äldre crescent cyklar

mong

Ny medlem
äldre crescent cyklar
tja. Jag har blivit lite nyfiken på hur crescent hojarna såg ut för typ 3 år sen ,när dom var mer gjorda för riktig xc. Är det någon som har en länk till någon bra sida med äldre crescencyklar? tack på förhand o go jul

Senast redigerad av en moderator:
äldre crescent cyklar
tre år sedan räcker inte, de är ännu äldre och inte särskilt up to date utrustningsmässigt. den enda som fortfarande kan väcka habegär är väl titanramen GRAM

äldre crescent cyklar
vadå inte up2date utrustningsmässigt? dom hade ju en del mysia lätta hojar med ren xtr och annat gott när det väl begav sig

äldre crescent cyklar
rejser skrev:
-------------------------------------------------------
> dom hade ju
> en del mysia lätta hojar med ren xtr och annat
> gott när det väl begav sig

Crescent gjorde hyfsade hardtails, eller, rättare sagt, det fanns justa hardtails med Crescents färger och dekaler. Däremot fanns aldrig någon riktigt bra fullgungare.

Felet med Crescent var att man smetade ut sig och saluförde allsköns cyklar, katalogerna kom i bokform, säkert med mer än hundra sidor, med allt ifrån barncyklar till racerhojar. Hur många olika ramar som helst. Några var bra, t ex Ultima och Gram, men inte särklassiga. Tror att man lyckades bäst med en BMX ram. Felet, från vårt perspektiv, var i någon mening bristen på koncentration. Ska man göra MTB ramar i världsklass ska man koncentrera sig just på det. Om jag förstått saken rätt lönar det sig inte för dem. Även om de skulle kunna göra en suverän ram är Crescent för litet som märke för att det skulle kunna gå ihop. Nu är det väl så att bättre hojar som kostar över 10kkr kallas Bianchi o de som är billigare kallas Crescent.

äldre crescent cyklar
1996-2001 kanske? Det var väl deras storhetstid. MTB hade ju en hausseperiod i landet under en tid, alla skulle ha en sådan cykel så det fanns väl ett kundunderlag för att designa och köpa in ramar utomlands, dekalera/lackera dem i Crescents färger och montera på dåtidens bästa grejer. Likadant med CyclePro, de hade ju en del tuffa cyklar.

äldre crescent cyklar
Inte nog med det, 2002 hade både CyclePro och Cresent samma ram till försäljning. Crescent specade sin lite bättre. CyclePro kallade sin Sol och Crescent hette Draupner. Båda hade samma svaghet i ramen och föll i bitar. Eftersom webservern är nere besparar jag er bilderna, den här gången! ;)

äldre crescent cyklar
>kan någon slänga upp en bild på Gram? Har hört mycket om den men aldrig sett den.

En Gram från 1996, den med raka bromsstag. Två år senare kom den med snakestays och ytterligare något år senare med mer avancerade rörformer i huvudtriangeln. Jag tror att ramen vid den tidpunkten samtidigt bytte ursprungsland från USA till Taiwan.

file=2094

Lite obligatoriska soffbilder på ramen, utan Crescendekaler.

Bilagor

• gram1.jpg
    gram1.jpg
    46.6 KB · Besök: 244
  • gram2.jpg
    gram2.jpg
    56.5 KB · Besök: 138
äldre crescent cyklar
Vet tyvärr ingen hemsida, men jag har alla Crescent-kataloger från 1997 till 2002 sparade.
Om någon vill ha någon speciell information är det bara till att hojta.
Har nog min scanner undanstoppad under sängen någonstans, om jag letar. :)
Är rätt ny här på forumet, och vet inte hur man postar bilder heller... så det får ni gärna skriva i så fall också, om det blir aktuellt.
God jul på er föresten!
//RedBull

äldre crescent cyklar
RedBull skrev:
> Vet tyvärr ingen hemsida, men jag har alla
> Crescent-kataloger från 1997 till 2002 sparade.
> Om någon vill ha någon speciell information är det
> bara till att hojta.
> Har nog min scanner undanstoppad under sängen
> någonstans, om jag letar. :)
> Är rätt ny här på forumet, och vet inte hur man
> postar bilder heller... så det får ni gärna skriva
> i så fall också, om det blir aktuellt.
> God jul på er föresten!
> //RedBull

snälla snälla snälla kan du scanna in crescent ilions från 2001 och 2002? trialsiklen alltså, 26"aren. please!! =)

äldre crescent cyklar
Fan va snugg den va då.... men känns lite fel, för 2002 så ska den va orange där min är celeste och vit där min är vit... hmm =) fast de kanske iofs bara va teamlacken för dom sponsrade snubbarna....

edit: tack så mycket för bilderna!!!

äldre crescent cyklar
Den är tuffare... men samma spec kan jag verkligen inte hålla med om, jag har ju nästan bytt allt på min :D

fälgar, växelreglage, bakdäck, frambroms och pedaler är ju bara lika dana =)

äldre crescent cyklar
Kommer ihåg mig själv när jag 1997 köpte en Crescent Oden. Det stod i beksrivningen att den var en "motions-variant" av Ultima. hehe. Gud vad jag dreglade över Crescent Gram / Ultima då. :)
Nu för några månader sedan fick jag syn på en gammal Gram, och visst var den fin, men inte alls som jag kom ihåg den. Slitna XTR-komponenter, repad och allmänt ful. Synd på annars en så fin cykel, men det är klart, den har rejält många år på nacken nu också.

Oskar_
No problemo! :)
Hade också för mig att den var lackerad som du sa år 2002, men tydligen inte. De lite bättre XC-cyklarna samt racer-hojarna var dock lackerade på det viset. (med orange och vit som du sa.)

//RedBull

äldre crescent cyklar
Den va lackerad vit och orange för jag har sett bilder på det och kleivard hade det 2002, kanske kom lite senare 2002 och katalogen va från början av 2002, tror det va lika dant 2000 att dom bytte lack efter halva året typ.

äldre crescent cyklar
En fråga som inte hör till tråden egentligen, men: varför har man skivbroms fram och fälgbroms bak på en trialhoj?

MVH /Henrik

äldre crescent cyklar
Haxx skrev:
> En fråga som inte hör till tråden egentligen, men:
> varför har man skivbroms fram och fälgbroms bak på
> en trialhoj?
>
[ot] för att bakbromsen är mycket fvktigare på en trialhoj. Det krävs en jädra massa bakbromspower för att hoppa omkring på bakhjulet, något som jag gissar att enbart maguras hydrauliska fälgbromsar kan leverera.[/ot]

äldre crescent cyklar
Men just som den crescenten är specad där med belägg och oslipad fälj så kan jag säga att den tar bajs, totalt värdelöst, man måste på med vinkelslip o trialbelägg för att den siklen ska börja bromsa =)

äldre crescent cyklar
Bild tagen på min Crescent Gram från '01 den sista dagen den hade växlar och dämpare. Diagonalröret består av bockad, hopsvetsad titanplåt, och dropoutsen är gjorda ett kompakt stycke centimetertjockt titan. Inte lätt, knappast elegant, men överlever förmodligen en atombombssmäll :)

/Dag

Bilagor

• 107-0794_IMG_small.JPG
    107-0794_IMG_small.JPG
    77.8 KB · Besök: 1,199
äldre crescent cyklar
dag skrev:
> Bild tagen på min Crescent Gram från '01 den sista
> dagen den hade växlar och dämpare.

kan du inte skicka upp en bild på den som den ser ut idag?

äldre crescent cyklar
kristian skrev:
> kan du inte skicka upp en bild på den som den ser
> ut idag?

Såhär såg den ut idag :)

/Dag

Bilagor

• P1000809_small.jpg
    P1000809_small.jpg
    93.4 KB · Besök: 214
  • P1000806_small.JPG
    P1000806_small.JPG
    81.1 KB · Besök: 558
äldre crescent cyklar
Faen dag, denn där skall du var rädd om. Lackade titanramar är supercoolt och en Crescent med den gamla rutmönsterloggan är ju hur fin som helst. En klassiker! Vet du vem som har svetsat den? Är det TI-sport Kinnewik, Washington?

äldre crescent cyklar
De va nog det mest korkade jag har sett... bygg upp den normalt igen o va rädd om den ffs!!!! eller häng ramen på väggen, ramen ser ju iaf ut o vara i fint skick.

äldre crescent cyklar
pffahaha! "jag har den som en tavla typ" :Þ

Sjukt snygg dag, men jag håller med om att den är värd en framdämpare (kanske inte en sid, men något så att den snygga ramen får en vinkel som gör den rättvisa). Och stilpolisen säger: "Byt sadelstolpe människa!"

äldre crescent cyklar
Wasabi skrev:
> pffahaha! "jag har den som en tavla typ" :Þ

En sån ram är så jävla ovanlig och dyr så den ska man inte slita på, den ska man bevara, och om man nu verkligen inte vill det så bygger man upp den till orginalspec och har den och fincyklar med.

äldre crescent cyklar
Eller så struntar man i alla som ska tala om för en hur man ska använda sin cykel och gör vad man själv vill.

Oskar_, har du verkligen glömt bort alla som var så angelägna om att du skulle ta ut din Tycoon i skogen?

äldre crescent cyklar
Har den inte fått en ganska stadigt förändrad geometri med kort, stel gaffel? Det ser ut så på bilden men den står ju inte på plant underlag så det är svårt att se.

file=2189

äldre crescent cyklar
TommyE: Snakestays på Gram och även Crescents andra cyklar bättre än Oden kom 1997.

Crescent Gram ifrån 97-99 eller den värsta racern, (Exa tror jag) ifrån den tiden är riktigt snygga. Kommer ihåg när jag såg en Gram på 2hjul 1998, så vacker den var. Har själv haft en Crescent Bjarke ifrån 1997 och skulle vilja ha en sådan igen, så nöjd jag var med den cykeln (blev stulen).

För att vara lite On Topic så vet jag ingen hemsida om gamla Crescent och deras cyklar blev "konstiga" för längre tid sen än för 3 år sedan. Den Grammen som är på bild här ovanför ifrån 2001 tycker iaf jag ser tråkig ut och ser ut som vilken Crescentmtb i aluminium som helst. Det snygga med titan och stål är ju att det är så små rör och det gör att ramen ser mycket lättare och finare ut än en aluminiumklump.

äldre crescent cyklar
den där crescent gram va grumt snugg. Är det svårt att få tag på äldre crescent cyklar??
HAr jag missförståt eller säljs det seriösare crescent cyklar utomlands?

äldre crescent cyklar
Mong: Nej det säljs inga seriösare Crescentcyklar utomlands, om de ens finns utomlands. Kanske går de att hitta i de andra nordiska länderna, men det är tveksamt. De finare modellerna heter Bianchi eftersom det märket ingår i samma koncern, man bestämde helt enkelt att det inte skulle förekomma flera märken med samma målgrupp innom koncernen. De sista åren som Crescent hade några finare modeller så var det samma cyklar som Bianchi med en annan lack, och under övergången till Bianchi så fanns det speciella Bianchi modeller för norden med samma lack schema som Crescent fast celeste istället för orange på de finare modellerna. Numera får vi nöja oss med samma Bianchi cyklar som finns i övriga europa.

äldre crescent cyklar
Hehe, vad kul att min gamla hoj kan väcka såna känslor :)

Det finns inte kvar några "Made in"-klibbor på den, men jag är rätt övertygad om att den är svetsad i Taiwan. Den är i princip identisk med de titanramar som Bianchi gjorde 2001. Har för mig att de skiljer bara på lacken och lite på sadelstagen.

Hojens geometri tjänar faktiskt på den kortare gaffeln. Både med SID och original-Manitou var hojen för långsam i styrningen för min smak. Den är betydligt rappare och roligare nu :)

Estetiskt finns förstås en del att invända. För att justera sittpositionen efter gaffelbytet fick jag sätta dit en asful, hög styrstam. Och framgaffeln passar inte riktigt ihop med ramen. En titangaffel skulle matcha i färgen, men såna brukar vara spinkiga, så det passar nog inte ihop med det feta diagonalröret. Kanske en i kolfiber? Hmm...

Jag ska skaffa en ny sadelstolpe, men det blir förmodligen en G-Shok som är ännu fulare än USE ;) Man får trösta sig med att "det som funkar är snyggt". Hojen är trots allt inte ett museiföremål, utan en flitigt använd skogsmoppe. Och jag är inte så orolig för att köra sönder den. 1,8 kg titan håller för det mesta :)

/Dag

äldre crescent cyklar
Redbull skulle du kunna lägga upp en bild på Crescent 2319 racern från -01 och Crescent pico 2300 ?? om du har den katalogen

äldre crescent cyklar
jag vill ha en gammal 2316. Inte bara eftersom siffran 2316 var hela min identitet under de första tio veckorna under värnplikten, utan även en racerram med cantifästen...någon som sett ett gammalt ex nånstans?

/M

Tillbaka
Topp