkar träffa på asfalt eller längre platta grussegment. Kör oftast grus i grupp i antingen Svartedalen eller Ale utanför gbg, runt 6-10mil, ftp drygt 350 så har ni nåt att hänga upp siffrorna på...
Föredömligt inlägg, borde vara obligatoriskt att skriva ftp och terräng (även trivselkadens?) när man rekommenderar andra sin egen utväxling.

Nu vet jag ju inte vem du anser spelar Allan, men eftersom skrev det i ett citerat av mitt inlägg antar jag att det var riktat åt mitt håll. Bjuder därför på en idolbild på Allan

ab67616d0000b273bc765b0ded0cd6e701d8532a

"Uttrycket anses hänsyfta på Alan Ladd, en amerikansk filmskådespelare i den hårdkokta stilen som förekom i gangster- och äventyrsroller på 1940- och 1950-talet."

Alan_Ladd_1950s.jpg

Jag syftade naturligtvis på att väldigt många tycks förorda väldigt hög utväxling, antagligen för att inte framstå som veka. Verkar vettigare att optimera utväxlingen till sina egna behov istället för att välja nåt som är "tufft", eller? :unsure:

/Sömnlös

Edit: Nu ser jag dock att du faktiskt har tävlingsambitioner. Har själv alltid tänkt på gruscykling som nåt avkopplande snarare än hetsigt. Men det kanske måste has bråttom även där? Det är synd om människorna.

PS. Vad betyder "ftp"? DS.

att på sin cykel ha tillgång till högre utväxling än den man vanligen använder handlar för mig inte om vekhet eller att ha bråttom. det handlar om glädjen att då och då kunna köra all in. och man kan absolut leva med lägre utväxling, och undvika de där spurterna. är man ute på längre färder är det också oklokt att bränna krutet på de snabbaste växlarna.

men utväxlingen bör ändå vara 'tillräcklig'.

friktionsmässigt och även ekonomiskt är det väsentligt om huvudsakliga cyklingen undviker drev säg under 13t. förutom att det är trist och trögt har man snart ett renoveringsbehov förestående.

klungkörning på snabbare underlag ändrar balansen. att ligga timmar på 11t som mkallström härovan på pbp kan tyda på för låg utväxling, trots att 48/11 är riktigt högt. det kan ju hända att han på denna växel mest rullade med utför, men utfördes det de facto ett tramparbete värt namnet på denna växel kan grafen tolkas som att det hade varit bra med snarast två snabbare växlar. så han erhållit en kurva som liknar utfallet vid gruscykling på samma cykel.

och inte försöka lösa detta 'problem' genom ytterligare mindre drev, redan 11t är egentligen under gränsen för vettiga prestanda annat än för högst tillfällig användning på osliten drivlina. utan istället med större framklinga.

har man 2x drivlina är detta bekymmersfritt.

Föredömligt inlägg, borde vara obligatoriskt att skriva ftp och terräng (även trivselkadens?) när man rekommenderar andra sin egen utväxling.
Inte för att ta nåt ifrån berömmet, men det implicita argumentet är jag inte så säker på.

Köpte häromveckan en cykel med exakt samma utväxling som du citerade, och vet att jag på samma sätt kommer att sakna 50-klinga nån gång emellanåt. Och hade kunnat beskriva terräng/distans på mycket liknande sätt.

Vad är min ftp?

Försöker hitta en källa med information som delar upp friktionen i drivlinan mellan storlek på drev och kedjevinkel. I grafer som denna är det tydligt att större drev är bättre och en rakare kedjelinje är bättre. Men hur stor andel av förlusterna utgörs av endera parameter?

Finns kanske på ZFC men orkar inte läsa 50sidor text...

1696316992391.jpeg

Förstår. En massa människor kör ju 1x och verkar tycka det fungerar bra, men själv hade jag inte orkat ha så stora hopp mellan växlarna, framförallt inte om jag skulle dubbla med cykeln både för stökigare cykling och snabbcykling (såg inte bara din cykel utan dina 20:or också..).

Jag får bara in 35-38 mm på den cykel jag oftast använder för gruscykling och tycker det duger fint även på stökigare underlag. Skulle jag få plats med större däck tror jag komforten inte ökar tillräckligt i förhållande till vikten på dessa, och då skulle den raceiga känslan försvinna. Mao hade jag varit fullt nöjd med 40-däck. Förvisso kanske punkarisken kan gå ner något om man kör större däck och lägre tryck osv, något man kanske behöver ha med i åtanke om man ska tävla på grus.

Kom förresten på nu att jag ju har en gruscykel med 52-däck. På den är man nästan frånkopplad från underlaget men känner ändå att man har bra rull. Men det är onödigt och jag ser inte riktigt meningen med så biffiga däck.
En tyngre cyklist uppskattar större luftkammare. Minskar risken för genomslag.

Med 10 % lutning och min vikt (100 kg inkl cykel) skulle 100 W ge en hastighet av 3 km/h och det kan man inte ha en utväxling för, hoppar av går långt innan :)
Läste för snabbt och slarvigt.

"100 W ge en hastighet av 3 km/h och det kan man inte ha en utväxling för, hoppar av går långt innan"

Tyckte att det stod:

100 W ge en hastighet av 3 km/h och det kan man inte ha en utväxling för, hoppet går långt innan.

Ibland känns det tröstlöst i backarna...

Läste för snabbt och slarvigt.

"100 W ge en hastighet av 3 km/h och det kan man inte ha en utväxling för, hoppar av går långt innan"

Tyckte att det stod:

100 W ge en hastighet av 3 km/h och det kan man inte ha en utväxling för, hoppet går långt innan.

Ibland känns det tröstlöst i backarna...
Och jag skrev slarvigt :) Men tänkte sen mer på detta och man skulle kanske kunna använda backar som koll att en effektmätare visar hyfsat rätt? Med låg hastighet blir luft och rullmotståndet litet och effekten som behövs på grund av lutningen är lätt att räkna ut.

Om backar, allra jäkligast är när det går upp och ned, man har slitit för att ta sig upp bara för att på krönet upptäcka att det sen går ner igen följt av en ny uppförsbacke, då är det inte kul längre. Lägger man sen till motvind är det bättre att vända om.

Senast ändrad:
Kör 2*11 på min gravel. 46/36 ihop med 11/32, hade nog helst haft 50 fram då jag lite för ofta hamnar väldigt långt ned på kassetten, framförallt när man råkar träffa på asfalt eller längre platta grussegment. Kör oftast grus i grupp i antingen Svartedalen eller Ale utanför gbg, runt 6-10mil, ftp drygt 350 så har ni nåt att hänga upp siffrorna på...
Din vikt?

Jag tror på devisen "optimera för 90% av tiden".

Man får se sig ärligt i spegeln (data från Strava och Di2 hjälper) och komma underfund med hur man brukar sin cykel under 90% av tiden man sitter på den och sen se till att man har godtycklig funktion under resterande 10%. ( Obs, ej optimera för 90 % av sträckan) Detta blir lättare om man har flera cyklar med specifikt syfte. Om man orkar byta delar, hjul och kasett etc mellan gångerna kan man skala göra det men inget jag orkar med.
Bra devis. Nu när det sitter på Di2 med D-Fly på den mer renodlade grushojjen ska jag passa på att göra analysen av växelanvändandet lite mer systematisk än tidigare, kanske ger det ännu en aspekt på utväxlningsvalet.

Man får helt enkelt ha fler utväxlingar i hyllan och anpassa den efter vad man ska göra.

Det enklaste för mig är att helt enkelt byta framklinga beroende på om jag ska ha mycket packning eller ej istället. Nya 10-44 kassetten är klockren.

Det blir bättre än att ha två klingor fram som man tror ska göra hela jobbet men som ändå bara blir en kass kompromiss. Även med di2 är det långsamt och segt att hoppa fram och då blir det typ 1 växel mer där man ligger och gnagar än med 1x12.

Med ben som NLC hade jag provat 38/50 i så fall, med 11-36 bak t ex.

Man får helt enkelt ha fler utväxlingar i hyllan och anpassa den efter vad man ska göra.

Det enklaste för mig är att helt enkelt byta framklinga beroende på om jag ska ha mycket packning eller ej istället. Nya 10-44 kassetten är klockren.

Det blir bättre än att ha två klingor fram som man tror ska göra hela jobbet men som ändå bara blir en kass kompromiss. Även med di2 är det långsamt och segt att hoppa fram och då blir det typ 1 växel mer där man ligger och gnagar än med 1x12.

Med ben som NLC hade jag provat 38/50 i så fall, med 11-36 bak t ex.

Jag kikade lite på CX-kombon 46/36 med (SRAM) 11-36 bak, som ger en 12T mellan 11T och 13T jämfört med (SRAM) 11-42 på bekostnad av just 42T bak. 46T ger 5% tyngre utväxling än 44T och 36/36 är ca 5% lättare än 44/42T.

Men de tätare stegen på 11-36 (jämfört med 11-42) ändå hamnar i fartspannet där jag inbillar mig sällan vara om "stora kakan" använda, och helst vill undvika kedjelinjemässigt med lilla fram även (där det ändå bara är 12T-13T som blir praktiskt användbart).

Så jag gör nog som du, behåller det jag har bak och byter storlek på framklinga efter behov. Ev skiftar minsta drevet på kassetten mellan 11T och 12T beroende på omständigheter.

Jag tycker det är väldigt intressant att följa den här tråden och trådar lik denna.

Jag är inte jättebrydd över kadens eller hur tätstegat det är, vilket kanske är helt fel av mig.
Har kadensen stor betydelse på prestationen och/eller uthålligheten i praktiken, tänker om vi pratar kadens utanför spannet 80-100rpm?
För jag ser inte hur hoppen även med 1x och stor klinga omöjliggör en kadens inom det spannet?

För referens så kör jag 1x med 48t fram och 10-42 bak, och jag bryr mig i huvudsak om fart, går det långsammare än vad jag orkar på 48-42 så får jag gå eller springa. Jag skulle också byta klingan om jag känner behov vid exempelvis bikepacking eller lugnare cykling.
48t klingan köpte jag då det var slut på 46t i lager som jag hellre haft.
FTP på 330-350w, ca 75kg och ganska seg.

Bara för att förtydliga så är jag inte för eller emot 1x eller 2x i gravel diskussionen ;)

Jag tycker det är väldigt intressant att följa den här tråden och trådar lik denna.

Jag är inte jättebrydd över kadens eller hur tätstegat det är, vilket kanske är helt fel av mig.
Har kadensen stor betydelse på prestationen och/eller uthålligheten i praktiken, tänker om vi pratar kadens utanför spannet 80-100rpm?
För jag ser inte hur hoppen även med 1x och stor klinga omöjliggör en kadens inom det spannet?

För referens så kör jag 1x med 48t fram och 10-42 bak, och jag bryr mig i huvudsak om fart, går det långsammare än vad jag orkar på 48-42 så får jag gå eller springa. Jag skulle också byta klingan om jag känner behov vid exempelvis bikepacking eller lugnare cykling.

Bara för att förtydliga så är jag inte för eller emot 1x eller 2x i gravel diskussionen ;)
Det som spelar störst roll för mig är när jag kör, exempelvis 8or, 20or eller motionslopp eller whatever och ligger på gränsen.
Stor skillnad att peta i 1 kugg tyngre mot 2 .
Vid upplevelsecykling kvittar det.

Det som spelar störst roll för mig är när jag kör, exempelvis 8or, 20or eller motionslopp eller whatever och ligger på gränsen.
Stor skillnad att peta i 1 kugg tyngre mot 2 .
Vid upplevelsecykling kvittar det.
Där håller jag helt med, på gränsen kan det upplevas kritiskt och är jag tvungen väljer jag alltid på den lättare växeln med "för hög" kadens.
Men är begränsningen i praktiken fysisk eller mer psykisk?

Anledningen att jag frågar är främst för att skapa grund till framtida utväxling själv :)

Problemet i ditt fall skulle nog jag tycka var om du ofta hamnar på kassettens ytterlägen och därmed spenderar stor tid på en snedare kedjelinje än om du kör "låga växlar med lilla" och "tunga växlar med stora" som på en 2x-lina. Kadenskinkighet är väl till stor del en vanesak alternativt ett bekymmer när man cyklat riktigt långt och det börjar gnaga på psyket att man hela tiden hamnar en aning "fel" om man nu är funtad så.

Så, jag hade bekymrat mig mer för slitage och drivlineförluster på din typ av drivlina än att jag inte hade växlar nog.

Varför utgår du från att man bara kan göra det ena eller det andra?
Det gör jag inte, men kollar man övriga inlägg så verkar i stort sett alla bara tycka att allt handlar om att prestera. Precis som i nästan alla andra trådar om nästan all annan typ av cykling. Är inte det lite märkligt?

Problemet i ditt fall skulle nog jag tycka var om du ofta hamnar på kassettens ytterlägen och därmed spenderar stor tid på en snedare kedjelinje än om du kör "låga växlar med lilla" och "tunga växlar med stora" som på en 2x-lina. Kadenskinkighet är väl till stor del en vanesak alternativt ett bekymmer när man cyklat riktigt långt och det börjar gnaga på psyket att man hela tiden hamnar en aning "fel" om man nu är funtad så.

Så, jag hade bekymrat mig mer för slitage och drivlineförluster på din typ av drivlina än att jag inte hade växlar nog.

Lite så gick mitt resonemang när jag köpte en stor klinga, tänkte mest att undvika att ligga på dom snabbaste växlarna för mycket.

Hade jag kört 2x så hade jag nog önskat ännu större storklinga och bara gå ner på den lilla när det rullar rejält tungt eller om man kör ett lugnare pass, så egentligen kanske jag hade föredragit 2x på min cykel :P

Angående tre-delade partier. Jag gissar att få har cyklat med det? Jag minns det kort på en landsvägshoj men ffa från Mtb. Det var, imho, mer krävande att ställa in, krävde något mer planering av växlandet för att slippa skrap och som jag minns det krävde det mer finjusterande mellan storservicarna. Det här var iofs i början av min cykelkarriär och ffa på Mtb. Tvådelat på både lvg och Mtb har aldrig varit några sådana känslor för mig. Sådant här är säkert individuellt, men personligen skulle jag försöka hitta en 2-delad lösning.

Det gör jag inte, men kollar man övriga inlägg så verkar i stort sett alla bara tycka att allt handlar om att prestera. Precis som i nästan alla andra trådar om nästan all annan typ av cykling. Är inte det lite märkligt?
Jag håller inte med. Det handlar om att optimera. Att optimera för ditt/sitt användningsområde. Ibland handlar det om att cykla fort, långt, brant, kuperat, bökigt, stökigt, i klunga, med packning etc etc.

Tillbaka
Topp