jonte987
Aktiv medlem
.
Nja, det är väl som så mycket annat skattefinansierat redan nu.Vad tycker du samerna ska livnära sig av då? Plocka lingon och hjortron?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nja, det är väl som så mycket annat skattefinansierat redan nu.Vad tycker du samerna ska livnära sig av då? Plocka lingon och hjortron?
sicken dudeTredje sidan! Turkmenistans ärade ledare hälsar.
Visa bilaga 472551
Övrig ursprungsbefolkning har fått anpassat sig, många levde på jordbruk för 100 år sedan.Vad tycker du samerna ska livnära sig av då? Plocka lingon och hjortron?
Jag skrev om ett fjällområde. Sannolikt till delar känsligare än Vålådalsområdet. Var kanske inte tydlig nog. Inser att ämnet var betydligt känsligare än jag trodde.Du tycker inte det är ganska dumt att ta ett exempel som applicerar på typ 0,00000001% av alla stigar som kan avses i det du skrev? Givetvis finns det områden där överdrivet slitage är oönskat, till exempel för att naturen är väldigt känslig, men på de allra flesta stigar visar det bara att många människor gillar att vara ute i naturen, och den enda skadan är estetisk.
Är man upprörd över att en stig är sliten så borde man i första hand fundera på vad man själv gör där.
Inte svårt om du följt tråden.@Tallbo
kan du inte specificera vilka akademiska meriter din familj har?
Tänker lärosäte, utbildning osv. Är framförallt nyfiken på dina syskons utbildningar :)
fFörsöker nämligen lista ut på vilket sätt din kommentar var relevant, men misslyckas ?
Jag undrar fortfarande i vilket sammanhang du cyklar? Vad gör du här?Inte svårt om du följt tråden.
En av skribent raljerade över att jag saknad utbildning, om vi sammanfattar det.
Om jag har förstått det rätt så har Tallbos familj nyligen köpt mark (tomt?) i ett fjällområde. Som nybliven markägare har han insett vilket problem cyklister innebär så nu är han på Sveriges största cykelforum för att uppfostra pöbeln. Alternativt är det ooms som trollar oss?Jag undrar fortfarande i vilket sammanhang du cyklar? Vad gör du här?
Vi kan väl säga att härskartekniken gjorde mig lite putt. Helt onödigt från individen i fråga, istället för att kommentera inlägget........Någon raljerade att du saknade utbildning, så då berättar du att både du, dina föräldrar och syskon minsann är akademiker.
Nu klarnade det
Det var inlägget jag hånade vilket du ser om du läser igen sakta. Angående härskarteknik så ska man inte kasta pil i gummibåt.Vi kan väl säga att härskartekniken gjorde mig lite putt. Helt onödigt från individen i fråga, istället för att kommentera inlägget........
En analys i Norge ger vid handen att det ökad slitaget på naturen, beror på den ökade turismen. En lysande slutsats.
Tas som intäkt av många som cyklar[1], att de inte åstadkommer mer skada för att de cyklar istället för att gå.
Grundläggande matematik visar att de har fel.
En fjällvandrare hinner ca 5 km/tim. En cyklist, ska vi säga 15 km[2]/tim.
Redan denna enkla analys, visar att cyklisten på samma tidsperiod, hinner förslita 2 ggr mer terräng, än vandraren[3].
[1] Sök på www, för att hitta detta.
[2] Själv framfört militär jägarpluton på fjället, som nyttjade cykel som transportmedel. 15 km/tim inga problem i normalsvår terräng. Cyklarna var kroncyklar med ballongdäck och soldaterna hade ryggsäck, vapen m m.
[3] Ett enkelt experiment skulle kunna verifiera vad som är sant. Ett antal fjällvandrare och motsv. antal cyklister avverkar samma sträcka lika många gånger. Tex en slutning upp och ner igen. Därefter jämförs slitaget mellan de två olika grupperna.
Uppfödd i akademikersläkt, föräldrar och all vi barn akademiker, så kan jag säga , att chansen är stor, att min enkla kalkyl, som då givetvis skulle utvecklas lite mer, skulle klara en disputation.
Något som jag tyvärr inte kunnat deltaga i särskilt ofta nu pga #corona. Nästa blir 23/3 via digital uppkoppling.
Om någon av er som svarat här, varit en av opponenterna, hade det blvit en promenadseger för undertecknad.
[...]
[2] Själv framfört militär jägarpluton på fjället, som nyttjade cykel som transportmedel. 15 km/tim inga problem i normalsvår terräng. Cyklarna var kroncyklar med ballongdäck och soldaterna hade ryggsäck, vapen m m.
[...]
Ämnet är inte särskilt känsligt, det är bara du som applicerar en mycket smal nisch av det, på allt som rör ämnet. Det blir inte så konstruktivt eller begripligt då.Jag skrev om ett fjällområde. Sannolikt till delar känsligare än Vålådalsområdet. Var kanske inte tydlig nog. Inser att ämnet var betydligt känsligare än jag trodde.
Vackert! Var är det?Happyride.se - På god väg att bli Sveriges otrevligaste cykelforum.
Det är fortfarande för lite bilder i denna tråd så här är en bild som visar att det går utmärkt att cykla vinterled vid barmark.
Visa bilaga 473959
Här någonstans https://maps.app.goo.gl/Z1zawsjgEg56jfUX8Vackert! Var är det?
Tack! Bara vart där på vintern. Kör från Ramundberget via fältjägarstugan upp till Helags. Ser lite annorlunda ut då. Kanske läge att åka upp med hojen på sommaren någon gång.
Fniss**Själv framfört militär jägarpluton på fjället, som nyttjade cykel som transportmedel. 15 km/tim inga problem i normalsvår terräng. Cyklarna var kroncyklar med ballongdäck och soldaterna hade ryggsäck, vapen m m.
Kan mycket väl stämma att Tallbo är akademiker, klarar inte av att göra en rimlig praktisk bedömning av sin påhittade historia.Fniss**
Äsch. Personliga anektoter är väl utmärkta referenser i en doktorsavhandling, bara man låter självsäker och gör korrekt referenshänvisning i texten.Fniss**
Åhh denna tråden behöver Land Rover mannen, en diktator och flera getter!! Sen stavar ni alla fel till cykel. Happykorrekt stavning är cukel.Första gången på ett bra tag jag skummade forumet på happy.....och den här tråden är bara full med allmänt otydligt surr med repeat av samma frågor som hängt med i typ 15 år.
Ja, förutom då att det var någon som hade tagit en tonåring medans den hade fingrar i en burk. Så vi har kommit ett snäpp längre gällande en typ av preferenser än Landrover-mannen i alla fall?
Tack!Happykorrekt stavning är cukel.
Äsch. Personliga anektoter är väl utmärkta referenser i en doktorsavhandling, bara man låter självsäker och gör korrekt referenshänvisning i texten.
Och har syskon som är akademiker.
Läs mer här: https://www.terrengsykkel.no/Telex/Sykling-sliter-ikke-mer-paa-naturen-enn-andre-aktiviteter
och här: http://www.nina.no/Aktuelt/Nyhetsartikkel/ArticleId/4163/Okt-bruk-av-turstier-sliter-pa-vegetasjon
De kommer fram till samma sak som tidigare utländsk forskning inom området: Det är totala besökstrycket, och inte hur stigen används, som avgör slitaget på stigen.
Hoppas du läste fallstudien, innan du använde den på nästa fest.Men det är bra att ha en vettigt genomförd studie att luta sig emot om man får möjligheten att ta diskussionen med myndigheterna.
(Eller när man blir påhoppad av kompisen som har hund och gnäller över att det blir uppkört i naturreservatet där han går med sin okopplade hund trots koppeltvång)
Jag skall laminera rapporten och ta med på nästa fest. :-) (Snart fd kompis)
Brukar kallas att svar med samma mynt......Någon raljerade att du saknade utbildning, så då berättar du att både du, dina föräldrar och syskon minsann är akademiker.
Nu klarnade det
Om vi kunde hålla 15 km i timmen, borde en modern MTB cyklist kunna minst hålla minst den hastigheten.Fniss**
Skönt att du bygger din disputation på robusta och trovärdiga källor.Om vi kunde hålla 15 km i timmen, borde en modern MTB cyklist kunna minst hålla minst den hastigheten.
Men det är ju klart, idag klarar knappt ca 20 000 av männen per årskull, kravprofilerna. Profiler som dessutom sänkts från 80 talet. Då klarade ca 40 000 per årskull dem.
Men vi kan fan använda kommatecken på rätt sätt.Om vi kunde hålla 15 km i timmen, borde en modern MTB cyklist kunna minst hålla minst den hastigheten.
Men det är ju klart, idag klarar knappt ca 20 000 av männen per årskull, kravprofilerna. Profiler som dessutom sänkts från 80 talet. Då klarade ca 40 000 per årskull dem.
Lumparskrönorna. Dem är de bästa. Inte en snöbolls chans i h, att ni cyklade runt i fjällen med packning och snittade 15km/hOm vi kunde hålla 15 km i timmen, borde en modern MTB cyklist kunna minst hålla minst den hastigheten.
Om vi kunde hålla 15 km i timmen, borde en modern MTB cyklist kunna minst hålla minst den hastigheten.
Hur har du kommit fram till dessa siffror?Om vi kunde hålla 15 km i timmen, borde en modern MTB cyklist kunna minst hålla minst den hastigheten.
Lumparskrönorna. Dem är de bästa. Inte en snöbolls chans i h, att ni cyklade runt i fjällen med packning och snittade 15km/h
Dom körde med ballongdäck, och de var naturligtvis fullpumpade med helium, så de svävade fram över träsk o stenar. Det är kanske som med sina egna lumparminnen, man kanske inte har 100 % koll längre på hur det egentligen var. Kul påstående med 15 km i timmen som i alla fall ger lite föda till forumtråden.Så du påstår att @Tallbo kanske anger glädjesiffror för sin cykeltur som skedde för 30-40 år sen, trots att han är akademiker?