Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?

Makten

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
@Makten, vad är det för Fox du har som funkar bättre än din RS Ultimate?

34 med Grip-dämpare. Alltså en tämligen enkel, vet inte exakt vilken kombination av fåniga bokstavskombinationer namnet består av som helhet. 😁

"Bättre" är subjektivt. Låt oss säga att den är annorlunda och råkar vara bättre på det jag värderar högst, men sämre på en del annat. Jag orkar inte med en gaffel som kräver att jag cyklar så in i helvete hela tiden. Då tar jag hellre en som funkar skapligt i måttlig fart och skapligt (men sämre än Piken) vid våldsammare cykling.
 

Makten

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Vad är det som säger att gaffelns underben är raka då? Spänner man mot en axels ändhylsor har man i alla fall potentiellt något som styr upp.

Min Fox ger mindre friktion om jag bänder isär gaffelbenen lite, så det finns inget som säger att navet råkar ha optimal bredd för lägsta möjliga friktion bara för att det passar bra.
 

theBrand

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Vad är det som säger att gaffelns underben är raka då? Spänner man mot en axels ändhylsor har man i alla fall potentiellt något som styr upp.
Det blir ju lika uppstyrt med Öhlins/Fox konstruktion. När du väl dragit åt axeln så den klämmer åt navet mot ens benet så drar du sen åt klämskruvarna som låser axeln mitt det andra benet.

Fördelen med den här konstruktionen är ju som nämnts att ytterbenen inte tvingas ihop när man drar åt axeln och därmed inte är beroende av navets toleranser.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Det blir ju lika uppstyrt med Öhlins/Fox konstruktion. När du väl dragit åt axeln så den klämmer åt navet mot ens benet så drar du sen åt klämskruvarna som låser axeln mitt det andra benet.

Fördelen med den här konstruktionen är ju som nämnts att ytterbenen inte tvingas ihop när man drar åt axeln och därmed inte är beroende av navets toleranser.
Nä så klart, men om ytterbenen skulle vara skeva (t.ex om nån gorilla haft loss dem och härjat) så skruvar man ju fast dem skevt.
 

jonte987

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Den fungerar mycket bra.
Intressant. Inte läskigt att den sitter så utsatt?
Jag har inte så bra koll men det gav rätt mycket i förståelse att testa med MegNeg där back. Vore kul att kunna justera fram med.

En annan sak jag skulle vilja testa är DSD Runt. Det är väl samma som IRT tror jag.
Inte lika roligt men enklare och billigare
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Intressant. Inte läskigt att den sitter så utsatt?
Jag har inte så bra koll men det gav rätt mycket i förståelse att testa med MegNeg där back. Vore kul att kunna justera fram med.

En annan sak jag skulle vilja testa är DSD Runt. Det är väl samma som IRT tror jag.
Inte lika roligt men enklare och billigare
Vorsprung säger att den är tåligare än den ser ut i alla fall.

Runt är som irt, ja. Den verkar lite spännande, var sugen på en sån men det blev coil istället.
 

Preacher

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Intressant. Inte läskigt att den sitter så utsatt?
Jag har inte så bra koll men det gav rätt mycket i förståelse att testa med MegNeg där back. Vore kul att kunna justera fram med.

En annan sak jag skulle vilja testa är DSD Runt. Det är väl samma som IRT tror jag.
Inte lika roligt men enklare och billigare
Det har gått bra med den sittandes där, de lämnar en rätt generös garanti på det med. Smällt i den en par gånger i steniga sektioner men det har gått fint.

Jag har dock bytt sida på den nu, för att jag hade möjlighet till det (man måste flytta innerbenen)
 

jonte987

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Det har gått bra med den sittandes där, de lämnar en rätt generös garanti på det med. Smällt i den en par gånger i steniga sektioner men det har gått fint.

