Cykla i natur
Man har lagstagdad rättighet att cykla i natur på annans mark enligt allemansrätten. Man får dock inte cykla hur som helst utan det kommer med visst ansvar. Man får inte cykla över tomtmark eller känslig mark som planteringar, åkrar etc. Lokala föreskrifter kan ändra detta vid tex. naturresrevat ed. Så vitt jag vet är det dessutom förbjudet för enskilda att försöka förhindra det fria friluftslivet.
Cykla i naturreservat
I naturreservat gäller särskilda föreskrifter som kan variera en del. Ibland får man cykla som vanligt, ibland med vissa restriktioner och ibland inte alls. Bondberget och Strömsberg har liknande förteskrifter:
Allemansrätten gäller inte fullt ut i naturreservatet. I naturreservatet är det förbjudet för allmänheten att:
…….
• cykla annat än på anvisad väg
…….
Just vad som är anvisad väg är väl det man kan diskutera. Somliga tycker att Öxnegårdens motionsspår är anvisad väg och där kan man cykla. De på Öxnegården tycker inte det. Tror dock att de flesta med mtb i Jönnet någon gång cyklat där för det är riktigt trevliga stigar! Vandringsleden är definitivt att anse som anvisad väg tycker jag, även om jag hellre hade sett skrivningen "anvisad led".
Organiserad cykling etc. på annans mark
IK HP (och även Hallby tror jag) har sina spår på både kommunens mark och privat mark. Markägarna har gett sitt tillstånd till detta mot att man håller sig till stigarna, som ju blir väl upptrampade.
IK HP:s vinterspår går över mark som vi äger i släkten. Vi har aldrig haft problem med vare sig skidåkare, cyklister eller orienterare. Däremot finns det något som kallas Hittaut.nu och de kan parkera eller köra bil hur som helst i både skog och på tomtmark utan att tänka sig för.
Åter till ämnet:
En alternativ och roligare väg till Strömsberg är att följa gamla banvallen upp mot Axamo där den möter Södra Vätterleden och sedan ta den norrut. Då passerar man både Strömsberg och Bondberget i stort sett utan asfaltsinslag. Om man heller inte har något emot lite asfalt så kan man fortsätta och då hamnar man vid IKHP-stugan. Om inte det räcker så går ju John Bauer-leden upp till Gränna. Det är riktigt bra och varierad cykling som rekommenderas.