51 vs 42mm offset

simson

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
Tja !
Kort och gott ragleyn ska få en lyrik ultimate i fronten, så frågan lyder ska man ha 42 eller 51mm offset vad gör det för skillnad ,
samma pris båda finns i lager vilken ska jag
ha ?
Mange

Valhalla_

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
Lägre offset ger mer trail (avstånd mellan styraxeln och kontaktytan mot marken) och sägs ge lugnare styrning i hög fart, men med lite mera flop i låg fart. Men jag tror ärligt talat inte man märker så stor skillnad. Har två cyklar där detta förhållande är omvänt så det är nog fler/andra faktorer som spelar större roll.

Jag hade tagit den lägre offseten om priset är ungefär lika.

simson

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
Jonte987, det är precis som du beskriver,
har läst allt jag hittat men fattar ändå inte men 42 blire ingen kommer ihåg en fegis .
Har en ultimate på scouten och drömmer om att ragleyn ska kännas lika bra....!?

jonte987

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
Jonte987, det är precis som du beskriver,
har läst allt jag hittat men fattar ändå inte men 42 blire ingen kommer ihåg en fegis .
Har en ultimate på scouten och drömmer om att ragleyn ska kännas lika bra....!?
Jag läste en artikel som mer beskrev skillnaden i känsla när man gick in och ur svängen. Jag hittar den inte nu men det blir nog bra med mindre offset då länge det är modern geo

simson

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
Kollade in den här
lagt kort ligger gaffel beställd.
Mange

Berk

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
Gick från 51 till 42 på min hoj, känner ingen som helst skillnad.
Jag tänkte inte riktigt på det och bestälde en gaffel med 51 mm offset, som jag hade förut. 9 mm är inte mycket, framförallt med flacka gaffelvinkeln nuförtiden. Tror att det är svårt att känna skillnaden. För mig är 51 mm bättre, för att jag tycker att nästan raka kronan på 44 offset gaffeln är full.

kais01

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
gick man inte över till 51 när 29orna tog över, för att ge mer lättstyrd 26-känsla?

och nu med lägre gaffelvinkel åter till kortare offset för att minska wheel flop och självstyrning..?

ostbågarna ersatta med halloweengodis....

kais01

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
man har ju lite förhoppningar när man börjar lyssnar på denne trevlige man, men han lyckas packa 13 minuters prat med nära nog noll konklusiv information.

däremot när han skall demonstrera skillnaden (som han inte känner) vid långsamma småvängar är det uppenbart att han sitter på för stora atlantångare närmast utan förmåga till snabb styrrespons.

att snabbt i sista stund justera spåret inför ett hinder på stigen han vill undvika kan han nog glömma.

Du Rietz

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
man har ju lite förhoppningar när man börjar lyssnar på denne trevlige man, men han lyckas packa 13 minuters prat med nära nog noll konklusiv information.

däremot när han skall demonstrera skillnaden (som han inte känner) vid långsamma småvängar är det uppenbart att han sitter på för stora atlantångare närmast utan förmåga till snabb styrrespons.

att snabbt i sista stund justera spåret inför ett hinder på stigen han vill undvika kan han nog glömma.
Han gör ju reklam för där de skrivit ut mer information om saken och han vill inte konkurrera ut sin egen artikel genom att göra den här videon bättre ahaha.

I alla fall, för mig, vad gäller känsla, tror jag det handlar om flop, alltså om att styrlagret floppar mer i sidled när man styr åt sidan. Fan, det är inte lätt att beskriva.
Min Jeffsy har den kortare offseten och Capran jag hade har den längre. Båda är 29or. Men Capran har 10 mm längre dämpning fram o bak, 160 vs 150. Och så har den en halv grad flackare styrhuvudvinkel, 65,5° vs 66. När jag åker riktigt sakta eller försöker hålla balansen stillastående känns det att Capran har mer flop. När jag kör i skogen är flop ingenting jag tänker på. För de egenskaper jag är ute efter så föredrar jag faktiskt hur Capran känns där fram, mer freeride och förlåtande liksom.

Jag får se vad som händer om jag kör Jeffsyn som mullet och uppar med ett längre airshaft till 160 mm slaglängd fram.

Rent teoretiskt förstår jag också att det kan ha att göra med hur långt fram framhjulet hamnar. Det har ju framställts, i vad jag läst, att framhjulet hamnar så mycket längre fram än bakhjulet, i och med de nya trenderna med flackare styrvinlel och längre reach. Och skjuter man då tillbaka framhjulet någon cm med ett mindre offset så får man lättare att lägga mer vikt på det, teoretiskt alltså.

Själv är jag inte så mycket för trenden med superlång reach utan är snarare på väg tillbaka från där jag är nu. Men flackare styrgaffelvinkel till runt 64,5° är jag all-in på.

Det är svårt för mig att säga exakt vad som skulle göra att man vill ha den längre eller kortare offseten.

Senast ändrad:

erik h

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
Bilden med gröna strecken är tydlig.

Kortare offset ger mer trail.
Omvänt ger offset förstås kortare trail.
Flackare vinkel ger också mer trail. Och det är där cirkusen sätter igång

Mycket trail ger en segare/lugnare styrning. Det är skönt om man kör väldigt fort (utför) men segt och trist om man trampar på stig. Kortare trail ger omvänt en snabb smidig cykel på knepig stig i trampfart men blir farligt om det går väldigt fort.

