AM i Jönköping?

gutehall

Aktiv medlem
AM i Jönköping?
Ganska ny i denna stad och blev tipsad om Vattenledningsparken om jag ville köra AM. Finns det någon här som kan tipsa om leder i detta område?
Hörde även om att det fanns leder i skogarna bakom Ljungarum.

AM i Jönköping?
Södra vätterleden går nog bakom ljungarum den ska ju vara fin att köra. Var dock väldigt längesen jag körde den. Den går ju även vid a6 golfbana och upp till öxnehaga sedan vidare till ikhp. Körde första biten på bauerleden igår och den var fin och väldigt bra uppmärkt. Kartor på leden finns på jonkoping.se

AM i Jönköping?
Jag bor inte själv i Jönköping men kaj a postade några bilder från området mellan Torsvik och Granarpssjön på fejjan som såg riktigt lovande ut.

AM i Jönköping?
MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag som är XC Svetto och bor i Jönköping kan
> tipsa om en massa härlig stig.
>
> Vad menar du med AM? Vilken typ av cykling söker
> du?

AM = All Mountain :) Tar gärna emot tips om olika stigar m.m. Är främst ute efter varierande leder, helst tekniska.

AM i Jönköping?
Det finns många roliga rundor i JKPG.

Som du säger så går det att åka i vattenledningsparken. Området är inte så stort så det är bara att ge sig upp och köra på stigarna.

Bakom Ljungarum har du du Stömsbergsskogen. Från Strömsbergs gård så finns det markerade leder som går upp och ned på slutningarna där.

Södra vätterbyggsdleden är fin från Öxnegården till Taberg och då kan du avsluta men några vändor upp och ned för Taberg.
Du kan också köra denna led från Taberg till Bottnaryd. Här är leden lite enklare, större stigar att köra på, och ta gamla järnvägen hem från Bottnaryd till JKPG.

En annan variant är att köra milen vid JOK stugan vid Åsasjörana i Taberg.

Eller varför inte komma upp till oss i Hallby (Hallbystugan) och träna med oss på tisdagar och torsdagar. Eller bara prova vår MTB bana.

Håll koll på vår FB sida för information om vad vi gör.

https://www.facebook.com/#!/Ifhallbymtb

AM i Jönköping?
# Vid IKHP stugan i Huskvarna finns det riktigt fina stigar också. Bauerleden Norrut mot Gränna är kul men stundtals teknisk.

# 5,10 och 15km spåret vid Öxnegården är grymt men ibland lite gnälliga gubbar vid Öxnegården.

# Som stdbn ovan skrev så har Hallby fina banor. 6km, 10km och MTB banan är alla riktigt fina.

AM i Jönköping?
Köpte mig en hoj idag faktiskt. Bor i barnarp så tänkte hojja lite här ute. Borde väl finnas rätt mycket i skogarna omkring. Annars ser jag det lite som en tjusning att upptäcka lite Goa sträckor själv. Är intresset stort i Jkpg med omnejd.

AM i Jönköping?
Kolla in Cykellistan.se och gå med i den maillistan. Bra sätt att få koll på vad som händer.
I Jkpg finns det en en stor cykelkultur, många tävlar men väldigt många cyklar oxå för det stora nöjets skull.

Har du Facebook så kolla in Cykellistan, IF Hallby MTB, Jönköpings Vykelklub, La lepre stansa och IKHP. Finns även en klubb som heter Bitwise cycling team

AM i Jönköping?
Rikat

Bor själv i Barnarp och har några rundor som jag brukar köra.
Ett alternativ är att cykla upp och köra NGIS milspår intill Flahultsskolan.
Ett annat alternativ är att cykla bort till Tabergs SK och köra deras 5 km spår.
Ett tredje altrenativ är att cykla ned till A6 golfbana och där ifrån ta Södra Vätterbyggdsleden hem. Du kommer då att passera genom Strömsbergsskogen däer man kan lägga några extra varv på de stigar som finns där om man så önskar.
Sedan finns det många fina vägar söder om Barnarp/Taberg ner mot Granarpssjön och Eckern.

AM i Jönköping?
Rikat skrev:
> Sdtbn
>
> Tack för tippsen! Är på ngis nu och är helt
> lyrisk!! :)

HÄRLIGT!

AM i Jönköping?
matthiasg skrev:
> Var ute i skogarna bakom Ljungarum idag och det
> var precis vad jag letade efter :) Det fanns allt
> och lite till så det blir fler turer dit.

Strömsberg är magiskt. Kärleksstigen är bäst!

AM i Jönköping?
Smidigast från Torpa är att cykla över Jordbron - Under Rv 40 - Gamla Råslätt - Sedan in under E4 men helst innan Sagaholmsvägen som går bort till Arla även fast det också går.

Tänk dock på att Strömsberg och Öxnehaga (Bondberget) är naturreservat där man egentligen inte får cykla på annat än Södra Vätterleden.

Det finns riktigt bra cykelkultur i Jönnet både för elit och motionär, du har hamnat helt rätt!

Cykellistan är toppen; inte mycket mtb före VR, men väl efter.

/Fredrik

Senast ändrad:
AM i Jönköping?
äh, dålig tråd för mitt Norgeboende känner jag ;) Finns sjukt många fina stigar runt Jönköping :D Men mest AM bör det väl vara på John Bauerleden ifrån IKHPstugan och norrut

AM i Jönköping?
Vandringslederna är väl inget undantag i naturresevatet. Enbart utmärkta cykelleder på ikhp och hallby får man cykla inget annat. Så cykla mtb i jönköping är inte lätt. Om man ska följa reglerna då. Milen på öxnehaga var fin igår, börjar torka upp en hel del nu. :)Få bli en tur till kärleksstigen inom kort.

AM i Jönköping?
Cykla i natur
Man har lagstagdad rättighet att cykla i natur på annans mark enligt allemansrätten. Man får dock inte cykla hur som helst utan det kommer med visst ansvar. Man får inte cykla över tomtmark eller känslig mark som planteringar, åkrar etc. Lokala föreskrifter kan ändra detta vid tex. naturresrevat ed. Så vitt jag vet är det dessutom förbjudet för enskilda att försöka förhindra det fria friluftslivet.

Cykla i naturreservat
I naturreservat gäller särskilda föreskrifter som kan variera en del. Ibland får man cykla som vanligt, ibland med vissa restriktioner och ibland inte alls. Bondberget och Strömsberg har liknande förteskrifter:
Allemansrätten gäller inte fullt ut i naturreservatet. I naturreservatet är det förbjudet för allmänheten att:
…….
• cykla annat än på anvisad väg
…….
Just vad som är anvisad väg är väl det man kan diskutera. Somliga tycker att Öxnegårdens motionsspår är anvisad väg och där kan man cykla. De på Öxnegården tycker inte det. Tror dock att de flesta med mtb i Jönnet någon gång cyklat där för det är riktigt trevliga stigar! Vandringsleden är definitivt att anse som anvisad väg tycker jag, även om jag hellre hade sett skrivningen "anvisad led".

Organiserad cykling etc. på annans mark
IK HP (och även Hallby tror jag) har sina spår på både kommunens mark och privat mark. Markägarna har gett sitt tillstånd till detta mot att man håller sig till stigarna, som ju blir väl upptrampade.

IK HP:s vinterspår går över mark som vi äger i släkten. Vi har aldrig haft problem med vare sig skidåkare, cyklister eller orienterare. Däremot finns det något som kallas Hittaut.nu och de kan parkera eller köra bil hur som helst i både skog och på tomtmark utan att tänka sig för.

Åter till ämnet:
En alternativ och roligare väg till Strömsberg är att följa gamla banvallen upp mot Axamo där den möter Södra Vätterleden och sedan ta den norrut. Då passerar man både Strömsberg och Bondberget i stort sett utan asfaltsinslag. Om man heller inte har något emot lite asfalt så kan man fortsätta och då hamnar man vid IKHP-stugan. Om inte det räcker så går ju John Bauer-leden upp till Gränna. Det är riktigt bra och varierad cykling som rekommenderas.

AM i Jönköping?
cykelfredde skrev:

> Åter till ämnet:
> En alternativ och roligare väg till Strömsberg
> är att följa gamla banvallen upp mot Axamo där
> den möter Södra Vätterleden och sedan ta den
> norrut. Då passerar man både Strömsberg och
> Bondberget i stort sett utan asfaltsinslag. Om man
> heller inte har något emot lite asfalt så kan
> man fortsätta och då hamnar man vid IKHP-stugan.
> Om inte det räcker så går ju John Bauer-leden
> upp till Gränna. Det är riktigt bra och varierad
> cykling som rekommenderas.

Var finns den gamla banvallen?

AM i Jönköping?
Det är den gamla Boråsjärnvägen. Man går på den nedre delen som idag är cykelväg vid Jordbron bakom OK och åker uppåt på cykelvägen/banvallen. Det har väl byggts lite grann, men den gamla järnvägens sträckning är rätt lätt att följa. Den gamla järnvägsbron som cykelvägen börjar på bakom OK är ett tydligt landmärke. Alternativt går man på banvallen där den går upp i skogen från Lovisagatan. Man når dit lätt från Torpaplan eller Friaredalen. Sök på korsningen Lovisagatan-Stora kurvgatan. Kommer du dit från Torpa har du cyklat lite för långt på Lovisagatan (100 meter eller så?). Du hittar.

Banvallen har för övrigt bitvis en riktigt härligt sugande lös sand, jag får nog ta hojen ut en sväng känner jag…

/Fredrik

AM i Jönköping?
Hejsan!
Om man vill ha lite stökigare stigar så finns det några tips:
I Barnarp så kan man utgå från den lilla fotbollsplan vid korsningen mot Tenhult. Följ stigarna sydöst så sticker det upp lite bergknallar inne i skogen. Tyvärr får man släpa cykeln över hygget i söder, men det finns nog stigar ner till Lovsjön om man vill. Svänger man in i skogen öster om Nybygget finns det mer fina småstigar.

Sydväst om Torsvik/öster om Granarpssjön finns ett kuperat område där berget går i dagen. Mycket hällar, korta branta steg, drop och hopp. Stigarna är dragna av NMKs Trialsektion - rikta ett tack till dem om ni träffar dem. Riktigt fin "göteborgsterräng" lämpad för AM på platten eller en långslagig hardtail.

AM i Jönköping?
lite bilder från Torsvik/Granarpssjön:
DSC00595.JPG

DSC00592.JPG

AM i Jönköping?
Kaj a

Ser riktigt trevligt ut! Blir nog att glida ut dit såfort rö*en inte gör så ont! Lärde mig läxan o köpte ett par cykelbyxor idag :))

AM i Jönköping?
Konkwista skrev:
> Vandringslederna är väl inget undantag i
> naturresevatet. Enbart utmärkta cykelleder på
> ikhp och hallby får man cykla inget annat. Så
> cykla mtb i jönköping är inte lätt. Om man ska
> följa reglerna då. Milen på öxnehaga var fin
> igår, börjar torka upp en hel del nu. :)Få bli
> en tur till kärleksstigen inom kort.

Jag har cyklat skog i Jkpg i 20 år. Det enda stället det är problem är Öxnegården. Cykla på, visa respekt och välkommen till IF Hallby. Tisdagar och torsdagar 17:45.

AM i Jönköping?
cykelfredde skrev:
> Det är den gamla Boråsjärnvägen. Man går på
> den nedre delen som idag är cykelväg vid
> Jordbron bakom OK och åker uppåt på
> cykelvägen/banvallen. Det har väl byggts lite
> grann, men den gamla järnvägens sträckning är
> rätt lätt att följa. Den gamla järnvägsbron
> som cykelvägen börjar på bakom OK är ett
> tydligt landmärke. Alternativt går man på
> banvallen där den går upp i skogen från
> Lovisagatan. Man når dit lätt från Torpaplan
> eller Friaredalen. Sök på korsningen
> Lovisagatan-Stora kurvgatan. Kommer du dit från
> Torpa har du cyklat lite för långt på
> Lovisagatan (100 meter eller så?). Du hittar.
>
> Banvallen har för övrigt bitvis en riktigt
> härligt sugande lös sand, jag får nog ta hojen
> ut en sväng känner jag…
>
> /Fredrik

Smidigast är att gå på från Veragatan på Gräshagen. Men tar inte vallen slut vid rv 40?

AM i Jönköping?
cykelfredde skrev:
> Apropå MTB-stigar i Jönköping:
>
> Morgan på cykellistan har stigvisning nästa
> vecka. Samling Shell Barnarpsgatan 26/4 kl.
> 19:00.
>
> /Fredrik

Är det bara dyka upp otränad som man är?;)

AM i Jönköping?
Rikat skrev:
> cykelfredde skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Apropå MTB-stigar i Jönköping:
> >
> > Morgan på cykellistan har stigvisning nästa
> > vecka. Samling Shell Barnarpsgatan 26/4 kl.
> > 19:00.
> >
> > /Fredrik
>
>
> Är det bara dyka upp otränad som man är?;)

Japp. Fart efter kamrat.

AM i Jönköping?
Rikat skrev:
> MTBiker:
>
> Låter bra det. Man skulle kunna jämnföra min
> kondition med en 70 årings

Det finns snabba 70 åringar.

Ett tips är att gå med på cykellistan, Morgan tipsade om detta via den maillistan.

kolla in http://cykellistan.blogspot.se/

AM i Jönköping?
Om förslaget ovan följs att från Barnarp åka till Strömsbergs skogen vidare till golfbanan och där hoppa på vandringsleden.
Pleeease håll er till grusvägarna på golfbanan, vet av erfarenhet att dom medelålders männen med klubbor blir jävligt ilskna om man genar över banan. Så för att även i fortsättning kunna njuta leden till cykel bör det nog visas respekt där=).

AM i Jönköping?
sdtbn skrev:
> Ute och tjuvtränar idag igen Rikat?

Blev ett 5 timmarspass först från barnarp till Strömsholm, där man hittade kärleksstigen. Sen vidare till gräshagen där jag mötte upp en kompis o vi gled sakta men säkert upp till vattenledningsparken. Genom skogen till odensberg och ner genom skogen till gamla järnvägen vid tokarp. Gamla järnvägen till gräshagen igen för vattenpaus. Sen över tokarp till hovslätt norrahammar upp mot torsvik genom Läsäng innan crossbanan precis. O upp till barnarp igen där vi grillade ;)

Så idag blir det nog vila tror jag

AM i Jönköping?
Lät som en härlig dag igår Riket.
Såg någon på en vit Scott idag på förmiddagen utanför huset men det var tydligen ute du.
Var själv ute i regnet både igår och idag. Det var skönt att komma in i duschen efter passen.

AM i Jönköping?
cykelfredde skrev:
> Apropå MTB-stigar i Jönköping:
>
> Morgan på cykellistan har stigvisning nästa
> vecka. Samling Shell Barnarpsgatan 26/4 kl.
> 19:00.
>
> /Fredrik

Sry för dubbelpost men! Blir stogvisningen av trots duggregn?:)

AM i Jönköping?
Om det är någon som liksom jag har svårt att hinna hem från jobbet för att följa med någon organiserad träning så får den gärna hojta till och göra mig sällskap. Är relativt ny i Jönköping och håller på att lära mig hitta men kan som tidigast komma ut strax efter 18 från Jönköping/Huskvarna.

Tillbaka
Topp