[67,2% OT] kartong mat

[67,2% OT] kartong mat
PKJoacim sa:
Ugnen i en vanlig spis har ofta en grov reglering av värmen. Försökte laga mat på 100 grader i vår förra ugn och det blev aldrig bra. Mätte tempen i ugnen under en kvart och då slog det mellan 85 och 120 grader men det stora problemet var att den slog på full effekt för att höja tempen. När vi renoverade köket var ett av kraven att ugnen ska ha elektronisk reglering. När jag nu lägger in en köttbit som ska ligga i 24h på 50 grader så sätter jag ugnen på 55 och fårvdå en snittemp på 52 med intervallet 49-55 grader vilket är bra nog för mina behov. Och det viktiga är att ugnen inte vräker på med full effekt när tempen sjunkit till 49 grader. Perfekt att använda som slow cocker.

My point exactly.

Till TS så finns det ett antal kokböcker med matlagning för män/studenter/lata där man visar rätter man kan laga enkelt med få ingredienser och framförallt som betingar lite disk. Det optimala (om du saknar diskmaskin) är ju något där du tex först steker bacon i kastrullen, sen kokar pasta i samma kastrull (efter att du tagit ur baconet). Häller av vattnet, låter svalna något. Knäcker i två ägg, häller i baconet och ev ost om man är lyxig. Rör om. Saltar och pepprar lite. Äter direkt ur kastrullen med en gaffel. Carbonara som bara genererar en smutsig kastrull och en gaffel! Som sagt, finns gott om kokböcker med liknande trollkonst.

[67,2% OT] kartong mat
AX3L sa:
PKJoacim sa:
Ugnen i en vanlig spis har ofta en grov reglering av värmen. Försökte laga mat på 100 grader i vår förra ugn och det blev aldrig bra. Mätte tempen i ugnen under en kvart och då slog det mellan 85 och 120 grader men det stora problemet var att den slog på full effekt för att höja tempen. När vi renoverade köket var ett av kraven att ugnen ska ha elektronisk reglering. När jag nu lägger in en köttbit som ska ligga i 24h på 50 grader så sätter jag ugnen på 55 och fårvdå en snittemp på 52 med intervallet 49-55 grader vilket är bra nog för mina behov. Och det viktiga är att ugnen inte vräker på med full effekt när tempen sjunkit till 49 grader. Perfekt att använda som slow cocker.

My point exactly
Det är där grytan kommer in i bilden. Den håller en jämnare temperatur än luften i ugnen gör. Så i praktiken ett ickeproblem för sådan som görs i gryta. Det här är ju ganska grundläggande saker som även vi icke-ingenjörer förstår oss på.

För saker som lagas fritt i luften hjälper det förstås inte men då har man å andra sidan ingen glädje av en slowcooker heller.

[67,2% OT] kartong mat
Alltså, jag förstår precis teorin till varför en tjock gryta i teorin gör att temperaturen i grytan blir stabil även om ugnens temp varierar. Absolut. Men min upplevelse trots att jag försökt med externa termometrar om det är så att ugnens är kass, olika grytor osv är att slowcookern gör jobbet mycket bättre. Vill någon göra sin Pulled Pork i ugnen och under åtta timmar skrocka förnöjt över att det finns idioter som köper en elektrisk gryta när man har en spis, absolut. Men jag hävdar att den fungerar bättre (trots att min är en ganska billig och dålig variant), trot om ni vill. Sen om det är för att den snabbare värmer maten iom att hela formen ganska snabbt får rätt temperatur istället för att det tar ett tag för ugnsformen att bli varm, om det är för att tempen blir jämnare eller om det är för att hustomten hjälper till med matlagningen och vaktar slowcookern men inte ugnen (vars barnlås han inte får upp) är inte det jag ligger mest sömnlös över om nätterna. Över och ut.

[67,2% OT] kartong mat
Materialet i grytan lagrar värme och gör hela ugnens temperatur mer stabil. Släng in grytan i ugnen tom och ugnen håller sig varmare även om man t.ex ska baka bröd.

[67,2% OT] kartong mat
OLW - Frukost, lunch och middag i samma påse :D

+1 på färdig lasagne.
Annat tips är att göra en stor skål med pastasallad. Alternera med olika proteinkällor t.ex tonfisk, kyckling, skinka, ost mm. Pastasallad håller i 3 dagar i kylen.
Grattis till ditt nya singelliv. Tänk så mycket tid du får till att cykla nu.
Googla på foodprepp om du inte gillar att stå i köket så mycket. Här t.ex:
http://www.styrkelabbet.se/sierras-meal-prep-matlador-med-fisk-fagel-vegetariskt/

[67,2% OT] kartong mat
AX3L sa:
Alltså, jag förstår precis teorin till varför en tjock gryta i teorin gör att temperaturen i grytan blir stabil även om ugnens temp varierar. Absolut. Men min upplevelse trots att jag försökt med externa termometrar om det är så att ugnens är kass, olika grytor osv är att slowcookern gör jobbet mycket bättre. Vill någon göra sin Pulled Pork i ugnen och under åtta timmar skrocka förnöjt över att det finns idioter som köper en elektrisk gryta när man har en spis, absolut. Men jag hävdar att den fungerar bättre (trots att min är en ganska billig och dålig variant), trot om ni vill. Sen om det är för att den snabbare värmer maten iom att hela formen ganska snabbt får rätt temperatur istället för att det tar ett tag för ugnsformen att bli varm, om det är för att tempen blir jämnare eller om det är för att hustomten hjälper till med matlagningen och vaktar slowcookern men inte ugnen (vars barnlås han inte får upp) är inte det jag ligger mest sömnlös över om nätterna. Över och ut.

Yess!
Och en glassmaskin, en vattenrenare, en lågoljefritös, en slowjuicer, en äggkokare, en popcornmaskin, en automatisk riskokare, en slushmaskin, en korvmaskin, en svamptork, en bakmaskin, en bordsgrill, en chokladsmältare, ett gorånjärn, en ismaskin och en fritös. Hur kan man leva utan?

[67,2% OT] kartong mat
Konkret sa:

Det var väldigt vad du var på.
Min fråga var ju bara, hur kass är kartongmaten? Typ finns det nån näring öht?

Morsan skulle gärna laga maten till mej var o varannan dag om hon fick o orkade.
92 till sommaren och åker ut o in på sjukhusen med jämna mellanrum.

[67,2% OT] kartong mat
1888 sa:
Konkret sa:

Morsan skulle gärna laga maten till mej var o varannan dag om hon fick o orkade.

Ammen...!
Du har ju svaret sen tidigare.

http://www.svd.se/fardigmat-nyttigare-an-tv-kockarnas-recept

Det finns mer, även utan partsintressen.
Gott är det däremot inte.
Roligare att lära sig laga mat. Utan en massa maskiner.

[67,2% OT] kartong mat
Mitt förra inlägg gällde Konkret som verkligen hakat upp sej med sina "påhopp".

Jag säger det igen, JAG LAGAR RIKTIG MAT EMELLANÅT, men jag tycker
inte det är kul att göra detta varje dag därför undrade jag lite smått om jag
kan smita undan ibland, blundandes med klädnypa på näsan utan att avlida
av näringsbrist på stuberten.

[67,2% OT] kartong mat
1888 sa:

Men ät kartongmat då. Det måste väl inte vara så infernaliskt hälsosamt och "Du-är-vad-du-äter"-nyttigt varje dag?

[67,2% OT] kartong mat
1888 sa:

Cyklar man långt överlever man faktist en och annan pizza också. Ärtsoppa på tub är billigt, mättar bra och är rätt gott. Finns snabbmat som man överlever på!

[67,2% OT] kartong mat
1888 sa:

Lätt.
Laga quadrubbla portioner när du lagar ( de flesta recept är för fyra personer) och frys in de tre som blir över. I separata byttor.
Smörgåsar är också mat.

Edit; telefonjävel.

Senast ändrad:
[67,2% OT] kartong mat
1888 sa:
Konkret sa:

Jag vet inte exakt hur onyttig kartong mat är, men jag rätt säker på att det är betydligt blekare med nyttigheter jämfört med hemlagad mat.Hade man varit en soff potatis hade man väl klarat sig någorlunda, men eftersom du tränar så behöver ju du lite extra och då är det hemlagat som gäller.
Men om du mot förmodan inte orkar laga så får du väl svälja din stolthet och frågan morsan då, är väl lite onödigt att dö av näringsbrist.

[67,2% OT] kartong mat
Johan Falk sa:
Anton_95 sa:
Jag vet inte exakt hur onyttig kartong mat är, men jag rätt säker på att det är betydligt blekare med nyttigheter jämfört med hemlagad mat.

Beror väl på vad man lagar...

Generellt sett är hemlagad mat nyttigare, men om man gör spagetti med ketchup så kan jag nog tänka mig att frysmat är nyttigare.
Nämn en hemlagad rätt som faller platt eller är jämnlik med en frysrätt

Senast ändrad:
[67,2% OT] kartong mat
Anton_95 sa:
1888 sa:
Konkret sa:

Jag vet inte exakt hur onyttig kartong mat är, men jag rätt säker på att det är betydligt blekare med nyttigheter jämfört med hemlagad mat.Hade man varit en soff potatis hade man väl klarat sig någorlunda, men eftersom du tränar så behöver ju du lite extra och då är det hemlagat som gäller.
Men om du mot förmodan inte orkar laga så får du väl svälja din stolthet och frågan morsan då, är väl lite onödigt att dö av näringsbrist.

Du kanske skulle be morsan om hjälp att bära från från parkeringsplatsen till bygget? Eller att betala för kaffet?

[67,2% OT] kartong mat
[67,2% OT] kartong mat
Atlas sa:
Johan Falk sa:
Anton_95 sa:
Nämn en hemlagad rätt som faller platt eller är jämlik med en frysrätt.

Fransk löksoppa med vitt bröd.

Fransk löksoppa är ju bland det godaste man kan laga! Helvete, det får det bli i helgen. Kokt på rostad nötsvans så klart.

Fast då låter det ju mer som nötsvanssoppa. Om man ska vara petig alltså.

(Jaaaaa, jag fattar att du menar buljong/fond)

[67,2% OT] kartong mat
Konkret sa:
Atlas sa:
Johan Falk sa:
Anton_95 sa:
Nämn en hemlagad rätt som faller platt eller är jämlik med en frysrätt.

Fransk löksoppa med vitt bröd.

Fransk löksoppa är ju bland det godaste man kan laga! Helvete, det får det bli i helgen. Kokt på rostad nötsvans så klart.

Inte testat med svans men löksoppa är ju Kung!

Visst ere gott, syftade mest på näringsvärdet.

[67,2% OT] kartong mat
Olja in svansbitarna, rosta den hårt i ugn (250gr grill 20 min, rör om ett par gånger). Släng in mire poix de sista 5 minuterna. Lägg allt i gryta och slå över kallt vatten så det täcker, koka upp och reducera ner till buljong (se till att skumma av fett och proteinskum från koket). Sila av. Svettas löken med timjan, vitlök, salt, vitpeppar, lagerblad och slå över buljongen. Koka löken mjuk (du skall inte behöva reda). Lägg över soppan i skålar, täck med rikligt med hemmagjorda krutonger, använd ett bättre surdegs/råg-bröd, snåla inte med kryddorna. Gratinera med en god näve ost på toppen.

Se; nästan lika enkelt som att micra!

[67,2% OT] kartong mat
Det går säkert att ifrågasätta "kartongmatens" näringssammansättning per 100g.
Något säger mig dock att näringsammansättningen faktiskt är bättre än hur många personers "hemlagade" (kanske mest halvfabrikat, men ändå) måltider kan se ut.
Om man nu ska ta någon slags medelsvensk så tror jag att det största problemet kanske inte är vad hen äter utan hur mycket. Oftast just FÖR mycket.
Att då äta "kartongmat" ibland kan inte vara allt för tokigt eftersom portionerna inte är direkt överdrivet stora.
Sen vill jag slå ett slag för den "icke lagade maten", dvs filen , mackorna etc. Det går alldeles utmärkt att äta bara 1 lagat mål mat om dagen och kompletterat med annat til frukost och "middag".

Förövrigt så kan jag relatera till TS och att det inte alltid "är kul" att laga mat till bara sig själv.
Det handlar inte så mycket om att själva lagandet skulle vara svårt eller ta tid.
Det är snarare lika "inte roligt" att gå ut på restaurang ensam.

[67,2% OT] kartong mat
Jag har generellt sett svårt för kartongmaten från frysen.
I kyldisken finns Gooh, i vakuumförpackad plastbytta. Den brukar vara riktigt god. Jag har dock ingen aning om näringsvärden på den.

[67,2% OT] kartong mat
fhloston sa:
I kyldisken finns Gooh, i vakuumförpackad plastbytta. Den brukar vara riktigt god. Jag har dock ingen aning om näringsvärden på den.

På ICA etc finns ju matlådor som görs i butiken, främst på mat där bäst före datumet börjar närma sig och som man annars skulle slänga. Inte nödvändigtvis sämre än hemlagat. Men nu handlade tråden främst om familjen dafgård etc som jag fattade det.

[67,2% OT] kartong mat
AX3L sa:
fhloston sa:

På ICA etc finns ju matlådor som görs i butiken, främst på mat där bäst före datumet börjar närma sig och som man annars skulle slänga. Inte nödvändigtvis sämre än hemlagat. Men nu handlade tråden främst om familjen dafgård etc som jag fattade det.

Kostar ju 60-70kr på en icabutik här i stan, kan lika gärna köpa en dagens då.

Men de har husmanskost tillagad i butik, t.ex. fläsk med löksås eller köttbullar med mos.

En bra sak är att de även säljer färdig mat i lösvikt, i bemannad disk. Där väljer man vad man vill ha så plockar de ihop det. varje "sak" har ett fast pris.

[67,2% OT] kartong mat
Visst kan man laga sin egen mat, och den blir säkert bättre än motsvarande färdig kartong mat, men är det verkligen det som kommer att ske? Tex kåldolmar, hur många ställer sig och lagar det? Det blir en och annan "pasta rosso" ute i stugorna istället kan man misstänka.

Dafgårds kåldolmar ser helt OK ut i innehåll och energi/näring, särskilt jämfört med pasta-och-ketchupalternativet:

Innehållsförteckning
vitkål(45%), vatten, gris- och nötkött (14%), mjölk, kokt ris, potatisflingor, rapsolja, grädde, stärkelse, salt, smör, tomatpuré, farinsocker, röd vinbärsjuice, köttfond(nötkött, vatten), färgämne (karamelliserat socker), kryddor, socker, kryddextrakt. kåldolmar: 63%. kåldolmsås: 37%

Näringsinnehåll
Energi 500 kJ, Energi 120 kcal, Fett 8.7 g, Varav mättat fett 3.3 g, Kolhydrat 8 g, Varav sockerarter 2.8 g, Fiber 1.1 g, Protein 3.4 g, Salt 1.5 g, Motsvarande salt 1.5 g

Senast ändrad:
[67,2% OT] kartong mat
eketjall sa:
Något säger mig dock att näringsammansättningen faktiskt är bättre än hur många personers "hemlagade" (kanske mest halvfabrikat, men ändå) måltider kan se ut.
Om man nu ska ta någon slags medelsvensk så tror jag att det största problemet kanske inte är vad hen äter utan hur mycket. Oftast just FÖR mycket.
Att då äta "kartongmat" ibland kan inte vara allt för tokigt eftersom portionerna inte är direkt överdrivet stora.
Sen vill jag slå ett slag för den "icke lagade maten", dvs filen , mackorna etc. Det går alldeles utmärkt att äta bara 1 lagat mål mat om dagen och kompletterat med annat til frukost och "middag".

Förövrigt så kan jag relatera till TS och att det inte alltid "är kul" att laga mat till bara sig själv.
Det handlar inte så mycket om att själva lagandet skulle vara svårt eller ta tid.

Använder man sig av färdiga mixer och typ fryspuckar så tycker jag att man inte kan kalla det hemlagat.
Då är ju färdiga rätter också hemlagat då du tillagar det i micron.

Det händer nångång ibland att jag köper kartong mat när jag är på jobbet och tänker att det är hyffsat billigt och smidigt, men glömmer alltid bort att jag blir helt orkeslös mot slutet av dan efter jobbet.
Händer aldrig när jag tar med mig hemlagad mat!

Senast ändrad:
[67,2% OT] kartong mat
eketjall sa:

+1 på alltihop

Och nu till storkokets baksida,
gjorde ett storkok i söndags med 1,5 kg grytbitar av fläsk med lök, lite bacon
champinoner, paprika o morötter. Blev mycket!

Kokade lite för mkt potatis, så nu har jag käkat detta Söndag middag,
måndag lunch och middag,
idag till lunch och det blir det även i morgon.
Resten kokar jag just nu ris till för att frysa in till jobbluncher, dock inte till denna veckan ;)

[67,2% OT] kartong mat
Har en fråga till "Bullen" . Och det inte killen i inlägget som frågar utan bara allmänt.
Hur slipper man att fryskartongmaten fortfarande är kall på botten i mitten fast man lagt på nån minut på angivna tiden.

Sen gillar jag hur kartong maten påminner om maten på Canaria holmarna där ja cyklade i Jul o mellandagar.
Gick man på random resturang och åt var det oftast ganska smaklöst om man inte själv krydda på extra.
Som att uteställena var livrädda för att det skulle smaka nåt hehe.

[67,2% OT] kartong mat
mv70 sa:
Har en fråga till "Bullen" . Och det inte killen i inlägget som frågar utan bara allmänt.
Hur slipper man att fryskartongmaten fortfarande är kall på botten i mitten fast man lagt på nån minut på angivna tiden.

Sen gillar jag hur kartong maten påminner om maten på Canaria holmarna där ja cyklade i Jul o mellandagar.
Gick man på random resturang och åt var det oftast ganska smaklöst om man inte själv krydda på extra.
Som att uteställena var livrädda för att det skulle smaka nåt hehe.

Om nu micron inte är för klen så tycker jag tricket är att alltid behålla plasten (oavsett om det står att man ska ta bort den, och bara göra några små hål med en gaffel) på och låta maten stå ca 1min efter man micrat klart.

[67,2% OT] kartong mat
Anton_95 sa:
Använder man sig av färdiga mixer och typ fryspuckar så tycker jag att man inte kan kalla det hemlagat.
Då är ju färdiga rätter också hemlagat då du tillagar det i micron.
Nä, håller med.
Men jag jag tror dock att det är så rätt många "hemlagade" måltider ser ut i svenska hem.
Det kan vara frysta hamburgare med pommes från samma frysdisk. Gärna med en pulverbearnaise till.
Tacos är väl en klassiker. Inte många som gör brödet/chipsen/salsan själva tror jag.
Det är färdigpanerad fisk, Mamma Scans köttbullar osv.
Och med den bakgrunden, om det nu är en korrekt analys av många svenska hem, så tror jag kartongmaten faktiskt kan vara riktigt bra ibland, tom näringsmässigt.
Men den största fördelen är nog som sagt att man inte överäter om man äter en färdigpackad portion.

Tillbaka
Topp