Alla Pole - The tråd

Alla Pole - The tråd
Gamla Evolink vet jag ej men den nya Machine-ramen ska iaf väga 5,2kg inkl. dämpare såg jag i nån video på Pole's hemsida.
Tillräckligt mkt för att jag inte ska va intresserad iaf ?

Alla Pole - The tråd
Vikterna stod förut på Poles hemsida. I ramspecen.
110-131 väger 3,3 utan dämpare om jag inte missminner mig. Kan inte tänka mig att 140-158 väger så mycket mer.

Stalle

Alla Pole - The tråd
Och nu när man fått lite tid på hojjen så eren ju förjävla bra. Det är nog faktiskt den första hojj som på riktigt passar mina ståtliga 191cm. Klättrar som inget annat, bättre än min Epic 29a som jag hade för fem år sen. Drar igenom kurvor med ett grepp som är helt bananas. Ingen större skillnad mot andra 29ers när det gäller att hoppa, bunna och rycka upp för klackar och sånt.
Mycket wheelflopp med så flack gaffelvinkel, tar lite tid att vänja sig och kan fortfarande ställa till det. Men gaffelvinkeln är ju inte på nåt sätt extrem, det finns ju en å annan 29er med 65-67graders gaffelvinkel idag. Och lång är den ju så man får tänka lite extra ibland i riktigt tighta kurvor. Spårvidden blir ju bred så ibland vill bakhjulet åka över en sten som man inte räknat med att rulla över.
Bäst hittills. Det kommer garanterat dröjja många år innan jag byter. Och så länge det inte dyker upp fler hojjar med New Shool-geometri så finns det ju inget alternativ lixom.

Stalle

Alla Pole - The tråd
Min Evolink140:

C5DDD431-5919-49FC-9E61-BD7C302BB680.jpeg

Har inget emot att äta upp min hatt i det här fallet. Lätt den bästa hoj jag grenslat. Den må ha utseendet emot sig men känslan, klockan och kulhetsfaktorn talar om hur det ligger till i verkligheten.

Kort spec:
Evolink140 i large
Gaffel: 150 mm MRP Ribbon coil (ingen Manitou här inte)
Hjul: Arch MK3 på DT350
Drivlina: XT/XTR
Bromsar: Saint
Dropper: OneUp 170 mm

Senast ändrad:
Alla Pole - The tråd
Här är min Evolink 150 med 29, utan några offset bushings eller något annat för att få ned BB, men det funkar ändå.
Har ett 27,5-hjulset också.

Shimano XTR Trail med oval 32 T OneUp
Sram 1x11 X01
Sram Guide RS 200/180
Bike Yoke Revive 150 mm
Ryde Trace Enduro (i29 mm) på DT Swiss 240
Maxxis Minion/Shorty slanglöst med Huck Norris bak
Rockshox Lyrik RC2 160 mm, (42 mm offset)
Cane Creek DB Air IL
35 mm Easton Havoc stam med 800 mm 35 Raceface SixC

Bilagor

• Pole Evolink 150 29.JPG
    Pole Evolink 150 29.JPG
    514.3 KB · Besök: 296
Alla Pole - The tråd
burgars sa:
Här är min Evolink 150 med 29, utan några offset bushings eller något annat för att få ned BB, men det funkar ändå.
Har ett 27,5-hjulset också.

Shimano XTR Trail med oval 32 T OneUp
Sram 1x11 X01
Sram Guide RS 200/180
Bike Yoke Revive 150 mm
Ryde Trace Enduro (i29 mm) på DT Swiss 240
Maxxis Minion/Shorty slanglöst med Huck Norris bak
Rockshox Lyrik RC2 160 mm, (42 mm offset)
Cane Creek DB Air IL
35 mm Easton Havoc stam med 800 mm 35 Raceface SixC

Brukar inte gilla Pole's utseende men den där vart ju riktigt läcket!
Gaffelvinkeln ser som vanligt DH-brutal ut!!! Me I like!

Alla Pole - The tråd
Ok ni som hyllar dessa hojar vad har ni att jämföra med? och vad tror ni det är som gör att ni tycker dom är så grymma.
Självklart är det väll en mix av hela paketet men skulle ni säga att det mest beror på geon??
Tänker så här finns ju många bra mtb länkage så om man skulle ta något vettigt och bara fixa en ny fram ram med ala pole geo
Skulle det bli lika bra tro?

Alla Pole - The tråd
Jag har tre år på Canyon Spectral AL29 EX (140/130mm, som jag fortfarande har kvar, bra komplement!) och innan det sju år på Canyon Nerve. Med andra ord har jag ingen erfarenhet av några avancerade länkage. Jag har inte cyklat mycket i bikeparks så pushar inte grejerna så hårt.
Jag skulle nog säga att Evolink-länkaget är väldigt lugnt, lite för lugnt ibland... Det sväljer undan det mesta, och jag har inte haft problem med att lätt bottna dämparen.
Jag har inte någon HSR kvar att ta bort, men skulle egentligen önska lite mer pop och att den höll sig längre upp i vandringen vid trampande. Jag har inte lekt något med spacers i dämparen så det kanske skulle hjälpa. Det var lite av samma känsla med från fabrik medföljande RS Monarch+, men inte lika tydligt. Jag är ingen dämparguru på något sätt, ska tilläggas, mekar inte med dem själv än.
Jag kör på 28% sag för att få den så poppig det går, det lägger den i lägsta änden av skalan på rekommenderat sag.
Blir det lite uppför sitter jag fort under mitten av vandringen utan clilmbswitchen på. Så jag skulle verkligen kategorisera länkaget som beroende av plattformsdämpning. Även med CS på sjunker dämparen ihop under klättring. Tydligare med CCDB Air IL än med Monarch+ i climb, men jag skulle gärna ha ännu mer support i det låsta läget eftersom cykeln verkligen kan cyklas brant och tekniskt, och då vill man ha den hjälp man kan få av att dämparen håller sig uppe.

Annars tycker jag att cykeln klättrar superbra, och håller framhjulet fint på marken långt upp i backar som tidigare känts väldigt svåra (så länge inte dämparen sjunker ihop för mycket).
Den ger mig större marginaler i teknisk terräng när det plötsligt blir hektiskt, och jag har gott om plats i cykeln, utan att behöva hamna så långt bak över bakaxeln i brant terräng (bra med lååånga kedjestag).
Jag är 187 cm lång med 198 vingspann och har storlek L men kunde säkert ha haft en XL, reachen (510 mm) känns inte alls lång vid sittande cykling pga att man kommer så långt fram med den branta sadelrörsvinkeln. Det känns lite konstigt på platt mark i starten med så mycket vikt på styret som den här sittställningen ger, men när det börjar luta uppåt sitter man direkt i en väldigt fin position för att forcera det mesta.

Jag har aldrig upplevt känslan att vara på väg att gå över styret, 63,5 graders gaffelvinkel har hittills gjort sitt jobb för mig, bortsett från några uppförscrux när jag varit på väg upp ur sadeln samtidigt som ett hinder träffat bak.

Och så till det mest uppenbara negativa:
-Vikten. Det är trots allt ett kilo extra i ramen jämfört med många konkurrenter, det kommer man aldrig ifrån. En cykel med samma geo och ett kilo mindre skulle såklart upplevas livligare och snärtigare i många lägen, även om hög egenvikt i vissa situationer inte är direkt negativt heller.
-Gaffelvinkeln är så pass flack att det blir mer friktion i gaffeln än vad som upplevs med andra, brantare cyklar. Jag har lite problem att få small bump sensitivity så som jag vill med rekommenderat sag, så kanske behöver lite lägre tryck i gaffeln för att få till det. Det är bara tredje veckan med nya Lyrik RC2, så det återstår lite finlir.
-Sittställningen i platt terräng lämnar en del övrigt att önska, speciellt om man har sadeln vippad lite framåt (som jag tycker man ska ha för att få ut max prestanda uppför med denna typ av geo med brant sadelrör). Mycket tyngd på styret blir det för mig, trots att jag har långa armar, men har väl kanske också ganska långa ben, så sadeln hamnar ganska högt också... Lite smalare styre hade också lett till en lite mer upprest sittställning men då förlorar man ju de fördelarna utför, när sadelns postition i geometrin är satt ur spel.

Om man ska försöka sig på en liten summering så kan man säga att för typisk svensk småkuperad skogsterräng är det inte en optimal stigcykel, utan mer en ta sig upp för att cykla ned-endurosläde.

Mina hemmastigar är ganska omväxlande men med tillgång till rejäl fallhöjd <300 m och en del pushbikeande och många grustransporter om man vill det (Asker, väster om Oslo). Det mesta jag cyklar med denna cykeln är uppför eller nedför, och vet jag att jag ska vara ute många timmar och behöver sitta och trampa långa flacka transporter så kan jag välja min gamla Spectral istället, en cykel som jag nog egentligen skulle kunna kategorisera som en mer mångsidig stigcykel, för att den täcker såpass mycket mer i den andra änden av skalan, där Evolinken inte har en suck. Men Evolinken är såpass bra att klättra med så den har ett väldigt stort plus där, trots sin vikt (och som nämnt tidigare; ännu bättre om den hade varit lättare), men detta plus kommer liksom in helt från sidan i andra änden av skalan än där cykeln har sina största styrkor, så det kanske gör den mer mångsidig?!

Är det några andra Evolinkägare som har liknande erfarenheter eller tips eller har något att tillägga?

Alla Pole - The tråd
Här är en bild på pråmen. Det bästa med den är att den beter sig som en pråm.

Bilagor

• 0F1CD222-0039-465B-BAA7-756BA7203C1C.jpeg
    0F1CD222-0039-465B-BAA7-756BA7203C1C.jpeg
    567.7 KB · Besök: 256
Alla Pole - The tråd
happymtb.fr sa:
burgars sa:
jag har inte haft problem med att lätt bottna dämparen.
Är det bra eller dåligt?

Der var mer för att förtydliga att anledningen till att dämparen sjunker ihop lite iallafall inte är pga för lågt tryck.

Jag brukar inte bottna dämpare eller gafflar så ofta. Det kanske har hänt en handfull gånger på 10 år. Det säger väl en del om min kontrollerade åkstil och att jag hittills gillat att ha mycket stöd högt upp i vandringen =kanske lite för högt tryck för att kompensera upp det. Kommer också från nästan 10 år på två ganska lika Canyon med horst link, där jag väldigt aktivt använt lockout/plattform.

Alla Pole - The tråd
theBrand sa:
Schreddan sa:
Babblas om grader hit och mm dit, för lång och för kort i andra trådar. Jag nöjer mig med #4%snabbare

Oooh jää!!

Du måste ha blivit långsammare på Pålen då, tidigare var du minst 10% snabbare än mig ;)

Nåväl men snabbare är alltid snabbare liksom. :)
(Procenttappet är säkert clownhjulens fel).

Senast ändrad:
Alla Pole - The tråd
Hur många poe har den då?

Den kan ju fortfarande vara omöjlig att cykla på utan att det syns i tabellen eller på bild.

Senast ändrad:
Alla Pole - The tråd
Polen ser ut att vara lite baktung, dämparen sitter längre bak än flesta andra hojjar. Är det något som man känner under flygning?

Alla Pole - The tråd
Crossmax sa:
+1, grymt snygg! Speclista?
Tack!

Så här:
Evolink140 i large
Gaffel: 150 mm MRP Ribbon coil
Bakdämp: Push 11-6
Hjul: Arch MK3 på DT350
Däck: Schwalbe MM 2.35 (HuckNorris bak)
Drivlina: XT/XTR 11-del
Bromsar: Saint med 203/180 skivor
Dropper: OneUp 170 mm
Styre: RF Atlas35 800 mm i alu, kapat till 785 mm
Stam: Joystick 50 mm
Sadel: SDG Circuit

Senast ändrad:
Alla Pole - The tråd
Tjenare!

Finns det någon som kör en Evolink 140 i stl L eller kanske XL i Göteborgsområdet som jag skulle kunna få provrulla några meter?
Jag har länge varit fascinerad av dessa hojar, men är för feg för att beställa utan att ha testat en. Geometrin är väl något man antagligen älskar eller så gör man inte det..

Tack på förhand!

Tillbaka
Topp