[67,2% OT] kartong mat
1888 sa:42Hz sa:Kartong mat? När tror inte det, dåligt med näring i kartong!
Gott om fibrer?
Pizza med dubbel botten?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
1888 sa:42Hz sa:Kartong mat? När tror inte det, dåligt med näring i kartong!
Gott om fibrer?
PKJoacim sa:Ugnen i en vanlig spis har ofta en grov reglering av värmen. Försökte laga mat på 100 grader i vår förra ugn och det blev aldrig bra. Mätte tempen i ugnen under en kvart och då slog det mellan 85 och 120 grader men det stora problemet var att den slog på full effekt för att höja tempen. När vi renoverade köket var ett av kraven att ugnen ska ha elektronisk reglering. När jag nu lägger in en köttbit som ska ligga i 24h på 50 grader så sätter jag ugnen på 55 och fårvdå en snittemp på 52 med intervallet 49-55 grader vilket är bra nog för mina behov. Och det viktiga är att ugnen inte vräker på med full effekt när tempen sjunkit till 49 grader. Perfekt att använda som slow cocker.
Det är där grytan kommer in i bilden. Den håller en jämnare temperatur än luften i ugnen gör. Så i praktiken ett ickeproblem för sådan som görs i gryta. Det här är ju ganska grundläggande saker som även vi icke-ingenjörer förstår oss på.AX3L sa:PKJoacim sa:Ugnen i en vanlig spis har ofta en grov reglering av värmen. Försökte laga mat på 100 grader i vår förra ugn och det blev aldrig bra. Mätte tempen i ugnen under en kvart och då slog det mellan 85 och 120 grader men det stora problemet var att den slog på full effekt för att höja tempen. När vi renoverade köket var ett av kraven att ugnen ska ha elektronisk reglering. När jag nu lägger in en köttbit som ska ligga i 24h på 50 grader så sätter jag ugnen på 55 och fårvdå en snittemp på 52 med intervallet 49-55 grader vilket är bra nog för mina behov. Och det viktiga är att ugnen inte vräker på med full effekt när tempen sjunkit till 49 grader. Perfekt att använda som slow cocker.
My point exactly
AX3L sa:Alltså, jag förstår precis teorin till varför en tjock gryta i teorin gör att temperaturen i grytan blir stabil även om ugnens temp varierar. Absolut. Men min upplevelse trots att jag försökt med externa termometrar om det är så att ugnens är kass, olika grytor osv är att slowcookern gör jobbet mycket bättre. Vill någon göra sin Pulled Pork i ugnen och under åtta timmar skrocka förnöjt över att det finns idioter som köper en elektrisk gryta när man har en spis, absolut. Men jag hävdar att den fungerar bättre (trots att min är en ganska billig och dålig variant), trot om ni vill. Sen om det är för att den snabbare värmer maten iom att hela formen ganska snabbt får rätt temperatur istället för att det tar ett tag för ugnsformen att bli varm, om det är för att tempen blir jämnare eller om det är för att hustomten hjälper till med matlagningen och vaktar slowcookern men inte ugnen (vars barnlås han inte får upp) är inte det jag ligger mest sömnlös över om nätterna. Över och ut.
Konkret sa:Be morsan annars?
1888 sa:Konkret sa:Be morsan annars?
Det var väldigt vad du var på.
Min fråga var ju bara, hur kass är kartongmaten? Typ finns det nån näring öht?
Morsan skulle gärna laga maten till mej var o varannan dag om hon fick o orkade.
92 till sommaren och åker ut o in på sjukhusen med jämna mellanrum.
1888 sa:Mitt förra inlägg gällde Konkret som verkligen hakat upp sej med sina "påhopp".
Jag säger det igen, JAG LAGAR RIKTIG MAT EMELLANÅT, men jag tycker
inte det är kul att göra detta varje dag därför undrade jag lite smått om jag
kan smita undan ibland, blundandes med klädnypa på näsan utan att avlida
av näringsbrist på stuberten.
1888 sa:Mitt förra inlägg gällde Konkret som verkligen hakat upp sej med sina "påhopp".
1888 sa:Konkret sa:Be morsan annars?
Morsan skulle gärna laga maten till mej var o varannan dag om hon fick o orkade.
Anton_95 sa:Jag vet inte exakt hur onyttig kartong mat är, men jag rätt säker på att det är betydligt blekare med nyttigheter jämfört med hemlagad mat.
Johan Falk sa:Anton_95 sa:Jag vet inte exakt hur onyttig kartong mat är, men jag rätt säker på att det är betydligt blekare med nyttigheter jämfört med hemlagad mat.
Beror väl på vad man lagar...
Anton_95 sa:1888 sa:Konkret sa:Be morsan annars?
Jag vet inte exakt hur onyttig kartong mat är, men jag rätt säker på att det är betydligt blekare med nyttigheter jämfört med hemlagad mat.Hade man varit en soff potatis hade man väl klarat sig någorlunda, men eftersom du tränar så behöver ju du lite extra och då är det hemlagat som gäller.
Men om du mot förmodan inte orkar laga så får du väl svälja din stolthet och frågan morsan då, är väl lite onödigt att dö av näringsbrist.
Anton_95 sa:Nämn en hemlagad rätt som faller platt eller är jämlik med en frysrätt.
Johan Falk sa:Anton_95 sa:Nämn en hemlagad rätt som faller platt eller är jämlik med en frysrätt.
Fransk löksoppa med vitt bröd.
Atlas sa:Johan Falk sa:Anton_95 sa:Nämn en hemlagad rätt som faller platt eller är jämlik med en frysrätt.
Fransk löksoppa är ju bland det godaste man kan laga! Helvete, det får det bli i helgen. Kokt på rostad nötsvans så klart.
Atlas sa:Johan Falk sa:Anton_95 sa:Nämn en hemlagad rätt som faller platt eller är jämlik med en frysrätt.
Fransk löksoppa är ju bland det godaste man kan laga! Helvete, det får det bli i helgen. Kokt på rostad nötsvans så klart.
Konkret sa:Atlas sa:Johan Falk sa:Anton_95 sa:Nämn en hemlagad rätt som faller platt eller är jämlik med en frysrätt.
Inte testat med svans men löksoppa är ju Kung!
ForesterGuy sa:Kolfiberpasta?
fhloston sa:Jag har generellt sett svårt för kartongmaten från frysen.
I kyldisken finns Gooh, i vakuumförpackad plastbytta. Den brukar vara riktigt god. Jag har dock ingen aning om näringsvärden på den.
AX3L sa:fhloston sa:Jag har generellt sett svårt för kartongmaten från frysen.
I kyldisken finns Gooh, i vakuumförpackad plastbytta. Den brukar vara riktigt god. Jag har dock ingen aning om näringsvärden på den.
På ICA etc finns ju matlådor som görs i butiken, främst på mat där bäst före datumet börjar närma sig och som man annars skulle slänga. Inte nödvändigtvis sämre än hemlagat. Men nu handlade tråden främst om familjen dafgård etc som jag fattade det.
eketjall sa:Det går säkert att ifrågasätta "kartongmatens" näringssammansättning per 100g.
Något säger mig dock att näringsammansättningen faktiskt är bättre än hur många personers "hemlagade" (kanske mest halvfabrikat, men ändå) måltider kan se ut.
Om man nu ska ta någon slags medelsvensk så tror jag att det största problemet kanske inte är vad hen äter utan hur mycket. Oftast just FÖR mycket.
Att då äta "kartongmat" ibland kan inte vara allt för tokigt eftersom portionerna inte är direkt överdrivet stora.
Sen vill jag slå ett slag för den "icke lagade maten", dvs filen , mackorna etc. Det går alldeles utmärkt att äta bara 1 lagat mål mat om dagen och kompletterat med annat til frukost och "middag".
Förövrigt så kan jag relatera till TS och att det inte alltid "är kul" att laga mat till bara sig själv.
Det handlar inte så mycket om att själva lagandet skulle vara svårt eller ta tid.
Det är snarare lika "inte roligt" att gå ut på restaurang ensam.
Oskar sa:Det går väl lika bra med kiosklagad mat.
eketjall sa:Det går säkert att ifrågasätta "kartongmatens" näringssammansättning per 100g.
Något säger mig dock att näringsammansättningen faktiskt är bättre än hur många personers "hemlagade" (kanske mest halvfabrikat, men ändå) måltider kan se ut.
Om man nu ska ta någon slags medelsvensk så tror jag att det största problemet kanske inte är vad hen äter utan hur mycket. Oftast just FÖR mycket.
Att då äta "kartongmat" ibland kan inte vara allt för tokigt eftersom portionerna inte är direkt överdrivet stora.
Sen vill jag slå ett slag för den "icke lagade maten", dvs filen , mackorna etc. Det går alldeles utmärkt att äta bara 1 lagat mål mat om dagen och kompletterat med annat til frukost och "middag".
Förövrigt så kan jag relatera till TS och att det inte alltid "är kul" att laga mat till bara sig själv.
Det handlar inte så mycket om att själva lagandet skulle vara svårt eller ta tid.
Det är snarare lika "inte roligt" att gå ut på restaurang ensam.
Oskar sa:Det går väl lika bra med kiosklagad mat.
Johan Falk sa:Oskar sa:Det går väl lika bra med kiosklagad mat.
+1
Helst från Bogdan på Bamsegrill.
Frankenstein's Bike sa:Johan Falk sa:Oskar sa:Det går väl lika bra med kiosklagad mat.
+1
Helst från Bogdan på Bamsegrill.
Bor han i kiosken?
mv70 sa:Har en fråga till "Bullen" . Och det inte killen i inlägget som frågar utan bara allmänt.
Hur slipper man att fryskartongmaten fortfarande är kall på botten i mitten fast man lagt på nån minut på angivna tiden.
Sen gillar jag hur kartong maten påminner om maten på Canaria holmarna där ja cyklade i Jul o mellandagar.
Gick man på random resturang och åt var det oftast ganska smaklöst om man inte själv krydda på extra.
Som att uteställena var livrädda för att det skulle smaka nåt hehe.
Nä, håller med.Anton_95 sa:Använder man sig av färdiga mixer och typ fryspuckar så tycker jag att man inte kan kalla det hemlagat.
Då är ju färdiga rätter också hemlagat då du tillagar det i micron.