Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?

Makten

Aktiv medlem
@Makten, vad är det för Fox du har som funkar bättre än din RS Ultimate?

34 med Grip-dämpare. Alltså en tämligen enkel, vet inte exakt vilken kombination av fåniga bokstavskombinationer namnet består av som helhet. 😁

"Bättre" är subjektivt. Låt oss säga att den är annorlunda och råkar vara bättre på det jag värderar högst, men sämre på en del annat. Jag orkar inte med en gaffel som kräver att jag cyklar så in i helvete hela tiden. Då tar jag hellre en som funkar skapligt i måttlig fart och skapligt (men sämre än Piken) vid våldsammare cykling.

Makten

Aktiv medlem
Vad är det som säger att gaffelns underben är raka då? Spänner man mot en axels ändhylsor har man i alla fall potentiellt något som styr upp.

Min Fox ger mindre friktion om jag bänder isär gaffelbenen lite, så det finns inget som säger att navet råkar ha optimal bredd för lägsta möjliga friktion bara för att det passar bra.

theBrand

Aktiv medlem
Vad är det som säger att gaffelns underben är raka då? Spänner man mot en axels ändhylsor har man i alla fall potentiellt något som styr upp.
Det blir ju lika uppstyrt med Öhlins/Fox konstruktion. När du väl dragit åt axeln så den klämmer åt navet mot ens benet så drar du sen åt klämskruvarna som låser axeln mitt det andra benet.

Fördelen med den här konstruktionen är ju som nämnts att ytterbenen inte tvingas ihop när man drar åt axeln och därmed inte är beroende av navets toleranser.

Valhalla_

Aktiv medlem
Det blir ju lika uppstyrt med Öhlins/Fox konstruktion. När du väl dragit åt axeln så den klämmer åt navet mot ens benet så drar du sen åt klämskruvarna som låser axeln mitt det andra benet.

Fördelen med den här konstruktionen är ju som nämnts att ytterbenen inte tvingas ihop när man drar åt axeln och därmed inte är beroende av navets toleranser.
Nä så klart, men om ytterbenen skulle vara skeva (t.ex om nån gorilla haft loss dem och härjat) så skruvar man ju fast dem skevt.

jonte987

Aktiv medlem
Den fungerar mycket bra.
Intressant. Inte läskigt att den sitter så utsatt?
Jag har inte så bra koll men det gav rätt mycket i förståelse att testa med MegNeg där back. Vore kul att kunna justera fram med.

En annan sak jag skulle vilja testa är DSD Runt. Det är väl samma som IRT tror jag.
Inte lika roligt men enklare och billigare

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag har inte så bra koll men det gav rätt mycket i förståelse att testa med MegNeg där back. Vore kul att kunna justera fram med.

En annan sak jag skulle vilja testa är DSD Runt. Det är väl samma som IRT tror jag.
Vorsprung säger att den är tåligare än den ser ut i alla fall.

Runt är som irt, ja. Den verkar lite spännande, var sugen på en sån men det blev coil istället.

Preacher

Aktiv medlem

Det har gått bra med den sittandes där, de lämnar en rätt generös garanti på det med. Smällt i den en par gånger i steniga sektioner men det har gått fint.

Jag har dock bytt sida på den nu, för att jag hade möjlighet till det (man måste flytta innerbenen)

jonte987

Aktiv medlem
Det har gått bra med den sittandes där, de lämnar en rätt generös garanti på det med. Smällt i den en par gånger i steniga sektioner men det har gått fint.

Jag har dock bytt sida på den nu, för att jag hade möjlighet till det (man måste flytta innerbenen)
Gick det? Jag funderade på det men sen lärde jag mig att det inte funkar med luft. Eller det är väl solo air som är problemet

Makten

Aktiv medlem
Jag gräver runt lite efter vad man kan göra med sin Charger 2.1 för mindre HSC och det är rätt skralt med hemmamek verkar det som. Däremot finns tredjepartsmojänger såsom Push HC97 som ersätter dämparhuvudet helt. Pistongen och kolven med shimstack för retur är då kvar, och deras instruktion för shimsning av denna är synnerligen intressant. De har även instruktioner för att riva dämparen längre än vad Rockshox beskriver.

Det anses där att original-HSR-stacken är rimlig för folk under 160 lbs, alltså 73 kilo, och att man ska ha styvare stack om man är tyngre. Det kanske är därför vi är flera som upplever att returen är märkligt snabb och att man måste skruva redigt på LSR? Antagligen blir det värre med coil som ju har mer "fjång i mitten" av spannet så att säga. Stryper man LSR kommer HSR-stacken ändå att öppna ordentligt när man är längst in i slaget och det går då antagligen rätt fort där i alla fall. Kanske inte helt lämpligt.

Det jag klurar på är vad det fjäderförspända shimset (eller stacken, svårt att se) på undersidan av kolven är. Är det månne "mid valve"? Nån form av öppning i kompressionsdämpning är det i alla fall, men både LSC och HSC sitter stationärt i toppen av dämparen. 🤔 I alla fall kommer man åt denna plättlätt så om det är värt att mecka med den så vore det najs.

Screenshot 2021-04-10 at 22.51.13.png

sdx

Aktiv medlem
Makten du blandar och ger hela tiden om du är riktigt seriös så ta reda på först hur lågfart fungerar och hur högfart fungerar. Högfarden börjar arbeta vid ca 1.6 ms/sek och vad arbetar då lågfarten när det går sakta.
Midvalven som det diskuteras om fungerar även som kompression när dämp spindeln för sig uppåt och stänger när spindeln går ut.
Det finns tydligen skräck exempel när shimset är för litet och man kan se in i porten.
Får man ingen respons på nålen i returen det brukar märkas skillnad mellan helt öppet och helt stängt så stänger inte nålen porten tydligen så går det att åtgärda så det blir mera klick på returens lågfart. Och även här bör man kolla på midvalv shimset.
Jag hade börjat med att titta på dämpspindeln och midvalv shimset sen finns det andra saker som inte är bra med konstruktionen och det är portarna i dämpkolven som är för stora men det är ett medvetet konstruktions grej för att minska kavitationen i spindeln.
Så dom som köper charger slänger pengarna i sjön på en ej utvecklad produkt.
Det var som en skrev gafflen är gjord för trail körning.

Makten

Aktiv medlem
Makten du blandar och ger hela tiden om du är riktigt seriös så ta reda på först hur lågfart fungerar och hur högfart fungerar. Högfarden börjar arbeta vid ca 1.6 ms/sek och vad arbetar då lågfarten när det går sakta.
Vad får dig att tro att jag inte vet hur det fungerar? Jag försöker lista ut saker och ting eftersom en del av dem som anser sig veta mest talar i gåtor och kommer med obegripliga antydningar, men inget konkret. :rolleyes:

Midvalven som det diskuteras om fungerar även som kompression när dämp spindeln för sig uppåt och stänger när spindeln går ut.
Det finns tydligen skräck exempel när shimset är för litet och man kan se in i porten.
Får man ingen respons på nålen i returen det brukar märkas skillnad mellan helt öppet och helt stängt så stänger inte nålen porten tydligen så går det att åtgärda så det blir mera klick på returens lågfart. Och även här bör man kolla på midvalv shimset.
Det är ingen här som sagt att man "inte får nån respons på nålen", bara att returen på Charger 2.1 är oväntat snabb. Exempelvis måste jag strypa LSR till ungefär hälften av det befintliga spannet för att den ska bli lika långsam som Fox 34:an är när den är helt öppen. Vilket borde kunna betyda att HSR är för slapp och att returen alltså i så fall fortfarande är för snabb längst in i slaget. Det är inget jag upplever själv, men en annan i tråden får inte till sin retur som han vill och det skulle kunna bero på det.

Jag hade börjat med att titta på dämpspindeln och midvalv shimset...
Vad bra, för det är ju exakt det jag skrev att jag tänkte göra.

...sen finns det andra saker som inte är bra med konstruktionen och det är portarna i dämpkolven som är för stora men det är ett medvetet konstruktions grej för att minska kavitationen i spindeln.
Så dom som köper charger slänger pengarna i sjön på en ej utvecklad produkt.
Det var som en skrev gafflen är gjord för trail körning.
Om den är gjord för trail så borde den snarast passa utmärkt, för det är vad jag pysslar med. Som så ofta förstår jag inte vart du försöker komma. Men du har i alla fall bekräftat att shimset jag nämnde är mid valve, så det tackar jag för eftersom jag inte visste det. (y)

Edit: Mitt problem är för mycket dämpning vid något sånär snabba förlopp, så om något är shimset/shimsen i så fall för styvt eller hålen för små, inte tvärtom.

Edit 2: Ett test där man ändrar till tunnare mid valve-shims verkar mest ge negativt resultat. Dock är detta Charger 2.0, inte 2.1...

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Det anses där att original-HSR-stacken är rimlig för folk under 160 lbs, alltså 73 kilo, och att man ska ha styvare stack om man är tyngre. Det kanske är därför vi är flera som upplever att returen är märkligt snabb och att man måste skruva redigt på LSR? Antagligen blir det värre med coil som ju har mer "fjång i mitten" av spannet så att säga. Stryper man LSR kommer HSR-stacken ändå att öppna ordentligt när man är längst in i slaget och det går då antagligen rätt fort där i alla fall. Kanske inte helt lämpligt.

Det där med annan fjäderkurva känns ändå rätt logiskt för mer fjång i mitten med coil borde ju rimligen kräva hårdare HSR. DSD suspension design har ju för deras "Runt" konstaterat att man behöver ökad returdämpning i alla fall, just pga större fjäderkraft i mitten. Push vet jag inte, de tycker väl att med HC97 ska man ha hårdare stack om man väger mer men tror inte de har någon särskild instruktion för deras coilkonverteringskit. Men det kan ju också bero på att de har en luft-bottningsmojäng som gör att fjäderkurvan blir mer som för luftfjäder, men helt linjär i början (och utan all extra friktion). Smashpot käkar istället energin i slutet av slaget så av den får man inte tillbaka hästsparken utan det blir lite lugnare retur från botten. Då kanske man väljer en snäppet hårdare fjäder istället och då får man än mer midstroke support och behovet av hårdare returstack ökar.

Beträffande min charger 2.1 har den än en gång åkt i, nu med omshimsad retur (igen). Men jag har faktiskt äntligen börjat få ordning på den. Bytte ut de 4st 15x0,1 till 2st 15x0,15 vilket borde motsvara ca 6 st 0,1 shims om jag förstått rätt. Detta är nog tredje försöket (provat lättare, pyttelite hårdare och mycket hårdare) men nu börjar det kännas mer rätt. Nu har jag vredet i mitten ungefär, 9 klick från öppet tror jag det var. Svårt att sätta fingret på vad som händer men när jag har lågfartsreturen så snabb jag vill ha den känns inte högfartsreturen konstig längre, vilket det kändes med standardutförandet.

Sen skruvade jag upp LSC ca 1/3 av spannet vilket lugnade fronten lite och fick den att gå aningen högre i slaget. Känner mig rätt nöjd med hur gaffeln uppför sig nu. Plushheten är tillbaka och returen känns mer som den ska. Mission accomplished så här långt, nu ska jag ha den så här ett tag och se om jag fortsätter gilla det.

@Makten, testa att shimsa om vetja, det är aslätt. Sen luftar du den med spruta från något bromsluftningskit (för mineralolja). Jag kör på shimano anslutningen och det funkar bra.

Ska du börja härja med HSC så är det inte supermycket krångligare, men lite i alla fall. Men enklast är att börja med returen. Låter ju ändå lite som att din gaffel, precis som min nog gjorde, packar pga för långsam retur. Dina problem med stötighet började väl ändå efter att du saktat ner returen om jag förstod det rätt?

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Det där med annan fjäderkurva känns ändå rätt logiskt för mer fjång i mitten med coil borde ju rimligen kräva hårdare HSR. DSD suspension design har ju för deras "Runt" konstaterat att man behöver ökad returdämpning i alla fall, just pga större fjäderkraft i mitten. Push vet jag inte, de tycker väl att med HC97 ska man ha hårdare stack om man väger mer men tror inte de har någon särskild instruktion för deras coilkonverteringskit. Men det kan ju också bero på att de har en luft-bottningsmojäng som gör att fjäderkurvan blir mer som för luftfjäder, men helt linjär i början (och utan all extra friktion). Smashpot käkar istället energin i slutet av slaget så av den får man inte tillbaka hästsparken utan det blir lite lugnare retur från botten. Då kanske man väljer en snäppet hårdare fjäder istället och då får man än mer midstroke support och behovet av hårdare returstack ökar.

Beträffande min charger 2.1 har den än en gång åkt i, nu med omshimsad retur (igen). Men jag har faktiskt äntligen börjat få ordning på den. Bytte ut de 4st 15x0,1 till 2st 15x0,15 vilket borde motsvara ca 6 st 0,1 shims om jag förstått rätt. Detta är nog tredje försöket (provat lättare, pyttelite hårdare och mycket hårdare) men nu börjar det kännas mer rätt. Nu har jag vredet i mitten ungefär, 9 klick från öppet tror jag det var. Svårt att sätta fingret på vad som händer men när jag har lågfartsreturen så snabb jag vill ha den känns inte högfartsreturen konstig längre, vilket det kändes med standardutförandet.

Sen skruvade jag upp LSC ca 1/3 av spannet vilket lugnade fronten lite och fick den att gå aningen högre i slaget. Känner mig rätt nöjd med hur gaffeln uppför sig nu. Plushheten är tillbaka och returen känns mer som den ska. Mission accomplished så här långt, nu ska jag ha den så här ett tag och se om jag fortsätter gilla det.

@Makten, testa att shimsa om vetja, det är aslätt. Sen luftar du den med spruta från något bromsluftningskit (för mineralolja). Jag kör på shimano anslutningen och det funkar bra.

Ska du börja härja med HSC så är det inte supermycket krångligare, men lite i alla fall. Men enklast är att börja med returen. Låter ju ändå lite som att din gaffel, precis som min nog gjorde, packar pga för långsam retur. Dina problem med stötighet började väl ändå efter att du saktat ner returen om jag förstod det rätt?

Ja, det är fasen inte lätt att begripa vad som händer med HSR och LSR genom slaget. Kraften utåt är ju i alla fall bara beroende på hur mycket man komprimerat gaffeln, inte hur man cyklar. Jag tycker det känns helt ologiskt att ha en separat HSR alls, för den kan ju bara minska returdämpningen där den behövs som mest, alltså längst in i slaget. Borde inte bara en nålventil vara bättre? 🤔

Var får man tag i shims om man vill shimsa om? Jag har redan bleed-kit till Reverb, som ser ut att vara exakt samma som för dämparen. Jag tror dock inte mitt problem beror på att gaffeln packar ihop då det är som värst i ganska låg fart när man är långt ute i slaget. Dessutom var gaffeln ännu kassare med luftfjäder. Helt jävla omöjlig att bottna trots för mycket sag och noll tokens.

Jag har landat nånstans kring 3-5 klick LSC från vidöppet vilket är i samma härad som du; kanske något lägre. Tycker inte det ger nån uppenbar effekt, men gaffeln bli liiiiite "lugnare" på bekostnad av liiiite känslighet. Har också klurat på om det verkligen är vettigt med mjukare HSC, för då kommer ju LSC ge mindre effekt så att säga och överdriver man går allt genom HSC-stacken istället.

------

Vad jag har mest svårt att förstå är hur folk över huvud taget klarar av att cykla runt med 1,5-2 bar i framdäcket med en vanlig standardgaffel. Foxen är bättre, men den är ju inte direkt nåt under av finkänslighet och hade jag nämnda tryck i däcket så skulle jag fan avlida. Jag är uppenbart mycket känsligare än många andra i och för sig, men det är ändå konstigt. Jag kan inte ens i teorin fatta hur en gaffel nånsin ska kunna göra ett så bra jobb som ett hyfsat stort och mjukt däck. Det är ju typ 3 kilo (hjul + underben) som ska flytta sig för varje liten rot och sten, snarare än några gram gummi. :rolleyes:

Sen blev jag lite sugen på att stoppa i en HC97 bara för att få nåt som i teorin borde vara ungefär så bra som det kan bli, utan att fundera för mycket. Men den finns naturligtvis inte att köpa för tillfället. Scheisse! Cyklar vidare med Foxen så länge och försöker stå ut med medelmåttig prestanda i utbyte mot ganska lätt och trevlig front på cykeln...

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag tycker det känns helt ologiskt att ha en separat HSR alls, för den kan ju bara minska returdämpningen där den behövs som mest, alltså längst in i slaget. Borde inte bara en nålventil vara bättre?
Det var väl så man körde förr, men då får man kanske lite väl öppet i början av slaget och lite väl strypt i botten. Det finns väl en anlednign att det kom till en högfartsdel tänker jag.

Var får man tag i shims om man vill shimsa om?
Shims köper man lämpligen från trekstore gbg (Preacher), kan vara värt att kolla med honom om han inte har HC97 också. Jag kan iofs ta en liten titt i gömmorna också och se om jag har något.

Jag tror dock inte mitt problem beror på att gaffeln packar ihop då det är som värst i ganska låg fart när man är långt ute i slaget.
Det trodde jag inte heller, men med LSR lite mer utskruvad (och nya shimstack-konfigurationen) blev den i mitt tycke bättre. Att man kör i låg fart spelar väl ingen roll, rötter osv kan ju vara rätt plötsliga hinder som kan sitta ganska tätt ihop så det blir ju snabba förlopp för gaffeln ändå. Kör du fortare kanske hjulet helt enkelt studsar över lite mer vid sådana sektioner än att gå ner mellan saker.
Men jag kan ha fel, detta är uppenbarligen rätt komplicerat... 😁

aribr

Aktiv medlem
Någon som provat?

Skickat en massa medellanden till Mario som svarar inte ofta och då med ganska konstiga svar (har inget med frågan att göra). Var inne på en hel damper enhet till min Yari, blev en Fast istället där de svarar Email på några timmar och jag fick hem enheten 3 dagar efter beställning.

Vet att mst har problem med leverantörer (läst på tysk cykelforum) och antar att det inte hjälper.

LDG

Aktiv medlem
Skickat en massa medellanden till Mario som svarar inte ofta och då med ganska konstiga svar (har inget med frågan att göra). Var inne på en hel damper enhet till min Yari, blev en Fast istället där de svarar Email på några timmar och jag fick hem enheten 3 dagar efter beställning.

Vet att mst har problem med leverantörer (läst på tysk cykelforum) och antar att det inte hjälper.
Fick inte heller något svar på över 1v och hittade en grip2 till min 36a för samma peng det hade kostat med mst charger o frakt så slog till o överger RS igen.

Makten

Aktiv medlem
Liten uppdatering, av den tråkiga sorten:

Jag har nu kört tre turer med Push HC97 i Piken. Den är sen tidigare coilifierad och jag passade på att styva upp HSR-stacken två snäpp enligt Pushs rekommendationer. Resultatet är en dämpare som är ännu okänsligare och därmed sämre på det jag vill att gaffeln ska vara bra på. Den känns fantastisk när jag cyklar för allt vad tygen håller, men det är kanske 5-10% av min cykeltid, så det är inte rimligt att ha gaffen optimerad för det, tyvärr. Tror aldrig jag känt så mycket kontroll ned för den stökiga biten efter mastpylonen i "Nacke 1", för er som cyklar i Hellas. Inget studs, hjulet limmat i marken hela tiden. Men för mildare stigcykling är det raka motsatsen.

Sammanfattningsvis så gör den det som den brukar få bra betyg för, nämligen att verkligen separerar HSC och LSC. Man kan alltså ha rätt mycket LSC så att den verkligen inte gungar, medan HSC då fortfarande verkar "aktiveras" (öppna) vid samma brytpunkt som med mindre LSC. Detta är mycket positivt. Haken är att även med båda vreden på noll, så ger den av allt att döma (lite) mer HSC än en standard Charger 2.1. Så den där "enorma justerbarheten" börjar för högt och maxar ut nånstans där det skulle vara rimliga inställningar för Redbull Rampage. Inte för stigcykling.
Bara de rekommenderade inställningarna för min vikt är nästan ocykelbart hårt, så jag antar att det som vanligt är folk som kör extremt aggressivt utför som uppskattar HC97.
Så, denna fräsiga produkt är vad jag än så länge kan förnimma för min del, bara en försämring av en dämpare som redan från början hade vissa problem. Missförstå mig rätt; den känns "bra". Riktigt bra. Men inte på det jag vill göra med cykeln.

Det allra konstigaste är dock att omshimsningen av returen inte gav ett skvatt. Jag måste strypa den till 12-13 klick från öppet (18 är max), och fortfarande beter den sig som om den är snabbast allra längst ut i slaget. Det förstår jag inte ens hur det är möjligt rent teoretiskt.

Efter att ha läst mig blå om Charger (alla versioner) så verkar det som att returen påverkar kompressionsdämpningen en hel del, vilket @Valhalla_ varit inne på, genom att olja går även åt andra hållet genom LSR-nålventilen. Det här är inte helt lätt att begripa innan man sett dämparen invändigt, men i korthet kan man säga att nästan all olja far (vid kompression) förbi huvudkolven utan att nånsin gå upp i dämparenheten, genom att det så kallade "check-valven" öppnar. Det som dämpar i dämparen är bara den olja som "inte får plats" av att skaftet tar upp volym när det trycks in. Check-ventilen är tre stora portar med ett tunt shims bakom som agerar backventil och flödet där borde vara rätt så obegränsat och inte göra alltför mycket väsen av sig. Ändå går olja också genom LSR, baklänges.
Alltså, stryper jag returen så mycket som jag gör, så kommer jag därmed också öka kompressionsdämpningen, vilket jag inte vill. Vet ej om det går att lösa. Kanske mjuka upp kanterna på portarna, vilket jag sett någon göra.

Just nu orkar jag inte riktigt mecka mer. Det känns som att det inte spelar nån roll vad jag gör; det finns nog inga produkter som är avsedda att kännas som jag tycker att det borde. Kanske i rena XC-gafflar, men då är istället chassiet av nudeldimensioner. De enda fördelarna med gaffeln i sitt nuläge, över den relativt enkla Fox-34:an med Grip-dämpare, är att coil håller den mycket högre i slaget och att chassiet är betydligt styvare. I övrigt är den inte bättre på nåt.

H.

Aktiv medlem
Jag tycker fortfarande du ska försöka få låna lite andra gafflar/cyklar. Du brukar väl cykla med en del andra? Någon av dem som är motsvarande längd/vikt så du kan jämföra? Nåt känns ju galet.

I slutändan kanske det faktiskt är så att det är dina preferenser som är udda, men det känns ändå som att det är något med din gaffel som spökar.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag sålde ju min Ö till förmån för diamonden. Tycker den är så jäkla mycket finare för stigcykling helt enkelt. Sen har jag intr så bra koll på allt det där tekniska. Den är sjukt skön, och enkel stt serva.

sdx

Aktiv medlem
Om du har en chans om det finns någon som har en hoj med en sr suntour durolux eq dåbtesta du blir positivt överraskad eller en mattoc men det är luft gafflar.

Valhalla_

Aktiv medlem
Efter att ha läst mig blå om Charger (alla versioner) så verkar det som att returen påverkar kompressionsdämpningen en hel del, vilket @Valhalla_ varit inne på, genom att olja går även åt andra hållet genom LSR-nålventilen. D

Alltså, stryper jag returen så mycket som jag gör, så kommer jag därmed också öka kompressionsdämpningen, vilket jag inte vill. Vet ej om det går att lösa. Kanske mjuka upp kanterna på portarna, vilket jag sett någon göra.

När jag började testa mer uppstyrt insåg jag att en ev ökad kompressionsdämpning pga åtskruvad retur inte märks. Sannolikt öppnar check shimset så pass mycket att den lilla öppningen via nålventilen i princip är försumbar. Det man märker med långsammare retur är snarare att gaffeln går lägre i slaget vid upprepade stötar och därför blir hårdare.

Mjuka upp kanterna på portarna gör man för att hindra att gaffeln spikar vid extrema skafthastigheter, inte för att göra den mer plush vid vanlig körning.

Makten

Aktiv medlem
Jag tycker fortfarande du ska försöka få låna lite andra gafflar/cyklar. Du brukar väl cykla med en del andra? Någon av dem som är motsvarande längd/vikt så du kan jämföra? Nåt känns ju galet.

I slutändan kanske det faktiskt är så att det är dina preferenser som är udda, men det känns ändå som att det är något med din gaffel som spökar.
Jo, men det gäller ju att man väger i samma härad, kör samma däcktryck, att de inte har SPD, och så vidare. Det blir helt enkelt aldrig av. Just nu cyklar jag dessutom rätt mycket själv och det gör att jag håller lägre tempo och känner allt elände mer också.

