3 min max vs 20 min max (watt).

johan123

Medlem
Gjorde ett 3 min maxtest nu. Höll 440 watt.
Gjorde ett 20 min test i månadags och höll 337 watt.
w(3)/w(20) = 1.31, någon annan som jämfört dessa värden?
Misstänker att det säger en del om vilken typ av muskelfibrer man har.

Ju kortare tid, desto mer (räknat i watt) bidrar den anaeroba reserven. Har man en stor sån, blir skillnaden större. En klassisk "diesel" har liten skillnad, medan såna som ofta sprätter iväg i kortare backar eller gör starka utbrytningar lär ha stor skillnad.

Enkel modell som jag har kommit på som funkar väldigt bra (på mig i alla fall).

Man har en aerob kapacitet på X Watt
och anaerob kapacitet på Y Wattminuter

I mitt fall får jag X och Y (empiriskt) till ca:
X = 270 Watt
Y = 480 Wattmin

Den anaeroba kapaciteten fördelas ut över tidsperioden. Stämmer väldigt bra med min Powecurve (i intervall ca 1 min - 1 tim).

Exempel:
Pmax (1min) = 480/1 + 270 = 750 Watt
Pmax (2min) = 480/2 + 270 = 510 Watt
Pmax (5min) = 480/5 + 270 = 366 Watt
Pmax (20min) = 480/20 + 270 = 294 Watt

EDIT: ovanstpende ger för låg 5min
Egentligen ger nog X = 270 Watt och Y = 550 Wattmin bättre approximation mot Powercurve. Med reservationen att sambandet bara stämmer ner till ca 1,5 min (1min blir ca 50Watt för högt). Vid lägre tidsperioder (under ca 1,5 - 2 min) kommer andra faktorer in som begränsar, annars hade man teoretiskt haft nästan oändlig peak-Watt. Dels begränsar max-styrka, men jag tror heller inte att man hinner "kräma ut" all den anaeroba reserven på en minut.

Senast ändrad:
Jo, det är ju precis så. Din "wattminuter"-enhet är måttet på den anaeroba reserven. Jag känner en person med en groteskt stor sån reserv (i form).

Ska man gissa att en viss norsk skidåkare skulle kunna ha rätt stor skillnad i mätetal på X och Y (på skidor)?

En liten fundering i sammanhanget är hur detta relaterar sig till formler som man ibland ser för att prediktera löptider på en viss sträcka baserat på en prestation på en annan sträcka, t.ex. du vet vad du klarar av att springa 5 km på och vill ha ett estimat på din miltid.

Utöver P-max kan du även beräkna W' (watt prime) - går att likställa med antal tändstickor vilket delvis är det geologen och supertramp berör...

Dina siffror skulle betyda:
CP: 317w
W': 22kJ

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Men är inte "min" enhet Wattminuter bättre?
> Enklare relatera till, eller om man snabbt vill
> göra en överslagsräkning.

Joule är ju "Wattsekunder", det är väl inte så svårt att relatera till? Dessutom en SI-enhet med alla fördelar det innebär...

Ja men modellen funkar dåligt på sekundnivå. Mer relevant i intervall ca 1-60 min och då blir det ju enklare beräkningar med Wattminuter.

Förresten, vilka fördelar innebär SI-enheter?
(I detta fall alltså, inte generellt)

Senast ändrad:
Dels så är det ju en enhetlig standard, och det är ju bra. Multiplicerar man SI-enheter med varandra så får man dessutom ut andra SI-enheter, t ex som i exemplet ovan där [W]* = [J]. Smidigt när man gör beräkningar och ökar förståelsen att slippa en massa konverteringar här och var.

Kanske inget som drabbar ickeingenjörer iofs...

Ja men när tänker du dig att du ska göra dessa beräkningar? Jag ser få användningsområden för denna modell utöver upskattning av powercurve för tidsperioder man inte kört en riktig maxning.

Verkar ju onödigt att införa en ny standard bara för att slippa dela med 60, om än helt i linje med hur cykelbranschen verkar resonera när det gäller standarder.

Om jag vet mitt 1-min max och ftp så kan jag direkt med enkel huvudräkning uppskatta tex mitt 5-min max. Blir lite krångligare med Joule.

JT skrev:
> Varför vill man räkna ut en uppskattad t ex
> 5-min max? När är det användbart?

Vid marklyft.

JT skrev:
> Varför vill man räkna ut en uppskattad t ex
> 5-min max? När är det användbart?

Exempel 1)
Du vill kolla hur du ligger till i den där tabellen som alla brukar länka till med Watt/kg för 5sek / 1min / 5min /ftp.
Men du har ingen bra 5-min maxning så Powercurve ger för lågt värde. Men du körde en riktigt hård 4min intervall på 420Watt. Och din ftp = ca 320 Watt.
Då kan du uppskatta P(5min) = ca 320 + 100*4/5 = 400Watt.

Exempel 2: Du är på Rhodos och ska ta en KOM som kräver (baserat på höjdmeter) ca 480 Watt i 2min17sek
Du har inga bra max i powecurve mellan 1 min och 5 min. Utgår från 1min max = 760 Watt
ftp= ca 300 Watt ger
P (2:17) = 300 + 460 * 60/137 = 502 Watt.
Slutsats: borde gå!

Nu glider vi kanske iväg lite väl OT men är ett beräknat p-max så intressant? Jag använder kJ/W' för race-analys i efterhand. Det har ju dessvärre hänt att man blivit avställd då man inte tyckt att det ska hända även om det gjort ont, med hjälp av W' har det blivit tydligt varför det hände.

En (1) maxning i all ära men kvantitet för kvalite ;)

...Edit: morgonstavning...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp