ABS-bromsar till MTB?

ABS-bromsar till MTB?
provat sökfunktionen? Annars så har Shimano Nexus rullbroms den funktion och låser inte om man verkligen inte tar i och satsar på det. Sen att hela styret och gaffeln vibrerar något hejdlöst när man bromsar hårt är en lite parantes, men fungerar gör det bra.

ABS-bromsar till MTB?
Finns någon liten fjäder som man kan sätta på vajern vilket gör att den töjer sig istället för att låsa bromsen helt.

Dock skulle jag inte jämföra det med ett abs system där man försöker uppnå maximal bromskraft utan mer bara en dålig broms:)

Så olja på skivan har nog lite samma effekt=)

ABS-bromsar till MTB?
Ja jag har sökt men hittade inget.

Med tillräckligt fin modulation har man ju nästan ABS-bromsar. Men det hade ju varit smart med ett system där man kan pressa hur hårt som helst i bromshandtaget utan att hjulen låses.

ABS-bromsar till MTB?
Lekeberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja jag har sökt men hittade inget.
>
> Med tillräckligt fin modulation har man ju nästan
> ABS-bromsar. Men det hade ju varit smart med ett
> system där man kan pressa hur hårt som helst i
> bromshandtaget utan att hjulen låses.

Möjligen med frambromsen, för bakhejdaren vill man allt kunna låsa ibland för dom där speedway-svängarna :)

ABS-bromsar till MTB?
Rippa: Ja just det. Det har du rätt i! Plus att man ibland vill markera sina revir med skidmarks i asfalten. Då måste bromsen komma med en lockout helt enkelt. :)

Mårten: Johodå! ;)

Senast redigerad av en moderator:
ABS-bromsar till MTB?
Jag säljer induktiva givare och jävligt snabba ventiler så om du har pengar och aldeles för lite att göra så kan du bygga en:)

annrs är väll ett mekaniskt stopp något som skulle kunna hjälpa.

Vad är det för broms du vill sätta det på och varför?

ABS-bromsar till MTB?
Ville: Nej jag bara undrar om det finns ABS-bromsar. Jag har inte sett det hos någon av de tillverkare jag känner till men antar att många av dem funderat på det. Om det hade funnits hade jag nog gillat idén och övervägt ett köp. Däremot gillar jag inte riktigt Budbrakes lösning, även om det är fantastiskt att de vågat satsa utan att tänka alls på hur kalaset ser ut.. :)

Ville igen: Hur skulle ett mekaniskt stopp fungera?

ABS-bromsar till MTB?
...coolt!

bosch-group-raw-1024x665.jpg

Blir spännande om man vänjer sig vid det och sedan panikbromsar på en vanlig :)

https://cyclingindustry.news/bosch-debuts-abs-braking-technology-for-e-mobility/

ABS-bromsar till MTB?
Är det inte bättre att lära sig bromsa, precis som på en bil? erh... DOH!
Skall bli kul att se hur det funkar i praktiken. Parallellen med bilexemplet blir väl nåt i stil med:
* el-cykel inne i stan = Svenson-bilister -> ABS good shit
* MTB- och Landsvägs-hoj framförd av entusiaster = bilsport-utövare -> ABS not so good shit

ABS-bromsar till MTB?
plumse sa:
Är det inte bättre att lära sig bromsa, precis som på en bil? erh... DOH!
Skall bli kul att se hur det funkar i praktiken. Parallellen med bilexemplet blir väl nåt i stil med:
* el-cykel inne i stan = Svenson-bilister -> ABS good shit
* MTB- och Landsvägs-hoj framförd av entusiaster = bilsport-utövare -> ABS not so good shit

+1. Det är faktiskt rätt drygt att man inte kan stänga av ABS nuförtiden. Precis när det kom gick det att klicka bort, nu får man vara glad om man kan stänga av antispin och antisladd.. :(

ABS-bromsar till MTB?
Som e-bike ABS och endast fram är det väl jättebra, precis som på alla andra motorcyklar. Bosch säger 800 gram extra, rätt mycket faktiskt. Hoppas de kommer ner i vikt med tiden.

ABS-bromsar till MTB?
Sixten Fors sa:
Som e-bike ABS och endast fram är det väl jättebra, precis som på alla andra motorcyklar. Bosch säger 800 gram extra, rätt mycket faktiskt. Hoppas de kommer ner i vikt med tiden.

Hyggligt. De första ABS-systemen för MC (BMW K100) vägde 11 kilo.....

ABS-bromsar till MTB?
Kupa sa:
Pfaff sa:
Sixten Fors sa:

Hyggligt. De första ABS-systemen för MC (BMW K100) vägde 11 kilo.....

Fast då väger ju fordonet 200+ kg också...

Det gör dom fortfarande. Även om ABSsen har bantats till 7 hekto.

ABS-bromsar till MTB?
kais01 sa:
det som är verkligen svårt att förstå är att det dröjt så innan tekniken spridit sig bland motorcyklar för landsväg.

Eller varför inte fungerande ljuddämpare, blinkers eller avgasrening är krav är väl märkligare....

Fast iofs är det Euro 4 krav från i år så tillslut vaknade även den branchen - 28 år efter bilarna bara...

ABS-bromsar till MTB?
åberg sa:
Luthman Photography sa:
Jag låter mig väl dumförklaras då, men varför vill man inte ha ABS?
Skönt att du gick före, jag hänger på så kan vi vara dumma tillsammans. Åtminstone tills förklaringen kommer.

Själv har jag inget emot det i princip, även om jag inte är så sugen på att köpa.
Däremot så är jag inte så säker på hur många cyklister det kommer att hjälpa.

Glömmer man att ta spjärn mot styret innan man bromsar så hamnar man som en hösäck över styret även med ABS.
Icke fastspänd last liksom.
Har sett två OTB-er i pendlingstrafiken som följde det mönstret.
Hjullås är/var inte grundproblemet.
Och även om frambromsen släpper upp när bakhjulet lättar så lär nog rätt många gå omkull ändå i den situationen.

Men på vinterpendlaren kanske det vore piffigt.

ABS-bromsar till MTB?
Fördelen med ABS på bil är att man kan styra fast man tvärbromsar, alltså att undanmanöver kan lyckas under bromsning. Jag vet, enkelt uttryckt. Vad gäller få ner farten så råder det delade meningar om hur mycket det hjälper, olika dock vid olika underlag. Men tar man en oerfaren bilist med eller utan ABS och jag i bilens riktning så hoppas jag innerligt att bilen har ABS - och att bilisten bromsar allt hen kan.

På cykel så är det i så fall vid inbromsning rakt fram som man ev. skulle ha nytta av det. Men jag är ganska övertygad om att en rutinerad cyklist som modulerar bra slår, eller iaf inte bromsar sämre, än med ABS.

ABS-bromsar till MTB?
Motorcyklar, lvg och on/off road adventure, bromsar alltid bättre med än utan ABS, torrt, vått, grusväg, oavsett förare. De flesta mc ABS har inte kombi-bromsar som bromsar både fram/bak från samma reglage.

ABS-bromsar till MTB?
Off road hojjar, menade att köra i seriös terräng, där kan du stänga av abs, för att du vill det, den fungerar inte bra, i rejält stökig terräng, där vi eller i alla fall jag cyklar. Jag har inte en enda gång saknat abs i skogen. På lvg, tja, kanske, men inte skogen. Jag kör mc med abs och på landsväg är det guld värt.

ABS-bromsar till MTB?
åberg sa:
Luthman Photography sa:
Jag låter mig väl dumförklaras då, men varför vill man inte ha ABS?
Skönt att du gick före, jag hänger på så kan vi vara dumma tillsammans. Åtminstone tills förklaringen kommer.

Det första är att behålla styrningen.

Det andra är att ett bra flerkanals system kan bromsa varje individuellt hjul maximalt.

En del förare anser sig vara bättre än ABS eller att de vill låsa hjulen av olika anledningar. I rally finns det fog för det iaf.

Själv föredrar jag ABS, även på bana men så är jag a/ inte rallyförare b/ har kunnat få racetunad ABS som fattar att det är riktigt hög friktion och är kalibrerad för rå bromsprestanda över stabilitet.

Jag tror att många entusiaster som inte gillar ABS funnit att en standardsetup inte funkar så bra. Men det finns inte mycket till tuningkultur på bromselektronik jämfört med motorelektronik.

ABS-bromsar till MTB?
Stervelo sa:
Off road hojjar, menade att köra i seriös terräng, där kan du stänga av abs, för att du vill det, den fungerar inte bra, i rejält stökig terräng, där vi eller i alla fall jag cyklar. Jag har inte en enda gång saknat abs i skogen. På lvg, tja, kanske, men inte skogen. Jag kör mc med abs och på landsväg är det guld värt.

Nyfiken fråga. I vilka situationer är det "guld värt" jämfört med utan? Alla? Jag har ingen erfarenhet alls av MC, spontant känns det som att man ändå inte kan utnyttja ABS om man behöver bromsa i kurva, men det kanske funkar?

ABS-bromsar till MTB?
me.I.am sa:
Nyfiken fråga. I vilka situationer är det "guld värt" jämfört med utan? Alla? Jag har ingen erfarenhet alls av MC, spontant känns det som att man ändå inte kan utnyttja ABS om man behöver bromsa i kurva, men det kanske funkar?
ABS på motorcyklar är överlägset. Läs på.

ABS-bromsar till MTB?
skulle inte ha något emot abs på en mtb, åtminstone fram, men inte till priset av 700g. men på en mc för gatbruk är abs attraktivt.

i brist på bättre brukar jag på cykel ta i rätt jämnt fram och bak, när det börjar låta om bakhjulet är det på väg att släppa taget, antingen på grund av dåligt underlag, eller för att det är på väg upp i luften. i båda fallen läge att moderera trycket på frambromsen.

fattigmans-abs..

ABS-bromsar till MTB?
ABS-bromsar till MTB?
1. Det här är ett cykelforum, inte mc.
2. Året är 2017. Diskussion om ABS är bra eller inte fördes för 10+ år sedan.
3. Google skills. Det finns flera relevanta forskningsrapporter från EU och USA som gått igenom all mc olycksstatistik i 10-talet länder.
4. Gott om YT-kanaler som MCN m.fl. har gjort egna tester med allt från proffs till amatörer bakom styret, på varierande underlag.
5. ABS på motorcykel (Bosch) är väl inne på generation 9 eller så. Idag är det kompletta ABS/cornering ABS/linked ABS/traction control/offroad ABS etc. som är sjukt bra. Kolla en cykel som KTM 1290 Super Adventure R t.ex. http://www.ktm.com/se/travel/1290-super-adventure-r/
Eller Yamahas egna system i R1M, snabb genomgång här

Jag orkar inte förklara ALLT för någon som just vaknat och inte orkar söka någon information alls.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp