Äldre lvg. Cykel.

Äldre lvg. Cykel.
Hej!

Vad är sämre på en äldre landsvägscykel. Låt oss säga en 10 år gammal cykel med Dura Ace 10-delat. Vad missar man jämfört med en nyare?

Mvh.

Äldre lvg. Cykel.
Troligen inte särskilt mkt, det har inte hänt så vansinnigt mkt på landsvägssidan som på Mtb.
Däremot så spar du en jäkla massa pengar.
En hoj som kostade 40tkr för 10 år sedan kanske du kan köpa för 5-6000

Äldre lvg. Cykel.
Ramarna är faktiskt bättre idag.

Växlarna är marginellt bättre.

Hjulen är också lite bättre.

Små skillnader var och en för sig.

Äldre lvg. Cykel.
Den största "risken" med ett sånt köp är väl att man inte vet vad ramen varit med om, så den bör synas noga efter ev skador och sprickor.

Äldre lvg. Cykel.
Det ser ut som lvg är inne i ett skifte till bredare fälgar, elektroniska växlar, hydraliska skivbromsar samt fokus på aero. Om du bara kör motionslopp lär du inte märka någon större skillnad mot medtävlare med modernare cyklar.
En 10 år gammal Dura-ace racer som får nya aerohjul och kanske ett aerostyre lär vara hyggligt snabb.

Äldre lvg. Cykel.
Bredare fälgar, elväxlar, och aero, dvs saker som är faktiska fördelar, har väl redan anammats sedan några år tillbaka. Skivbromsar verkar det dock gå långsammare med, troligen eftersom de tillför väldigt lite added value på lvg, utan mest extra vikt.

Äldre lvg. Cykel.
Har kvar min första racer av nostalgiskäl, och den är 15år gammal Bianchi med 2x8 Sora.
Cyklar ibland på den och cyklar lika fort på den som med min nyaste racer i stort sett.
Största skillnaden är att vevpartiet inte är så styvt så ramen flexar lite när man trampar på hårt.
Växlarna fungerar fint, hjulen rullar lätt, men färgerna på ramen gör den daterad samt att vikten är runt 10kg.
Skulle dock aldrig ge mer än typ 500kr för en sådan gammal cykel.

Äldre lvg. Cykel.
En tio år gammal DA är troligtvis rätt sliten och frågan är om den inte missar växlar rätt ofta.
Elväxlar fanns redan. Det är ändå pilotens sittställning som ger mest effekt när man cyklar.

Äldre lvg. Cykel.
Min DA, 9 delad och väl använd, är förvisso sliten och reglagen löper inte speciellt lätt. Det skrapar lite och låter högt jmfrt moderna.
Men det är inte det som gör att jag blir avhängd av klungan ...

Äldre lvg. Cykel.
Även jag har mina snabbaste tider från förr på en billig alu-racer med riktigt veka hjul.. men för mig är det trots allt en hobby så uppgraderingar är en följd av att det är skoj. Det är nästan roligare att riva ner cykeln och byta något än att cykla. :-)

Äldre lvg. Cykel.
Jag som kört på toppmodeller de senaste åren och byter cykel vartannat år skulle säga att skillnaden är extremt stor. Många har nog inte den fysiska kapaciteten för att kunna uppleva skillnaden som nya ramar och hjul ger.

Sen att växla med 1300watt på pedalerna med en ny DA kontra en 10år gammal, det är som natt och dag.

Äldre lvg. Cykel.
dardos sa:
Även jag har mina snabbaste tider från förr på en billig alu-racer med riktigt veka hjul.. men för mig är det trots allt en hobby så uppgraderingar är en följd av att det är skoj. Det är nästan roligare att riva ner cykeln och byta något än att cykla. :-)

Det fanns dyra cyklar förr med aluramar som också var betydligt snabbare med samma pilot.
I mitt fall Super Alan. De tiderna/hastigheten kommer man aldrig upp igen.

Tillbaka
Topp