[67,2% OT] kartong mat

[67,2% OT] kartong mat
T-J-Ö-P-!

Lasagne Karins Fryst 1400g Dafgård
Innehållsförteckning
mjölk, nötkött (15%), vete- och durumvetemjöl, vatten, tomat, lök, grädde, morot, modifierad vetestärkelse, tomatpuré, ost, salt, socker, smör, kryddor, vitvinsvinäger, ägg, kryddextrakt.

Näringsinnehåll
Energi 130 kcal, Energi 550 kJ, Fett 6.7 g, Varav mättat fett 3.5 g, Kolhydrat 13 g, Varav sockerarter 2.6 g, Fiber 0.9 g, Protein 6 g, Motsvarande salt 1 g, Natrium 0 g

[67,2% OT] kartong mat
Nu snackar vi! En sån till lunch så har man ju ganska lagom kompenserat för cykelturen till jobbet :-)
(förutsätter att näringsinnehållet redovisas per 100g vara)

[67,2% OT] kartong mat
hc3a4stkc3b6tt.png

[67,2% OT] kartong mat
ani sa:
Klockan säger att det gick åt 1700kcal att ta sig hit åsså lite felmarginal på det ;-)
29km enkel resa.

Hade jag varit du hade jag nog halverat det. Alltså är du safe om du räknar ToR :) Sjysst pendling, fostrande med 58k om dan några dar i veckan. Bra för dig, bra för världen!

[67,2% OT] kartong mat
Oops, gäller att kolla rätt siffror också :-( Knappa 600kcal per resa verkar vara vad klockan beräknar, vilket låter mer rimligt.

3 dagar per vecka är vad kroppen brukar orka med om man skall orka med lite annan träning också, och de bensinpengar man sparar kan man ju motivera en del inköp av leks^H^H^H^Hutrustning. Fast det funkar bättre mot mig själv än i familjerådet ;-)

[67,2% OT] kartong mat
^H (ctrl-H) är gammalt nörderi för att beteckna 'backspace', dvs radera föregående tecken. Idag skriver man väl oftast med strikethrough istället

Senast ändrad:
[67,2% OT] kartong mat
600 låter faktiskt lite lite på 29 km. Men det beror iofs på vad HEN väger och tar i och hur vägen ser ut. Jag har lika långt och ligger oftast på 800 kcal, men det är inte ovanligt med en bit över 1000 kcal. Tänk motvind, dubbdäck +ANNAT. Uppmätt med wattmätare. 1700 är dock helt åt skogen.

[67,2% OT] kartong mat
Arsozath sa:
600 låter faktiskt lite lite på 29 km. Men det beror iofs på vad HEN väger och tar i och hur vägen ser ut. Jag har lika långt och ligger oftast på 800 kcal, men det är inte ovanligt med en bit över 1000 kcal. Tänk motvind, dubbdäck +ANNAT. Uppmätt med wattmätare. 1700 är dock helt åt skogen.

Det beror också på om man räknar med grundförbränningen eller inte.

[67,2% OT] kartong mat
Gubbe 47 år, 173 lång och 70 lätt ungefär. Vägen är Öresundsbron till LTH (Lund), dvs rätt platt. Medvind i morse - 560 kcal, motvind hem - 590 kcal enligt Forerunner 735. Kör bara dubbdäck när jag absolut måste och det var inte idag.

Kollar jag i arkivet har jag klockat en hel del resor på över 700 och en snuddande nära 900 (10 m/s snett mot).

[67,2% OT] kartong mat
ani sa:
Gubbe 47 år, 173 lång och 70 lätt ungefär. Vägen är Öresundsbron till LTH (Lund), dvs rätt platt. Medvind i morse - 560 kcal, motvind hem - 590 kcal enligt Forerunner 735. Kör bara dubbdäck när jag absolut måste och det var inte idag.

Kollar jag i arkivet har jag klockat en hel del resor på över 700 och en snuddande nära 900 (10 m/s snett mot).

Då kan du nöja dig med denna + en macka:

Lasagne Karins Fryst 375g Dafgård

Innehållsförteckning
durumvete- och vetemjöl, mjölk, nötkött(13%), vatten, tomat, lök, grädde, ost, morot, modifierad vetestärkelse, tomatpuré, salt, socker, smör, ägg, kryddor, vitvinsvinäger, kryddextrakt.

Näringsinnehåll
Energi 600 kJ, Energi 140 kcal, Fett 6.8 g, Varav mättat fett 3.7 g, Kolhydrat 15 g, Varav sockerarter 2.4 g, Fiber 0.9 g, Protein 5.9 g, Salt 0.9 g, Motsvarande salt 0.9 g

[67,2% OT] kartong mat
Jo, fast för att till slut hamna OnTopic igen; jag lägger hellre lite jobb på egen lasagne med långkokt ragù med rödvin, rotselleri och rökt fläsk. Efter tillagning lastad i lämpliga plastlådor och fryst, än att skyffla in kartongmat i foderluckan. Hade en period för typ 10 år sedan när jag ganska ofta körde kartonger som jobblunch, men ledsnade sedan. Dessutom var det ju generellt pygméportioner som aldrig skulle klara mig genom en cykelpendlardag utan mycket sidokomplement.

Nu skulle man ju nästan bli less på egen lasagne också om det stod på menyn varje dag, men genom att försöka se till att det alltid blir några portioner extra när det lagas mat brukar sortimentet i frysen kunna hållas hyfsat varierat.

[67,2% OT] kartong mat
ani sa:
Hade en period för typ 10 år sedan när jag ganska ofta körde kartonger som jobblunch, men ledsnade sedan. Dessutom var det ju generellt pygméportioner som aldrig skulle klara mig genom en cykelpendlardag utan mycket sidokomplement.

Löst:
Lasagne Fryst 1kg Dafgård

Innehållsförteckning
vatten, mjölk, durumvete- och vetemjöl, nöt- och griskött (10%), tomatpuré, grädde, morot, lök, modifierad vetestärkelse, tomat, ost, salt, smör, ägg, kryddor, persilja, kryddextrakt.

Näringsinnehåll
Energi 480 kJ, Energi 120 kcal, Fett 5 g, Varav mättat fett 2.5 g, Kolhydrat 14 g, Varav sockerarter 2 g, Fiber 0.8 g, Protein 4.6 g, Salt 0.9 g, Motsvarande salt 0.9 g

[67,2% OT] kartong mat
Närå, jag lever allt.
Fast idag, dagen till ära blev det "plaspåse" mat.
En tub ärtsoppa ;)

(och hemlagad köttfärs med pasta till lunch)

[67,2% OT] kartong mat
Arsozath sa:
Heter det inte färskpasta? Om du inte menar att man skiter i att koka den, men då är den ju torkad, och inte färsk :S

Bra poäng! Det är färskpasta jag menar. Jag kollar sällan igenom det jag skriver och min telefon gillar att särskriva. Koktiden är 2-3 min.

Kokar man upp vattnet i vattenkokaren så räcker det att lägga pastan i vattnet sen om man vill undvika att ha en extra kastrull.

[67,2% OT] kartong mat
Konkret sa:
Lulle sa:
Inkluderar du tid för disk i dina 20-minutersrätter?

Snacket gällde mat, jag äter inte disk. Sköljer man tallriken kan man ha den länge utan att behöva diska den.

Diskmaskiner är annars bra!

Fast om poängen som skulle lyftas fram att det inte är jobbigare att laga mat än att köra färdigmat måste väl all tid räknas med? Alla har ju tyvärr inte möjlighet till diskmaskin.

[67,2% OT] kartong mat
Lulle sa:
Konkret sa:
Lulle sa:
Inkluderar du tid för disk i dina 20-minutersrätter?

Snacket gällde mat, jag äter inte disk. Sköljer man tallriken kan man ha den länge utan att behöva diska den.

Diskmaskiner är annars bra!

Fast om poängen som skulle lyftas fram att det inte är jobbigare att laga mat än att köra färdigmat måste väl all tid räknas med? Alla har ju tyvärr inte möjlighet till diskmaskin.

Men visst, räknas pizzalådan/plastbyttan som tallrik så köp papptallrikar och plastbestick.

Alla med rinnande vatten, avlopp och en blandare har möjlighet till diskmaskin.

[67,2% OT] kartong mat
När jag bodde själv så var vi ett kompisgäng som gick ihop en dag i veckan(oftast söndag) och gjorde storkok.
Tänk er 4-5 killar lagar mat en hel söndag så oftast blev det 4-5 olika rätter vi lagade och frös in så hade man mat minst en vecka ibland mer beroende på hur mycket man åt ute.

[67,2% OT] kartong mat
Färdiga potatisbullar från frysdisken?

Idag blev det grillade kycklingklubbor från Ica.

( i den hemlagade lunchlådan fanns det kycklinggryta med ris)

[67,2% OT] kartong mat
eketjall sa:
Konkret sa:
Tips nr 2
Blodpudding, bacon och potatisbullar med lingon.
...

Inte så många som gör det där "hemlagat"
Där med inte sagt att den där menyn inte satt som en smäck igår.
Iofs med rösti, eftersom det är mycket godare än potatisbullar i halvfabrikat.

Hur långt skall vi dra hemlagat då?
Måste grädden vara hemlagad? Korven?

Potatisbullarna köper jag frysta för sambon är förtjust i dom.

Men som jag skrev eftersom att jag visste att denna kommentaren skulle komma upp, råstekt potatis eller raggmunk är inga problem under 20 min.

[67,2% OT] kartong mat
Miss Lycka sa:
Att riva några kokta potatisar är inget jätteprojekt.
Har du inte haft Hemkunskap?
Om det var mig du frågade så är svaret att jag hellre gör något annat om jag ska lägga tiden på att först koka potatisen och sen steka den.
Nä, jag är inte tillräckligt förutseende för att koka mer potatis gången innan.
Att göra blodpudding är lite meckigt eftersom dom inte har blod på lokala Ica.
Rimma och röka fläsket tar en jävla tid.
Lingonsylten ska vi inte tala om, glömde ju plocka lingon förra året.

[67,2% OT] kartong mat
Konkret sa:
eketjall sa:
Konkret sa:
Tips nr 2
Blodpudding, bacon och potatisbullar med lingon.
...

Inte så många som gör det där "hemlagat"
Där med inte sagt att den där menyn inte satt som en smäck igår.
Iofs med rösti, eftersom det är mycket godare än potatisbullar i halvfabrikat.

Hur långt skall vi dra hemlagat då?
Måste grädden vara hemlagad? Korven?

Potatisbullarna köper jag frysta för sambon är förtjust i dom.

Men som jag skrev eftersom att jag visste att denna kommentaren skulle komma upp, råstekt potatis eller raggmunk är inga problem under 20 min.
Var ju precis det jag menade i tidigare inlägg. Mycket av det "Svensson" lagar hemma är ju inte hemlagat på riktigt.
Och i jämförelse med Blodpudding, Bacon, potatisbullar och lingonsylt så tror jag kartongmaten står sig ganska mycket bättre i många fall.

[67,2% OT] kartong mat
eketjall sa:
Miss Lycka sa:
Att riva några kokta potatisar är inget jätteprojekt.
Har du inte haft Hemkunskap?
Om det var mig du frågade så är svaret att jag hellre gör något annat om jag ska lägga tiden på att först koka potatisen och sen steka den.
Nä, jag är inte tillräckligt förutseende för att koka mer potatis gången innan.
Att göra blodpudding är lite meckigt eftersom dom inte har blod på lokala Ica....

Mnjaaa, du kunde ju hållit det för dig själv istället för att ha så jäkla brått att lämna... https://happyride.se/forum/read.php/1/1149650/3094037/page=5#msg-3094037

[67,2% OT] kartong mat
Gårdagens kvällsvard när jag kom hem vid 2000 efter dagens pendelcykling med avbrott för ett schysst fyspass på kanotklubben på hemvägen.

Tärna nåt halvkilo pärer (skit i att skala, tar bara tid. Räcker att tvätta)
Råstek i panna. När potatisen börjar närma sig ätbar töm i två hackade lökar och 400g slantad korv av god sort (råkade vara nån slags bockwurst igår). När även löken är färdig kan man lyxa till det med att hälla över äggstanning på ett halvdussin ägg. Hittade en bit gammal gorgonzola i kylen som också fick åka med. Salt/peppar och så är det bara att sleva in medelst valfritt verktyg. Tar väl typ 20 att laga och man hinner duscha medan potatisen mjuknar.

Jo, det blev över till lunch idag också trots att både jag och 11-åringen åt igår :-)

/Anders

[67,2% OT] kartong mat
Hemlagat? Skjut en älg, stycka den i skogen och bär hem. Gräv upp lite potatis och morötter. Plocka enbär från busken runt knuten. Gå ner i saltgruvan och hacka loss lite...nä, det där sista är en överdrift. ;-)

Måste man ladda patronerna själv också? Är det okej med köpekrut? Att gjuta halvmantlade kulor är också lite knepigt..

Tillbaka
Topp