Alice i underlandet och spegellandet

I bilen på väg till Gbg.

20180509_174646.jpg

Det blir 6 härliga timmar; sitter i baksätet mellan mina två underbara småbarn.

20180509_174634.jpg

Hittills har detta hänt:

* Vi har kört 1.5h men vi befinner oss endast 80 Km hemifrån.
* Vi har stannat 4 gånger ( 3 toapauser och 1 glasspaus).
* Både juice och glass har spillts i bilen
* Barnen har bråkat 2 ggr. Och gråtit. Och blivit sams igen.

Nu är det kanske läge att berätta att jag inte känner mig riktigt taggad. Två anledningar:

1) Cykeln fick absolut inte följa med
2) Gbg = träffa folk jag inte har nåt gemensamt med och hög risk för att bli dumpad i tjejgänget när vi befinner oss i stora sällskap. Nicka, le och tänka på nåt annat brukar dugga. Har hänt mycket på sistone.

http://happyride.se/forum/read.php/1/1999701/3342388#msg-3342388

Jag är så klart sur och överdriver lite men jag verkligen inte har nån åsikt om dyra väskor och lösfransar. Och det gäller just specifikt det här tjejgänget.

Ännu en till toapaus

Tiden med barnen och kvällarna på Liseberg brukar kompensera hela det här. Och räkmackorna :)

Nu, tillbaka till min cykelfria helg. Jag känner att jag måste göra nåt åt det. Hyra en cykel? Köpa en ny cykel? (Nä... jag fantiserar bara) Köpa en skojig uppgradering till min cykel? Eller till mig? Skyddsglasögon kanske... Eller riktiga plattisar + bättre skor.
Happy-medmänniskor som bor i (eller kan) Göteborg från ett cykelperspektiv; brainstorma fritt. Tips och idéer mottages tacksamt :-)

Edit: nu är vi halvvägs
20180509_181525.jpg

Senast ändrad:
CosmicGirl sa:
Bengt-re sa:
Glasögon är typiskt en bra grej. Grenar, insekter, fartvind, lera och skit.

Bra läsråd i ämnet...

https://happyride.se/forum/read.php/1/2734834/2736042

Ja, nu är jag övertygad efter att jag såg gren-i-ögat bilden. Jag har allmänt svårt för bl.a. glasögon, handskar och paraplyer. Vet ej varför..

Lars.E sa:
Haha... Vilken tur att det råkade stå en fin gul blomma i en fyrkantig ruta precis där.

Ja, just det :P

Det finns en viss risk att den där Minecraft blomman (eller nåt av liknande kaliber) fotobombar mina cykelbilder framöver...

Ja, det var/är ju mitt öga... Har inga men av det, men hade verkligen klarat mig utan den händelsen ? Glasögon är bra! Så bra faktiskt att jag bär det på heltid nuförtiden ? Säkrast så ?

Paraplyer däremot är djävulens påfund! Ofarligt för ägaren, men döden för omgivningen när fel person bär det!

dnleriksson sa:
CosmicGirl sa:
Bengt-re sa:

Bra läsråd i ämnet...

Ja, nu är jag övertygad efter att jag såg gren-i-ögat bilden. Jag har allmänt svårt för bl.a. glasögon, handskar och paraplyer. Vet ej varför..

Lars.E sa:
Haha... Vilken tur att det råkade stå en fin gul blomma i en fyrkantig ruta precis där.

Det finns en viss risk att den där Minecraft blomman (eller nåt av liknande kaliber) fotobombar mina cykelbilder framöver...

Ja, det var/är ju mitt öga... Har inga men av det, men hade verkligen klarat mig utan den händelsen ? Glasögon är bra! Så bra faktiskt att jag bär det på heltid nuförtiden ? Säkrast så ?

Paraplyer däremot är djävulens påfund! Ofarligt för ägaren, men döden för omgivningen när fel person bär det!

Ouch! Det såg smärtsamt ut. Hoppas det har gått bra sen dess.

Ja! Paraplyer! Äntligen någon som fattar vad jag menar...

Dessutom händer det ofta att just min paraply vänder sig ut och in och jag både blir blött och ser ut som en idiot ;)

marr sa:
Ett par fiveten med superstarspedaler har du definitivt förtjänat.

Marr marr marr... Du har läst mina tankar. Jag kollade på fiveten häromdagen.
Skitsnygga skor! Definitivt i min to-do-list. Tillsammans med pedalerna. Vet ej om jag har förtjänat dem men helgens motto kan väl vara:
"Bättre att be om förlåtelse än om tillåtelse"

CosmicGirl sa:
dnleriksson sa:
CosmicGirl sa:
Bengt-re sa:

Bra läsråd i ämnet...

Lars.E sa:

Dessutom händer det ofta att just min paraply vänder sig ut och in och jag både blir blött och ser ut som en idiot ;)

Haha, ja det är ju iofs ett paraplyproblem också ?

Förutom att jag har ett brutet nyckelben just nu har det gått kanon ? Ögat är det inget fel på!

dnleriksson sa:
CosmicGirl sa:
dnleriksson sa:
CosmicGirl sa:
Bengt-re sa:

Bra läsråd i ämnet...

Lars.E sa:

Haha, ja det är ju iofs ett paraplyproblem också ?

Förutom att jag har ett brutet nyckelben just nu har det gått kanon ? Ögat är det inget fel på!

Återigen...ouch! Krya :)

Svårt att fokusera på annat när hela stan är full med cyklar.

20180510_114814.jpg

Här verkar vara OK att lägga ner cykeln på höger sidan. Och cykelstödet är socialt accepterat.

20180510_094459.jpg

Varmt som fan. Måste vistas bland folk i shorts.

20180510_093848.jpg

Inga konstigheter. Förutom att mina sommarben i år är aningen fulla med skrubbsår och blåmärken. Dock kan jag inte skylla på cykeln och mina misslyckade SPD övningar 100% ; jag klättrade upp i ett träd förra veckan med dottern och det gick inte så bra på väg ner.

20180510_112928.jpg

Skojakten blir förhoppningsvis imorgon. Nu är det dags att vara social och artig resten av dagen. En öl skulle faktiskt sitta fint nu.

20180510_110034.jpg

Starkt frestad att bara ta en sån och dra iväg:

20180510_104707.jpg

Resans högpunkter hittils:

1) Nya FiveTen och riktiga plattisar

20180512_093503.jpg

2) Liseberg

20180511_191059.jpg

20180512_094855.jpg

20180511_190243.jpg

En observation:

Det finns alldeles för många frisörsalonger, och alldeles för få cykelbutiker i Göteborg.

20180512_095512.jpg

"Take care of the sense and the sounds will take care of themselves" Lewis Carroll, Alice's Adventures in Wonderland & Through the Looking-Glass

tmalm sa:
Du kan ju hyra cykel i götet. Stig finns det gott om!
/T

Ja, jag håller med ;)

20180512_133908.jpg

Men allvarligt talat så har jag fått höra att det finns gott om bra ställen för MTB i Gbg och jag är väldigt taggad. Jag kommer att ta med cykeln nästa gång. Troligtvis nån gång sommartid. I won't take "no" for an answer next time!

Har kollat lite på nätet:

http://www.goteborg.com/cykeluthyrare-i-goteborg/

...och hittat några alternativ:

Screenshot_20180512-133943_SamsungInternet.jpg

Vad tycks?

:P

sikkel sa:
Man får ta på FiveTen skor om man ska till Liseberg. Kan man byta pedalerna på åkattraktionerna?
//Ulf

Jo, jag reagerade också på pedalerna :)

FiveTens är ju skit fina och sköna och skulle kunnat blivit mycket trevligare att gå tvärs över Liseberg (fram och tillbaka typ 15 ggr) med dem istället för gamla och slitna Converse.

CosmicGirl sa:
sikkel sa:
Man får ta på FiveTen skor om man ska till Liseberg. Kan man byta pedalerna på åkattraktionerna?
//Ulf

FiveTens är ju skit fina och sköna och skulle kunnat blivit mycket trevligare att gå tvärs över Liseberg (fram och tillbaka typ 15 ggr) med dem istället för gamla och slitna Converse.
Jag hatar mina skit skor fötterna domnar bort. Skall testa Adidas terex CL om fötterna domnar med dom så kan man springa i dom i stället Addias äger Five tens.
Hoppas dina fötter är bättre än mina.

sdx sa:
CosmicGirl sa:
sikkel sa:
//Ulf

Jag hatar mina skit skor fötterna domnar bort. Skall testa Adidas terex CL om fötterna domnar med dom så kan man springa i dom i stället Addias äger Five tens.

Är det inte därför vi cyklar? För att våra fötter inte längre duger till att springa?

#föredettatriathlet

Bengt-re sa:
sdx sa:
CosmicGirl sa:
sikkel sa:
//Ulf

Är det inte därför vi cyklar? För att våra fötter inte längre duger till att springa?

#föredettatriathlet

Varför springa när man kan cykla? 

CosmicGirl sa:
Bengt-re sa:
sdx sa:
CosmicGirl sa:
sikkel sa:
//Ulf

#föredettatriathlet

+1
Springa är tråkigt, cykla är roligt!

ooms sa:
CosmicGirl sa:
Bengt-re sa:
sdx sa:
CosmicGirl sa:
sikkel sa:
//Ulf

#föredettatriathlet

+1
Springa är tråkigt, cykla är roligt!

Att inte cykla är att gå för långt.

CosmicGirl sa:
Bengt-re sa:
sdx sa:
CosmicGirl sa:
sikkel sa:
//Ulf

#föredettatriathlet

? Sant. Men gillade triathlon - kul utmaning i växlingarna, men det är läääääänge sedan nu...

Bengt-re sa:
CosmicGirl sa:
Bengt-re sa:
sdx sa:
CosmicGirl sa:
sikkel sa:
//Ulf

#föredettatriathlet

? Sant. Men gillade triathlon - kul utmaning i växlingarna, men det är läääääänge sedan nu...

Visst, det är kul... Jag är själv f.d. simmare men jag har väldigt svårt för att springa om det inte finns en boll (eller ett av mina barn) framför mig :)

Senast ändrad:
Kunde inte hålla mig och var tvungen att ta på FiveTens även om jag inte hade planerat att cykla idag.

20180512_221324.jpg

Bara en liten stund, tänkte jag...

20180513_204132.jpg

Dags för lite frukost

20180513_095615.jpg

Dubbel espresso för att börja med...Hej, hello där!

En konstig fenomen jag måste kommentera: folk äter alldeles för mycket på frukostbuffén. Jag mår illa när jag ser tallrikar med typ 1Kg bacon kl.7:00 am. Det blir nåt från flingoravdelningen för mig. Och mycket kaffe.

20180513_103742.jpg

Dags att åka hem. 6 underbara timmar i bilen.

Ett par tips till småbarnsföräldrar på resande fot:

1) Lita inte på barnen när de säger "Jag är inte kissnödig just nu".

2) "Barnen verkar nöjda, vi tar nästa McDonalds" är fel resonemang när man precis har passerat första McDonalds.

20180513_112456.jpg

Som tur kom vi hem relativt tidigt så jag fick prova på både skorna och pedalerna!!

20180513_204038.jpg

Fan, vilken skillnad :) Kraftöverföring, stabilitet; man sitter ändå "lite" fast på pedalerna. Nu börjar jag inse att jag föredrar lite mer frihet och att kunna röra mig hyfsat på pedalerna.

20180513_193723.jpg

Jag kom även på att jag hade glömt köpa en till pryl.. kan ni gissa vad det är?

"I don't believe there's an atom of meaning in it." Lewis Carroll, Alice's Adventures in Wonderland & Through the Looking-Glass

Senast ändrad:
CosmicGirl sa:
Kunde inte hålla mig och var tvungen att ta på FiveTens även om jag inte hade planerat att cykla idag.

Bara en liten stund, tänkte jag...

Dags för lite frukost

Dubel espresso för att börja med...Hej, hello där!

En konstig fenomen jag måste kommentera: folk äter alldeles för mycket på frukostbuffén. Jag mår illa när jag ser tallrikar med en 1Kg bacon kl.7:00 am. Det blir nåt från flingoravdelningen för mig. Och mycket kaffe.

