3x10 till 1x12

3x10 till 1x12
Finns även sram nx eagle 11-50t kassett som funkar funt på shimanobody.

Du behöver
- Narrow wide klinga till mittre positionen
- kassett
- bakväxel
- växelreglage
- kedja

Annars har väl sunrace någon wide range 10 delad kassett så slipper du byta växlar också.

3x10 till 1x12
Alpländare sa:
Är i samma situation men vill ha 1x10 då jag har fler hjulpar. Vad skulle det kosta, och vilken storlek ska man välja på framdrevet.
Varför? Hoppar din kedja ofta?
Vad har du för cykel? 26, 27.5, 28, 29 tum?
Vad är det för typ av terräng du cyklar?
Vilket framdrev brukar du använda?

3x10 till 1x12
Alpländare sa:
Cykeln är en 29" Crescent Freke sport competion 3x10. Kör mest på dom tyngre växlarna. Används mest till lättare stigcykling och grusväg.
I så fall ser jag tyvärr ingen vinst med att byta till singelklinga. Konceptet är för att inte kedjan ska hoppa fram vid stökig körning. Oftast blir det så att man också byter kassett från, vanligtvis 11-34 till 11-42 för att få större spann. Nackdelen är att man får större hopp mellan växlarna.
Men det du ska ta reda på är BCD. Kolla här exempelvis https://www.wolftoothcomponents.com/pages/how-to-measure-bolt-circle-diameter-bcd
Du har troligtvis två olika, en för lilla klingan och ett annat för de två större.
Efter att du kollat upp detta Googlar du på "Narrow Wide chainring" och letar upp en som passar. Du kan även behöva nya kortare bultar för fastsättning då det bara blir en istället för två klingor. En kedjestyrare kan också vara bra. Lycka till.

3x10 till 1x12
Narrow -Wide klinga med 34 eller 36 tänder kan nog fungera bra till tänkt användning. Har du en 11-36 kassett och hyggligt fräsch kedja är det bara att byta dreven fram. Blir det för tungt i brantaste motluten finns 10-delad 11-42 kassett från både Shimano och Sunrace att tillgå. Jag kör 36/11-36 på stel 29 på grus o större stigar. Kunde funka med 34 fram till gubb-ben.
Lycka till

3x10 till 1x12
HEJ!
Jag kapar tråden..
Finns det liknande kasetter som länkats till ovan men för 11-delat.
Jag fattar inte riktigt hur jag skall läsa specarna för att förstå till vilken body kassetten passar. Jag har idag en cykel med 10-delat Shimano XT och jag har kommit över en SRAM GX grupp med 11-delad kassett som jag skulle vilja byta till. Men då gissar jag att jag antingen behöver byta body på bakhjulet eller köpa en "special-kassett" som är 11-delad men passar på en body för 10-delat (HG?).

/Sajo

3x10 till 1x12
Här inne på happy verkar det ovanligt stort, men jag delar gärna med mig av mitt upplägg

Jag cyklar mtb och ganska tekniska stigar blandat med grusväg/elljusspår

Började cykla på allvar i år, kört några mtb lopp med ex 1000 höjdmeter på 3 mil.

Jag använder mig av 11-42 10 delat bak och 38 oval fram.

Riktigt skönt när man kommer ut på grusväg och kunna få upp bra fart utan att ligga och nöta på 11kugg och taskig kedjelinje, lång utför? Lägg i lägsta växeln och nöt på bara.

Har inga problem att ta mig upp för ex bryngfjordens skidbacke här hemma med denna utväxling, riktigt brant på slutet.. strava-segmentet säger 400m 28 höjdmeter 7.1% snitt, och maxlut på 33%.

Tillbaka
Topp