51 vs 42mm offset

simson

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
Jofa , jag tycker inte , den är det😀
Kanske beror på nya styrets backsweep el nåt den känns iallafall mycket bättre.

erik h

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
Ja! Det där är intressant. Det måste finnas nåt mer än trail-uträkningen. Jag tror att kortare trail med hjälp av mycket offset ändå har ett pris inte bara i wheelflop utan också i att hjulet måste flyttas i större utsträckning, för att få samma trail och svängeffekt, men en brant vinkel och kort offset ger samma trail, svängeffekt men med mindre förflyttning av hjulet via styrrörelsen. Och det är en smidigare cykel. "Flickable" är ett ord jag gillar här.

Du Rietz

Aktiv medlem
51 vs 42mm offset
Först tyckte jag ditt exempel att gå till en hoj med brantar head tube angle (HTA) / styrvinkel var helt galet då det är tvärt emot vad för mig är en modern hoj som klarar av både det ena och det andra i skogen.

Men sen insåg jag att ditt exempel faktiskt beskriver det vi upplever när vi hojar med ett litet byte av perspektiv! Tacklandet av grövre terräng gör ju i praktiken att man möter marken mer head-on (jämfört med när man kör jämnare terräng). Det här gör den uppfattade styrvinkeln brantare och den uppfattade trailen kortare, varför det helt naturligt lämpar sig med kortare offset!

I praktiken när man möter hinder tillräckligt head-on innebär ju mycket offset att man faktiskt kommer närmare negativ trail, vilket är den aviga känslan som infinner sig när man håller på med saker som nollies. Tack för hjälpen med byte av perspektiv 😉
Ja! Det där är intressant. Det måste finnas nåt mer än trail-uträkningen. Jag tror att kortare trail med hjälp av mycket offset ändå har ett pris inte bara i wheelflop utan också i att hjulet måste flyttas i större utsträckning, för att få samma trail och svängeffekt, men en brant vinkel och kort offset ger samma trail, svängeffekt men med mindre förflyttning av hjulet via styrrörelsen. Och det är en smidigare cykel. "Flickable" är ett ord jag gillar här.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer