Allebikes smörja å tvättmedel... hur funkar d?

Att använda dedikerade smörjmedel till kedja kan jag köpa, men är det verkligen nödvändigt med cykelspecifika tvättmedel? Jag själv använder 99% av gångerna enbart vatten, men är då nöjd att cykel inte är alldeles ren utan bara lite mindre skitig :). Kanske en skvätt såpa eller liknande om jag är på det humöret.

För tvätt.
16338751982135598914578299653838.jpg

Att använda dedikerade smörjmedel till kedja kan jag köpa, men är det verkligen nödvändigt med cykelspecifika tvättmedel? Jag själv använder 99% av gångerna enbart vatten, men är då nöjd att cykel inte är alldeles ren utan bara lite mindre skitig :). Kanske en skvätt såpa eller liknande om jag är på det humöret.
Nä, använder ofta biltvättsvampar med någon sorts schampo i. Fungerar bra.

Vad använder ni två för fanatiskt bra medel då?
Inte jag som avses i "två", men svarar ändå. Man behöver en kedjesmörja och valfri såpa. Förutom olja till dämpare, fett och loctite, och bromsvätska/-olja som såklart också behövs vid lite grövre underhåll/reparationer, så klarar man hela sitt cykelunderhållmed bara kedjeolja och såpa.

Jag kör samtliga discipliner (landsväg i regn, mtb i lera, vikcykel osv osv..), cyklar ganska mycket och backar inte för något väder (typ, bangade faktiskt senast i onsdags en tur i leran). Trots det behövs inga parfymerade specialmedel i trestegsapplicering med skydd monterade på bromsskivor och allt sådan mög som Muc-Off erbjuder. Rena miljöförstöringen helt utan anledning.

Köpte deras degreaser sist jag var där. Den funkar. Jämför mot Biltemas miljövänliga superavfettning. Men så provade jag att rengöra en skitig kedja. Hände inte så mycket. Testade då WD40 istället, som löste upp guckan ganska bra! ? sedan avslutade jag med den här istället för jag tänkte att den kanske inte lämnar något skikt åtminstone (vilken var hela syftet med min rengöring för jag skulle vaxa kedjan).

_9180945.jpg

Inte jag som avses i "två", men svarar ändå. Man behöver en kedjesmörja och valfri såpa. Förutom olja till dämpare, fett och loctite, och bromsvätska/-olja som såklart också behövs vid lite grövre underhåll/reparationer, så klarar man hela sitt cykelunderhållmed bara kedjeolja och såpa.

Jag kör samtliga discipliner (landsväg i regn, mtb i lera, vikcykel osv osv..), cyklar ganska mycket och backar inte för något väder (typ, bangade faktiskt senast i onsdags en tur i leran). Trots det behövs inga parfymerade specialmedel i trestegsapplicering med skydd monterade på bromsskivor och allt sådan mög som Muc-Off erbjuder. Rena miljöförstöringen helt utan anledning.
Jag kör just nu muc-off... jobbade tidigare i butik å hade då bra pris på deras grejer. Tycker dem funkar kanon men kanske i dyraste laget.
Deras silikonspray till dämpare å dropper har varit svårslaget.

Jag undrar just vilken variant å fabrikat som dem 2 första som svara använde iom att dem såga muc-off... vore kul å veta då jag gärna blir ännu mer nöjd än vad jag är med muc-off.

Kör muc-off ceramic smörja på flaska, wet å dry. Wet alltid på mtb å dry vid torr väderlek på landsväg.

Tvättar gör jag med en hink me bilschampo å svamp... emellanåt med mucoffs tvättmedel om cykeln blivit stående 1 dag eller 2 efter användning.

Jag kör just nu muc-off... jobbade tidigare i butik å hade då bra pris på deras grejer. Tycker dem funkar kanon men kanske i dyraste laget.
Deras silikonspray till dämpare å dropper har varit svårslaget.

Jag undrar just vilken variant å fabrikat som dem 2 första som svara använde iom att dem såga muc-off... vore kul å veta då jag gärna blir ännu mer nöjd än vad jag är med muc-off.

Kör muc-off ceramic smörja på flaska, wet å dry. Wet alltid på mtb å dry vid torr väderlek på landsväg.

Tvättar gör jag med en hink me bilschampo å svamp... emellanåt med mucoffs tvättmedel om cykeln blivit stående 1 dag eller 2 efter användning.
Muc off wet-lube.... sorry med vi lever nog i olika världar. Sämre skit har nog aldrig skapats. Blir seg sörja kvar som är extremt svår att få bort, men den smörjer sämre än att köra torrt - bromsar löphjulen på bakväxeln så att de blir till skrot på 50 mil cykling. Dessutom fångar kladdet in allt grus och blir perfekt slipmedel som nöter ner drivlinan på nolltid....

Dry-luben fungerar om man avfettar perfekt innan och inte ens ser en daggdroppe. Så på högsommaren går den att använda.

Muc off wet-lube.... sorry med vi lever nog i olika världar. Sämre skit har nog aldrig skapats. Blir seg sörja kvar som är extremt svår att få bort, men den smörjer sämre än att köra torrt - bromsar löphjulen på bakväxeln så att de blir till skrot på 50 mil cykling. Dessutom fångar kladdet in allt grus och blir perfekt slipmedel som nöter ner drivlinan på nolltid....

Dry-luben fungerar om man avfettar perfekt innan och inte ens ser en daggdroppe. Så på högsommaren går den att använda.
Helt klart gör vi d!

Med dry-luben på kedjan under ett kort sommarregn sköljdes den bort så pass att kedjan gnisslade som en ankarkedja. Faktiskt den enda smörjan där jag fått stanna och knacka på vid ett hus för att fråga om de hade någon sorts olja att dela med sig av så jag kunde ta mig hem.
Nu hoppas jag bara för TS skull att någon provat Allébikes smörj, så TS får svar på sin fråga.

Jag gjorde misstaget att använda Muc-Offs wetlube i några veckor för ett gäng år sedan. Mår fortfarande dåligt när jag tänker på hur jobbigt det var att skrapa bort kakorna från löphjulen i bakväxeln och på bakFÄLGEN dit skiten på något vis skvätte. Magiskt dåligt.

Med dry-luben på kedjan under ett kort sommarregn sköljdes den bort så pass att kedjan gnisslade som en ankarkedja. Faktiskt den enda smörjan där jag fått stanna och knacka på vid ett hus för att fråga om de hade någon sorts olja att dela med sig av så jag kunde ta mig hem.
Nu hoppas jag bara för TS skull att någon provat Allébikes smörj, så TS får svar på sin fråga.
Hur långt hade du hem?

Använd samma prylar som till bilen. Varför betala i onödan? Muc off är sedan länge ersatt (menar den där standardflaskan med typ avfettning).
Det är inte trollkonst att tvätta en cykel liksom, däremot tycker jag att bra kedjesmörja är trevligt, och gillar när den är cykelspecifik.

Jag betvivlar inte ett dugg att Vincents är bra grejer.

Tycker Dry oljan nästan försvinner direkt.
Wet oljan stannar men drar till sig allt bös i skogen, eller på vägen.

Köpte Allebikes servicekit. Den vanliga kedjeoljan va helt okej... resten va tyvärr inge vidare. Man får väl kanske vad man betalar för.

Så frågar ännu en gång men räknar inte med svar nu heller.

Vilket fabrikat och modell på kedjeolja använder ni?
Eller är det en känslig fråga som man inte vågar svara på utan bara vågar klanka ner på fabrikat man inte tycker om.

Mvh Karl

Köpte Allebikes servicekit. Den vanliga kedjeoljan va helt okej... resten va tyvärr inge vidare. Man får väl kanske vad man betalar för.

Eller är det en känslig fråga som man inte vågar svara på utan bara vågar klanka ner på fabrikat man inte tycker om.

Mvh Karl
Rohloffs kedjeolja. Kedjan blir smutsig efter ett tag, men den fungerar i vått och torrt, har ganska långa intervaller mellan smörjningarna och jag har fått ut bra livslängd på drivlinorna tycker jag.

Jag torkar av kedjan, lägger en sträng tvärs alla rullar, vevar runt lite och torkar igen. Ibland tvättar jag rent kedjan i lampolja (som sen återanvänds) om jag av någon anledning har av kedjan av cykeln.

Var man kan köpa oljan vet jag däremot inte. Jag köpte en liter av min LBS som hällde över från en 5-litersdunk, och har völ gjort av med mindre än hälften under de senaste 10 åren ungefär. Klarar mig ett tag till mao!?

Mvh Karl
Grunden är att oljor som stannar kvar i väta drar till sig skit. Wax och tunnare oljor stannar inte kvar i väta och måste återbehandlas rätt ofta även när det är torrt. Så inget val är riktigt bra egentligen.

Personligen kör jag olika smörja på olika cyklar för att få ett så okej resultat som möjligt. Misstänker att många andra resonerar på samma sätt och därför blir det inga one liners som svar på vad man nyttjar för klegg.

Btw så är Muc-Off Wet ungefär det sämsta som finns. Enormt flugpspper, svårt att rengöra och rör sig tungt så det sliter ner löphjulen i bakväxeln. Sen smörjer det inget vidare ens....

Grunden är att oljor som stannar kvar i väta drar till sig skit. Wax och tunnare oljor stannar inte kvar i väta och måste återbehandlas rätt ofta även när det är torrt. Så inget val är riktigt bra egentligen.

Personligen kör jag olika smörja på olika cyklar för att få ett så okej resultat som möjligt. Misstänker att många andra resonerar på samma sätt och därför blir det inga one liners som svar på vad man nyttjar för klegg.

Btw så är Muc-Off Wet ungefär det sämsta som finns. Enormt flugpspper, svårt att rengöra och rör sig tungt så det sliter ner löphjulen i bakväxeln. Sen smörjer det inget vidare ens....

Jag använder i 90 av 100 gånger torr/drylube... smörjer å torkar iofs av kedjan efter varje pass så kanske därför de funkar bra för mej.

Nån universal som funkar till allt har jag aldrig stött på å de kommer väl tyvärr aldrig finnas.

Muc-off wetlube kör jag fortfarande med bra resultat... men samma där torkar å smörjer varje gång.

Medhåll kring Mucoff. Om du är nöjd med deras wetlube ligger världen öppen för en bättre tillvaro. Jag mekade senast i veckan med en polares hoj som smörjts med sådan olja, och det är helt galet hur seg och äcklig kedjan blir. Jag har i perioder arbetat med asfaltsklister vid några tillfällen, och det är slående hur lika konsistens asfaltsklister och mucoffs wetlube har!

Jag gillar vax. Drar inte åt sig en massa skit och håller iaf rimligt länge. Jag Squirt, men såg nu att även Allebike har en egen. Kanske kan prova den.

Problemet med den sortens ’testar’ är att författaren är part i målet. Milt sagt.
Det går säkert att hitta liknande artiklar på nätet för vilken smörja som helst om man vill lägga tid o energi på sånt.

Alla är vi partiska. Men jag tror inte att ZFC ska avskrivas så snabbt. Min kännsla är att han är ute efter att hjälpa oss konsumenter att hitta rätt i marknadsföringsdjungeln. Exempelvis genom uträkningarna på kostnad över tid att köra olika typer av wax/olja på olika prisklasser av drivlinor.

Vilka andra resurser finns där ute som presenterar så gedigen testdata som ZFC? Vilken data litar du på, din egen? Har du också kört ett strikt testprotokoll och testat många olika typer av oljor och kedjor för att komma fram till vad som funkar bäst för dig?

Jag tycker det finns ganska mycket att hämta här om man orkar läsa:

Alla är vi partiska. Men jag tror inte att ZFC ska avskrivas så snabbt. Min kännsla är att han är ute efter att hjälpa oss konsumenter att hitta rätt i marknadsföringsdjungeln. Exempelvis genom uträkningarna på kostnad över tid att köra olika typer av wax/olja på olika prisklasser av drivlinor.

Vilka andra resurser finns där ute som presenterar så gedigen testdata som ZFC? Vilken data litar du på, din egen? Har du också kört ett strikt testprotokoll och testat många olika typer av oljor och kedjor för att komma fram till vad som funkar bäst för dig?

Jag tycker det finns ganska mycket att hämta här om man orkar läsa:
Nä det har jag inte. Föredrar i regel att cykla istället för att lägga tid och ork på sånt som livet är för kort att ägna sig åt.

Bra val. Jag prioriterar också cykling över att genomföra nördiga tester men väljer samtidigt att ta del av andras hårda slit under andra stunder av dygnet då jag inte cyklar.

Tycker ocså allebikes kedjeolja drar till sig mycket skit.
Föredrar weldtites kedjeolja.

Blev pålurad muc-off wetlube och det var den sämsta skiten jag haft.
Är övertygad om att Karlssons klister hade varit bättre.....

Tycker ocså allebikes kedjeolja drar till sig mycket skit.
Föredrar weldtites kedjeolja.

Blev pålurad muc-off wetlube och det var den sämsta skiten jag haft.
Är övertygad om att Karlssons klister hade varit bättre.....
Lustigt nog har väldigt många testat muc-off wet och 99% avskyr skräpet. Man får beundra hur de lyckas lura på alla cyklister iaf en flaska av junket...

Tillbaka
Topp