Gissningsvis är grundproblemet att jag är så jävla kräsen/känslig. Men det är ändå konstigt att det ska vara så förbannat svårt att få till nåt som är märkbart bättre än en väldigt enkel luftgaffel, kan jag tycka. Idag körde jag till och med Cush Core i framdäcket och det blev inte bättre, men det tror jag beror på att jag samtidigt bytte till mitt kolfiberhjul som jag hatar. 😁

Sen är det allmänt svårt att försöka avgöra vad som faktiskt händer när man byter eller justerar. Tycker att hojen kan kännas fantastisk ena dan och helt vidrig nästa dag, utan att ha rört nåt alls. Dagsform, humör och förväntningar gör betydligt mer än några klick hit eller dit. Så jag vet inte riktigt hur man ens ska gå tillväga för att ställa in saker. HC97 har dessutom så löjligt många klick att man omöjligen kan känna nån som helst skillnad om man inte vrider rätt mycket på reglagen, typ 5 klick i taget.

Edit: Det är ganska jävla ironiskt att jag av alla tycker det är helt okej att cykla helstelt förresten. Där får man exakt det man förväntar sig, varken mer eller mindre. Och jag har som sagt insett att ett stort däck är betydligt effektivare än vilken fjädring och dämpning som helst, över småstök i måttlig fart. I värsta fall får jag väl köra med tunga, stora däck. Men tungt suger ju tyvärr.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
När jag började testa mer uppstyrt insåg jag att en ev ökad kompressionsdämpning pga åtskruvad retur inte märks. Sannolikt öppnar check shimset så pass mycket att den lilla öppningen via nålventilen i princip är försumbar. Det man märker med långsammare retur är snarare att gaffeln går lägre i slaget vid upprepade stötar och därför blir hårdare.

Mjuka upp kanterna på portarna gör man för att hindra att gaffeln spikar vid extrema skafthastigheter, inte för att göra den mer plush vid vanlig körning.
Kanske, men jag har i alla fall sett dyno-grafer där skillnaden är påtaglig även vid ganska låga hastigheter. Om det sen var nån som ville visa nån poäng och därför gjorde det på nåt bedrägligt vis vete tusan. Och det var antagligen kurvor mellan helt stängd och helt öppen, vilket det ju aldrig är fråga om här.

Berk

Aktiv medlem
Jag minns inte om jag har frågat det tidigare. Men strörta problemet är att threshold från LSC till HSC är för hög vid låg fart. Eller har jag förstått fel? Min frågan är då om det skulle går att har en lägre threshold, eller om gaffeln då kommer att pumps för att krafterna på pedelarna och krafterna på styret när man ståcyklar blir högre en thresholdet.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Jag minns inte om jag har frågat det tidigare. Men strörta problemet är att threshold från LSC till HSC är för hög vid låg fart. Eller har jag förstått fel? Min frågan är då om det skulle går att har en lägre threshold, eller om gaffeln då kommer att pumps för att krafterna på pedelarna och krafterna på styret när man ståcyklar blir högre en thresholdet.
Den tröskeln är just vad HSC-reglaget ställer in, genom att ändra förspänningen på ventilen som öppnar. Sen kommer den såklart dessutom öppna olika mycket beroende på hur hårt den är förspänd, vid ett visst tryck (vilket motsvaras av en viss hastighet).
Original-chargern har en väldigt tunn shimstack som är förspänd med en fjäder. Den öppnar förmodligen mer gradvis och tidigare men kan heller inte öppna lika mycket. HC97 har ingen shimstack utan bara ett "lock" med en fjäder bakom.

Man ska inte tolka detta som att du kör väldigt mycket LSC?
Nja, jag har labbat mig fram till att nånstans mellan 0-7 klick från helt öppet (av 35 klick) är vettigt. Men vrider man på mer så märker man att den blir stenhård jämfört med Chargern, men ändå kan "slå igenom" med HSC om man dundrar på ordentligt. Med Chargern känner man inte tröskeln alls, i alla fall inte jag. Där blir gaffeln mer "seg" om man drar på mycket LSC. Det gör inte jättemycket nytta för att hålla emot kroppsrörelser men "lugnar" gaffeln en del. HC97 kan man däremot få att bli styv utan att det blir ocykelbart (även om det är för obekvämt för mig) och cykeln känns liksom mer responsiv och rapp på nåt sätt. Men det kostar komfort.

Valhalla_

Aktiv medlem
Vad hade du i för fjäder nu i smashpoten? Och vad får du för sag? Du har inte funderat på att gå ner ett snäpp, nu när du har en dämpare med apmycket justermån? En del (t.ex dougal på shockcraft) förespråkar mer dämpning och mindre fjäder men menar då att det också kräver en vettig dämpare, vilket du definitivt har nu. För att kompensera för att du då får mer sag kan du t.ex förlänga smashpoten 1 cm. Tror du skulle ha nytta av en lägre fjäderkonstant som det verkar.

Makten

Aktiv medlem
Vad hade du i för fjäder nu i smashpoten? Och vad får du för sag? Du har inte funderat på att gå ner ett snäpp, nu när du har en dämpare med apmycket justermån? En del (t.ex dougal på shockcraft) förespråkar mer dämpning och mindre fjäder men menar då att det också kräver en vettig dämpare, vilket du definitivt har nu. För att kompensera för att du då får mer sag kan du t.ex förlänga smashpoten 1 cm. Tror du skulle ha nytta av en lägre fjäderkonstant som det verkar.
Jag har 50 nu och har faktiskt för ett par timmar sen varit och lånat en 45:a. 👌 Jag har provat den förut och det funkade, men redan med 50 har jag 25% sag när jag sitter och 30% när jag står. Har även funderat på att förlänga, men jag tror att geometrin blir bra ändå. Om något har cykeln redan nu en klart märkbart högre front än med Fox-gaffeln trots ungefär samma sag, vilket jag antar beror på att coilen är linjär. Det blir mindre skillnad när man flyttar sig på cykeln helt enkelt. Det tråkiga med mycket sag (absolut, inte procentuellt) är att hjulet har längre att fara ut innan det lämnar marken. Vilket förstås ibland är en fördel i och för sig.