Jag har dock bytt sida på den nu, för att jag hade möjlighet till det (man måste flytta innerbenen)
Gick det? Jag funderade på det men sen lärde jag mig att det inte funkar med luft. Eller det är väl solo air som är problemet
 

Makten

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Jag gräver runt lite efter vad man kan göra med sin Charger 2.1 för mindre HSC och det är rätt skralt med hemmamek verkar det som. Däremot finns tredjepartsmojänger såsom Push HC97 som ersätter dämparhuvudet helt. Pistongen och kolven med shimstack för retur är då kvar, och deras instruktion för shimsning av denna är synnerligen intressant. De har även instruktioner för att riva dämparen längre än vad Rockshox beskriver.


Det anses där att original-HSR-stacken är rimlig för folk under 160 lbs, alltså 73 kilo, och att man ska ha styvare stack om man är tyngre. Det kanske är därför vi är flera som upplever att returen är märkligt snabb och att man måste skruva redigt på LSR? Antagligen blir det värre med coil som ju har mer "fjång i mitten" av spannet så att säga. Stryper man LSR kommer HSR-stacken ändå att öppna ordentligt när man är längst in i slaget och det går då antagligen rätt fort där i alla fall. Kanske inte helt lämpligt.

Det jag klurar på är vad det fjäderförspända shimset (eller stacken, svårt att se) på undersidan av kolven är. Är det månne "mid valve"? Nån form av öppning i kompressionsdämpning är det i alla fall, men både LSC och HSC sitter stationärt i toppen av dämparen. 🤔 I alla fall kommer man åt denna plättlätt så om det är värt att mecka med den så vore det najs.

Screenshot 2021-04-10 at 22.51.13.png
 

sdx

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Makten du blandar och ger hela tiden om du är riktigt seriös så ta reda på först hur lågfart fungerar och hur högfart fungerar. Högfarden börjar arbeta vid ca 1.6 ms/sek och vad arbetar då lågfarten när det går sakta.
Midvalven som det diskuteras om fungerar även som kompression när dämp spindeln för sig uppåt och stänger när spindeln går ut.
Det finns tydligen skräck exempel när shimset är för litet och man kan se in i porten.
Får man ingen respons på nålen i returen det brukar märkas skillnad mellan helt öppet och helt stängt så stänger inte nålen porten tydligen så går det att åtgärda så det blir mera klick på returens lågfart. Och även här bör man kolla på midvalv shimset.
Jag hade börjat med att titta på dämpspindeln och midvalv shimset sen finns det andra saker som inte är bra med konstruktionen och det är portarna i dämpkolven som är för stora men det är ett medvetet konstruktions grej för att minska kavitationen i spindeln.
Så dom som köper charger slänger pengarna i sjön på en ej utvecklad produkt.
Det var som en skrev gafflen är gjord för trail körning.
 

Makten

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Makten du blandar och ger hela tiden om du är riktigt seriös så ta reda på först hur lågfart fungerar och hur högfart fungerar. Högfarden börjar arbeta vid ca 1.6 ms/sek och vad arbetar då lågfarten när det går sakta.
Vad får dig att tro att jag inte vet hur det fungerar? Jag försöker lista ut saker och ting eftersom en del av dem som anser sig veta mest talar i gåtor och kommer med obegripliga antydningar, men inget konkret. :rolleyes:

Midvalven som det diskuteras om fungerar även som kompression när dämp spindeln för sig uppåt och stänger när spindeln går ut.
Det finns tydligen skräck exempel när shimset är för litet och man kan se in i porten.
Får man ingen respons på nålen i returen det brukar märkas skillnad mellan helt öppet och helt stängt så stänger inte nålen porten tydligen så går det att åtgärda så det blir mera klick på returens lågfart. Och även här bör man kolla på midvalv shimset.
Det är ingen här som sagt att man "inte får nån respons på nålen", bara att returen på Charger 2.1 är oväntat snabb. Exempelvis måste jag strypa LSR till ungefär hälften av det befintliga spannet för att den ska bli lika långsam som Fox 34:an är när den är helt öppen. Vilket borde kunna betyda att HSR är för slapp och att returen alltså i så fall fortfarande är för snabb längst in i slaget. Det är inget jag upplever själv, men en annan i tråden får inte till sin retur som han vill och det skulle kunna bero på det.

Jag hade börjat med att titta på dämpspindeln och midvalv shimset...
Vad bra, för det är ju exakt det jag skrev att jag tänkte göra.

...sen finns det andra saker som inte är bra med konstruktionen och det är portarna i dämpkolven som är för stora men det är ett medvetet konstruktions grej för att minska kavitationen i spindeln.
Så dom som köper charger slänger pengarna i sjön på en ej utvecklad produkt.
Det var som en skrev gafflen är gjord för trail körning.
Om den är gjord för trail så borde den snarast passa utmärkt, för det är vad jag pysslar med. Som så ofta förstår jag inte vart du försöker komma. Men du har i alla fall bekräftat att shimset jag nämnde är mid valve, så det tackar jag för eftersom jag inte visste det. (y)

Edit: Mitt problem är för mycket dämpning vid något sånär snabba förlopp, så om något är shimset/shimsen i så fall för styvt eller hålen för små, inte tvärtom.

Edit 2: Ett test där man ändrar till tunnare mid valve-shims verkar mest ge negativt resultat. Dock är detta Charger 2.0, inte 2.1...

 
Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Det anses där att original-HSR-stacken är rimlig för folk under 160 lbs, alltså 73 kilo, och att man ska ha styvare stack om man är tyngre. Det kanske är därför vi är flera som upplever att returen är märkligt snabb och att man måste skruva redigt på LSR? Antagligen blir det värre med coil som ju har mer "fjång i mitten" av spannet så att säga. Stryper man LSR kommer HSR-stacken ändå att öppna ordentligt när man är längst in i slaget och det går då antagligen rätt fort där i alla fall. Kanske inte helt lämpligt.

Det där med annan fjäderkurva känns ändå rätt logiskt för mer fjång i mitten med coil borde ju rimligen kräva hårdare HSR. DSD suspension design har ju för deras "Runt" konstaterat att man behöver ökad returdämpning i alla fall, just pga större fjäderkraft i mitten. Push vet jag inte, de tycker väl att med HC97 ska man ha hårdare stack om man väger mer men tror inte de har någon särskild instruktion för deras coilkonverteringskit. Men det kan ju också bero på att de har en luft-bottningsmojäng som gör att fjäderkurvan blir mer som för luftfjäder, men helt linjär i början (och utan all extra friktion). Smashpot käkar istället energin i slutet av slaget så av den får man inte tillbaka hästsparken utan det blir lite lugnare retur från botten. Då kanske man väljer en snäppet hårdare fjäder istället och då får man än mer midstroke support och behovet av hårdare returstack ökar.

Beträffande min charger 2.1 har den än en gång åkt i, nu med omshimsad retur (igen). Men jag har faktiskt äntligen börjat få ordning på den. Bytte ut de 4st 15x0,1 till 2st 15x0,15 vilket borde motsvara ca 6 st 0,1 shims om jag förstått rätt. Detta är nog tredje försöket (provat lättare, pyttelite hårdare och mycket hårdare) men nu börjar det kännas mer rätt. Nu har jag vredet i mitten ungefär, 9 klick från öppet tror jag det var. Svårt att sätta fingret på vad som händer men när jag har lågfartsreturen så snabb jag vill ha den känns inte högfartsreturen konstig längre, vilket det kändes med standardutförandet.

Sen skruvade jag upp LSC ca 1/3 av spannet vilket lugnade fronten lite och fick den att gå aningen högre i slaget. Känner mig rätt nöjd med hur gaffeln uppför sig nu. Plushheten är tillbaka och returen känns mer som den ska. Mission accomplished så här långt, nu ska jag ha den så här ett tag och se om jag fortsätter gilla det.

@Makten, testa att shimsa om vetja, det är aslätt. Sen luftar du den med spruta från något bromsluftningskit (för mineralolja). Jag kör på shimano anslutningen och det funkar bra.

Ska du börja härja med HSC så är det inte supermycket krångligare, men lite i alla fall. Men enklast är att börja med returen. Låter ju ändå lite som att din gaffel, precis som min nog gjorde, packar pga för långsam retur. Dina problem med stötighet började väl ändå efter att du saktat ner returen om jag förstod det rätt?
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Det där med annan fjäderkurva känns ändå rätt logiskt för mer fjång i mitten med coil borde ju rimligen kräva hårdare HSR. DSD suspension design har ju för deras "Runt" konstaterat att man behöver ökad returdämpning i alla fall, just pga större fjäderkraft i mitten. Push vet jag inte, de tycker väl att med HC97 ska man ha hårdare stack om man väger mer men tror inte de har någon särskild instruktion för deras coilkonverteringskit. Men det kan ju också bero på att de har en luft-bottningsmojäng som gör att fjäderkurvan blir mer som för luftfjäder, men helt linjär i början (och utan all extra friktion). Smashpot käkar istället energin i slutet av slaget så av den får man inte tillbaka hästsparken utan det blir lite lugnare retur från botten. Då kanske man väljer en snäppet hårdare fjäder istället och då får man än mer midstroke support och behovet av hårdare returstack ökar.

Beträffande min charger 2.1 har den än en gång åkt i, nu med omshimsad retur (igen). Men jag har faktiskt äntligen börjat få ordning på den. Bytte ut de 4st 15x0,1 till 2st 15x0,15 vilket borde motsvara ca 6 st 0,1 shims om jag förstått rätt. Detta är nog tredje försöket (provat lättare, pyttelite hårdare och mycket hårdare) men nu börjar det kännas mer rätt. Nu har jag vredet i mitten ungefär, 9 klick från öppet tror jag det var. Svårt att sätta fingret på vad som händer men när jag har lågfartsreturen så snabb jag vill ha den känns inte högfartsreturen konstig längre, vilket det kändes med standardutförandet.

Sen skruvade jag upp LSC ca 1/3 av spannet vilket lugnade fronten lite och fick den att gå aningen högre i slaget. Känner mig rätt nöjd med hur gaffeln uppför sig nu. Plushheten är tillbaka och returen känns mer som den ska. Mission accomplished så här långt, nu ska jag ha den så här ett tag och se om jag fortsätter gilla det.

@Makten, testa att shimsa om vetja, det är aslätt. Sen luftar du den med spruta från något bromsluftningskit (för mineralolja). Jag kör på shimano anslutningen och det funkar bra.

Ska du börja härja med HSC så är det inte supermycket krångligare, men lite i alla fall. Men enklast är att börja med returen. Låter ju ändå lite som att din gaffel, precis som min nog gjorde, packar pga för långsam retur. Dina problem med stötighet började väl ändå efter att du saktat ner returen om jag förstod det rätt?

Ja, det är fasen inte lätt att begripa vad som händer med HSR och LSR genom slaget. Kraften utåt är ju i alla fall bara beroende på hur mycket man komprimerat gaffeln, inte hur man cyklar. Jag tycker det känns helt ologiskt att ha en separat HSR alls, för den kan ju bara minska returdämpningen där den behövs som mest, alltså längst in i slaget. Borde inte bara en nålventil vara bättre? 🤔

Var får man tag i shims om man vill shimsa om? Jag har redan bleed-kit till Reverb, som ser ut att vara exakt samma som för dämparen. Jag tror dock inte mitt problem beror på att gaffeln packar ihop då det är som värst i ganska låg fart när man är långt ute i slaget. Dessutom var gaffeln ännu kassare med luftfjäder. Helt jävla omöjlig att bottna trots för mycket sag och noll tokens.

Jag har landat nånstans kring 3-5 klick LSC från vidöppet vilket är i samma härad som du; kanske något lägre. Tycker inte det ger nån uppenbar effekt, men gaffeln bli liiiiite "lugnare" på bekostnad av liiiite känslighet. Har också klurat på om det verkligen är vettigt med mjukare HSC, för då kommer ju LSC ge mindre effekt så att säga och överdriver man går allt genom HSC-stacken istället.

------

Vad jag har mest svårt att förstå är hur folk över huvud taget klarar av att cykla runt med 1,5-2 bar i framdäcket med en vanlig standardgaffel. Foxen är bättre, men den är ju inte direkt nåt under av finkänslighet och hade jag nämnda tryck i däcket så skulle jag fan avlida. Jag är uppenbart mycket känsligare än många andra i och för sig, men det är ändå konstigt. Jag kan inte ens i teorin fatta hur en gaffel nånsin ska kunna göra ett så bra jobb som ett hyfsat stort och mjukt däck. Det är ju typ 3 kilo (hjul + underben) som ska flytta sig för varje liten rot och sten, snarare än några gram gummi. :rolleyes:

Sen blev jag lite sugen på att stoppa i en HC97 bara för att få nåt som i teorin borde vara ungefär så bra som det kan bli, utan att fundera för mycket. Men den finns naturligtvis inte att köpa för tillfället. Scheisse! Cyklar vidare med Foxen så länge och försöker stå ut med medelmåttig prestanda i utbyte mot ganska lätt och trevlig front på cykeln...
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Jag tycker det känns helt ologiskt att ha en separat HSR alls, för den kan ju bara minska returdämpningen där den behövs som mest, alltså längst in i slaget. Borde inte bara en nålventil vara bättre?
Det var väl så man körde förr, men då får man kanske lite väl öppet i början av slaget och lite väl strypt i botten. Det finns väl en anlednign att det kom till en högfartsdel tänker jag.

Var får man tag i shims om man vill shimsa om?
Shims köper man lämpligen från trekstore gbg (Preacher), kan vara värt att kolla med honom om han inte har HC97 också. Jag kan iofs ta en liten titt i gömmorna också och se om jag har något.

Jag tror dock inte mitt problem beror på att gaffeln packar ihop då det är som värst i ganska låg fart när man är långt ute i slaget.
Det trodde jag inte heller, men med LSR lite mer utskruvad (och nya shimstack-konfigurationen) blev den i mitt tycke bättre. Att man kör i låg fart spelar väl ingen roll, rötter osv kan ju vara rätt plötsliga hinder som kan sitta ganska tätt ihop så det blir ju snabba förlopp för gaffeln ändå. Kör du fortare kanske hjulet helt enkelt studsar över lite mer vid sådana sektioner än att gå ner mellan saker.
Men jag kan ha fel, detta är uppenbarligen rätt komplicerat... 😁
 

aribr

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Någon som provat?

Skickat en massa medellanden till Mario som svarar inte ofta och då med ganska konstiga svar (har inget med frågan att göra). Var inne på en hel damper enhet till min Yari, blev en Fast istället där de svarar Email på några timmar och jag fick hem enheten 3 dagar efter beställning.

Vet att mst har problem med leverantörer (läst på tysk cykelforum) och antar att det inte hjälper.
 

LDG

Aktiv medlem
Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?
Skickat en massa medellanden till Mario som svarar inte ofta och då med ganska konstiga svar (har inget med frågan att göra). Var inne på en hel damper enhet till min Yari, blev en Fast istället där de svarar Email på några timmar och jag fick hem enheten 3 dagar efter beställning.

Vet att mst har problem med leverantörer (läst på tysk cykelforum) och antar att det inte hjälper.
Fick inte heller något svar på över 1v och hittade en grip2 till min 36a för samma peng det hade kostat med mst charger o frakt så slog till o överger RS igen.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer