[67,2% OT] kartong mat

1888

Aktiv medlem
[67,2% OT] kartong mat
Hur kass är dessa färdigrätter som man kan köpa i frysdisken?
Som nybliven ungkarl är ju inte matlagningen det roligaste som finns.
Det är ju ändå lite grönt o så i maten.

Jag menar, 4 "middagar" för 62 kronor på Lidl ger ju en hel del penningar till
viktigare saker, läs cykelrelaterat :)

[67,2% OT] kartong mat
Det kan vara betydligt billigare att äta ordentlig mat, istället för processade köttbullar med "sås".

Köp lite färs (okej, köp mycket färs) och rulla egna köttbullar, köp frysta grönsaker och så lite pasta till det. Garanterat godare och nyttigare.

Matlagning är ju skitkul.

[67,2% OT] kartong mat
Min lilla erfarenhet av denna så kallade mat.. Köper ibland till lunch på jobbet.
En bra grund regel är att rätter som man kan äta med bara gaffel eller sked är bättre.
Typ, pasta med sås. Ris med 'kött i sås'eller någon asiatiskrätt.
Dom som ser goda ut på bilden potatis med något kött eller köttfärsbiff är inte att rekommendera.

[67,2% OT] kartong mat
Storkok är lösningen på alla sådana problem. Med en stor nog kyl är matlagningen reducerad till en eller två gånger i veckan de veckor intresse saknas.

[67,2% OT] kartong mat
Naturligtvis är det bäst med hemlagad mat.
Gör mycket och frys in egna matlådor.
Pasta å ris går bra att frysa. Potatis blir inte bra efter infrysning men klarar sig några dagar i kylen.

[67,2% OT] kartong mat
Nja. Varken pasta eller ris går att frysa något vidare tycker jag. Men båda kan stå ett par dagar i kylen de med.

Att ställa sig och portionsfrysa mat är mycket mer jobb än att ställa en stor bytta i kylen ;-)

[67,2% OT] kartong mat
Findus frysta rätter är rätt ok, i nödfall.
Ganska nyttiga, lite eller inga E eller konserveringsämnen.

Frysta grönsaker går att blanda i nästan allt. Favoriten är sommargrönsaker och en extra påse haricoverts.
Storkok FTW, skaffa en stor gjutgärnsgryta.
Stek massa ägg, har en blinipanna för just detta ändamålet. Blir 4 perfekta ägg varje gång.
Frys in skivat bröd, och hitta det perfekta läget på brödrosten, vissa bröd smakar nästan nybakt.

Nästan allt går att tillaga i ugnen, lägg det i en smörad form och skicka in. T.ex.
- All korv, 150-200C i 15min
- Köttbullar, 200C 15min
- Blodpudding, 200C 20min (mmmmmmmm va gott)
- Fryst Lax, 150-200C i 15minuter.

Skriv en veckomatsedel.
Gå och storhandla.
Nästa söndag, repeat.

[67,2% OT] kartong mat
Kartongmat är väl ganska värdelöst, dyrt och trist. Det gäller att handla smart och följa säsongens råvaror, de är billigast. Tar man dessutom cykeln eller går till matbutiken så har man en jackpott ;-) . Du kommer lätt ner i kostnader för en soppa till 2-6 kr per portion eller en grytor för 4-10 kr per portion. Naturligtvis beror det på råvaror och storlek på portionen. Avvaras 20-40 minuter så kan man skapa ganska trevliga maträtter för flera dagar.

[67,2% OT] kartong mat
Maakus sa:
Findus frysta rätter är rätt ok, i nödfall.
Ganska nyttiga, lite eller inga E eller konserveringsämnen.

Frysta grönsaker går att blanda i nästan allt. Favoriten är sommargrönsaker och en extra påse haricoverts.
Storkok FTW, skaffa en stor gjutgärnsgryta.
Stek massa ägg, har en blinipanna för just detta ändamålet. Blir 4 perfekta ägg varje gång.
Frys in skivat bröd, och hitta det perfekta läget på brödrosten, vissa bröd smakar nästan nybakt.

Nästan allt går att tillaga i ugnen, lägg det i en smörad form och skicka in. T.ex.
- All korv, 150-200C i 15min
- Köttbullar, 200C 15min
- Blodpudding, 200C 20min (mmmmmmmm va gott)
- Fryst Lax, 150-200C i 15minuter.

Skriv en veckomatsedel.
Gå och storhandla.
Nästa söndag, repeat.

Låter som en god plan!

