All mountain - vad duger de till?

calobra

Ny medlem
Alltså - all mountain låter ju rätt pretantiöst.
Hur mycket duger de till.
En helg i Åre?
Cykla finnmarksturen utan tävlingsambitioner men med visst nöje?

Tänker i det närmaste på Merida AM 800

calobra skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltså - all mountain låter ju rätt
> pretantiöst.
> Hur mycket duger de till.
> En helg i Åre?
> Cykla finnmarksturen utan tävlingsambitioner men
> med visst nöje?
>
> Tänker i det närmaste på Merida AM 800

Det duger åt båda. Men är inte perfekt till något. Som enda-cykel är det nog bäst. Men det är ju ganska stort spann mellan långlopp och Åre

Hittade en recension på Merida AM 800 här; "Tråkig på grusväg. Men vem cyklar grusväg med en mountainbike?", "Sadeln var inte svetsad utan limad i stolpen" (vad menas?).

Jag har en AM (Ibis Mojo) och den duger fint till både Åre och långlopp, men som sagt inte optimalt till någon av dem.

De flesta AM-hojar är byggda för stökig stigcykling med förkärlek för utförsbackar skulle jag våga påstå, rent generellt fungerar de fint att cykla XC med ävem om den extra slaglängden gör att de på ett race blir lite långsammare än en XC. Men de är byggda med den enda anledningen att ha optimalt skoj i skogen inte att ta de sista sekunderna på en bana.

Enligt mig så hör en AM bäst hemma på stökiga singletracks som hälst går mycket utför. Kör man inte utför så kan en ren XC vara tänkvärt men vill man kunna dra på ordentligt ut för bergen eller ta en tripp till Gesunda emellanåt så är en AM kalas.

Den där meridan skulle nog funka rätt fint. Lite svårt att hitta någon geometridata dock. Meridas hemsida gav inte många svar.
Byt ut storklingan mot en bash så blir den lite mer årevänlig.
Efter någon dag i åre blir du troligtivs sugen på en lite kralligare gaffel typ pike eller liknande.
Vad har du fått för pris på meridan föresten?

calobra skrev:
> Alltså - all mountain låter ju rätt
> pretantiöst.
> Hur mycket duger de till.
> En helg i Åre?
> Cykla finnmarksturen utan tävlingsambitioner men
> med visst nöje?

Ja, om du väljer rätt AM-cykel. Alla är nämligen kompromisser åt något håll.

Jag har spenderat helger i Åre och även kört Finnmarksturen på min Santa Cruz Heckler, som väl kvalar in som en klassisk AM-hoj. Precis som Rippa skriver så är det inte optimalt i något av fallen, men inte helt tokigt heller. Byt till bra däck för ändamålet bara.

Meridas AM-hoj var väl en flopp. Dåligt specad till högt pris. Finns betydligt roligare hojar att välja på.

Jag har cyklat på Merida AM 800. De som kallar cykeln en flopp har en annan definition på vad som är en AM cykel. All mountain kan ju vara en cykel som duger till freeride, dirt och DH. Alltså en väldigt allsidig utförscykel. All mountain kan oxå vara en cykel som är bra på stig. Vad är då stig?

I Chamonix cyklar man liftburen stig. Något som inte finns så mycket av i Sverige. Man får oftast cykla upp och ned för egen maskin. Så här ser min defintion ut av Svensk stig. Den är körd i Alebacken. Den är körd uppför och utför Dundret ett flertal gånger. Den är körd på höga kusten leden vilket verkligen är stökig trail. Den är körd i Dynamitbacken i Uddevalla och skogarna däromkring. Kort sagt: Merida AM 800 är en cykel som verkligen fyller glappet mellan XC och Freeride. Du tar den från garaget / lägenheten och startar turen där. Sedan kör du vart du vill. I vilken terräng som helst.

Självklart blir cyklingen utför en annan med min nyinköpta UMF Duncan. Faktum är att en XC trail tönt som jag bara anar möjligheterna till snabb cykling med en Duncan.

Men om vi snackar cykling från A till B utan kompromisser är AM 800:an the drug of choice. Om man bara ska till Åre en helg per år bör man istället hyra cykel där och cykla AM biken så mycket som möjligt i så mycket stök som möjligt fram tills man beger sig. Men AM 800:an (och alla andra AM / XC -trail) cyklar är aningen för små för snabba banor med doserade kurvor och grävda hopp. Det är i "verklig" terräng som AM cyklar kommer till sin rätt.

Och nej: min är inte (längre) till salu. Me love to much!

All mountain? De duger till samma sak som alla andra cyklar, att stå i vardagsrummet och se snygga ut! Cykla gör man bäst på happy ändå.

StoraBerg skrev:
> Jag har cyklat på Merida AM 800. De som kallar
> cykeln en flopp har en annan definition på vad
> som är en AM cykel.

Inte alls. Jag tycker bara inte Tora 302 är någon höjdargaffel och tycker att snik-versionerna i 5-tumssegmentet från andra tillverkare är bra mycket mer prisvärda än Meridan.

http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/am800-d-08-29144
http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/am800-11200

Det verkar som om fler håller med dig. Jag vet inte om det är skillnad m.a.p gaffel på 07:an och 08:an.

Min erfarenhet av gaffeln på 07:an är så som följer: den sväljer stora hinder i låg fart väl. Sköna dropp in´s. Små (och stora) hinder i hög fart tar inte gaffeln hand om allt för bra. I min recension på utsidan skrev jag att jag skulle kunna tänka mig att köra en Avalance Cup på cykeln. Något jag inte gjort och om jag ska göra det i år blir det antingen en Pikegaffel fram eller så kör jag på min UMF-Duncan istället. AM 800:an är med orignalgaffel mer att se som XC - trail än AM cykel. För Svenska förhållanden spelar dessa distinktioner, som jag ser det, mindre roll. Båda typerna av cyklar ger åkaren riktigt goda förutsättningar för kul cykling på väldigt många olika underlag.

Bottom line: jag anser Meridan vara en mycket prisvärd cykel som passar Svensk stigcykling utmärkt. Om man nu köper dom från:

http://www.hkcykel.se/index.php?pag...product_id=110&option=com_virtuemart&Itemid=1

så är cykeln inget annat än ett rent fynd.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp