Älgjakt

ebbeilöt

Ny medlem
Älgjakt
Älgjakten är i gång undvik hjälmar med horn!

Använd varselväst i skogen och undvik kulor som kommer i din riktning!

Är det något mer man skall tänka på?

/Ebbe

Älgjakt
ebbeilöt skrev:
-------------------------------------------------------
> Älgjakten är i gång undvik hjälmar med horn!
> Använd varselväst i skogen och undvik kulor som
> kommer i din riktning!
> Är det något mer man skall tänka på?
> /Ebbe

Ta med automatvapen för att kunna skjuta tillbaka?

Ta med automatvapen för att kunna skjuta i förebyggande syfte?

Ta med automatvapen och skjut spridda skurar lite random sådär?

/Fedde

Älgjakt
Skämt åsido, finns det någon som kan förklara hur det fungerar för en icke-jägare? Skylten jag såg vid en stig i måndags om att jakt pågår - betyder det Välkommen på egen risk, Ducka eller Det Är Okej Vi Vet Vad Vi Gör (men bli inte rädd om det smäller!)

Älgjakt
Jag brukar plocka svamp,och försöker ta reda på var jakten är, det brukar stå någon på pass och då frågar jag i vilken riktning jag inte är ivägen på.

Älgjakt
Mathias skrev:
> Skämt åsido, finns det någon som kan förklara
> hur det fungerar för en icke-jägare? Skylten jag
> såg vid en stig i måndags om att jakt pågår -
> betyder det Välkommen på egen risk, Ducka eller
> Det Är Okej Vi Vet Vad Vi Gör (men bli inte
> rädd om det smäller!)

Man kan nog tolka det lite som man vill! Men när det trots allt bara är 5 dagar per år det gäller så skulle nog jag tänka mig för lite. Olyckor kan ju hända och även om någon skjuter efter dom regler som finns med kulfång bakom målet osv så kan ju kulan rikoschettera och man kan bli träffad.

Älgjakt
Det är iofs upp till jägarna att se till att dom har fria skottfält och att det inte finns tex en väg bakom deras skjutzon men som tidigare sagt ska man nog ta det som en varning. Dessutom kan det ju förekomma lösspringande jakthundar, dom brukar iofs vara ointresserade av människor när dom fått korn på en älg men man vet ju aldrig hur dom reagerar på ett ovant fenomen som en cyklist. Risken att krocka med en älg är obefintlig om den inte är skadeskjuten och trängd , annars vänder den en kilometer innan du ser den!

Älgjakt
Tja, om vi inte vill vara allför utmanande så kan väl jägarna få hållas den korta tid dom håller på. Räcker med att man träffar på fel gubbe så kan jag mycket väl tänka mig att dom säkert har åskter om att vi cyklar i deras skog. Vi får köra lvg älgjaktsveckan.

/steen

Älgjakt
Lillskeden skrev:
> selast: inte om man har en motorsåg ståendes på
> tomgång på pakethållaren som dränker
> människolukten med avgaslukt och överröstar
> alla naturliga ljud. då kan de bli riktigt
> närgångna..

Låter som ett troligt scenario...

Älgjakt
Jag undviker skogen under ca 2 veckor. De är ju galna. I tisdags sköt de en älg 350m bakom mitt hus.

Nu cyklar jag Lvg eller MTB där i typ parkerna i stan eller Hallbys MTB bana

Älgjakt
"Inom tätortsnära områden råder förbud mot älgjakt under sön- och helgdag och dag före sön- och helgdag under antingen oktober månad eller under hela älgjaktsperioden."

Läs mer och ladda hem pdf med översiktskarta från länstyrelsen Stockholm: http://www.ab.lst.se/templates/InformationPage____4893.asp

/Johan

Edit: Sthlm alltså, ingen aning om det finns liknanade regler i övriga landet

Senast redigerad av en moderator:
Älgjakt
Brukar försöka visa dem som håller på hänsynen att cykla på något annat ställe än där dem håller på att jaga på för tillfället. Det är så kort tid på året som dem håller på ändå.

Tillbaka
Topp