Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> "There is no such thing as a free lunch". Ska man
> optimera aerodynamiken så blir det av bekostnad
> av nått annat.
Nu blir det lite off-topic här när jag väljer att citera mig själv. Uttrycket stämmer ju oftast i all form av produktutveckling, alltså att man tvingas prioritera mellan olika egenskaper. Men en sak som jag funderat över är dom där hållarna för engångs-plastmuggar som sitter på många toaletter på arbetsplatser, skolor och andra offentliga lokaler. Mugghållarens syfte är att förvara plastmuggarna, så att en törstig toalettbesökare ska kunna ta ut en plastmugg och dricka ett glas vatten. Vilket som ni säkert vet är omöjligt, man får alltid minst två muggar i handen, oftast fler.
Det måste vara något slags världsrekord i dålig produktdesign! Man har allså misslyckats med mugghållarens enda uppgift (att leverera en mugg). Vilket inte känns så extremt komplicerat med tanke på att man skickade människor till månen 1969. Och i alla fall jag kan inte komma på någon annat krav på funktionalitet som gör att man behöver kompromissa mot och som gör att funktionen "ta ut en mugg" inte kan säkerställas. Eller har jag missat något, nån annan kanske har funderat mer i ämnet?