Dags att åka hem. 6 underbara timmar i bilen.

Ett par tips till småbarnsföräldrar på resande fot:

1) Lita inte på barnen när de säger "Jag är inte kissnödig just nu".

2) "Barnen verkar nöjda, vi tar nästa McDonalds" är fel resonemang när man precis har passerat första McDonalds.

Som tur kom vi hem relativt tidigt så jag fick prova på både skorna och pedalerna!!

Fan, vilken skillnad :) Kraftöverföring, stabilitet; man sitter ändå "lite" fast på pedalerna. Nu börjar jag inse att jag föredrar lite mer frihet och att kunna röra mig hyfsat på pedalerna.

Jag kom även på att jag hade glömt köpa en till pryl.. kan ni gissa vad det är?

"I don't believe there's an atom of meaning in it." Lewis Carroll, Alice's Adventures in Wonderland & Through the Looking-Glass

Kedjeolja?

Dagen började kl.6 på morgonen. CosmicToddler ville ut och cykla. Och det fick han göra så klart!

20180519_115438.jpg

Förresten, jag har valt de blommiga skosnören till mina fiveten.

http://happyride.se/forum/read.php/1/2987972/3347004#msg-3347004

Sedan blev det mammas tur att köra lite själv.
Det var riktigt grönt idag!

20180519_132818.jpg

Härligt med våren. Men fick nästan en hel "sockervadd" i munnen. Fluff is in the air...

20180519_160029.jpg

Jag brukar köra förbi ett utomhusgym på väg till stigarna. Denna gång kände jag för att stanna och hänga upp och ner en liten stund.

20180519_145845.jpg

Idag körde jag lite mer utmanande off-road-stigar.

20180519_150822.jpg

Jag har tyvärr ingen referens så jag vet inte om det jag klarar av nu klassas som lätt eller svårt.

20180519_153714.jpg

Men det var fan kul. Jag har samlat på några nya skrubbsår efter dagens tur.

20180519_165114.jpg

20180519_165134.jpg

Exhibit a) är faktiskt nån vecka gammal. Exhibit b) gjorde skit ont.

Jag är på nåt sätt stolt över mina sommarben 2018 men jag tror att jag håller på driva min man till vansinne med hela det här med cyklandet och såren.
Jag behöver bättre knä- och armbågsskydd. Några bra (och inte tokdyra) förslag?

20180519_173236.jpg

Efter 3.5h cyklande smakar ölen aningen bättre :) Eller, är det bara jag som upplever det så?

20180519_165009.jpg

Skål :)

"You're enough to try the patience of an oyster!" Lewis Carroll, Alice's Adventures in wonderland and through the looking glass"

Senast ändrad:
Dainese Trail Skins tycker jag är smidiga och skyddar vettigt bra. Inga DH skydd, men skyddar och ger inte (mig) skavsår.

sikkel sa:
Oppigårds är alltid gott ?

Stämmer.. meeeen första klunken Oppigårds efter en cykeltur är magisk :)

tmalm sa:

Bengt-re sa:
Dainese Trail Skins tycker jag är smidiga och skyddar vettigt bra. Inga DH skydd, men skyddar och ger inte (mig) skavsår.

toysc sa:
Stigarna skall nog klassas som lätta,men det beror på vem man frågar.Grattis till bra val av skosnören :) Du skall nog vara lite mer rädd om spirorna kolla på DH byxor, kan vara ett alternativ (men dom lär vara varma)och dyra,eller någon typ sådana http://www.wiggle.se/endura-mt500-burner-pants/

Tack för era tips! Jag kommer nog behöva nya knäskydd. De flesta verkar dock täcka en bit nedströms knät men inte där alla mina skrubbisar ligger (mellan A och B). Byxorna skulle skydda bra men ser ju varma ut så jag kommer å försöka överleva sommarcyklandet med nån strumpor- knä/benskydd kombo... och shorts :)

20180519_230754.jpg

Alfakrull sa:
Nu blev jag ju otroligt avundsjuk på dina five ten. Förövrigt riktigt bra tråd!

Haha...
Och tack =)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp