34T till 36T, byta kedja?

Likebikes

Aktiv medlem
Jag har shimano xt 1x12 och jag tänkte byta ut min 34T till 36T fram. Behöver jag byta kedja till en större eller kan jag ha samma kedjelängd kvar?

Från 34 till 36 tänder är en länk runt HELA kransen innebär en halv länk längre kedjeväg.
Näää det måste bli mera. Kedjan ligger ju på mer än halva klingan så TS måste ju förlänga kedjan med minst 60% av en länk! Annars går det åt helvete.? IMG_2542.jpeg

Det kan ju slå 99% av 2 länkar om man monterar enligt instruktion. Så om det går beror på var i intervall man ligger från början...
Det är säkert känsligt med 12s men shimano fuckade också upp kedjelinje samtidigt...så kan man skifta den inåt så kanske det blir bättra

Näää det måste bli mera. Kedjan ligger ju på mer än halva klingan så TS måste ju förlänga kedjan med minst 60% av en länk! Annars går det åt helvete.?Visa bilaga 717500

Kedjan ligger dock på mindre än halva klingan när den är på största drevet bak, som är 51t, och det är på största drevet där förlängningen behöv.

PS: och vad är en länk på kedjan? Här används "en länk" för vad jag skulle kalla för två länkar.

Tittade nu på Wikipedia på artikel "rullkedja" (utan källhänvisningar, så helt opålitlig). Och, som jag förväntade, består en rullkedja, som på några andra språk jag känner till, av innerlänkar och ytterlänkar. Man kan bara ändra med en innerlänk plus ytterlänk, men det är alltså två länkar.

Tittade nu på Wikipedia på artikel "rullkedja" (utan källhänvisningar, så helt opålitlig). Och, som jag förväntade, består en rullkedja, som på några andra språk jag känner till, av innerlänkar och ytterlänkar. Man kan bara ändra med en innerlänk plus ytterlänk, men det är alltså två länkar.
Man kan ju montera en 'half link'... är det en länk?

Tillbaka
Topp