Alice i underlandet och spegellandet

CosmicGirl sa:
ForesterGuy sa:
Djen sa:
Angående insektsmedel!
Detta fungerar ganska bra, tycker jag: https://www.apotea.se/centaura-250-ml. Dessutom med en rätt behaglig doft. Insekterna försvinner inte från luften ikring mig (och häst), men de går inte på huden för att bitas när jag använder detta.

(https://www.apotea.se/renons-mygg-och-fästing-i-sprayflaska-500-ml) har ett lägre literpris.

Tack! Jag har nu lärt mig något nytt om insektsmedel och icardin, som är aktiva substansen i både centaura och renons. Kanske koncentrationen som skiljer?

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Icaridin

Det finns massa produkter på apoteket som fortfarande innehåller DEET, man bör faktiskt undvika..

=)

Man bör också ta rätt flaska, jag höll på ta flaskan med fälgrengöring som stod alldeles bredvid i bilen... ?

Bengt-re sa:
CosmicGirl sa:
Idag skulle jag vilja skifta fokus från det här:

Till det här:

Ja, min dotter kan cykla. Det hade jag berättat förut. Men nu visar det sig att hon faktiskt älskar att cykla. Och hon är en riktig adrenalin junkie som utmanar sig själv tills hon klarar av det hon har bestämt sig för.

Hon har hittat sitt eget sätt att filtera bort allt som störde henne förut och spökade hennes cyklande (t.ex. linjer på marken, ojämnheter, kottar, insekter..)

Hon pratar med sig själv. Eller sjunger =)

Dagens tur(er) var på hemmaplan. Försöker även lära henne att lägga cykeln på " rätt " sidan :P Hon vägrar att använda cykelstöd förstås..

Många pauser behövs för att orka cykla i den här värmen... och lite annat...

1) Vatten /festis paus

2) Gymnastik

Och så klart :

3) Läspaus!

Vi tog en sväng till Cykloteket och studsade tillbaka till Decathlon inför dagens sista minitur. Svårt att hitta kläder i hennes storlek. Tips mottages gärna =)

Lite mer skog blir nog nästa steg. Nya hjälmen med MIPS plus lite annat är beställt.

Tips om knä/armbågsskydd (som inte trillar av eller kliar för mycket)? Vi har testat allt från skateboard-typen, till mina egna armbågsskydd på hennes knän och voleyballskydd (inte optimallt, men bättre än ingenting)..

dainese trail skins tycker jag fungerar bra. Lite varma kanske, men det är väl alla skydd.

Tack! Hittar inte i barnstorleksr dock :( Och "barnstorlek" börjar oftast från 130-140 cm. Min solstråle är knappt 120 cm om hon verkligen anstränger sig (sträcker på sig alltså)...

CosmicGirl sa:
Bengt-re sa:
CosmicGirl sa:
Idag skulle jag vilja skifta fokus från det här:

Till det här:

Ja, min dotter kan cykla. Det hade jag berättat förut. Men nu visar det sig att hon faktiskt älskar att cykla. Och hon är en riktig adrenalin junkie som utmanar sig själv tills hon klarar av det hon har bestämt sig för.

Hon har hittat sitt eget sätt att filtera bort allt som störde henne förut och spökade hennes cyklande (t.ex. linjer på marken, ojämnheter, kottar, insekter..)

Hon pratar med sig själv. Eller sjunger =)

Dagens tur(er) var på hemmaplan. Försöker även lära henne att lägga cykeln på " rätt " sidan :P Hon vägrar att använda cykelstöd förstås..

Många pauser behövs för att orka cykla i den här värmen... och lite annat...

1) Vatten /festis paus

2) Gymnastik

Och så klart :

3) Läspaus!

Vi tog en sväng till Cykloteket och studsade tillbaka till Decathlon inför dagens sista minitur. Svårt att hitta kläder i hennes storlek. Tips mottages gärna =)

Lite mer skog blir nog nästa steg. Nya hjälmen med MIPS plus lite annat är beställt.

Tips om knä/armbågsskydd (som inte trillar av eller kliar för mycket)? Vi har testat allt från skateboard-typen, till mina egna armbågsskydd på hennes knän och voleyballskydd (inte optimallt, men bättre än ingenting)..

dainese trail skins tycker jag fungerar bra. Lite varma kanske, men det är väl alla skydd.

Tack! Hittar inte i barnstorleksr dock :( Och "barnstorlek" börjar oftast från 130-140 cm. Min solstråle är knappt 120 cm om hon verkligen anstränger sig (sträcker på sig alltså)...

Aha. Så små storlekar. Hmm.. Kickbike skydd som var rimligt bra hade jag till mina när de var små, men vette katten var jag köpte dem.

*Tjejen ramlar omkull med cykeln..*

20180715_122726.jpg

"Dumma cykel, jag hatar dig [5 sekunder senare...] Nu vill jag cykla igen! Jag älskar min cykel!"

Ok, väldigt gulligt. Det går jättebra. Men nu är det dags för morsan att ha lite egen tid och egen cykelträning och för dottern att göra annat än bara cykla.

20180716_100016.jpg

So, back to the wild! Grönt som bara det =)

20180716_101733.jpg

Ja ja, väldigt fint. Men fan, om jag redan var kass på att hitta stigar mitt i skogen så är det ännu svårare när allt är täckt av en grön matta. Och lite annat konstigt..

20180716_181300.jpg

Någon annan här som lider av trypofobi eller störs av oregelbundna mönster av små sfär/hål?

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trypofobi

Återigen; de som känner mig skulle säga att det finns terapi för det.

Efter att jag hälsade på första trädet kom jag på att jag hade glömt något hemma..

20180716_181226.jpg

Ja, vi hade testat att använda mina armbågsskydd som dotterns knäskydd. Men dagens mest smärtsamma händelse: en herrejösses sticka i .... *använder cykelspråk* "vänstra sitbennet" när jag skulle sitta och chilla.

20180716_104229.jpg

Idag satsade jag på att träna å lyfta på framhjulet "in action", istället för att undvika hinder. Jag har även lärt mig att min cykel klarar av mer än jag tror. Och mina däck är stryktåliga. Men sen börjar hjärnan snurra på högvarv... Hur skadliga (vassa) är olika föremål som finns på märken?

20180716_181037.jpg

Kan det finnas en riktigt elak kotte mina däck inte klarar av?

20180716_101902.jpg

Efter några bra sträckor uppför, ett spindelnät i munnen och lite fusk klättring kom jag till det här stället.

20180716_110831.jpg

Första tanken var "wow! Helt underbar utsikt. I'm on top of the world!.. Hur lyckades jag komma hit ....och hur fan ska jag ta mig ner?"

20180716_111605.jpg

Ok, inte på den här sidan.
Förresten, var är alla Södertälje cyklister som brukar cykla i de här trakterna? Jag har börjat inse att det inte är så klokt att cykla ensam... Samtidigt som jag insett att mina neuroner och maternella instinkter bör omedelbart tagga ner!

20180716_182157.jpg

Som tur blev jag inte uppäten av något vilt djur och kom hem precis när vattnet i ryggsäcken tog slut. En "(virgin) ice cream float" (eller, det som gick att göra utifrån det som fanns i frysen) passade alldeles utmärkt. Rekommenderas!

20180716_182810.jpg

"Would you tell me, please, which way I ought to go from here?" Lewis Carroll, Alice in Wonderland

Senast ändrad:
Jösses jag tror du är på väg in i en (eller redan där ) 40 års kris ;) härda ut det går snart över tror jag, Ha ha

toysc sa:
Jösses jag tror du är på väg in i en (eller redan där ) 40 års kris ;) härda ut det går snart över tror jag, Ha ha

Vadå? Var har du varit toysc? ;)

Det är klart jag håller på krisa här, men jag trodde det redan hade blivit nåt slags axiom efter mitt första inlägg på "Cykel i lägenhet" tråden för typ 5 månader sen ..

:P :P

Senast ändrad:
Vi stigcyklister är rätt sällsynta i Södertälje.
Finns en grupp på ansiktsboken där eventuella äventyr planeras eller, med stolthet, visas upp efter (miss)lyckad hemkomst.

Toerman sa:
Vi stigcyklister är rätt sällsynta i Södertälje.
Finns en grupp på ansiktsboken där eventuella äventyr planeras eller, med stolthet, visas upp efter (miss)lyckad hemkomst.

Å, jag ska kika på det. Vore toppen att kunna vara med någon gång. Beror lite på vilken nivå ni brukar köra.. annars är jag fortfarande på jakt efter fler MTB-lektioner för att kunna hänga med i grupp med en viss dignitet ;)

Jag körde "MTB-Adventure varv 1" igår.

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=kyjuhgjnmjapyenv

19 Km (+ ca. 4 Km hemifrån och tillbaks) Ja, det är lagom mycket för mig, so be kind! :P

Så här såg rundan ut - ursprungligt:

20180718_220051.jpg

...och så här gick det till för Rymdis:

20180719_222329.jpg

Dessutom körde jag i rekordtid;

"Rekord på den längsta tiden den här sträckan någonsin har tagit för en cyklande vuxen människa"

Denna gång blev bildtagandet aningen nedprioriterat. Anledningen till detta: jag börjar faktiskt bry mig om tiden (jag tävlar mot mig själv än så länge dock) och när jag såg något som var värt att dokumenteras (Zombieland/Silent Hill i detta fall) var jag också upptagen med att get the hell out of there!

Varmt som fan men även kul som bara det. Skönt att komma hem och chilla.

20180719_222027.jpg

Förresten, både dottern och dotterns cykel har fått nya skor:

20180718_182953.jpg

20180719_142151.jpg

Första mor-dotter tur i skogen inom kort !

Hell yeah :)

"It’s the stupidest tea-party I ever was at in all my life!" Lewis Carroll, Alice’s Adventures in Wonderland

Senast ändrad:
Håller på (försöka) få lite mer struktur på mina cykeltur och bli bättre på dokumentera. Det har varit riktigt kul med tråden och det är roligt att se tillbaka och skratta åt mig själv men nu vill jag även hålla lite koll på mina "siffror" (utöver antal insekter i munnen och sår på benen).

På tal om roliga siffror; körde igenom Hästbajslandet igår, återigen. I rest my case.

20180720_124924.jpg

Just det, jag höll på prata om allvarliga saker nu. Jag försökte använda "Track my route" funktionen på GPSies och den här blev resultaten:

20180721_130509.jpg

Jag har tydligen kört nästan 10 Km i perfekt raka sträckor. Och cyklat över sjön. Any ideas för att få en noggrannare tracking?

Förresten. Jag såg en örn mitt i skogen (flög från träd till träd) och det var fan mäktigt.

20180721_133007.jpg

Min första reaktion var att försöka övertyga mig själv att det var lugnt... (alternativt börja get the hell out of there)

Screenshot_20180720-121840_SamsungInternet.jpg

Sedan kom en gående människa som råkade vara fågelkunnig och trevlig som bara det. Vi pratade i typ 10 minuter...

Det blev lite extra cykling på eftermiddag med dottern. Jag tyckte inte jag behövde mer än hjälmen för några barnvänliga varv. Jag hade uppenbarligen fel.

20180720_174014.jpg

Lagom fina ben till min sons födelsedagsfest ( kalas #1 av 2). Ja, den här prinsen fyller 3 år idag.

Och jag måste se ut som en människa / mamma och vistas bland folk. Och vara trevlig.

20180721_120816.jpg

Vissa saker man gör är verkligen slöseri med tid om man inte vet varför eller gör det motvilligt. Jag börjar undra vad egentligen är som är fel med att bli gråhårig?

Ber Happy om ursäkt om jag börjar gå way-[OT] men terapeuten är på sommarsemester ;P

"I can’t explain MYSELF, I’m afraid, sir" said Alice, "because I’m not myself, you see." Lewis Carroll, Alice in Wonderland

Senast ändrad:
CosmicGirl sa:
Jag har tydligen kört nästan 10 Km i perfekt raka sträckor. Och cyklat över sjön. Any ideas för att få en noggrannare tracking?

Det är inte så att du kör nåt energisparläge på telefonen som begränsar bakgrundsaktivitet för appar (t.ex. användning av GPS) när skärmen är släckt? Om så är fallet kan du nog göra ett undantag för din spårningsapp.

Såg ut sådär för mig nån gång. Punkterna som registrerats var där jag plockat fram den för att ta kort (och alltså väckt den ur energisparläget).

Och bra jobbat som vanligt :)

/Johan

Miss Lycka 2.0 sa:
De grå håren kom i 20-års åldern. Inget att bry sig om.

Jag hade inte ett enda, men strax innan jag skulle fylla 30år gick farsan bort och då blev det Pang! en massa gråhår därefter. Lite som Obamas hår 2009 vs. 2017, fast på ett år, typ :)

ForesterGuy sa:
Grått hår är ärftligt. Föräldrar får det från sina barn.

Å ja, det också. Definitivt :P

Senast ändrad:
JojjeM sa:
CosmicGirl sa:

Det är inte så att du kör nåt energisparläge på telefonen som begränsar bakgrundsaktivitet för appar (t.ex. användning av GPS) när skärmen är släckt? Om så är fallet kan du nog göra ett undantag för din spårningsapp.

Såg ut sådär för mig nån gång. Punkterna som registrerats var där jag plockat fram den för att ta kort (och alltså väckt den ur energisparläget).

Och bra jobbat som vanligt :)

/Johan

Ååå... det måste vara det! Högst sannolikt stämmer mina punkter med de tillfällen där jag väckte telefonen...

