Alla tester på Special EPIC efterlyses!

mickeh

Ny medlem
Jag har hittat en del genom att söka på detta forum och på några cykeltidningars sidor. Men jag får för mig att det _borde_ finnas fler än tre tester på nätet?! Nån som vet?
/M

Jodå. Velo nummer 3 -03 har en kort resumé om Epic och det hela avslutas med orden: Få cyklar har gjort ett lika starkt intryck på mig som Specialized Epic.

Har du pengarna är det sannolikt en av de bästa cyklar man kan köpa för XC.

;~}

Jag köpte en Epic Comp tidigt i våras och är väldigt nöjd. Körde iofs HT innan, så jag kan inte jämföra med något annat. Scalpel var ett av mina alternativ, men valet föll på Epic eftersom den kändes lite mer åt freeride hållet. Hur trivs du med din Scalpel? Vilken modell är det?
/Anders

Tester på nätet:
www.mtbr.com har massor av tester på kompletta hojar, ramar, och alla delar som sitter på en cykel. (många tester blir det)
har hjälpt mig att välja hoj, och fälgar bl a

Det mest intressanta för min del borde vara att läsa en recension som någon som kört fulldämpad förrut(typ Scalpel) hade skrivit. För de som kört HT förrut tycker naturligtvis att EPIC:en sväljer mycket bättre än en HT gjorde...

På mtbr.com så verkar majoriteten tycka att det är bättre att själv kontrollera låsningen av dämparen då Brain inte tar små ojämnheter lika bra och att då man t.ex. kör på en sten så dämpar den inte direkt vilket innebär en fet smäll...

Jag kör själv Scalpel (jävig??), men har provat "träningspolarens" Epic.
Jag tyckte den känndes ganska hård/stel, förra året med hans "settings", det visade sig att den dämparen var defekt å nästan omöjligt att utnyttja hela slaget.

Han har nu fått en ny dämp på garantin till i år, men nu "gungar" den rätt mycket vid "slätåka" istället.
(sorry Mange jag måste få retas lite, hoppas du får det att fungera)

Scalpelen med låsning fram å bak (remote) är perfekt för mig i skogen,(soft inställd, allt slag ska nyttjas)
på ett ögonblick har man "helstelt"
guld på t e x LL med många/långa "transport sträckor"(grusvägar)

/Ricke

Tillbaka
Topp