Bilagor

• 1fdtdYBtyfflw3efxL5f8uplo1_500.jpg
    1fdtdYBtyfflw3efxL5f8uplo1_500.jpg
    41.4 KB · Besök: 35
[67,2% OT] kartong mat
Jag lagar några ggr i veckan köttfärs"grytor" med pasta eller kycklng-grytor eller korvgrytor ala stroganoff som jag har med mej till jobbet.
Gör käk till mej o pojken hemma i övrigt oxå, men emellanåt är det tråkigt att bara laga mat till sej själv.
I valet mellan pizza o mcdonald och kartongmaten, det är väl lite där frågan kommer upp

[67,2% OT] kartong mat
1888 sa:
Jag lagar några ggr i veckan köttfärs"grytor" med pasta eller kycklng-grytor eller korvgrytor ala stroganoff som jag har med mej till jobbet.
Gör käk till mej o pojken hemma i övrigt oxå, men emellanåt är det tråkigt att bara laga mat till sej själv.
I valet mellan pizza o mcdonald och kartongmaten, det är väl lite där frågan kommer upp

Då ser ju mathållningen bra ut större delen av veckan :-)

Sen bland de sista tre alternativen så väljer jag absolut pizza från en bra pizzeria först, sen McD (som variation), och allra sist i nödfall en färdigrätt från frysen. Och pizza från frysen (Grandiosa i så fall) går väl i ännu ett nödfall, om t.ex. pizzerian är stängd eller nåt...

Senast ändrad:
[67,2% OT] kartong mat
1888 sa:
men emellanåt är det tråkigt att bara laga mat till sej själv.

Måste allt vara så jävla roligt hela tiden?
För mig låter det som att det är latmasken som talar.
Gör ny mat! Nya smaker! Ta ut svängarna. Det gör mycket.
Pyttipanna och omelett om tiden tryter. Slår pizza, mcd och allt annat skräp.

[67,2% OT] kartong mat
Rattnalle sa:
Storkok är lösningen på alla sådana problem. Med en stor nog kyl är matlagningen reducerad till en eller två gånger i veckan de veckor intresse saknas.

Och om intresse inte bara saknas ibland, utan alltid? För min del är matlagning bara ett ont måste. Kunde jag svälja nån slags piller med näring och slippa äta så vore det skönt.

Jag lagar ytterst lite och/eller torftig mat i hemmet, men försöker ändå undvika "ful-lådor". Försöker äta bra mat på lunchen på jobbet och sen får det bli nåt enkelt hemma. På helgen stoppar jag i mig vad som råkar finnas eller köper hämtmat. Finns inte på kartan att jag ställer mig och lagar nåt gott som tar mer än en kvart. Känns helt bortkastat när man inte är fler än en i hushållet.

[67,2% OT] kartong mat
Om du väljer färdigmat mer eller mindre enbart efter pris så tror jag du kommer bli besviken.
För 62/4 = 15.5 kr styck kan man nog inte förvänta sig varken mycket mat, glada grisar eller glada barnarbetare.

De luncher jag är för lat för att fixa matlåda och för snål för att äta ute brukar jag köra mest med Felix frysrätter "Veggie" och tycker de är helt ok.

Övriga tips:
Avsätt 1h varje söndag och gör världens största sats med köttfärssås+spagetti. Lägg i matlådor i kylskåpet och du har lunch för hela veckan. Makaronilåda är också enkelt och gott.
Välj hämtmat där man får stora portioner så som Thai eller Pizza, sen äter du hälften och sparar hälften till nästa mål.
Man måste inte äta lagad mat. Bröd är mycket kcal/kr och inget behöver tillagas. Skippa alla dyra pålägg om du är snål.

Bonustips:
Skippa matlådan till förmån till matpåse, alltså 2-liters fryspåsar. Att ha köket fullt med gamla odiskade matlådor suger.

[67,2% OT] kartong mat
Makten: Finns soylent, passar din beskrivning ganska bra.. ;-)

Konkret: Pizzan är inte så illa om man har vettiga grejer på. Pizza"ost"en är väl det första som ryker då.

[67,2% OT] kartong mat
Visst är latmasken i allra högsta graden inblandad.
Omelett kör jag rätt ofta ofta, häpen behöver.
Här får jag nog allt kroppen behöver, ägg, lök, broccoli o allt annat som finns inom räckhåll.
Gott, snabbt o nyttigt- Men tråkigt 7 dagar i veckan ;)

[67,2% OT] kartong mat
1888 sa:
Visst är latmasken i allra högsta graden inblandad.
Omelett kör jag rätt ofta ofta, häpen behöver.
Här får jag nog allt kroppen behöver, ägg, lök, broccoli o allt annat som finns inom räckhåll.
Gott, snabbt o nyttigt- Men tråkigt 7 dagar i veckan ;)

Krydda den då! Thaipastor, indiska kryddpastor?

[67,2% OT] kartong mat
Rattnalle sa:

Konkret: Pizzan är inte så illa om man har vettiga grejer på. Pizza"ost"en är väl det första som ryker då.

Degen din bagare använder är inte speciellt bra.
Gör egen deg och egen pizza isf. Alt eget bröd och varma mackor

[67,2% OT] kartong mat
Hembakt pizza är svårt att slå men då sticker tiden som går åt rätt fort, även om man kalljäser degen sedan kvällen innan för att spara tid när det ska ätas.

[67,2% OT] kartong mat
Rattnalle sa:

Förmodligen, men bara tanken på att erkänna att det vore en bra idé får mig att må psykiskt dåligt;-)

Vaaa? Vad är det för fel på ost nu då? Massor av fett och protein. Degen däremot; bara kolhydrater. Värdelöst.

-----------

Om jag inte känner stort energibehov så gör jag gärna en sallad. Det får fort som fanken, är förhoppningsvis nyttigt och kan varieras väldigt mycket. Man slipper därtill tillagning, så man sparar tid (om man som jag vill äta NUUUU när man är hungrig efter jobbet).
Fetaost, tonfisk, nötter och massor av annat kan tillsättas så man får i sig fett och protein istället för bara vatten och fibrer:-) Och olja förstås.
Brukar hålla 1-2 dagar i kylen om man gör mer än man behöver.

[67,2% OT] kartong mat
Makten sa:
Rattnalle sa:

Förmodligen, men bara tanken på att erkänna att det vore en bra idé får mig att må psykiskt dåligt;-)

Vaaa? Vad är det för fel på ost nu då? Massor av fett och protein. Degen däremot; bara kolhydrater. Värdelöst.

-----------

Om jag inte känner stort energibehov så gör jag gärna en sallad. Det får fort som fanken, är förhoppningsvis nyttigt och kan varieras väldigt mycket. Man slipper därtill tillagning, så man sparar tid (om man som jag vill äta NUUUU när man är hungrig efter jobbet).
Fetaost, tonfisk, nötter och massor av annat kan tillsättas så man får i sig fett och protein istället för bara vatten och fibrer:-) Och olja förstås.

Rattnalle menar nog bara att man ska ha riktig ost.

[67,2% OT] kartong mat
Dafgårds Karins Lasange är helt ok. Jag gillar att läsa på innehållsförteckningar och den är bland dom bättre som jag har hittat.

Annars är jag allmänt positivt inställd till storkok. Blir sjukt billigt och gott. Couscous är kalas i matlåda och tar 5min att göra. Koppla det till en egen chili (helt ok att dricka öl när man lagar mat) och saken är biff..

[67,2% OT] kartong mat
marr sa:
Makten sa:
Rattnalle sa:

-----------

Om man nu prompt ska äta ost så är pizzaost inte ens ost. Läs på en påse i mataffären nästa gång :-)

Men någon ska ju äta restprodukterna också å andra sidan..

[67,2% OT] kartong mat
Jeppe_E sa:
Matlagning är ju skitkul.

Nja. Det är ju personligt. Mat är för mig i första hand en social tillställning, och matlagningen nödvändigt ont. Äter jag själv skulle jag gärna byta många vardagsmiddagar mot ett piller och ett glas vatten om det fanns något som innehöll all näring och energi man behövde och även gav mättnadskänsla.

[67,2% OT] kartong mat
Rattnalle sa:
marr sa:
Makten sa:
Rattnalle sa:

-----------

Om man nu prompt ska äta ost så är pizzaost inte ens ost. Läs på en påse i mataffären nästa gång :-)

Nått skit måste det ju vara i pizza för man blir ju helt utslagen i minst ett dygn.

[67,2% OT] kartong mat
Rattnalle sa:

Aha, jag trodde vi talade om pizza i största allmänhet! :-)

Cannondale jekyl 1000 sa:
Nått skit måste det ju vara i pizza för man blir ju helt utslagen i minst ett dygn.

Kolhydrater OCH fett i mängder som överskrider alla normala behov. Ät halva och spara resten nästa gång så går det förmodligen bättre;-)

[67,2% OT] kartong mat
Rattnalle sa:
marr sa:
Makten sa:
Rattnalle sa:

-----------

+1

Något fel är det

[67,2% OT] kartong mat
Makten sa:
Rattnalle sa:

Aha, jag trodde vi talade om pizza i största allmänhet! :-)

Kolhydrater OCH fett i mängder som överskrider alla normala behov. Ät halva och spara resten nästa gång så går det förmodligen bättre;-)
Mm pizza med pommes.

/HCHF:aren

[67,2% OT] kartong mat
Rödvin och chips, gott och man blir stark!

Mer seriöst, som flera har poängterat redan och något som jag själv ofta gör framför allt i träningsperioder, det är stora långkok eller stora satser med mat baserat på köttfärs. Jag tillhör dom som köper 2kgs paketen med köttfärs och gör köttfärssås och lite biffar/köttbullar samtidigt. Där går det bra att frysa ner tycker jag. Sen kokar jag bara pasta/ris/potatis när det är dags att äta. Det grejar sig ju under samma tid som det tar att ta en dusch och byta om från träningen.

[67,2% OT] kartong mat
Min farsa var vegetarian sen sent åttiotal och var ensam om det i familjen; han var inte värst intresserad av matlagning så det blev mycket färdigrätter. Sen fick han fick cancer och dog 66 år gammal. Se där, ett fullständigt anekdotiskt varnande tecken. Ät riktig mat.

[67,2% OT] kartong mat
Långkok och hemmalaget matlådor i all ära, men själva vitsen med färdigmat och felixlådor är väl att inte behöva ställa sig och laga något?

Tillbaka
Topp