AM i Jönköping?

AM i Jönköping?
Benne skrev:
-------------------------------------------------------
> cykelfredde skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är den gamla Boråsjärnvägen. Man går
> på
> > den nedre delen som idag är cykelväg vid
> > Jordbron bakom OK och åker uppåt på
> > cykelvägen/banvallen. Det har väl byggts lite
> > grann, men den gamla järnvägens sträckning
> är
> > rätt lätt att följa. Den gamla
> järnvägsbron
> > som cykelvägen börjar på bakom OK är ett
> > tydligt landmärke. Alternativt går man på
> > banvallen där den går upp i skogen från
> > Lovisagatan. Man når dit lätt från Torpaplan
> > eller Friaredalen. Sök på korsningen
> > Lovisagatan-Stora kurvgatan. Kommer du dit
> från
> > Torpa har du cyklat lite för långt på
> > Lovisagatan (100 meter eller så?). Du hittar.
> >
> > Banvallen har för övrigt bitvis en riktigt
> > härligt sugande lös sand, jag får nog ta
> hojen
> > ut en sväng känner jag…
> >
> > /Fredrik
>
> Smidigast är att gå på från Veragatan på
> Gräshagen. Men tar inte vallen slut vid rv 40?

Nu är jag typ två månader för sen, men när det gäller banvallen så tar den stopp vid rv 40. Därifrån får du åka ner i Tokarp och ta lilla vägen mot Bårarp (under rv 40). Därefter kan du lätt ta dig upp på banvallen igen, och härifrån sträcker den sig ut mot Axamo igen.

AM i Jönköping?
Tack, har faktiskt väntat på svar! Är uppvuxen på Tokarp så man kan ju tycka att jag borde ha koll. Ska bege mig utåt nån dag framöver och utforska.

AM i Jönköping?
Halderot skrev:
> Nu är jag typ två månader för sen, men när
> det gäller banvallen så tar den stopp vid rv 40.
> Därifrån får du åka ner i Tokarp och ta lilla
> vägen mot Bårarp (under rv 40). Därefter kan du
> lätt ta dig upp på banvallen igen, och
> härifrån sträcker den sig ut mot Axamo igen.

Upptäckte det förra helgen när jag kom åkandes på vallen :)

AM i Jönköping?
Tog en liten tur på öxnehaga igår. Eftersom jag körde utan lampa direkt efter jobbet blev det väldigt kort men 5km spåret var cyklingsbart utan dubbdäck. 10km spåret såg även det upptramapat ut, få bli nästa gång om jag får tid innan plusgraderna mästa veckan. :) Någon annan som varit ut i skogarna och myst?

Oskarp mobilbild

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    49.2 KB · Besök: 48
AM i Jönköping?
Nä inga arga gubbar. :) Mötte en gubbe men har var bara andfådd och en tjej stod och tog kort på det härliga vintervädret, tror dock jag blev med på bilden.

AM i Jönköping?
Blir lite överallt runt Jönköping/Huskvarna men har legat väldigt lågt i vinter.

Den gröna delen av 2012 blev det mest öxnehaga och bauerleden mellan ramsjön och gisebo.

Vilka stigar kan man möta dig på.

AM i Jönköping?
Är det fortfarande gnäll på Öxnegården? Har precis uppdaterat cykelparken och tänkte ge mig ut på diverse turer. Vill inte bli avskräckt första rundan.

AM i Jönköping?
Jodå det gnälls friskt på öxnehaga men ta det lugnt på spåren och visa hänsyn mot andra motionärer så är det ju bara cykla. De hävdar ju att det är ett naturreservat med cykelförbud men när de drar fram gamla träd och stockar bryter ju de mot naturreservatets regler också. Okopplad hund är ju också mot reglerna så smidigt om någon med lös hund gnäller

AM i Jönköping?
Japp den går fortf nässjövägen. för gick den ju över nere vid järabacjen nu kör man över ovanför backen istället. bra sikt så inga större problem att korsa 31:an

AM i Jönköping?
På IKHP/huskvarnaberget är det möjlighet till riktigt fin hällcykling, tänk bilderna från Göteborg eller Hellas. Är det någon som brukar trampa stig där?

Jag är inte ute efter deras värdelösa mtbspår som där det väl är uppmärkt bara är lerigt utan små fina stigar på stenhällarna. Om vi är några stycken så kan vi ju träffas nån kväll nästa vecka kanske?

AM i Jönköping?
Mitt tips för AM är helt klart IKHP och alla stigar som går på branterna både söder och norr om stugan. Ner till Ulvadalen är härlgt teknisk och stigen från Utsikten nedanför Egnahem och ner till Stadsparken är grymt fin. Där finns även några andra alternativ på stigar. Rekommenderas extra starkt nu under våren när det inte växt upp för mycket.

AM i Jönköping?
Bauerleden från IKHP till Gränna är ett riktigt teknikpass, med bra träning i att bära cykel över ej rensade hyggen, lyfta över stängda grindar. Åtminstone så var den sådan sensommaren 2013. Naturen är dock fantastisk på många ställen.

AM i Jönköping?
BOBCAB skrev:
> Bauerleden från IKHP till Gränna är ett riktigt
> teknikpass, med bra träning i att bära cykel
> över ej rensade hyggen, lyfta över stängda
> grindar. Åtminstone så var den sådan
> sensommaren 2013. Naturen är dock fantastisk på
> många ställen.

Körde det passet sent förra sommaren med! Va väl bara ett ställe man fick bära cykeln på och det va i en brant stenig gethage och över vissa staket då. Annars va det en rolig runda med vissa roliga partier:)

Kolla eniros karttjänst efter stigar som går långt med dalsidorna eller va man ska säga så kan man hitta mycket kul:)

AM i Jönköping?
Jag var in på IKHPs kansli igår. Man kan köpa en orienteringskarta av dem för en symbolisk summa och få den i 1:10000. Jag som tycker bättre om karta än gps är mycket nöjd.

AM i Jönköping?
MTBiker skrev:
> IKHP har äntligen märkt upp sin MTB bana. IF
> Hallby kommer märka upp sin bana på nytt nästa
> helg. Mer XCO än AM.

Hur lång är slingan? IKHP-slingan alltså

AM i Jönköping?
sivan skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > IKHP har äntligen märkt upp sin MTB bana. IF
> > Hallby kommer märka upp sin bana på nytt
> nästa
> > helg. Mer XCO än AM.
>
>
> Hur lång är slingan? IKHP-slingan alltså

Vet inte. Jag ska köra den imorgon. Men det är ungefär den slinga de körde på sin tävling förra året. Så 4-5km.

AM i Jönköping?
Kan rekommendera MTB-spåret vid TSOK-stugan i Tenhult, 9 km teknisk bana med en kort slinga(700m) på slutet där man kan varvträna. Lite blött ännu dock men annars ett superfint spår.

AM i Jönköping?
TFS skrev:
> Mitt tips för AM är helt klart IKHP och alla
> stigar som går på branterna både söder och
> norr om stugan. Ner till Ulvadalen är härlgt
> teknisk och stigen från Utsikten nedanför
> Egnahem och ner till Stadsparken är grymt fin.
> Där finns även några andra alternativ på
> stigar. Rekommenderas extra starkt nu under våren
> när det inte växt upp för mycket.

Var ligger Ulvadalen i förhållande till IKHP-stugan? Känner igen namnet men känner inte till platsen.

Har själv harvat runt på deras knappt synliga MTB-spår och behöver något nytt. Sprang förra våren (del av) Bauerleden mellan IKHP och sjön Hulan, ca 2,4 mil, men tyckte inte den såg speciellt inbjudande ut för cykling...

AM i Jönköping?
Jag bor själv i norrahammar och kört mest uppe på ngis(5km) och (10km) men de 2 senaste gångerna kört uppe vid åsasjön (10km) vilket var jävligt mycket roligare än ngis det är mer backar både nerför och även uppför...tips behövs alltid på nya kul slingor gärna inte allt för jobbig terräng då jag köpte en cross hybrid vilket jag ångrar

Bilagor

• pic_to_send.jpg
    pic_to_send.jpg
    47.9 KB · Besök: 62
AM i Jönköping?
MTBiker skrev:
> sivan skrev:
> -----
> > MTBiker skrev:
> >
>
> > -----
> > > IKHP har äntligen märkt upp sin MTB bana.
> IF
> > > Hallby kommer märka upp sin bana på nytt
> > nästa
> > > helg. Mer XCO än AM.
> >
> >
> > Hur lång är slingan? IKHP-slingan alltså
>
>
> Vet inte. Jag ska köra den imorgon. Men det är
> ungefär den slinga de körde på sin tävling
> förra året. Så 4-5km.

Hur var underlaget? lerigt?

AM i Jönköping?
Alpen skrev:
> TFS skrev:
> -----
> > Mitt tips för AM är helt klart IKHP och alla
> > stigar som går på branterna både söder och
> > norr om stugan. Ner till Ulvadalen är härlgt
> > teknisk och stigen från Utsikten nedanför
> > Egnahem och ner till Stadsparken är grymt fin.
> > Där finns även några andra alternativ på
> > stigar. Rekommenderas extra starkt nu under
> våren
> > när det inte växt upp för mycket.
>
> Var ligger Ulvadalen i förhållande till
> IKHP-stugan? Känner igen namnet men känner inte
> till platsen.
>
> Har själv harvat runt på deras knappt synliga
> MTB-spår och behöver något nytt. Sprang förra
> våren (del av) Bauerleden mellan IKHP och sjön
> Hulan, ca 2,4 mil, men tyckte inte den såg
> speciellt inbjudande ut för cykling...

Ulvadalen ligger ca 1 km norr om IKHP stugan utmed vandringsleden. Roligt utför. I botten kan du hålla vänster ner mot brunstorps gård (sitter en skylt), isåfall får du hela Huskvarnabergets fallhöjd i en skön stig. Ett annat tips på mer AM-karaktär på stigarna är söder om IKHPs elljusspår där det går ner flera stigar till Huskvarna stadspark. Sen naturligtvis downhillspåren vid slalombacken.

AM i Jönköping?
Konkwista skrev:
> Vista banan i kaxholmen är jättefin. Torrt och
> fin stig.

Men verkligen inte AM väl? Sjukt fin annars ja

AM i Jönköping?
Banan är väl inte am men om du kör bauer leden från ikhp är det lite am och bra runda. Men med ett "mtb forum" som vissa tider mer pratar om sopbilar och styrtape så är det väldigt am

AM i Jönköping?
Finns det någon/några i Huskvarna / Jönköping som cyklar runt med fullgung / enduro i skogarna? Köpte mig en remedy för ett tag sen och skulle gärna hänga på några andra på lite fina medluts stigar. Har inte FB så har tappat allt vad det gäller cykellistan mm så jag testar här.

AM i Jönköping?
Jag rullar fullgung. Hade planer på att ta ut den för säsongen nu ( harvat landsvägs racer för tillfället under våren) Har lite brist på folk att cykla med. Har länge funderat på strömsbergs skogarna men inte fått tummen ur än. Hojta gärna om någon vill ut en sväng :)

AM i Jönköping?
Jag och en cykelkamrat cyklade några leder på Tabergstoppen. Kan rekommenderas, kolla strava. Parkera längst upp så finns det ett par stigar som man kan ta.

Vill gärna testa Ulvadalen vid IKHP med någon. Skicka ett PM så kanske vi kan ta några turer tillsammans.

AM i Jönköping?
Körde ett pass på ikhp nu i måndags. Blev Svarta, röda och blå slingan. Och det är ju inga dåliga partier man leker med ibland. Ganska tråkigt att det inte finns någon längre mtb sträcka (som är uppmärkt) än EM banan på 4.1 km. Då jag hellre cyklar en längre led än flera varv. Men det blev iallafall ett bra intervallpass på 9 km med 253 m stigning ?

AM i Jönköping?
Håller med, det skulle finnas någon längre led men samtidigt de som finns är jobbiga efter två varv. Har bara rullat runt på em banan på ikhp så hur de andra är vet jag ej. men så längre det är stig är det ju roligt.

Var uppe på hallby i tisdags och "the wall" bakom huset var inte röjt i botten

Taberg låter intressant, ska väl finnas någon led längs ena sidan?
Vet att skogarna runt hovslätt - norrahammar är fina men har inte så stor koll på dem tyvärr. Kanske går rulla södra vätterleden och hitta lite fina stigar.

AM i Jönköping?
Jag har kört en hel del i hallby också, som är det bästa stället..
MEN , vill man ha det absolut roligaste med lite enduro-inslag så är mtb-banan i kaxholmen oslagbar!

Den är en dröm.

Annars är Torsviks stenbrott jävligt go också, några bra drops och väldigt tekniska bitar!

AM i Jönköping?
Hallby 1 milen är kul, men söker du längre är Bankerydsleden bra, men knappast utmanande. Går däremot att kombinera med flera alternativa leder ovanför Habo. Ok gränsen har markeringar på vissa stigar, men området är genomkorsat av stigar, och skogsvägar som bjuder på allt från lätt till rejält brant och rotigt. Sällan man möter löpare, men däremot någon annan MTB cyklist samt folk till häst att hålla koll på.

Tillbaka
Topp