700 000 i böter för en skrämd häst.

Jag cyklar ofta på ridstigar och både möter ryttare och kommer ikapp, det är bara att signalera (med ringklockan) i god tid och slå av på takten och artigt hälsa när man passerar, har aldrig varit några bekymmer hittills iaf. Kör man som en tok så är det lätt att både häst, ryttare och cyklist skadas.

Jag upplever att hästägare med lata kusar i släptåg håller inte samma avstånd och hänsyn vid passage av cyklister som de förväntar att cyklisterna ska ha vid ekipagepassage.

Jag har varit nära att hamna i sken själv på cykeln när hundar plötsligt rusar fram och skäller så en viss förståelse för domen kan jag ha :-)

Det är bättre att prata med hästen än ringklocka när man möter dem. Då förstår de att det är människor. De flesta cyklister i Hellas sköter sig utmärkt enligt kollega som rider där.

Vänta nu:

"Den unga hästen – på väg att bli travhäst – tränades och passerade fastigheten där en hund sprang fram emot staketet och skällde.

Hästens tränare kunde inte förmå hästen att stanna på vägen, i stället skenade den och hamnade i diket och skadades så svårt att den fick avlivas."

Spramg humden fram till staketet inne på hundägarens tomt?!

Snuten skrev:

> Spramg humden fram till staketet inne på
> hundägarens tomt?!

.

tveksamt...

Senast redigerad av en moderator:
Om någonting av ekonomiskt värde kommer till skada kan det bli dyrt. Hade hunden dödat hästens ägare misstänker jag att det hade blivit ett lägre skadestånd.
Att sedan ha ett så stort och lättskrämt djur bland folk och hundar verkar olämpligt.

Man får väl ändå anse att hundägaren gjort sitt när den haft hunden inhägnad på tomten.
Jag är något av hundmagnet och blir ofta "jagad" av skällande lösa hundar när jag cyklar eller springer. Det är inte OK med lös hund som man inte har koll på. Om det hade varit fallet med hästen, så hade jag haft full förståelse för ersättningsanspråken. Men hund på tomt??? Nej!

Jag är för hänsyn, närmar jag mig ryttare när jag cyklar brukar jag ropa "cyklist!" eller liknande, men kan ju också tycka att folk borde ha lite eget ansvar om de har dessa lättskrämda djur som de inte klarar av att kontrollera.

Tjena!

Intressant att dom åberopar att man ska ha tillsyn på sin hund. Men när en hund blir överkörd av tåget så får hundägaren ersättning.. Sveriges lagar är fan helt uppåt väggarna..

Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Snuten skrev:
>
> > Spramg humden fram till staketet inne på
> > hundägarens tomt?!
>
>
> japp, hunden var hela tiden inne på sin ägares
> tomt.

Då är ju domen bisarr.

Lite oklart i artikeln angående vad det var för väg men enligt mig så är skällande hundar det minsta man borde räkna med ifall man framför häst i trafiken.

Vad hade hänt om det varit en MC som kört förbi istället (som kört om med god marginal och inom fartbegränsningen) och hästen reagerat på samma sätt?

När jag cyklar på landsvägarna och möter hästar räknar jag med att ryttaren har full kontroll (om inte annat för sin egen skull) i de flesta "normala" trafiksituationer (möte, omkörning, motorljud, hofet-klungor, osv.)

Senast ändrad:
Miss Lycka skrev:
> Jag upplever att hästägare med lata kusar i
> släptåg håller inte samma avstånd och hänsyn
> vid passage av cyklister som de förväntar att
> cyklisterna ska ha vid ekipagepassage.

Kan det vara av samma orsak som att cyklister ofta håller mycket mindre avstånd till bilar som vi cyklar om än vi kräver att bilisterna ska ha mot oss då de kör om?

lundatok skrev:
> Är inte ansvaret för hundar absolut?
> https://lagen.nu/2007:1150

Jag skummade texten och det verkar ju vara det första stycket som är relevant

"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Men det känns ju helt galet att någon som rider förbi en inhägnad hund och inte kan kontrollera sin häst ska få skadestånd. Påminner nästan om Seinfeldtavsnittet där de försöker stämma en kvinna som går utan bh för att Kramer krockade efter att ha tappat kontrollen på sin bil för att han var upptagen med att stirra på brösten.

Jag är inte insatt i just smådjursjuridik, men om jag kommer ihåg det lilla jag läst så är allt hunden företar sig ditt ansvar som ägare. Det går alltså aldrig att skylla på något hunden gjort för att komma undan.

Sen kan jag väl anse att det är helt sinnes att få betala 700 lax för att hunden skäller på tomten. Kusken borde veta bättre än att köra en unghäst förbi där.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Intressant att dom åberopar att man ska ha
> tillsyn på sin hund. Men när en hund blir
> överkörd av tåget så får hundägaren
> ersättning.. Sveriges lagar är fan helt uppåt
> väggarna..

Det är lite speciellt just med järnvägen, jag vat inte exakt vad lagtexten säger men Trafikverket tillämpar generellt strikt ansvar och står även för begravningskostnader m.m. vid självmord t.ex.

I mitt Fbflöde har jag ett inlägg från en höggradit förbannad ryttarinna vars häst skenade pga en mtbcyklist. Så ämnet är relevant tycker jag.

Det enda man behöver göra är att hälsa snällt och tydligt så fort man ser en häst. Den tycker det är obehagligt när något kommer snabbt och tyst.

Jag brukar alltid heja glatt och högt när jag ser en häst på håll och sen fortsätter jag småprata glatt med häst och ryttare tills vi kommit förbi.

Det har alltid slutat lyckligt hittills.

jag tog mig genom en hästhage i helgen där ett par hästar stod och betade (eller bara hängde, vad vet jag?). det är ju ganska stora djur så jag klev av hojen och pratade med dem, hej hästen hur mår du? hittat något bra gräs? osv..

märkligt nog så tittade de upp på mig och makade lite på sig och fortsatte med sitt så det var bara att knata förbi och sen hoja vidare.

som alternativ till att låta tusenPOEknattret/ringklocka/skrikande bromsar göra jobbet menar jag.

Dags att ta ut cykeln i svenssonområdet, bli skrämd av hund på tomt, ramla i diket med cykeln (som går sönder) och stämma hundägaren. Kan man ju göra varje år man vill ha en ny hoj!

Haha. Detta måste ju vara ett skämt? Om det hade varit ett litet barn som glatt sprang fram till staketet och ropade "TITTA MAMMA, EN HÄST!!!!" med samma utfall, hade man stämt skiten ur barnet då också eller?

Jag blir så jävla less på svensk civilrätt. Gör du nåt våldsrelaterat, som att misshandla eller våldta någon döms du till nåt år i finkan och typ 50k i böter. Men direkt när det går att härleda en ekonomisk skada så blir det i praktiken ett livstidsstraff när man blir ålagd att betala mångmiljonbelopp + ränta. Typ som 16-åringen som upptäckte ett säkerhetshål i skolans/kommunens IT-system och därför dömdes till typ 600 000 i skadestånd. Härligt. Som tidigare nämnt, hade man skjutit ihjäl ryttaren hade man ju kommit lindrigare undan.

Visst, hundägare har asnvar för sin hund, men hur långt ska man dra det? Kan man bli dömd för vållande till annans död om ett barn som får syn på hunden när man går på andra sidan vägen plötsligt viker ut på vägen och blir påkörd? Hade inte hunden varit där hade barnet fortsatt rakt fram liksom.

Edit: Det verkar inte ens varit civilrättsligt utan tingsrätt. Då beror det väl mest troligt på idioter till nämndemän. Eller att det inte alls var så att hunden var på en inhägnad tomt utan var lös. Se aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20645669.ab

Senast ändrad:
lundatok skrev:
> Är inte ansvaret för hundar absolut?
> https://lagen.nu/2007:1150

Man har väl strikt ägaransvar, tror jag det heter. Men det borde rimligtvis vara skillnad på vad som händer i hemmet och vad som händer på allmän plats? Om en inbrottstjuv tar sig in i ditt hem och hunden tuggar lite på boven, bad händer då?

Sen i fallet med hästen: Om den är instabil i psyket borde den inte vistas i trafiken. Känns självklart.

Förra veckan kom jag ikapp tre ryttare med hästar i skogen, jag upptäckte dem på rätt långt håll så jag bromsade ner och hoppade av min cykel. På runt 15 meters håll upptäckte de mig och en av dem frågade om jag vill gå förbi, varvid jag svarade att de vore kanske lika bra. De makade sina hästar lite åt sidan och stod stil med arslena (hästarnas, i och för sig deras egna också, men främst hästarnas) mot mig. Jag närmade mig och pratade lugnt för att hästarna skulle fatta att jag kom. Eftersom jag blev tvungen att passera hästarna på ungefär 20cm avstånd var jag övertygad om att jag skulle dö. Jag funderade på hur ont det gjorde att bli sparkad av en häst och ungefär var de kunde tänkas träffa. Jag mindes med skräck senast jag satt på en häst och den försökte gör sig av med mig genom att backa in i en dromedar(no joke).

När jag passerat utan incident tackade jag och klev försiktigt upp på min egen stålhäst samt trampade vidare. Andades tungt och tackade hästguden Epona att hen låtit mig överleva.

Den som ägde diket som hästen kraschade i borde stämma skiten ur ryttaren eftersom den unika gräsväxten har skadats.

Om ansveret för hundar är absolut borde väl samma gälla för hästar? Varför är i så fall inte hästtränaren ansverig för att inte kunna lugna hästen?

Det här är inte relevant för en cyklist. Till och med mina alkoholdimmiga 5p i handelsrätt ger vid handen att ägaren för en hund har strikt ansvar och därmed skyldig för eventuell skada. Samma skulle inte gälla för en cyklist som vid möte råkade skrämma en häst.

(Men det är ju en helt sjuk dom, hunden instängd på tomten)

Jag har döttrar som ofta rider på grusvägar där det är en del cyklister, runt lida, och dom uppskattar väldigt mycket om man som cyklist gör lite ljud tex "här kommer jag på cykel" hästar har bra hörsel och när dom hör saker bakom sig kan dom agera med flykt (skena) och då är inte lätt att sitta kvar på hästen.

Som LVG cyklist är det än mer viktigt att meddela sig då det oftast går fortare och tystare. Är det en klunga är det också bra för ryttaren att veta hur stor gruppen är. Hästen skall enl. lagen ridas/ledas på höger sida av vägen, räknas som fordon.

Kan tillägga att det inte är så att dom rider på vägar för sitt höga nöje utan tvingas ibland göra det.

lundatok skrev:
> Det enda man behöver göra är att hälsa snällt
> och tydligt så fort man ser en häst. Den tycker
> det är obehagligt när något kommer snabbt och
> tyst.
>
> Jag brukar alltid heja glatt och högt när jag
> ser en häst på håll och sen fortsätter jag
> småprata glatt med häst och ryttare tills vi
> kommit förbi.
>
> Det har alltid slutat lyckligt hittills.

Det är precis så man ska göra. Prata, sjung gör vad du vill bara du låter som människor normalt sett gör. Plingande klockor och knarrande frihjul låter som monster i hästars öron.

swedo skrev:
> Det här är inte relevant för en cyklist. Till
> och med mina alkoholdimmiga 5p i handelsrätt ger
> vid handen att ägaren för en hund har strikt
> ansvar och därmed skyldig för eventuell skada.
> Samma skulle inte gälla för en cyklist som vid
> möte råkade skrämma en häst.

Hur menar du? Om en hund skrämmer en häst så hästen måste avlivas är hunden skyldig - dvs hundägaren. Om hundägaren själv skrämmer hästen så hästen måste avlivas är hundägaren inte skyldig?

Jag får inte ihop logiken. Det är alltså ryttarens ansvar att hantera allting som kan skrämma hästen utom hundar?

Om man har hunden kopplad och står still och ryttaren rider förbi, hunden skäller och utfallet blir enligt tidigare. Vems är felet?

Emax skrev:
> Hade inte hästen livsförsäkring?
> Har vi t.om på vår hund.

På vilket sätt minskar en försäkring skadan?

H. skrev:
> swedo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det här är inte relevant för en cyklist.
> Till
> > och med mina alkoholdimmiga 5p i handelsrätt
> ger
> > vid handen att ägaren för en hund har strikt
> > ansvar och därmed skyldig för eventuell
> skada.
> > Samma skulle inte gälla för en cyklist som
> vid
> > möte råkade skrämma en häst.
>
> Hur menar du? Om en hund skrämmer en häst så
> hästen måste avlivas är hunden skyldig - dvs
> hundägaren. Om hundägaren själv skrämmer
> hästen så hästen måste avlivas är hundägaren
> inte skyldig?
>
> Jag får inte ihop logiken. Det är alltså
> ryttarens ansvar att hantera allting som kan
> skrämma hästen utom hundar?
>
> Om man har hunden kopplad och står still och
> ryttaren rider förbi, hunden skäller och
> utfallet blir enligt tidigare. Vems är felet?

Som jag förstår det så brukar det hävdas att det är ryttarens ansvar att glida friktionsfritt genom livet som hästägare och hävda att alla andra måste anpassa sig.

H. skrev:
> swedo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det här är inte relevant för en cyklist.
> Till

> Hur menar du? Om en hund skrämmer en häst så
> hästen måste avlivas är hunden skyldig - dvs
> hundägaren. Om hundägaren själv skrämmer
> hästen så hästen måste avlivas är hundägaren
> inte skyldig?

Jo. Men om du som cyklist skrämmer hästen av misstag kommer du aldrig dömmas till ansvar.

Tillbaka
Topp