[4/5 OT] Boende i Åkersberga

jonpon

Medlem
Hej

Tittar på nytt boende i bland annat Åkersberga.
Hur är det att bo där? Hur är skolorna, är det någon skola som är sämre eller bättre? Är det något område man ska passa sig för?

OnT: Hur är cyklingen runt Åkersberga?

Vackert.

Ja tittade på tomter där innan jag köpte i Knivsta. Det ligger ju trevligt nära vattnet och vägarna är bra alltså inte i så mycket renoveringsbehov. Det finns cykling i Åkersberga men det är inte som Hellas kupiga sträckor.

/M

Det finns endel kring Garnsviken. Hakungabacken är väl en av norra stockholms snabbaste backar för landsväg och dessutom utmärkt backträning. Har inte kört MTB i området, men det finns endel Strava-segment. Dommarudden och Roslagsleden finns också. Svinningevägen och Ellbodavägen är fina landsvägskörningar.

Enda nackdelen med Åkersberga är möjligheterna att cykelpendla in mot city, men annars är de super med anslutningar mot landsvägar. Närheten till havet är inte heller fel.

Senast ändrad:
Aron sa:
Jag sprang det i julas - inte helt färdigt men jag tror det kommer bli ett fantastiskt roligt xc-spår! Men det är inte ett tillräckligt flyttskäl....
Jag har anhöriga där, landsvägscyklingen ör bra - se ovan - men mtb-mässigt har jag ganska ostrukturerat irrat runt och inte har jag hittat något underbart område direkt även om det är helt ok runt Domarudden. Men letar man mer så går det säkert att hitta, skog finns ju... Täby mtb vet säkert mer.

Skjuts det inte en hel del i Åkersberga? En googling visar ungefär en gång i kvartalet under 2017. Men det kanske är standard överallt numer?

Jag är uppvuxen i Åkersberga och bor där nu med. skulle säga att det är en trevlig håla, finns det mesta och trevlig natur. Visst finns det bus men inte mycket mer än någon annanstans.
Ang skolor så var det några år sedan jag gick där så kan inte uttala mig om hur det är nu men jag gick i Söraskolan vilken dom renoverat massor senaste åren och den ser riktigt trevlig ut utifrån =)

Ang cykling så finns det mycket, jag kör mest stig och trampar inte så mycket grusväg men finns mycket fin stig och en del trevliga utförslöpor om man vet vart man ska leta ;)

MTB Täby kör mycket i området och håller i en del ungdomsverksamhet också.

Kommunen anlägger en XC slinga bakom den lokala sporthallen vilket också verkar bli en trevlig och tillgänglig sträcka för den som vill cykla mer preppat.

Vad hade du tänkt dig för boende? Lgh eller hus? När det gäller skola så är Österskärsskolan väldigt populär, dock tillämpas antagning genom geografisk närhet så då måste man i princip bo i Tuna. Internationella Engelska skolan kommer att etablera sig inom ett par år. ryktas att den kommer att uppföras i anslutning till Åkersberga IP.

Där jag inte skulle bosätta mig är området kring Norrgårdsvägen - det är även där det brinner mest bilar på nätterna.

Skrmklipp.PNG

Det här området tycker jag har rätt bra stigar.

Senaste SBR i berga var mkt trevliga stigar och mer finns det, har jag hört...

Sett till boende är det klart billigare än andra kommuner i norrort, ny byggd villa 5 - 6,5mkr motsvara typ enkelt 70-tals radhus i Täby. Ungefär samma prisläge som Vallentuna men närmare havet, längre från stan och ingen snabb pendel till centralen direkt.

Kolla annars Svinninge, ligger klart mer off (butiker, skolor) men lite närmare stan & havet. Nybyggar-bom där och området kan bli kanon på +10 års sikt

BackT sa:
Senaste SBR i berga var mkt trevliga stigar och mer finns det, har jag hört...

Sett till boende är det klart billigare än andra kommuner i norrort, ny byggd villa 5 - 6,5mkr motsvara typ enkelt 70-tals radhus i Täby. Ungefär samma prisläge som Vallentuna men närmare havet, längre från stan och ingen snabb pendel till centralen direkt.

Kolla annars Svinninge, ligger klart mer off (butiker, skolor) men lite närmare stan & havet. Nybyggar-bom där och området kan bli kanon på +10 års sikt

Jag skulle säga att det är märkbart billigare än Vallentuna. När vi flyttade i våras hade vi börjat snegla på ÅB och där skulle vi ha fått mer för pengarna, men då skulle vi också ha bott i Åkersberga.

Tackar för all input!

Vi tittar både här och där och är intresserade av hus och radhus, men det är ju alltid intressant att att få info from the locals... :)
Cyklar bara MTB.

Sen är ju en viktig faktor var man jobbar och hur man ska ta sig dit. På de nio år jag bott här har trafiksituationen gått från angenäm till omöjlig. 2008 kunde jag köra hemifrån 7:30 och inte hamna i några köer alls, nu är det kört om man åker efter 6:30. Så se till att bo nära Roslagsbanan om möjligt, den är i mitt tycke grym. Jag har en minuts cykling till Tunagård, sen tar det 32 minuter till Östra station - helt ok tycker jag.

JLarsson sa:
Sen är ju en viktig faktor var man jobbar och hur man ska ta sig dit. På de nio år jag bott här har trafiksituationen gått från angenäm till omöjlig. 2008 kunde jag köra hemifrån 7:30 och inte hamna i några köer alls, nu är det kört om man åker efter 6:30.

Ja det är ju viktigt att kunna ta sig till jobbet smidigt och snabbt. Är tyvärr lite bortskämd just nu, cyklar på typ 20 min och bilen går ju snabbare...

Gäller det E18 eller hela vägen till stan?
Just nu jobbar jag i västerort, så jag tänker norrortslänken. Är även den packad med bilar? Jag har hört att där ska det gå bra, men har inte åkt själv på morgonen.

jonpon sa:
JLarsson sa:
Sen är ju en viktig faktor var man jobbar och hur man ska ta sig dit. På de nio år jag bott här har trafiksituationen gått från angenäm till omöjlig. 2008 kunde jag köra hemifrån 7:30 och inte hamna i några köer alls, nu är det kört om man åker efter 6:30.

Ja det är ju viktigt att kunna ta sig till jobbet smidigt och snabbt. Är tyvärr lite bortskämd just nu, cyklar på typ 20 min och bilen går ju snabbare...

Gäller det E18 eller hela vägen till stan?
Just nu jobbar jag i västerort, så jag tänker norrortslänken. Är även den packad med bilar? Jag har hört att där ska det gå bra, men har inte åkt själv på morgonen.

Jag åker Åkersberga-Kista varje dag, brukar ta bussen runt 07 och då är det sällan kö om det inte hänt något.

Norrortsleden är kass vid löttingetunneln som dom var för snåla för att bygga tvåfilig och valde att sätta en rondell framför..

//W

Vi bor i Vallentuna och min sambo jobbar/jobbade (föräldraledig) i Västberga, det tar runt 35 min om det inte är trafik, är det trafik kan det ta en bit över det dubbla härifrån, tror inte att det är snabbare från ÅB.

Men jag håller med JLarsson, Roslagsbanan är bra, den krånglar sällan och är mycket trevligare att åka än pendeltåg och annat mög. VIsserligen håller de på och bygger om så den är avstängd periodvis, men det är fortfarande bättre än att behöva åka pendeltåg.

Willie sa:
Norrortsleden är kass vid löttingetunneln som dom var för snåla för att bygga tvåfilig och valde att sätta en rondell framför..
//W
Har bara åkt genom tunneln i eftermiddagsrusning och då är den kass. Morgonköerna kring E4 är också betydande.

Kommunikationerna är (hittills) det starkaste skälet för mig med familj att INTE flytta till Åkersberga. Roslagsbanan upplever jag (visserligen har jag inte nyttjat den regelbundet) opålitlig och långsam. Dessutom pajjas mycket av att den stannar några kilometer före t-centralen. Det innebär ett extra byte om man ska vidare = mycket längre restid och fler felkällor till försening.

Också tråkigt att det knappt ens går att cykla på vettigt sätt till mot stan. Vintertid helt jävla livsfarligt! Jag gör det ofta, men det är värdelöst: antingen vägrenen på 276 och lyfta över vägräcket till den avspärrade grusvägen eller över Svinninge som också är lite småfarlig. Eller grusvägen längs Roslagsbanan men det är ju mer ett entusiastäventyr än rimlig pendling. Här skulle man dock kommunen med små medel kunna göra en enkel och funktionell cykelväg till arninge. Något som flera försökt lobba för men inte lyckats har kag förstått.

Bilköerna genom åberga-centrum är också rätt omfattande eftersom så många väljer bilen, bland annat pga ovanstående problem.
Men annars känns Åkersberga på många sätt trevligt och vettigt...

Senast ändrad:
"Snart" stannar Roslagsbanan vid Odenplan och T-centralen. Just sayin'.

Roslagsbanans banvall från Universitetet in till KTH blir förmodligen cykelväg... om den inte saneras och bebyggs.

Senast ändrad:
I jämförelse med pendeltåg eller andra lokalbanor skulle jag säga att Roslagsbanan är ganska pålitlig. Det är väldigt sällan den strejkar på något sätt. En kollega som åker pendeln från Rotebro till stan har strul minst en gång i veckan.

Luthman Photography sa:
I jämförelse med pendeltåg eller andra lokalbanor skulle jag säga att Roslagsbanan är ganska pålitlig. Det är väldigt sällan den strejkar på något sätt. En kollega som åker pendeln från Rotebro till stan har strul minst en gång i veckan.
Jag åkte pendeltåg tre år till Rotebro också, bland annat de snöiga vintrarna 09/10 och 10/11. Rätt sällan det strejkade då enligt mitt sätt att se det. Om Roslagsbanan funkar så pass bra så är det helt ok. Problemet med Roslagsbanan senaste två (tre?) åren har snarare kanske varit de långa tiderna den varit avstängd pga förbättringsarbeten av olika slag. Och om (OM!!!) den stannar på centralen snart är det en enorm förbättring!

Lejon sa:
Luthman Photography sa:
Jag åkte pendeltåg tre år till Rotebro också, bland annat de snöiga vintrarna 09/10 och 10/11. Rätt sällan det strejkade då enligt mitt sätt att se det. Om Roslagsbanan funkar så pass bra så är det helt ok. Problemet med Roslagsbanan senaste två (tre?) åren har snarare kanske varit de långa tiderna den varit avstängd pga förbättringsarbeten av olika slag. Och om (OM!!!) den stannar på centralen snart är det en enorm förbättring!

Jo, de där avstängningarna är ju lite av en stjärtsmärta. Ifs har det varit smidigt för mig, jag har haft närmare till ersättningsbussarna än till tåget. Men det tar ju lite längre tid med bussen. Jag tycker inte att det är ett jätteproblem att den inte stannar på centralen. De flesta jobbar ju inte kring plattan eller centralen så man måste ju ändå byta linje, att byta vid östra tar ju typ 3 minuter så så farligt är det inte.

Tillbaka
Topp