En annan fördel med mjukare fjäder är att jag inte behöver strypa returen så förbaskat. Kan bli intressant.

Makten

Aktiv medlem
Nu en uppdatering av det trevligare slaget, för jag tror jag kommit på nåt som varit fundamentalt fel.

Idag cyklade jag med 45-fjäder istället och tyckte att det märkligt nog inte blev ett dugg bättre. Den blev knappt märkbart bättre över småstök och om något hade jag ännu mer trubbel att få till en vettig returdämpning. Med HSC och LSC på noll kändes den odämpad (duh!) och "höll inte emot", och med mer LSC så blev den bara hård och oföljsam.
Men nån gång framåt slutet på turen så provade jag av nån anledning att strypa HSC ganska mycket och öppna LSC istället. Och vips blev det mycket, mycket bättre. :oops: Plötsligt kändes det tydligt att gaffeln faktiskt dämpade bort stötar istället för att fjånga upp fronten. Läser jag vad jag själv just skrev så kan det tyckas uppenbart, men att strypa HSC på original-Chargern gjorde inte alls samma sak. Den blev bara mindre känslig.
LSC måste dock vara nästan helt öppen, annars blir det på tok för stumt, och med den mjuka fjädern är därmed gaffeln ganska gungig. Det får mig raskt att undra hur samma recept skulle funka med den andra fjädern. Troligen ganska bra, och jag har nu äntligen lite hopp om att kunna få till nåt som funkar.

Sen förstår jag inte hur detta fungerar i teorin. Särskilt inte hur LSC inte känns som en ökad dämpning, utan bara gör gaffeln knallhård. Jag var till och med tvungen att dubbelkolla att jag inte blandat ihop vreden, men det har jag inte. De gör nästan motsatsen mot vad jag tycker att de borde göra. Sjukt märkligt.

Makten

Aktiv medlem
Ny uppdatering!

Har inte fått till dämperiet som jag vill än, men nu börjar det bli uppenbart vad som är fel. @Valhalla_ hade liknande problem med sin gaffel (oföljsam) och tyckte det blev bättre av att styva upp HSR-shimstacken. Nu har jag till slut också gjort det, och det verkar hända grejer!

Teorin är att Charger 2.1 (och förmodligen många andra gaffeldämpare) har retur-tuning avsedd för luftfjäder, och i och med att luft har flackare fjäderkonstant i mitten av spannet och rampar upp på slutet, så är det optimala förhållandet mellan LSR och HSR inte samma som med coil. Jag tror att coilen får in i helvete mycket mer skjuts utåt när man väl kommit ~2/3 eller mer in i slaget, och därför är HSR-stacken för vek. Enda botet utan att grotta inne i dämparen är att istället strypa LSR, vilket medför äckligt långsam retur längst ut i slaget, om den ska vara rimlig längst in.
Detta i sin tur medför att gaffeln inte hinner ut mellan kompressioner med liten amplitud (då HSR aldrig öppnar), och därför upplevs som oföljsam. Till på köpet är returen ändå fortfarande för snabb längre in i slaget och det bidrar också till stötighet, för att hjulet fjångar ut för hårt efter hårdare kompressioner. Det här är nästan omöjligt att bena ut genom att försöka känna vad som händer, men det verkar stämma.
Jag har också en lite långsökt teori om att när LSR är öppen så blir tryckdifferensen över backventilen ("check valve") lägre eftersom olja flödar även genom LSR vid kompression. Shimset i backventilen kommer därför inte att tryckas lika långt bort från kolven och "hinner stänga" snabbare när kolven vänder till retur. Alltså minskar hysteresen, och returdämpningen börjar göra nytta tidigare istället för att det är ett skapligt glapp innan något händer.

Så, idag har jag provat med uppstyvad HSR-stack. Jag tog helt sonika de shims jag hade att tillgå och stacken ser nu ut som följer, med ytterdiametrarna angivet i ordning från ventilhålen:

15, 15, 15, 15, 14, 13, 13, 12, 11, clamp

Detta är vansinnigt mycket styvare än standardstacken och även än vad Push förordar i sin instruktion om HC97, men den kanske inte är menad för coil. Oklart. Standardstacken ser ut såhär:

15, 15, 15, 15, 13, 11, clamp

Och visst gjorde det skillnad! För tillfället kör jag 45-fjäder och har höjt gaffeln från 130 till 140 mm, och jämfört med innan modifieringen kunde jag nu köra LSR 8 klick ut från stängd, istället för 5 klick ut från stängd.
Det kanske inte låter så mycket, men känsligheten över småstök blev markant bättre och därtill kändes returen efter större kompressioner mycket bättre. Men nu när jag känner vad ändringen gör, är jag rätt säker på att HSR fortfarande inte är i närheten av så slö som den borde. Jag skulle vilja öppna LSR mer och då måste HSR-stacken vara ännu hårdare.

Frågan är nu... Varför har man ens en HSR-stack? Returen kommer även med bara LSR att vara snabbare längre in i slaget eftersom fjädern är mer komprimerad där. Vad är anledningen till att man vill snabba upp den ännu mer just där det borde göra som mest skada? 👀 Det vore intressant att helt sonika stänga skiten helt, men det kanske är lite väl radikalt. Jag tänker att ytterligare ett 15-shims borde göra stor skillnad, så det är min plan för vidare moddning. Frågan är om det ens får plats i och för sig. 😁

Sen finns ett litet smolk från provturen, som var ganska lång. På slutet körde jag en inte särskilt brant men väldigt rotig utförslöpa, och vips blev gaffeln helt stenhård. Jag misstänker att den helt enkelt packade ihop för att jag kör med såpass mjuk fjäder och tämligen lite dämpning. Men det vore ju jäkla illa om det är HSR-modden som ställer till det. Då kommer det inte finnas nån utväg. Eller missar jag något här?

Edit: Efter att ha sett detta tror jag ännu mer på att tokstrypa HSR.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Du har väl en relativt mjuk fjäder och ju brantare utför du kör desto mer hänger du i fronten, som då av bara vikten trycks ihop en bra bit. Lägg sedan på rötter och annat och den lär jobba rätt långt in i slaget, dvs den lär väl kännas rätt hård då. Kanske en gnutta LSC kan hjälpa mot detta?
Men för all del, prova att öka på HSR shimstacken lite till. Det du gjorde nu hjälpte ju, fortsätt på samma väg tills det blir sämre så vet du hur mycket som är för mycket.
Kolla för övrigt på vad DSD rekommenderar till sin "runt", som ju ger lite mera coil-lik fjäderkurva, de tycker att man ska brassa på så in i helskotta med shims.

Edit LSR --> HSR menade jag förstås :giggle:

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Du har väl en relativt mjuk fjäder och ju brantare utför du kör desto mer hänger du i fronten, som då av bara vikten trycks ihop en bra bit. Lägg sedan på rötter och annat och den lär jobba rätt långt in i slaget, dvs den lär väl kännas rätt hård då. Kanske en gnutta LSC kan hjälpa mot detta?
Precis. Att jag nyligen bytt från 50 till 45-fjäder var helt enkelt för att försöka få lite bättre finkänslighet, men lustigt nog hjälpte det bara ytterst lite. Slaglängden ökade jag för att få ungefär samma effektiva "åkhöjd" och det blev rätt bra också. Därtill kan jag använda hela slaglängden, vilket inte går med 50-fjäder. Men jag gillar geometrin och den allmänna känslan av 50-fjäder och kortare slag bättre, så jag ska nog bygga tillbaka.

Mer dämpning försämrar tyvärr känligheten men kan möjligen komma på tal om jag får till returen så att den funkar som det är tänkt.

Men för all del, prova att öka på LSR shimstacken lite till. Det du gjorde nu hjälpte ju, fortsätt på samma väg tills det blir sämre så vet du hur mycket som är för mycket.
Kolla för övrigt på vad DSD rekommenderar till sin "runt", som ju ger lite mera coil-lik fjäderkurva, de tycker att man ska brassa på så in i helskotta med shims.
Ska bara lista ut var jag kan få tag i fler eller snarare tjockare shims. Lyssnar man på Steve i videon ovan så föreslår han att man – om man har en dämpare med justerbar HSR – stryper HSR helt och börjar med att ratta in LSR. Räcker det för att få tillräckligt snabb retur så behöver man inte ens röra HSR utan kan ha den strypt. Det rimmar rätt bra med mina funderingar. Det vill säga; sannolikheten att returen i allmänhet skulle bli för långsam med LSR helt öppen när HSR är väldigt hård, är nog ganska obefintlig och därför borde jag kunna feta på shimstacken såpass att den är mer eller mindre stängd hela tiden.

Försöker lista ut vad DSD rekommenderar och det ser ut som 2 st 15x0,25 mm och 1 st 15x0,20 mm. Det är galet mycket hårdare än 4 st 15x0,1 mm, ja! Sen har jag läst kommentarer om att det är dumt att bara ha stora shims och ingen "taper", då det innebär att shimsen helst böjer sig längst in och utmattas. Så man kan nog behålla en liten stege av mindre shims ovanpå.
En annan sak som Vorsprung-Steve förklarar i en video om shimstacks är att enklaste sättet att göra en befintlig stack hårdare är att öka diametern på "clamp:en". Alltså brickan i änden som definierar böjningspunkten för shimsen under. Det är nog lättare att få tag i än tjockare shims med rätt dimensioner. :unsure:

Inser nu att jag inte använder shimstacken i Smashpoten. Med lite tur kanske de är i rätt storlek! 😁

Edit: Jag ser nu också att DSD:s kit för returen inkluderar en mjukare mid valve-fjäder. Mycket intressant. Den måste ju nämligen öppna så fort gaffeln rör sig alls. Men en lättare fjäder borde samtidigt ge mer hysteres.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer