[a Supertramp production] The Commuter

Supertramp

Aktiv medlem
I den här tråden kommer jag skriva min idé till ett filmmanus som jag har. Den preliminära titeln är ”The Commuter” (Pendlaren), och filmen handlar om en ung ensamstående pappa / cykelpendlare / cykelfantast som bor i en förort till Stockholm, jobbar på kontor men drömmer om att vinna cykeltävlingen Paris-Roubaix.

Historien är tänkt att berättas i en film, men den är inte skrivet som ett manus. Snarare någon (egenpåhittad) typ av ”synopsis” som man brukar ha som grund för ett mer detaljerat manus som man skriver senare (googlade lite). I de fall jag har färdiga scener i huvudet som försöker jag beskriva dem som scener. Annars använder jag berättandeform.

Filmen består av tre akter, som jag lägger in genom att editera inläggen nedan allt eftersom. Ett inlägg per akt (hade ett annat upplägg först, och det är därför som jag reserverat jag så många inlägg).

Huvudsyftet varför jag skriver är för att jag tycker det är roligt att skriva, inte att det ska bli en riktig film. Om någon vill läsa (och kanske komentera och komma med synpunkter och förslag) så är det ännu roligare tycker jag.

Senast ändrad:
* Akt 1 *

Prolog
1. (Alp d’Huez)
Pendlarpappan (”PP”) cyklar genom ett hav av vilda jublande åskådare uppför de serpentinsvängarna i Alp d’Huez. Bredvid PP cyklar en Fransman. Man ser smärtan i deras förvridna ansikten när de man mot man kämpar uppför den branta stigningen. PP ställer sig upp och med ett jättegrin ökar PP farten lite ytterligare. PP tittar över axeln [Närbild Fransman] och ser fransmannens uppgivna blick när trampar vidare utan att kunna svara på PP:s tempohöjning.

2. (Skanstullbron)
[Närbild samma ansikte] Den uppgivna minen återfinns nu hos en medelålders gubbe som hänger över styret på en Nishiki hybridcykel. Gubben kämpar uppför Skanstullsbron med regnet piskandes i ansiktet. Man anar ett svag nöjt leende när PP passerar krönet på bron med ett rejält avstånd till Nishiki-gubben.
PP cyklar vidare från Johanneshov ut mot Nacka.
Förtexterna börjar:
[The Commuter - a Supertramp production - i samarbete med happymtb och Svensk Filmindustri]
Odramatisk cykling med PP harmonisikt trampandes Saltsjöbadsleden i regnet till lite skön musik medan förtexterna rullar. PP kommer till fram till Saltsjöbaden och parkerar cykeln utanför ett dagis.

Etapp 1
3. (Hallen i PP:s radhus)
PP ska ta sin femåriga dotter Bianca till dagis. Det är kaos i hallen. PP lär stressad! PP letar efter Biancas regnkläder och kan inte hitta en lapp som ska lämnas till dagis. PP får till slut på Bianca kläderna. PP packar sin ryggsäck och sätter på sig cykelkläder och hjälm. Medan PP drar på sig skoöverdragen springer Bianca glad ut i regnet och sätter sig i cykelvagnen som står parkerad utanför ytterdörren. PP kommer efter, kopplar vagnen på cykeln och trampar iväg. PP hejar på en äldre butter gubbe som är ute och går med sin hund. Gubben hejar kort tillbaks. PP cyklar via Älta ut mot Nacka.

4. (Utanför dagis)
PP kommer fram till Saltsjöbaden och saktar in framför Biancas dagis. En vräkig bil står parkerad framför grinden med två hjul på trottoaren. PP lyckas med mycket möda prångla sig förbi med cykelvagnen. En stressad pappa kommer ut från dagis och sätter sig i bilen. ”Akta bilen för i helvete!” säger pappan vresig och ger PP en ilsken blick innan han slår igen bildörren och kör iväg med en rivstart.

PP säger hej då till Bianca som ger PP en stor kram och ett stort leende. PP kopplar av cykelvagnen och ställer den på dagisets barnvagnsparkering. PP hejar kort till en mamma och hennes son han möter i grinden innan han och gränslar sin cykel.

[Närbild PP:s fötter] Första SPD:n klick! Andra SPD:n klick! [Rockmusik!] PP trampar iväg och cyklar in mot stan. Trots regnvädret ser man att PP njuter när han cyklar. PP:s harmoniska lugn står i stark kontrast till de stressade bilisterna i bilköerna som han passerar. En bil kör en snäv omkörning genom en vattenpöl. PP blir dyblöt men cyklar oberört vidare. PP passerar Gullmarsplan, och kommer via Skanstullsbron in på Södermalm. Fortfarande rockmusik. PP håller ett högt tempo, men cyklar hela tiden snyggt och säkert. PP gör en ”track-stand” för att släppa förbi en tjej på ett övergångsställe, bromsar kvickt för en bil som kör ut rakt framför honom och väjer skickligt för en vinglande tant på damcykel med hörlurar i öronen. Men PP är tolerant och retar aldrig upp sig, han vet att det inte är lönt. PP kommer fram till jobbet där han parkerar och låser cykeln. [Rockmusiken slutar]

5. (Receptionen PP:s kontor)
PP passerar genom ytterdörren i blöta cykelkläder och snorig i ansiktet. Receptionisten blänger åt PP med ogillande blick. PP går in i ett omklädningsrum.

Efter att ha duschat och bytt om sätter sig PP framför datorn vid sitt skrivbord. PP tar en slurk ur sitt kaffe och börjar skriva på datorn. Det märks att PP inte brinner för sitt jobb, att hans tankar och fokus är någon annan stans. Och man anar ett visst utanförskap. En kollega frågar PP om han ska med och fika. PP tackar nej. Medan kollegorna dricker kaffe sitter PP kvar vid sin dator och tittar på ett youtube-klipp från Paris-Roubaix.

* 6. (Parkeringen utanför PP:s kontor) * (ej klar)
PP lämnar kontoret på sin cykel.
Pendling genom stan.

7. (Dagis)
PP kommer cyklandes till dagis. Bianca springer och möter PP och ger honom en stor kram och sätter sig i cykelvagnen. PP står böjd över cykelvagnen och spänner fast bältet på sin Bianca. En mamma (”Jenny”) passerar förbi med sin son (jämngammal med Bianca) och tittar beundrande men diskret på PP:s muskulösa väldefinierade vader.

PP kopplar vagnen till cykeln. En bit därifrån sätter en annan pappa sin son i barnstolen i sin bil.

Barnet: Jag vill också åka cykelvagn!

Pappa: Du vet att vi inte kan cyklar till dagis. Vi bor alldeles för långt bort, mer än tre kilometer.

Barn: Men Biancas pappa bor ju i Farsta!

Pappan ger PP en konstigt undrande blick innan han sätter sig i förarsätet och kör iväg. PP trampar hemåt med sin Bianca glatt sjungandes i vagnen. PP rullar in framför radhuset och hejar på den buttra grannen som är ute och rastar sin hund.

8. (PP:s kök)
PP och Bianca äter frukost.

Bianca: Vad ska vi göra idag pappa?

PP: Jag tänkte vi skulle vara inne idag och mysa du och jag.

Bianca (glatt): Ska vi ha mys-Söndag?

PP: Precis! Vi ska ha mys-Söndag!

Bianca: Är det cykeltävling på TV?

PP: Ja, hur visste du det?

Bianca: Det brukar alltid va cykeltävling på TV när vi har mys-Söndag.

PP: Tävlingen heter Paris Roubaix. En jättetuff tävling. Dom kör på kullerstenar. Pavé kallas det.

Bianca: Jag tycker om mys-Söndag!

9. (PP:s vardagsrum)
TV:n står och visar Eurosport där Roberto Vacchi kommenterar Paris Roubaix. PP och Bianca sitter i vardagsrumssoffan och myser tillsammans under ett täcke. Vardagsrumsbordet och golvet är fullt med en massa leksaker, dockor och sånt. På bordet står en halvfull skål med popcorn och ett par glas. PP läser en bok för Bianca, samtidigt som han håller ett öga på TV:n.

Etapp 2
(arbetsmaterial, scen 10-13 preliminära och dialog ej färdig)
10. (Hallen i PP:s radhus)
Exet hämtar Bianca hemma hos PP.
Utanför står exet sambo och väntar i en stor SUV.
Exet klagar på de kläder som PP satt på Bianca, och den kommenterar den töntiga ryggsäcken innan hon ger sig av med Bianca.

11. (PP:s badrum)
PP rakar noga sina ben.
PP tar på sig cykelkläder (ej samma som vid pendling, snyggare).
Cool musik i bakgrunden. PP är pedantisk. Påklädning nästan ritualiskt.
PP tar fram sin putsade racer och cyklar iväg.

12. (Södertörn)
PP möter några kompisar och tränar ett längre landsvägspass. .
Avslappnad cykling tillsammans med lite fartlek. Bra stämning. Vackra naturbilder.
Spontan tävling uppför en längre backe, PP först över krönet.
PP vinner en ”skyltspurt”.

13. (Rosenhill café)
PP fikar med sina cykelkompisar. Bra stämning. Kompisarna skämtar och pratar cykling. PP ”en i gänget”

Etapp 3
14. (Dagis)
PP kommer till dagis på morgonen med Bianca. PP möter Jenny och hennes son. PP och Jenny ler båda och tittar varandra någon extra sekund i ögonen när de hejar på varandra. Man förstår att de är lite förtjusta i varandra, men båda är för blyga för ta ett initiativ att inleda en konversation. PP lämnar Bianca inne på dagis.

När PP kommer ut på gården igen går han fram till Jenny som står böjd över sin cykel.

PP: Har du problem?

Jenny: Jag lyckas inte justera bromsen. Den tar i fälgen.

PP: Vänta ska jag se om jag kan hjälpa dig.

PP börjar tittar på bromsen. Jenny sitter på huk bredvid PP. PP ber Jenny att räcka honom ett verktyg ur sin ryggsäck. När Jenny sträcker sig efter ryggsäcken ser PP att Jenny har en cykel-tatuering vid ryggslutet. PP frågar om tatueringen och det visar sig att Jenny är ett stort fan av landsvägscykling. PP och Jenny diskuterar entusiastiskt om gamla cykellopp och idoler.

Jenny: Bernard fick förresten sitt namn efter Hinault. Fast det vet ju inte hans pappa förstås. (fnissar lite) Hade han vetat att det var på grund av en gammal cyklist som jag tjatade till mig det namnet så hade han aldrig gått med på det!

PP och Jenny skrattar.
PP forstätter meka med bromsen och berättar lite generat att han sedan liten haft en dröm att vinna Paris Roubaix.

PP: ”Helvetet i Norr” som dom säger.
Jenny: Då har dom inte cyklat i Stockholm på vintern med oplogade cykelbanor!

PP och Jenny skrattar.

PP: Jag minns första gången jag såg Parris Roubaix på TV. Jag var nio år, och Franco Ballerini i utbrytning med sex cyklister. Trettio kilometer kvar och går han loss på kullerstenen.

Jenny: Franco Ballerini, det är väl han som fick smeknamnet ”Mr. Paris Roubaix”?

PP: Ja, för att han alltid körde så bra i det loppet. Han vann ju 1998 också. Kom tvåa 93. Men störst var ju ändå Eddy Mercks! Han vann loppet tre gånger.

Jenny: Men Roger De Vlaeminck van ju faktiskt Paris Roubaix fyra gånger!

PP: Jaså, det visste jag faktiskt inte! Där ser man.

Jenny: Va, har du noll koll eller? (skattar lite)

PP: Sådär, nu är bromsen justerad tror jag.

Jenny: Tack så hemskt mycket!

Jenny ger PP ett stort leende.

Etapp 4
15. (PP:s tvättstuga)
Det är sen kväll. PP kör trainer bland en massa hängande tvätt. PP tittar på en laptop som visar en gammal svartvitt TV-sändning från Giro dÍtalia. Närbild på en cyklist som för en kvartett på fyra cyklister uppför en stigning. Italienska kommentatorer i bakgrunden. Längst ner i bild står ”K. Soronen”.

PP: (för sig själv) Vad i helvete…

PP sträcker sig fram över datorn (fortfarande trampandes) och spolar tillbaka filmen. PP tittar på samma sekvens en gång till. PP slutar trampa och googlar på datorn. Klickar fram en sida på Wikipedia. Svartvitt foto på en gammal cyklist och en informationsruta.

Namn: Kari Soronen
Smeknamn: Zorro
Född: 23 augusti 1942 (Jomala, Finland)
Hemland: Sverige
Proffsstall: 1961-1964 Molteni

PP stirrar på fotot ett tag.

16. (Dagis)
PP kommer till dagis på morgonen med Bianca i cykelvagnen. På gården möter PP Jenny.

PP: (ivrig och entusiastisk) Hej Jenny! Kom ska du få höra!

Jenny: (glatt)Hej på dig!

PP: (fortfarande entusiastisk) Alltså, du kommer inte tro det här! Jag har en granne. En gammal gubbe som bor på min gata!

Jenny: Jaha?

PP: En sur gammal gubbe. Vi brukar hälsa på varandra för han är alltid ute och går med sin hund när vi ska åka till dagis. Vi brukar hälsa. Men vet du vem han är?

Jenny: Nej, hur skulle jag kunna veta det?

PP: Ett gammal cykelproffs! Kari Soronen.

Jenny: (glad men inte lika exalterad som PP) Är du granne med Zorro? Ha ha, det var lustigt! Jo, jag hade för mig att han bodde i söderort någon stans.

PP: Känner du honom?

Jenny: Nej nej. Men jag har hört talas om honom. Proffs i Italien några år tidigt på sextiotalet nån gång. Hjälpryttare i Molteni. Han var väl en rätt så lovande talang har jag för mig. Men så la han av helt plötsligt. Nån skandal eller nåt, jag vet inte. Fråga honom om det nästa gång ni möts vetja!

Etapp 5
17. (Zorros radhus)
PP går in på Zorros garageuppfart. Prydlig tomt. På garageuppfarten står en välvårdad Alfa Romeo från tidigt 60-tal. PP slänger en blick på brevlådan: K. Soronen. PP knackar på ytterdörren. Zorro öppnar dörren med butter min.

Zorro: Vad vill du?

PP: Du är Kari Soronen.

Zorro: Kom du hit för att berätta för mig vad jag heter?

PP: Jag vet vem du är! Zorro. Team Molteni. Jag har sett dig på film! Giro d´Italia. Sestriere 1964. Du var helt otrolog! Du drog sönder hela klungan!

Zorro: Ja, en sen då?

PP: Jo… det är så att jag gillar att cykla. Alltså jag cyklar jättemycket. Det är mitt stora intresse. Mitt enda intresse. Och jag har en dröm. Jag har en dröm att vinna Paris Roubaix. Och jag tror att du kan hjälpa mig.

Zorro står tyst och stirrar på PP utan att röra en min.

Zorro: Vilken klubb kör du för?

PP: Ingen. Jag har inte ens någon licens. Men jag tränar jättemycket! Flera dagar i veckan! Och så cyklar jag till jobbet varje dag. Tre mil. Eller sex om jag ska förbi dagis. Jättebra grundträning!

Zorro: Så du har aldrig kört en cykeltävling?

PP: (börjar låta lite nervösare) Nej, ingen riktig tävling direkt. Men jag brukar tävla mot mina kompisar ibland när vi är ute och tränar. Många av dom tävlar. Och jag brukar alltid slå dom!

Zorro suckar uppgivet.

PP: Jag förstår att…

Zorro: (avbryter) Du förstår ingenting! Jag tror ta mej fan nästan att du är dum i huvet!
Du kommer här och berättar att du aldrig cyklat en tävling tror att du ska vinna Paris Roubaix! Världens tuffaste cykeltävling. Med världens bästa cyklister. Proffs som tränar varje dag. Året om.

PP: (lätt skrämd) Ja. Med rätt träning. Och din hjälp alltså.

Zorro: (upprörd nu) Paris Roubaix! Du skulle inte ha en chans grabben. Dom skulle äta dig till frukost. Du skulle bli avhängd innan du hunnit säga ”mamma” ens.
Jag förstår mig inte på er ungdomar. Ni vill synas på TV och bli berömda. Bäst i världen. Men är inte beredd att kämpa för det. Göra vad som krävs. Tror att allting är så lätt.
Hela min ungdom fram till jag blev proffs fanns det inget annat än cykling i mitt liv. Varje minut, Varje dag. Hela året. Varje sak jag gjorde var ett steg på vägen för att få ett proffskontrakt. Du har ingen aning om vad som krävs för att ens komma till start i ett professionellt cykellopp!

PP: Precis! Men de vet du! Och därför så kan du hjälpa mig!

Zorro: Jag vet vad som krävs för att ställa upp i en professionell cykeltävling. Och du verkar fatta så jävla trögt att jag tror jag måste visa det för dig.

Zorro går in i radhuset och ber PP följa efter. Zorro går ner för källartrappan. PP följer Zorro in i pannrummet. PP tittar sig omkring. Rummet är fullt med verktyg och trädgårdsredskap. På väggarna hänger några gamla cykeltröjor och en de Rosa tävlingscykel från 60-talet. I ett hörn står en gammal dammig Monark träningscykel. Zorro ber PP hjälpa honom att flytta ut Monarken till mitt på golvet. Zorro räcker PP en se fast nyckel och säger åt honom att justera sadeln. Medan PP justerar in rätt höjd ta Zorro tar fram några vikter och placerar dem i viktkorgen på Monarken. PP sätter sig på cykeln och spänner åt pedalremmarna runt sina skor. Zorro tar upp ett tidtagarur.

Zorro: Åtta kilo i korgen. Du ska hålla sextio varv per minut. Håll koll på varvräknaren!

PP börjar trampa och Zorro sätter igång tidtagaruret.
PP tittar nervöst på Zorro. Man ser på PP:s min att det är rejält tungt.

Zorro: OK grabben, visa vad du går för!

PP trampar fokuserat vidare. Zorro tittar omväxlande på tidtagaruret och omväxlande på Monarkens varvräknare.

Zorro: (ilsket) Jag sa sextio! Inte femtisju.

PP ser lätt skrämd ut och ökar tempot något. Andhämtningen ökar snabbt. PP blir tröttare och tröttare. När tidtagaruret visar tre och en halv minut slutar PP trampa och faller utmattad över styret på Monarken.

PP: (andfådd) Tre och en halv minut. Är det bra eller?

Zorro: Jag ska berätta för dig vad som krävs för att köra en professionell cykeltävling. Med de bästa cyklisterna i världen.
Försäsongsträning 1964 cyklade jag tio minuter på den här belastningen.

Zorro vänder sig om och går ut ur pannrummet och upp i köket. PP kliver av cykeln och följer efter Zorro och lämnar radhuset med hängande huvud.

Etapp 6
(arbetsmaterial, scener och dialog ej färdiga)

PP berättar för Jenny om mötet med Zorro:
PP träffar Jenny på dagis, PP berättar om mötet med Zorro

Jenny: Hur gick det? Har du pratat med Zorro?

PP: Jo, det kan man säga.

Jenny: Ja, vad sa han då? Frågade du vad det var som hände? Varför han avsluta sin karriär så plötsligt?

PP: Näe… Jag kom aldrig så långt. Det hände lite andra saker när jag var där.

Jenny: Vadå?

PP: Jag cyklade på hans gamla Monark med viktkorg som han hade i sin källare?

Jenny: (gapskrattar) Har du cyklat på en Monark i Zoros källare? Varför då?

PP: (tvekar lite) Jo… det är lite pinsamt… men han skulle visa mig vad som krävs för att ställa upp i en cykeltävling. Paris Roubaix till exempel?

Jenny: (svårt att hålla sig för skratt) Säg inte att du berättade för Zorro att du tänkt vinna Paris Roubaix?

PP: Jo. Och jag frågade om han ville hjälpa mig och bli min tränare!

Jenny: Du är ju inte sann! Så vad sa han då?

PP: Att han skulle visa mig vad som krävdes. Och så tog han ner mig i källaren till Monarken och tog fram ett tidtagarur. Ville se hur lång tid jag klarade.

Jenny Så. Hur gick det då?

PP: Skitdåligt! Alltså det var helt sjukt tungt. Jag tog i tills jag trodde jag skulle dö. Körde tre och en halv minut. Då berättade han att 1964 cyklade han tio minuter på samma belastning.

Jenny: Men det är väl klart att en jobbpendlare inte kan jämföra dig med ett proffs!

PP: (dystert) Nä. Det är klart. Vad fan trodde jag. Pinsamt. Fan vad jag har gjort bort mig.

Nedan arbetsmaterial
.

PP bjuder ut Jenny och banen att cykla MTB
Bernard står gränsle över sin cykel och väntar otåligt på att få ska cykla hem.

PP: Vad duktig han är som cyklar själv till dagis!

Jenny: Ja, men vi bor ju inte lika långt bort som du förstås (skrattar lite)

PP: Gillar han att cykla i skogen?

EM. Han ääälskar att cykla i skogen!

PP: Vad gör ni på lördag?

Hellasgården)
PP och EM ute med sina barn i skogen och cyklar MTB. Idyll med vackra naturbilder. Barnen har jätteroligt när det cyklar på stigarna och hoppar i guppen. PP och EM ser väldigt lyckliga ut tillsammans.
***dialog Jenny frågar varför nedstämd. PP berättar om Monarken. Jenny säger lite skämtsamt ”bara satsa lite hårdare”***

(PP ökar träningsdosen)

Backträning:
PP:s väckarklocka ringer 04:30
PP klär på sig cykelkläder och cyklar iväg på racer
PP kör backträning (Myrstuguberget?), tomt på folk förutom enstaka som är ute och raster hunden och kollar konstigt på PP som kör upp och ner.
Sen kör PP vidare in till jobbet.

Trainer:
Sen kväll. PP kör trainer i tvättstugan. Mycket hög intensitet. Bianca kommer in i tvättstugan med sin nalle i famnen.
Bianca (snyftandes): Det är ett monster i mitt rum!
PP slutar trampa, lägger huvudet på sned, ler åt Bianca.
PP: (andfådd) Vill du sova i min säng?
PP och Bianca går in i PP:s sovrum. PP lägger sig bredvid Bianca i sängen och stryker hennes hår. PP kan inte hålla sig vaken utan somnar i sina svettiga cykelkläder.

Senast ändrad:
* Akt 2 *

(Två månader senare...)​

Etapp 7
Utanför Zorros radhus
PP går iklädd cykelkläder med bestämda steg uppför Zorros garageuppfart. PP knackar på dörren. Zorro öppnar.

Zorro: Vad vill du?

Utan att svara kliver PP genom dörren och går ned för trappen till källaren och in i pannrummet.

PP: Jag vill göra ett nytt försök på Monarken!

Zorro följer efter PP som sätter sig på Monarken och spänner åt pedalerna. Zorro tittar förvånat på PP och hämtar tidtagaruret.

PP: OK. Nu kör vi!

Zorro startar tidtagaruret och PP börjar trampa med blicken fokuserad rakt fram. När tidtagaruret passerar tre och en halv minut slänger PP en snabb blick mot Zorro och trampar koncentrerat trampar vidare. Uret passerar fyra minuter och PP flåsar våldsamt men kämpar vidare med plågad min. PP börjar gunga med överkroppen och här uret visar 5.5 minuter faller han utmattad över styret. Zorro står tyst och tittar på PP som ligger kvar hängandes över styret och kvider. PP grimaserar och flämtar våldsamt. PP lyfter blicken mot Zorro.

PP: (svårt att prata p.g.a. utmattningen) Hur länge körde jag?

Zorro: Fem och en halv minut.

PP drämmer näven hårt i styret på cykeln.

PP: Fan också! Jävla skitcykel! Det är ju helt sjukt tungt. Tio minuter, det är omänskligt! Hittar du på eller?

SG (lugn röst): Nog är det sant alltid. Våren 1964 körde jag tio minuter. Och jag har aldrig varit så stark i hela mitt liv. Den vintern tränade jag hårdare än nånsin, jag hade inga skador och kroppen svarade på träningen. När jag stod på startlinjen till Girot visste jag att det fanns inte en enda jävel som var starkare än mig.

PP: Men näst sista etappen var du väl ändå inte starkast i alla fall? Du blev ifrånkörd i stigningen upp till Jafferau. Jag har sett det på film.

Zorro: Så fan heller att jag blev ifrånkörd. Jag ska berätta för dig vad som hände den dagen när vi körde upp till Jafferau.

[Härifrån växlar scenen från att visa svartvita tillbakablickar från loppet, och nutid i pannrummet där Zorro står och berättar historien för PP som sitter kvar på Monarken och lyssnar]

Zorro: Det var nästa sista dagen på Girot, och helt avgörande. Det skiljde mindre än tio sekunder mellan Loco och fransmannen som ledde Girot och sista dagen var en spurtetapp som inte skulle påverka totalen.

PP:Loco?

Zorro: Luigui Vicini, min kapten. Men han kallades för Loco för han drog som ett jävla diesellok uppför stigningarna.
Vi hade startat etappen i Cervere med nio mil slätåka. Men tempot var hårt och när vi kom fram till Pedosa Argentina där det börjar branta till var det bara jag och Loco från vårt team kvar i tätklungan. Vi var väl ungefär tjugo man när vi gick in i stigningen upp mot Sestriere. Lång jävla backe, toppen på över 2000 meter. Jag gick upp i täten och satte tempot.

PP: (exalterat) Jag har sett det på film! Du var helt otrolig. Du drog sönder hela klungan!

Zorro: Efter halva stigningen var vi bara fyra man kvar: jag, Loco, fransmannen och en belgare som inte hade något med totalsegern att göra, men som gärna ville vinna etappen. Och Loco var tvungen att vara före fransmannen i mål för att vinna Girot. Men Fransmannen såg fräsch ut hade inga problem med tempot. Loco däremot såg sliten ut, dagen innan var han i lång utbrytning i bergen. Jag kunde inte köra hårdare för då skulle Loco få problem.

PP: Och det var då du började göra dina ryck?

Zorro: Jag insåg att jag måste göra något. Fransmannen hade en bra avslutning och vi kunde inte riskera att etappen slutade i en spurtuppgörelse, vi var tvungna att avgöra tidigare. Vi hade ju ingen radio på den tiden så det fanns inga teamorder att gå på. Men i huvut hade jag en plan, och jag gick ner till Loco sa att han skulle ta lugnt och fortsätta köra sitt tempo. Sen ryckte jag.

PP: Men det var bara taktik! Du försökte inte gå loss alltså?

Zorro: Nog var det taktik alltid, det kan du ge dig fan på. Belgaren som hade etappsegern i sikte hängde på, fransmannen också. Jag körde på en minut, sen slog jag av lite och log åt dom när dom kom ikapp. Samlade lite krafter och ryckte igen. Båda två satte efter. Jag gjorde fyra ryck till och Loco hade hamnat en bra bit efter där han låg och tuffade på i sitt tempo. Sista rycket körde jag så hårt att jag faktiskt fick en liten lucka till belgaren och fransmannen. Men då hade jag gett allt och hade inget kvar att ge.
[filmen visar Zorro långsamt vinglandes, belgaren och fransmannen på väg ikapp]
Jag hade knappt styrfart och höll på att cykla i diket när belgaren och fransmannen passerade. Men jag kämpade mig upp sista biten till toppen, och strax efter krönet kom Loco ikapp mig och gjorde mig sällskap ned för berget.

PP: Men sen var det en backe till va?

Zorro: När vi kom ner till Oulux så var det tolv kilometer slätåka fram till sista stigningen till Jafferau. Åtta kilometer och brant som satan. Målgång på toppen. Jag visste att om Loco skulle ha någon chans att vinna så måste vi komma ikapp innan stigningen började. Jag hade fått tillbaka lite krafter i utförsbacken och, och när vi kom ner på platten så tog vi upp vi jakten på belgaren och fransmannen.

PP: Så du hjälpte Loco att köra ikapp dom, det såg man aldrig på TV-bilderna!

Zorro: Det var inte samma TV-bevakning på den tiden. Efter vi passerat toppen Sestriere så finns det inga bilder från loppet förrän vid målgången.

PP: Och jag som trodde att du ryckte för att vinna etappen!

Zorro: Det var det många som trodde. I tidningarna skrev dom att jag missbedömt mina krafter. Några sa till och med att jag svikit min kapten. Men när vi kommit nedför berget tog jag Loco på rullen och började köra så in i helvete. Loco ville hjälpa till men jag insåg att Locos enda chans att vinna var att vi skulle komma ikapp innan stingen, men utan att Loco slösade på sina krafter. Och i täten började det gå långsammare. Belgaren tänkte bara på etappsegern och drog inte en meter, fransmannen fick göra hela jobbet och vi började ta in tid. Fy fan vad jag körde, jag har aldrig varit så jävla slut i hela mitt liv!

PP: Så det var allså du som drog ikapp Loco till fransmannen och belgaren!

Zorro: Det var så det gick till. När kom till Bardonecchia precis innan stigningen var vi ikapp. Men nu var det upp till Loco för jag var helt slut och hade inget mer att ge och Loco, fransmannen och belgaren fortsatte själva upp mot Jafferau. Men fransmannen och belgaren hade svårt att hänga med Locos tempo, det tog på krafterna att gå med i mina ryck. Men Loco som hade kört sitt eget tempo uppför Sestriere, och legat på min rulle när vi jagade ikapp hade krafter kvar. Och med två kilometer kvar till toppen la Loco in det avgörande rycket och vann etappen.

PP: Och hela Girot! För att du offrade dig för Loco.

Zorro: Du förstår, cykling är en lagsport och min uppgift vara att vara köra för Loco. Och jag var beredd att göra vad som helst för att hjälpa honom vinna Giro d’Italia. Har du sett bilen på garageuppfarten?

PP: Den där gamla Fiaten?

Zorro: (suckar irriterat) För helvete, grabben, det är en 1964 års Alfa Romeo Giulia Sprint!

PP: Förlåt, jag menar inte så. Den är jättefin! Jag är inte så bra på bilar bara.

Zorro: (irritationen har lagt sig) Bilen var en bonus som Loco fick från vår sponsor. Efter att han vann Girot så gav han den till mig som tack för alla åren som hjälpryttare. Och det var inget litet tack, du måste komma ihåg att vi hade inte alls dom lönerna som proffsen har idag. Själv hade jag precis så att jag klarade mig. Men Loco ställde alltid upp och hjälpte mig. Och han hälsade på när jag var ensam hemma på kvällarna och lärde mig prata italienska. Utan Loco hade jag aldrig stannat kvar i Italien.

PP: Men var han en bättre cyklist än dig?

Zorro: Loco var en otrolig cyklist, en av de största genom tiderna. Men det här året var jag starkare och Loco visste det. Det var hans sista år som proffs, och han hade till och med sagt att nästa säsong var det min tur att ta över. Men nu var han fortfarande kapten och jag skulle hjälpa honom vinna Girot.

PP: Men vad hände nästa säsong egentligen?

Zorro: Direkt efter segern meddelade Loco att han la av. Han sa till och med till teamet att det var dags för mig att ta över. Men teamet hade en ny sponsor och skulle satsa på Tour de France. Sponsorn ville ha en Fransman som kapten, och för att slippa behöva köpa ut mig från kontraktet så spred dom ett rykte. Min tid som proffscyklist var över och jag reste hem till Sverige.

PP: Vadå för rykte?

Zorro: Det var ett rykte som gjorde att det var helt omöjligt för mig att skriva kontrakt för nåt lag över huvud taget.

PP: Berätta!

Zorro: Det var… (tvekar lite) När du cyklat tio minuter på Monarken så berättar jag.

PP: Tio minuter… det kommer jag aldrig att klara. (suckar nedstämt) Jag önskar att jag aldrig knackat på hos dig och att jag aldrig satt mig på den här gamla skrotcykeln! Förut hade jag i alla fall mina drömmar. Nu inser att jag aldrig kommer bli någon cyklist. Om du bara visste hur hårt jag tränat de sista veckorna!

Zorro: Jag har sett att du har tränat. Jag ser att du har viljan. Och du har talang grabben. Du har en satans talang!

PP: (lite gladare) Tycker du?

Zorro: Det ska du veta grabben, att det du presterade idag var imponerande. Fem och en halv minut, det är fan i mej inte dåligt. Jag tror ta mej fan att du har mer talang i vänster pedal än vad jag har sett i ett helt landslag.
Och jag har fortfarande lite kontakter i cykelsporten. Och utan att säga för mycket så tror jag att jag kanske har hittat en öppning.

PP: (exalterat): Till Paris Roubaix? Berätta!

Zorro: Jag sa kanske. Kanske en liten möjlighet att köra Paris Roubaix nästa år. Mer säger jag inte just nu. Och så länge du har rätt inställning så kommer jag att hjälpa dig.

PP: Du kommer inte bli besviken! Och jag förstår att jag kommer att behöva träna ännu mer!

Zorro: Mycket mer. Och hårdare.

PP: Precis, jag kommer träna ännu hårdare!

Zorro: Du ska träna mycket hårdare. Men framför allt: du ska träna SMARTARE.

Zorro går uppför trappen och vidare uti hallen. Zorro öppnar dörren för att släppa ut PP.

PP: Smartare?

Zorro: Kom hit i morgon bitti klockan sju. Och då vill jag veta allt om din vardag så se till att ta med dig jobbtider, veckoschema när du har lilltjejen, planerade middagar med föräldrarna. Jag vill veta allt.

PP lämnar Zorros radhus med glada hoppla-steg.

Etapp 8
Köket i Zorros radhus
(dialogen ska utvecklas vidare…)
PP och Zorro sitter vid köksborde i Zorros radhus. Zorro har penna och ett anteckningsblock, och framför honom ligger en pärm och de papper som Zorro bad PP att ta med sig i prydliga högar.

Zorro: Det första vi ska göra är att ta fram en plan för din träning och jag kommer ta fram ett schema som du ska följa till punkt och pricka. Även när det står att du inte ska cykla.

PP: Står det på schemat att jag inte ska cykla?

Zorro: Jag sa till dig att måste träna smartare. Det funkar inte att bara sticka ut och cykla på måfå. Varje pass ska ha ett eget mål och syfte. Dom hårda passen ska vara stenhårda. Dom långa passen ska var satans långa. Men när du återhämtar dig, då ska inte göra ett skit. Du måste lära dig vila grabben.

PP: Lära mig vila?

Zorro: Dom hårda passen bryter ner kroppen. Kör du dom riktigt jävla hårt så sliter dom nåt fruktansvärt. Och den som kan bryta ner sin kropp allra mest är den som blir allra starkast. Vilka är dom hårdaste passen som du kör?

PP: Det är dom hemma på trainern! Intervallträning. Brukar köra sex gånger fyra minuter. Jag kör tok-max alltså.

Zorro: Och när du kört klart på den där träningsmaskinen?

PP: Trainern menar du?

Zorro: (irriterat) Du behöver inte berätta vad det heter, jag är inte född på artonhundratalet! (lugnar ner sig) Efter ditt pass på träningsmaskinen, vad gör då?

PP: Duschar?

Zorro: För i helvete, jag menar nästa dag! När du vaknar nästa morgon efter att ha kört intervallpasset på träningsmaskinen, vad gör du då?

PP: Då cyklar jag till dagis, eller direkt till jobbet. Beror på om jag har Bianca eller inte. Eller om det är helg så försöker jag sticka ut på ett distanspass.

Zorro: Det är också dom hårda passen som gör dig riktigt stark. Men bara om du ger kroppen en chans att bygga upp sig. Då funkar det inte att sätta sig på cykeln nästa morgon! Inte varje dag. Vi måste hitta i alla fall en dag i veckan då kroppen får vila.

PP: Men jag måste ju ta mig till jobbet! Och lämna Bianca på dagis. Jag har ingen bil och det funkar inte att åka kommunalt till Saltsjöbaden och sen vidare in till stan. Det skulle ta flera timmar!

Zorro: Hm… vi har ett problem där.

Zorro tittar koncentrerat ner i bordet.

Zorro: Men problem är till för att lösas som dom säger. Har du ett körkort grabben?

PP: Jorå, ett körkort har jag ju.

Zorro tar fram en nyckelring ur byxfickan och håller upp den framför PP. På nyckelringen sitter en bilnyckel med en Alfa Romeo-logga.

Zorro: Problem solved.

Senast ändrad:
Oavsett målgrupp eller graden av ironi är jag hookad. Fortsätter! Vill ha mer. Klart kul idé.
Iofs partisk då jag också pendlar nästintill besatt...

Petri hälsar att det inte går att klicka på länkarna på vänstersidan. Det är nåt fel på filmklippen? :-/

Edith: Joh, det går att clicka, men det kommer alltså inte upp nån film i nått nytt fönster. Stop edith.

Edith igen: Heh, det var ett missförstånd säger han! Det ÄR ju inga filmer gjorda än när man lusläser förtexten innan den där finstilta senapsen eller vad det heter. Stop edith.

Senast ändrad:
Det är inte så då i din story att nån Grimaldi eller nåt bjuder på en fristart i P-R? En från varje land i ett antal länder och det är "vanliga" cyklister som kan vinna fristarten baserat på nåt de gjort eller blivit uppmärksammade för. PP lyckas förstås få en startplats. Då får du med vinklingen hur det är att pendla i tex Sverige, Danmark, Holland, Spanien osv. Där får du en möjlighet att ge en känga till svensk pendling och svenska bilister samtidigt som man kan göra lite bus med andras egenheter. Tycker fortfarande att Rutger Hauer behöver vara med, han kanske kan lifta med en tandem och sitta där och vara otäck.

@jonja:
Ja, repliken är från verkligeten (barnet som vill åka cykelvagn alltså, inte resten 3km etc)

@tmalm:
Jag tänker mig att PP pendlar på en modern (men inte jätteexklusiv) CX i klassisk stil med cantileverbromsar. Har dock monterat stänkskärmar. Något cykelmärke som var populärt på 60- och 70 talet (är själv inte så duktig på cykelhistoria). Cykelvagnen är någon av de där fina dyraste (en sån som min granne "Stuvstaix" har, vet inte vad de heter). PP har även en racercykel (figurerar senare i filmen)

@Hasse#7:
Bra idé det där med fristart. Gjorde att jag fick en idé om hur jag kan modifiera/förbättra min tänkta story lite för hur PP kom till start.

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------

> @Hasse#7:
> Bra idé det där med fristart. Gjorde att jag
> fick en idé om hur jag kan modifiera/förbättra
> min tänkta story lite för hur PP kom till start.

Men Rutger då? Hur blir det med Rutger?

Glöm inte att låta PP åka fast för rödljuskörning, vägra erkänna och ta det till domstol. Du kan själv spela domaren eller rådsman när PP ger sin syn på saken med tempostruten på. :)

Hur ser du på produktplaceringar? Eller väljer du att köra indie? Kanske dogma/doggie style? Väljer du dogma-style tycker jag Paprika Steen borde castas. Det är nåt visst med henne.

mattel skrev:
> Glöm inte att låta PP åka fast för
> rödljuskörning, vägra erkänna och ta det till
> domstol. Du kan själv spela domaren eller
> rådsman när PP ger sin syn på saken med
> tempostruten på. :)

+domuskringlan

Tille skrev:
> Typiskt att sånt här dyker upp när jag har
> lovat mig själv att vara snäll på happy.

Äsch! Tänk inte så. Att vara snäll i ditt fall kanske kan definieras som att inte bli bannad. Då har du ju lite referensramar att hålla dig inom. Kom med en dräpare bara, gör det. Men glöm inte att hitta en roll åt din landsman Rutger.

tomas o. skrev:
> Hängde inte riktigt med. Bor PP i Farsta och
> cyklar till Saltis innan jobbet för att lämna
> dottern på dagis?

PP ex-fru bor i Saltsjöbaden med sin nya sambo. Därför går dottern på dagis där.
Själv bodde jag i Huddinge när min äldsta som gick på dagis i Hammarbyhöjden där min ex-fru bodde. Jag cyklade sträckan 11km varje dag (varannan vecka) med först cykelvagn, senare påhängcykel.

Rock skrev:
> vem är Rutger?

Hauer aka "Liftaren" han måste ha en läskig roll till innan han tas in på hemmet. Han var aktuell för rollbesättningen redan i den versionen som Supertramp skrev i kodform med inslag av kyrilliska, arabiska och mandarin.

Edit: Bokstavshaveri deluxe.

Senast ändrad:
Jag är besviken.
Den ursprungliga idén hade lätt blivit en realistisk kritikerrosad svensk film som knappt några hade sett, och det fåtal som sett den somnat men ändå efteråt prisat filmen. Nu känns allt kommersiellt och publikfriande. Var är scenerna med riktig misärpendling, lite regn? Tillåt mig skratta. Och romans, vad har det med cykling att göra? Om det prompt skall vara med hoppas jag verkligen att det blir äkta svensk filmromans utan någon som helst personkemi.

Men kan du skriva in Rutger så är jag nöjd ändå. Kanske att SF (SnobbFarsan med bilen halvvägs upp på trottoaren) kör i en vattenpöl och stänker ner Rutger när han fått lift på en tandemcykel?

Hasse#7 skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Typiskt att sånt här dyker upp när jag har
> > lovat mig själv att vara snäll på happy.
>
> Äsch! Tänk inte så. Att vara snäll i ditt fall
> kanske kan definieras som att inte bli bannad. Då
> har du ju lite referensramar att hålla dig inom.
> Kom med en dräpare bara, gör det. Men glöm inte
> att hitta en roll åt din landsman Rutger.

Måste citera mig själv. Är det storhetsvansinne eller? Rutger Hauer är visst holländare så han var mer släkt med mig än med Tille. Sorry!

http://www.imdb.com/name/nm0000442/?ref_=sr_1

Hasse#7 skrev:
> Rock skrev:
> -----
> > vem är Rutger?
>
> Hauer aka "Liftaren" han måste ha en läskig roll
> till innan han tas in på hemmet. Han var aktuell
> för rollbesättningen redan i den versionen som
> Supertramp skrev i kodform med inslag av
> kyrilliska, arabiska och mandarin.
>
> Edit: Bokstavshaveri deluxe.

Kan ni inte ta in Rutger Jönåker också? Han var ju rätt kul i Strul 1988! :-]

Labanos skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Rock skrev:
> >
>
> > -----
> > > vem är Rutger?
> >
> > Hauer aka "Liftaren" han måste ha en läskig
> roll
> > till innan han tas in på hemmet. Han var
> aktuell
> > för rollbesättningen redan i den versionen
> som
> > Supertramp skrev i kodform med inslag av
> > kyrilliska, arabiska och mandarin.
> >
> > Edit: Bokstavshaveri deluxe.
>
>
> Kan ni inte ta in Rutger Jönåker också? Han var
> ju rätt kul i Strul 1988! :-]

Det blir i andra versen. [Dei bleir i andra värsen]. Han skall sjunga Gullefjun för en vansinnig hantverkare i en vit skåpbil.

me.I.am skrev:
> Nu känns allt kommersiellt och publikfriande. Var
> är scenerna med riktig misärpendling, lite regn?
> Tillåt mig skratta.

Lugn, det kommer. Inte exakt pendling, men misärcykling.
En liten teaser:
Exet och hennes sambo har satt dotter att spela tennis (trots att både dottern och PP hatar Tennis, bara en massa snobbfarsor i krokodilkläder som hetsar barnen och skriker åt dommaren).
Dottern ska spela match en Lördagmorgon klockan åtta ute i Åkersberga. Och eftersom han inte har någon bil, och exet och hennes sambo ska åka på en weekendresa, så blir det till att ta cykeln dit. 2dm nysnö och oplogade cykelbanor. Nåt sånt hade jag tänkt mig ungefär.

> Och romans, vad har det med cykling att göra? Om det prompt skall vara med

Som jag har skrivit i manus så är romansen inte en central del av historien. Men jag tror att den ge filmen lite nödvändig värme och possitiv känsla. Allt ska inte vara utanförskap och misär innan filmen övergår att handla om förberedelserna och genomförandet av P-R. Det måste finnas något mer possitivt förutom den fina relationen till dottern.

Jag hängde inte med i hela manuset (alldeles för lite bilder) men jag tror det kommer bli super.

Den stora frågan är: kommer gullplutten att vara med? Det vore awesome!

Hasse#7 skrev:
> Labanos skrev:
> > Kan ni inte ta in Rutger Jönåker också? Han
> > var ju rätt kul i Strul 1988! :-]
>
> Det blir i andra versen. . Han skall sjunga
> Gullefjun för en vansinnig hantverkare i en vit
> skåpbil.

Ha! Och så en svettopendlare med bakåtriktad kamera (!) som orsakar att den där fullastade bryggeribilen välter med alla ölflaskor! *schwousch* Och den snälla labradoren slickar ivrigt i sig av drickan i rännstenen...

I slutspurten på Paris-Roubaix så MÅSTE PP:s grymma pendlarskills fälla avgörandet! Typ 10 taxibilar som missat avspärrningarna och blockerar målrakan, då smiter PP lite snyggt förbi mens fullblodsproffsen hamnar på motorhuven.

Supertramp skrev:
> me.I.am skrev:
> -----
> > Allt blev dåligt
>
> Nu blir allt bra igen: 2dm nysnö och oplogade cykelbanor.

Om du lägger ett lager is under nysnön är jag nöjd.

Mr Orange skrev:
> I slutspurten på Paris-Roubaix så MÅSTE PP:s
> grymma pendlarskills fälla avgörandet! Typ 10
> taxibilar som missat avspärrningarna och
> blockerar målrakan, då smiter PP lite snyggt
> förbi mens fullblodsproffsen hamnar på
> motorhuven.

Helt nytt slut nu. Så mycket kan jag avslöja att PP vinner inte P-R.

Tillbaka
Topp