Jätteintressant diskussion! (Motiverade mitt första inlägg, tack!)
Jag är en amatörmässig hobbycyklare och simpel cykelpendlare som tycker om att meka och nörda bara för att. Har två billiga cyklar som jag vill göra om från 3x till 2x, 1x eller t o m single speed. Har bara pendlat på cyklar med fast drev (fixed gear) förut och trivs egentligen bra med det. En ombyggd 90-tals mtb med ca 65 gear inches, och en modern mode-fixie på 75 GI. Tycker inte uppförsbackar är jobbiga på dem. Men på mina växlade cyklar, när jag kan växla ner, så vill jag bara växla ner så mycket går. Men då går det jättesakta. Och egentligen trivs jag bättre när jag inte ens kan växla ner. Till saken hör att jag är som sagt en dålig cyklist och mäter inte prestanda när jag pendlar eller nöjescyklar. Däremot mäter jag prestanda på gymmet, då jag faktiskt är en rackare på knäböj, fast bara på hobbynivå då. Jag har sett i diskussionen att en del refererar till om de har starka ben eller inte, och det är där mina funderingar kommer in. Hur ska jag tänka som har starka ben? Jag förstår ju såklart förhållandet för effektiviteten mellan kadens och kraft. 10 reps på 100 kg i knäböj är ju lättare än 5 reps på 200 kg. Men om man är stark i benen jämfört med sin kroppsvikt. Säg 2-2,5x kroppsvikt även på 100 kg, och man kan göra pistol squats för glatta livet (nu kanske jag brer på lite, men för att statuera ett exempel), borde jag sikta på högre utväxlingar, kanske t o m en singelklinga på 48t parat med 11-28 eller ett ensamt 16t-drev för att vara extra ineffektiv?