Allebike Majestic

Allebike Majestic
Någon som sett eller hört något mer? Utöver lite bilder på instagram och en åkares positiva inlägg på Facebook är det tyst. Efter att ha kämpat emot 29" i alla år så ger denna lite habegär...

Allebike Majestic
Jag har beställt en beräknad leverans 20 maj!
Vilken åkare är det du följer?
När kag beställde min så hade dom fortfarande inte gjort klart gjutformarna för S och M därav att Emil inte kör!

Allebike Majestic
Peder_andersson@hotmail.com sa:
Jag har beställt en beräknad leverans 20 maj!
Vilken åkare är det du följer?
När kag beställde min så hade dom fortfarande inte gjort klart gjutformarna för S och M därav att Emil inte kör!

Ingen jag följer men en Dennis Sjöberg har lagt ut lite tävlingsinfo med bilder på sin Majestic. Han verkar nöjd men det ingår väl lite när man får sponsring. Letade mer allmänna åsikter och hur den står sig mot de "vanliga" (Spark, Scalpel, Epic).

Allebike Majestic
Även en kopia av cannondale Scalpel si geometrimässigt så det måste ju innebära att specialized kopierat cannondale?

Självklart finns det mycket likheter mellan alla cyklar och ett företag som allebike ser väl vad som fungerar och gör liknande lösningar då de rimligtvis inte har samma budget för utveckling som exempelvis cannondale och specialized.

Allebike Majestic
Har kört en Majestic under några veckor. Buskul cykel som sväljer stigstök och rullar snabb på grusväg och stig. Min är utrustad med Sram XX1, carbonhjul och sänkpinne. Jämfört med min gamla XTR-utrustade mtb så är det bara växelreglaget jag saknar. Allebike-gänget har varit toppenbra både kring frågor inför köp och vid leverans. Stod i valet om jag skulle köpa en XC eller trail cykel. Kollade på Cannondale och Specialized. Efter att rullat runt på Nick-spåret i Sumpan och Järvafältet så är Majesticen rätt val för min del.

Allebike Majestic
Allebike äger formarna 100% och har tagit fram dom själva vad jag fått höra. Geometri är ju en sak och lösningar en annan. Vad jag kan se så är dom en av väldigt få som har en Trunnion dämpare monterad liggandes. (Scott och Trek har också Trunnion men ståendes). Tydligen producerades alla länkage delar som är i alu på plats i Alingsås innan det sattes i massproduktion.

Allebike Majestic
RicoShredderKowalski sa:
Är geon något de själva laborerat fram eller är ramen direkimporterad från första bästa kolfabriken i kina?

Geon är ju kopierad så kan inte nka mig att dom har labbat något själv med den.
En epic utan brain i geometrin. Designen är annorlunda dock.
Förmodligen har allebike "köpt" formarna för att få vara egen (annars får dom ju alibike-rykte), men själva utvecklingskostnaden har dom förmodligen inte. Isåfall skulle dom tweakat lite... Säkert en kanonbra cykel. Inget man hittar I "visa din fulkines" kanske?

Att den är identisk med scalpel ska jag kolla upp. Låter intressant.

Allebike Majestic
NickPick sa:
RicoShredderKowalski sa:
Är geon något de själva laborerat fram eller är ramen direkimporterad från första bästa kolfabriken i kina?

Geon är ju kopierad så kan inte nka mig att dom har labbat något själv med den.
En epic utan brain i geometrin. Designen är annorlunda dock.
Förmodligen har allebike "köpt" formarna för att få vara egen (annars får dom ju alibike-rykte), men själva utvecklingskostnaden har dom förmodligen inte. Isåfall skulle dom tweakat lite... Säkert en kanonbra cykel. Inget man hittar I "visa din fulkines" kanske?

Att den är identisk med scalpel ska jag kolla upp. Låter intressant.

Identisk är den ju i te då reach o sadelrörsvinkel skiljer tex. Men rätt lika så
Som det mesta på marknaden

Allebike Majestic
Det är ju sjukt märkligt att det är jätteviktigt på skitnödighetsHappy att det är den moderna geon på alla cyklar, sen kommer det en svensk cykel som har det. Då är ju skiten kopierad, för jävla dåligt! Dom borde ju ha gjort en geometri som möter upp 2030 ungefär för att få godkänt.
OBS ironiskt skrivet för dom som blev kränkta :-)

Allebike Majestic
Förstår inte varför det skulle vara dåligt med en Allebike ? Om geo fungerar får ni en cykel som är riktigt bra i prissättningen.
Garantier vågar de säkert inte heller slarva med. Utrustningen är genomförbar med 100.000 kronor hojar men till halva priset.

Allebike Majestic
Qaxe sa:
Det är ju sjukt märkligt att det är jätteviktigt på skitnödighetsHappy att det är den moderna geon på alla cyklar, sen kommer det en svensk cykel som har det. Då är ju skiten kopierad, för jävla dåligt! Dom borde ju ha gjort en geometri som möter upp 2030 ungefär för att få godkänt.
OBS ironiskt skrivet för dom som blev kränkta :-)

Frågan är om någon klagat? ?

Allebike Majestic
peterpinge sa:
Förstår inte varför det skulle vara dåligt med en Allebike ? Om geo fungerar får ni en cykel som är riktigt bra i prissättningen.
Garantier vågar de säkert inte heller slarva med. Utrustningen är genomförbar med 100.000 kronor hojar men till halva priset.

Både ja o nej. Pratar vi specialized eller liknande ja (även om de brukar ha värre hjul). Pratar vi canyon lux skiljer pris o utrustning inte lika mycket. Därmed inte sagt att majestic inte ä väldigt prisvärd. I alla fall som hel hoj. För det är den

Allebike Majestic
Exakt !! Jag äger bara Specializedcyklar men jämför jag standardutrustningen på min senaste Epic expert vinner Allebike alla dagar i veckan. Dessutom samma prissättning.

Allebike Majestic
peterpinge sa:

Exakt så är det. Vill man ha en allebike så är det ju pang för pengen :) Garantin har dom varit noga med förr, och det har väl med ryktet att göra.

Allebike Majestic
NickPick sa:
peterpinge sa:

Exakt så är det. Vill man ha en allebike så är det ju pang för pengen :) Garantin har dom varit noga med förr, och det har väl med ryktet att göra.

Jo sen är väll garantin 2 eller 3 år? Så borde de ju klara. Men ja pang för pengarna är det. Vart mer förvånad över priset på luxen. O specialized ä kanske inte världens bästa jämförelse då det känns som väldigt mycket pengar för märket isig

Senast ändrad:
Allebike Majestic
Specialized har väldigt bra garanti. Allebike vet jag inte, men den är nog väldigt bra den också.
55 tusen för "värsta" är ju bra pris! Undra vde den väger.

Tyvärr kostar det att leda utvecklingen. Gäller de flesta stora märkena.

Allebike Majestic
NickPick sa:
Bergsmannen sa:
Duger den åt Emil Lindgren så lär den funka åt majoriteten på happy.

Förra modellen var ju en katalogram från Kina med "omodern geometri". Emil hade nog vunnit på det mesta.

It's not all about the bike :D

Ja precis, den vann han på under våren trots alla Sparkar :) Hur kunde det hända trots geometrin? Tror det mesta sitter i benen, dessvärre.

Allebike Majestic
Det mesta sitter nog i benen. Men man kan ändå dra en slutsats av att det krävs bra material för att vinna över 15 lopp i långloppscupen på raken? Tror knappast något lämnas åt slumpen.

Sen har väl ingen direkt hymlat om att det testats mycket olika hoj från stora märken. Såg en övertejpad Top fuel stående hos Allebike så sent som i höstas. Så nog verkar det ha testats grejer innan det trycktes på start.

Peace

Allebike Majestic
Det mest intressanta är väl i så fall länkaget?
Eftersom Spez har en dämpare med brain som kanske kompenserar för ett annars icke så trampeffektivt länkage.
Hänger man då på en vanlig dämpare så blir det lite gungigt.

Det har man nog i så fall lagt tid på test och fått bort. Emil vet förmodligen hur en xc-cykel skall bete sig.

Emil verkar "testa" minst 4 timmar om dagen om man följer honom på insta :)

Allebike Majestic
Hmm, att "downtuben" går parallellt med marken ut från vevlagret, så att det stick ut framför drevet, är det ett problem? Jag tänker på de tillfällen som man slår i drev, vilket händer inte helt sällan, tar ramen nu den smällen rakt på röret? jag tror ni förstår vad jag menar.

Allebike Majestic
Stervelo sa:
Hmm, att "downtuben" går parallellt med marken ut från vevlagret, så att det stick ut framför drevet, är det ett problem? Jag tänker på de tillfällen som man slår i drev, vilket händer inte helt sällan, tar ramen nu den smällen rakt på röret? jag tror ni förstår vad jag menar.

Nej

Allebike Majestic
Jimel sa:
Stervelo sa:

Nej
Ok, men alla hojjar, som lite mer åt AM hållet har skydd där, men det verkar som xc raketer inte har det. Kan kanske ha att göra med att ramar med mer slag, ligger närmre marken vid bottning.

Allebike Majestic
Stervelo sa:

Kanske klingan slår i först.

Synar man dom ser dom välbyggda ut med hög ytfinish.

Känns dock riskabelt att slå till på en ny produkt med alla barnsjukdomar som alltid finns.

Tillbaka
Topp