Tack för tipset! :)

Dags för lite mek och troubleshooting när barnen är upptagna med annat..

20180727_090946.jpg

Däcket läcker luft. Rotorsak: Rymdis har grejat med ventilen för att sänka lufttrycket och inte skruvat tillbaka ordentligt. Hade haft liknande problem förut och fått hjälp av min LBS; då passade jag på och ställde en massa frågor om ventiler, däck och sånt för att kunna fixa själv nästa gång.

20180727_002020.jpg

Hittade ett nyckelhål (visst heter det så?) i min pryllåda tillsammans med tubelessventilen. Lättare att dra åt ordentligt med ett sånt!

Förresten, när ska man börja överväga att gå tubeless?...

20180726_113554.jpg

Note-to-self: behöver skaffa ett mekställ.

Issue #2: bakbromsen tar inte ordentligt. Kan det bero på att skivorna/klossarna är skitiga?

20180726_115354.jpg

Måste nu skärpa mig med cykeltvätt, avfettning/omfettning osv...

20180729_161224.jpg

Jag hade, som sagt, högst 20 min på mig så jag hann bara rengöra skivorna med IPA.

20180629_180225.jpg

Nej, vänta nu, fel bild. Jag menar isopropylalkohol...

Jag har även några härliga barndomsminnen när farsan och jag mekade med bilen på 80-talet. Då lärde jag mig att vodka och whisky också är effektiva avfettningsmedel..

Som jag tidigare berättat har jag svårt för "skyddsutrustning" (glasögon, handskar, paraplyer....)

Terapeuten ser inga problem med detta BTW! :P

20180728_005403.jpg

Så sista biten (där jag inte behövde röra skivorna) skedde utan handskar.

20180726_120033.jpg

Så där ja... mycket bättre!

Time's up. Kidsen börjat bråka. Morsan tvättar händerna och fortsätter meka i den lilla verkstan...

20180726_122336.jpg

Senast ändrad:
Tubeless är det bara köra på direkt. Spar massa vikt?

Men ha alltid med slang i väskan.

Ang bromsar så , ja , dom kan ta dåligt om dom är skitiga med nåt som inte är tänkt att vara där (fett mm).

Men tar handtaget långt in eller tar den bara inte bra men ok i handtaget?

Mini_me sa:

Ang bromsar så , ja , dom kan ta dåligt om dom är skitiga med nåt som inte är tänkt att vara där (fett mm).

Handtaget känns OK... Tog en liten tur dagen därpå och det kändes aningen bättre.
Framhjulet däremot lät lite konstigt när jag körde fort; som om skivan träffade något typ "shooosh shooosh" (ok, sämsta beskrivning någonsin...) Ocentrerat kanske?

*skriver in "tubeless" i att göra listan*

CosmicGirl sa:
Mini_me sa:

Handtaget känns OK... Tog en liten tur dagen därpå och det kändes aningen bättre.
Framhjulet däremot lät lite konstigt när jag körde fort; som om skivan träffade något typ "shooosh shooosh" (ok, sämsta beskrivning någonsin...) Ocentrerat kanske?

Eller en lite något skev skiva.

Försök lokalisera och testa böj lite med tummarna.

Tror oxå på det marr skriver. Snurra sakta och lyssna (typ hojen upp och ner).

Är skivan lite sned så kan du rikta det med handen (tummen) om du orkar , annars med en bra storlek på skiftnyckel ?

CosmicGirl sa:
Mini_me sa:

Kan vara beläggen som inte går i från skivan ordentligt.

Tack herrar, som vanligt..

Felsöker imorgon och återkommer. Shit, det är ju redan "imorgon"... Nu lägger jag ner mobilen och slutar sängsurfa :P

Ok, hojen upp och ner hör jag absolut inget ljud... Lyssnade alltför noga -tänkte på van Gogh.

Shooshandet hörs enbart när cykeln står åt rätt håll. Any further ideas?

Mini_me sa:

Jag skulle säga att det beror på hur man cyklar. Om man laddar satan genom stenkistor, rotmattor mm och får mycket punkteringar men ändå vill ha lågt tryck är väl slanglöst perfekt. Om man mest är ute efter att minska vikten och inte har problem med regelbundna punkor är väl slangar från Tubolito eller Revoloop en enklare väg. Mina 29" Tubolito väger knappt 85g styck. Mycket lättare än så får man väl inte slanglöst med tejp, gucka mm. Dessutom, beroende på däck och fälgar är det "lite" jobb att få till slanglöst...

CosmicGirl sa:
sdx sa:
CosmicGirl sa:
Ok, hojen upp och ner hör jag absolut inget ljud... Lyssnade alltför noga -tänkte på van Gogh.

Och åt vilket håll är det.

:-)
Du får cykla upp och ner så slipper du shooshandet? kolla om fjädrarna som trycker i sär beläggen har blivit slapp men du har väl garanti i från dom med 4 bokstäver?

sdx sa:
CosmicGirl sa:
sdx sa:
CosmicGirl sa:

Och åt vilket håll är det.

:-)
Du får cykla upp och ner så slipper du shooshandet? kolla om fjädrarna som trycker i sär beläggen har blivit slapp men du har väl garanti i från dom med 4 bokstäver?

Ok, jag tror att jag hittat rotorsaken till shooshandet.

20180730_194222.jpg

Bromsbeläggsfjädern och sprinten sitter väldigt löst och kan röra sig fritt längst x-axeln och ljudet ändrar karaktär beroende på positionen.
:(

Är detta något lätt att justera à la DIY, LBS eller garanti?

Och nej, jag tänker inte cykla upp och ner :P

Angående dålig bromsverkan bak!

Det ser nästan ut som att det fuktar lite vid anslutningen då det fastnat så mycket skit just där, läcker det lite bromsolja är det en möjlig orsak.

10C6F62B-93D4-41F8-BA3D-644479F4A0F1.png

Senast ändrad:
kontorsråttan sa:
Mini_me sa:

Jag skulle säga att det beror på hur man cyklar. Om man laddar satan genom stenkistor, rotmattor mm och får mycket punkteringar men ändå vill ha lågt tryck är väl slanglöst perfekt. Om man mest är ute efter att minska vikten och inte har problem med regelbundna punkor är väl slangar från Tubolito eller Revoloop en enklare väg. Mina 29" Tubolito väger knappt 85g styck. Mycket lättare än så får man väl inte slanglöst med tejp, gucka mm. Dessutom, beroende på däck och fälgar är det "lite" jobb att få till slanglöst...

Ok, tack för tipset!

Jag är nog mer av en "ladda satan i stökig terräng med schysst grepp och punkteringssäkerhet" än en "spara vikt"- människa :)

Jag börjat testa köra med lite lägre däcktryck men kan inte låta bli att tänka på förstörda slangar och punkteringar...

Reflektion, ta inte illa upp. Men det känns som att du medvetet vill hålla dig anonym (fullt förståeligt) men varför gäller inte det för dina barn?

H. sa:
Reflektion, ta inte illa upp. Men det känns som att du medvetet vill hålla dig anonym (fullt förståeligt) men varför gäller inte det för dina barn?

Nä, jag brukar inte ta illa upp. Hoppas att mina barn inte heller tar illa upp när de ser sina barndomsbilder publicerade i Sveriges trevligaste cykelforum om några år. Att morsan är lite crazy vet de redan. De verkar tycka att det är kul så här långt...

Att hålla mig anonym, visst, det ger en känsla av "extra" frihet att dela med mig ganska mycket. Och jag hellre visar utsikten ur min synvinkel än en selfie.

Däremot en cool bild på mig å min hoj "in action" typ med något hjul i luften skulle jag visa mer än stolt. Behöver trolla fram en fotograf bara..

CosmicGirl sa:
Hälsningar från Gran Canaria =)

Tog du H på allvar och redigerade bort dottern när hon hoppar på ett ben?

Kanske H kan visa dig några feta moves som Herr Luthman kan plåta vid tillfälle? Då kommer det att bli bilder som är coola nog för att du stolt ska kunna lägga upp här och ha som skärmsläckare på jobbet så att dina arbetskamrater blir impade :)

Skön tråd! Jag skulle inte känna igen dina barn om jag mötte dem i kön i Järvsö.

Hoppas att du ska cykla något lite på semestern. Själv har jag kört racer på GC, jätteroligt! Och Mtb ska vara minst lika bra!

Lars.E sa:
CosmicGirl sa:
Hälsningar från Gran Canaria =)

Tog du H på allvar och redigerade bort dottern när hon hoppar på ett ben?

20180801_192144.jpg

Nä, vadå redigera bort? Dottern är där.
H: ta inte illa upp. Du har säkert rätt. Jag är bara en vanlig människa som tar sig igenom vardagen. Och gör massa fel.

Lars.E sa:
Kanske H kan visa dig några feta moves som Herr Luthman kan plåta vid tillfälle? Då kommer det att bli bilder som är coola nog för att du stolt ska kunna lägga upp här och ha som skärmsläckare på jobbet så att dina arbetskamrater blir impade :)

Det låter som en toppenplan! Jag är med. Var är ni ?

Edit: -1 svordomsord =)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp