Åkteknik

Åkteknik
Om man ska cykla nerför en back och uppför nästa så behöver man tillföra den energi som går åt för att övervinna friktionen/rullmotstånd och luftmotståndet. Friktionen och rullmotstånd är oberoende av hastigheten medans luftmotståndet är proportionelt på kvadraten av hastigheten (dubbel hastighet ger alltså fyra gånger så mycket luftmotstånd). Om man bara rullar nerför och sedan trampar uppför så kommer man alltså att behöva tillföra mindre energi, eftersom luftmotståndet blir lägre. Men den energin skall tillföras under en kortare tid, man måste alltså trampa hårdare närmare eller i värsta fall över mjölksyratröskeln. Alltså blir det oftast lättare att trampa nerför så att man kan ligga på en lägre effekt än att rulla först och jobba livet ur sig sen.

Åkteknik
>Man måste vila ibland också, därför att man ibland måste ta i över mjölksyratröskeln. T.ex. över >backkrön på "hör hög" växel.

men oj vad mysigt det kan vara att ge dedär lilla extra över krönet för att få en högre utgångshastighet som man sedan kan leva länge på medans man samlar ny kraft samtidigt som man susar förbi dom som slutade kämpa ett par meter för tidigt.

Åkteknik
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Daner: LOL!
>
> Roadrunner Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > the_TnT borde verkligen se till att ha lite
> annat
> > att göra ibland också, snacka om rejält
> inlägg,
>
> Jag var livrädd att webbläsaren skulle krascha
> innan jag skickat ;)
>
> Stal de flesta rubrikerna från Ned Overends bok
> men kompletterade ur egen skalle med både
> rubriker och tips/beskrivningar. Kan rekommendera
> boken f.ö. om man vill ha utförligare
> beskrivningar. Tycks inte finnas på Bokus
> längre, men Amazon har den.

'> Jag var livrädd att webbläsaren skulle krascha > innan jag skickat ;)'
-Jag kör alltid en ctrl+C med hela inlägget markerat innan jag skickar.
Då vet jag att det ligger i urklippsminnet ifall något händer :)

Åkteknik
Flyt. Läsa terrängen. Trivas på hojen. Inte fastna i tekniken, så man istället hinner träna små saker som att t ex köra spångar fort. Leka mycket med hojen på skojiga ställen. O s v...

Sen har vi det psykiska. Det är ju inte direkt körteknik, men om man bara kan få en motståndare att förlora sin körteknik så räcker ju ens egen längre. Inte att förakta. En kille som var med några år runt -90 kunde ibland börja sjunga väldigt högljutt vilket gjorda att motståndarna ofta tappade kontrollen. Operasångare i mtb-spåret har väl den effekten på ganska många.

Men trots allt: alla har inte så lätt att bli bra cyklister tekniskt. Vissa är födda med det, som t ex Tompa Johansson. Andra får slita ont för att få tillräcklig teknik, som t ex Bosse Dertell. Ha helt enkelt inte för höga förväntningar, och skäms inte för att andra är bättre. Då får man absolut inget kul.

:)

Tillbaka
Topp