.

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
.
det är väl som med turskidåkare som en gång när det var medvind och bra före snittade 15 km/h mellan alesjaure och vistas och alla andra gånger gick det i 5 km/h för det var något strul med stighudarna, pulkaskacklarna, vinden och snöförhållandena men det räknas ju inte. turskidor går i femton egentligen.

.
Helt klarlagt[e^pi*i] är att Tallbo är ute och cyklar. Mindre klart är om han faktiskt cyklar, samt hur många cyklar han har hemma i stallet (alla eller inga?).

[-1] googla denna tråden i www så ser ni, evidens, referens, existens.

.
Sitter trött och förkyld på en distans-utbildning (ej akademisk meriterad) medan jag i fönstret ser regn och blås helt förstöra de senaste dagarnas underbara före på Göteborgsstigarna.
Denna tråd höjer dock helt klart min dag.

.
Läs mer här: https://www.terrengsykkel.no/Telex/Sykling-sliter-ikke-mer-paa-naturen-enn-andre-aktiviteter
och här: http://www.nina.no/Aktuelt/Nyhetsartikkel/ArticleId/4163/Okt-bruk-av-turstier-sliter-pa-vegetasjon

De kommer fram till samma sak som tidigare utländsk forskning inom området: Det är totala besökstrycket, och inte hur stigen används, som avgör slitaget på stigen.
Då blir ju slutsatsen automatiskt att, förutsatt att slitaget inte ska öka, så måste för varje ny tillkommande friluftsutövare oavsett typ i en grupp, innebära att någon annan grupp måste minska med en individ

.
Då blir ju slutsatsen automatiskt att, förutsatt att slitaget inte ska öka, så måste för varje ny tillkommande friluftsutövare oavsett typ i en grupp, innebära att någon annan grupp måste minska med en individ

Ja och då känns det väl självklart att en vit medelålders man som köpt en MTB i kolfiber för hundrapapp ska ha företräde.

.
Lustigt sammanträffande. Ca 14 år innan jag föddes så sa jag att "HM-aktier borde man köpa". Nu så ser vi att mitt uttalande stämmer väl med den redovisning vi fick i slutet av 2009.

Vill även tillägga att två av mina fyra småsystrar har tagit universitetsexamen. Undertecknad inkluderad..................

.
Jag kände ett plötsligt behov att gå tillbaka om än inte till trådstarten, så kanske iaf till trollstarten[1]?

Grundläggande matematik visar att de har fel.

En fjällvandrare hinner ca 5 km/tim. En cyklist, ska vi säga 15 km[2]/tim.
Redan denna enkla analys, visar att cyklisten på samma tidsperiod, hinner förslita 2 ggr mer terräng, än vandraren[3].
Vänta lite nu.. Grundläggande matematik säger väl att om man rör sig med tre gånger så snabb hastighet så borde man hinna förslita tre (3) gånger så mycket terräng på samma tid, allt annat lika?

Och sen till fotnoten:
[3] Ett enkelt experiment skulle kunna verifiera vad som är sant. Ett antal fjällvandrare och motsv. antal cyklister avverkar samma sträcka lika många gånger. Tex en slutning upp och ner igen. Därefter jämförs slitaget mellan de två olika grupperna.
I texten som fotnotes refereras ifrån (stycke 1 ovan) så beskrivs slitaget som en funktion av hastighet och tid, och en cykel ska då alltså slita mer på samma tid då den rör sig snabbare och därmed en längre sträcka. I fotnoten så handlar det istället om samma sträcka, men olika marktryck (gissar jag, det är iaf underförstått att något får cykelekipaget att orsaka större slitage per tidsenhet).

Vi kan ha helt olika akademisk bakgrund, men lever vi även i olika verkligheter m.a.p. matematiska system och hur fotnötter är tänkta att fungera? Har du verkligen relevant utbildning, vill jag fråga. Eller är det jag som måste lämna tillbaka mitt civilingenjörsintyg? (#humblebrag)

[1] Ja, jag är ibland snabb med att kalla folk troll. Om Tallbo är ett troll och ovanstående är en genomtänkt trollning så får jag ändå ge cred till viss subtilitet, iaf i dessa bitar.

.
Hoppas du läste fallstudien, innan du använde den på nästa fest.
Du har varit produktiv och svarat på många inlägg ikväll! Bra! Men jag saknar ditt svartill mig. Antagligen är mitt problem att jag har för få högskolepoäng för att förstå vad du menar. Kan du hjälpa mig att visa i fallstudien vad jag borde ha förstått?

Tack på förhand.

Liknande trådar

.
16 svar
.
3 svar
. 2
66 svar
Deleted member 77490
Tillbaka
Topp