Till detta kommer wheelflop som är en trist effekt där hjulet vill ”falla” åt sidorna och mindre gärna vill stabilisera sig rakt framåt. Effekten av styrvridning blir också lite smittad av det då man inte bara vrider hjulet utan liksom välter det samtidigt som man svänger. Mycket wheelflop får man av kombinationen flack styrvinkel och mycket rake/offset.

Så vore det inte för wheelflop vore ju rake en direkt medicin mot den ökade trail som flack vinkel ger. Men tyvärr är det inte så enkelt.

Sen kommer väl styrkombon och cyklistens position relativt hjulen in i ekvationen nånstans senare också så allting blir till slut relativt för det blir så himla många parametrar man kan ändra på samtidigt. Och sen är det heldämpat så ingenting är ändå statiskt..

simson

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
Nu är den iallafall här och jag ska försöka hinna montera den ikväll , om monstren förlåt barnen somnar nån gång.
Sorry för kass mobilbild
ABAF8800-0DD0-46AA-9414-434BB2BD75AE.png

calmbay

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
Egentligen är det väl ett specifikt trailvärde man vill ha? Offseten gör ju inget i sig själv men ihop med hjulets storlek och gaffelns vinkel så hamnar däckets kontaktyta på olika avstånd från framaxeln. Alltså från vridcentrum. Det behövs en offset för att hjulet inte ska börja kundvagnshjulswobbla. 51mm offset var det väl Gary Fisher med sin generation2 29tums geometri som införde typ 2010 (?) så det är helt klart dags att omvärdera värdet. Men som sagt, det är inte en specifik offset vi egentligen vill ha utan ett specifik trailvärde. Ett trailvärde som ger både lekfull styrning och fartstabil

calmbay

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
2008 verkar vara året då GaryF introducerade Genesis2. Innebar bland annat 51mm offset. Undrar vilket trailvärde han designade kring? Borde gå räkna fram. Nyfiken på att jämföra med vad dagens hojjar med kortare offset får. Nån som redan jämfört?

Valhalla_

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
jag ska försöka hinna montera den ikväll , om monstren förlåt barnen somnar nån gång.
Nu har du precis jinxat det hela. Barnen känner så klart på sig att du just idag har nya leksaker, så räkna med kaskadspyor, gråt, skrik och nerkissade lakan. När du väl är klar med bekymren åker du själv på världens influensa så du blir sängliggande i en vecka.

Därefter kan du nog montera den.

calmbay

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
Var kul att gräva i detta ämne. Vill ge Keith Bontrager och Manitou suspension cred för den ena hade den faktiska tekniska tanken och de andra tog fram gafflar för att testa. Inom motocross pratar man mkt trailvärde har jag för mig för övrigt.

simson

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
”Nu har du precis jinxat det hela. Barnen känner så klart på sig att du just idag har nya leksaker, så räkna med kaskadspyor, gråt, skrik och nerkissade lakan. När du väl är klar med bekymren åker du själv på världens influensa så du blir sängliggande i en vecka.
Därefter kan du nog montera den.”

One down one to go😜

Valhalla_

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
”Nu har du precis jinxat det hela. Barnen känner så klart på sig att du just idag har nya leksaker, så räkna med kaskadspyor, gråt, skrik och nerkissade lakan. När du väl är klar med bekymren åker du själv på världens influensa så du blir sängliggande i en vecka.
Därefter kan du nog montera den.”

One down one to go😜
Dubbeljinxat.

yonsson

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
2008 verkar vara året då GaryF introducerade Genesis2. Innebar bland annat 51mm offset. Undrar vilket trailvärde han designade kring? Borde gå räkna fram. Nyfiken på att jämföra med vad dagens hojjar med kortare offset får. Nån som redan jämfört?
Trailvärde är inte allt eftersom geometrin och längd på stammen mm påverkar vart förarens tyngd hamnar. Så att vi skulle vilja ja samma trailvärde idag som då ser jag som ytterst tveksamt.

Du Rietz

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
Trailvärde är inte allt eftersom geometrin och längd på stammen mm påverkar vart förarens tyngd hamnar. Så att vi skulle vilja ja samma trailvärde idag som då ser jag som ytterst tveksamt.
Ja, det här sista rörde nog bara till det för mig, fick inte ihop teorin riktigt.

Men kan det vara så att kortare stam vill ha kortare offset?

Senast ändrad:

simson

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
Fasen oxå inte en enda cykelmeter den här helgen, ska man finpendla å prova gaffeln efter jobbet imorgon!?
Hur blir vädret i Nova estockholmo imorgon tro....

yonsson

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
få se nu...kortare offset ger längre trail som ger nervösare styrning som kompenseras med längre styrstam. 🤔
Man kan inte stirra sig blind på trailmåttet. Reach, BB-höjd, stack och CS-längd har inget att göra med trailmåttet men påverkar ändå hur långt fram och hur högt du får tyngdpunkten, vilket kan kompenseras med lång/kort stam, vilket i sin tur tillsammans med bredden på styret påverkar responsiviteten. 😂 - Så olika hojar med samma trailmått kan vete sig olika.

simson

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
Hej å gokväll!
Ok nu har det cyklats och laborerats lite ,
trots att jag i samband med gaffelbytet oxå bytte till ett bredare styre så känns cykeln inte alls lika sävlig som den gjorde tidigare så än så länge är jag mycket nöjd , bytte till röda pedaler oxå, de rosa skar sig ganska hårt mot resten .
Mange

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer