Angående 5-56

Angående 5-56
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Man tar riktig kedjeolja på kedjan och håller
> resten rent. Drev och dämpare behöver du inte
> smörja.

Generellt helt korrekt. Finns dock endel gafflar och dämpare som behöver smörjas då och då för att hålla sig plusha.

Angående 5-56
Nej, wd40 och 5-56 LÖSER UPP olja och fett, ska inte användas för att smörja kedja, skräp till det. Använd för att få loss en sadelstolpe som sitter tokfast är väl det som det är bra till.

Angående 5-56
Exakt, 5-56 och Wd40 är samma sak, det löser rost, driver ut fukt och löser upp fett och olja som senare dunstar bort. Det används alltså som rengöringsmedel och rostlösare, inget annat.

Att ta en gammal risig kedja köra på 5-56 och låta stå ett tag är ett utmärkt sätt att börja rengöringen av densamma. Man avslutar efter redig tvätt såklart med kedjeolja. Jag smörjer mina dämpar/gaffelkolvar med teflonvax gjord för lvg-kedjor. Smidigt, kladdfritt, och någerlunda väderbeständigt.

Angående 5-56
cjmax skrev:
> Bra alternativ till 5-56 är WD40...
>

Haha, påminner om den gamla höjdarvitsen

"Kyparn, kan jag få en kaffe utan mjölk?"
"Vi har tyvärr slut på mjölk, går det bra utan grädde?"

/Johan

Angående 5-56
JojjeM skrev:
> cjmax skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bra alternativ till 5-56 är WD40...
> >
>
> Haha, påminner om den gamla höjdarvitsen
>
> "Kyparn, kan jag få en kaffe utan mjölk?"
> "Vi har tyvärr slut på mjölk, går det bra utan
> grädde?"
>
> /Johan

;-)

Angående 5-56
artist:village people
melodi: y.m.c.a
rallytext: stefan
rallysång: rally

vers 1:
du där - om du tycker att livet känns
så där - du går runt och du känner dej
småtvär - ta och köp dej en burk med ett
innehåll som funkar

dina - små bekymmer dom blåser till
kina - du blir glad och du börjar att
flina - du blir glad och yr och ditt
hjärta bara dunkar

refräng:
när du tar fram din burk med 5-56
du tar fram din burk med 5-56
den kan driva ut fukt
har en underbar lukt
vilken universal produkt

det går så bra med lite 5-56
man mår så bra av lite 5-56
den är duktig på rost
skyddar låset mot frost
till en ganska så billig kost(nad)

vers 2
spreja - om du känner dej purken så
spreja - bara skaka på burken å
spreja - allting blir bara bättre med
aerosol och olja

refräng:
den kan driva ut fukt har en underbar lukt
vilken universal produkt

den fixar allt som e kass
luktar gott på ditt dass
man kan lossa en spak
få loss en lem på ett flak
skilja mutter från skruv
själva lukten är ljuv
ta bort elektriska sprak
putsa upp din kajak
man kan starta en bil
ha den som nezeril
putsa bordet av ek
marinera en stek
man kan sprejja på mygg
eller nån som e stygg
spruta som hormoslyr
sprejja upp en frisyr
å den driva ut fukt
va?
ja sa att den kan driva ut fukt
va?
sprejja skorna mot dålig lukt

refräng:
den kan driva ut fukt har en underbar lukt
vilken universal produkt

det går så bra med lite 5-56!

Angående 5-56
Jag tycker att 5-56 funkar ok på kedjan. Använde det under en period när jag hade slut på kedjeolja. Första sprayningen nöttes bort snabbt, efter 20 mil eller så. Kedjan blev torr. Men efter ett par sprayningar blev kedjans oljelager tåligare på något sätt. Det nöttes inte bort lika snabbt kändes det som.

Angående 5-56
Konstigt. Jag har alltid smort med WD-40 och mina kedjor (lvg) håller alltid minst 600 mil innan Rohloff säger att det är dags att byta. Jag måste ha oerhört svaga ben. Torka av. Spraya. Torka av igen innan nästa runda.

Angående 5-56
slors skrev:
> Konstigt. Jag har alltid smort med WD-40 och mina

Men då måste du smörja väldigt mkt oftare än oss andra. :-)

Angående 5-56
Fattar inte varför man överhuvudtaget vill ha en smörja i sprejform. Det är mycket mindre kladdigt att lägga en droppe på varje länk, köre runt lite och sen torka. Det kan man ju till och med göra i lägenheten om man vill. Dessutom räcker oljan "mycket" längre...

Angående 5-56
mytomspunnen skrev:
> slors skrev:
> -----
> > Konstigt. Jag har alltid smort med WD-40 och
> mina
>
> Men då måste du smörja väldigt mkt oftare än
> oss andra. :-)

Inte så ofta att det stör iaf. Jag cyklar iofs. mest lvg nuförtiden och väldigt sällan mtb när det är blött så jag är väl inte den mest krävande användaren av smörjmedel. Är det torrt väglag smörjer jag en lvg-kedja ca varje 600km. Högst.

Angående 5-56
Graj skrev:
> Fattar inte varför man överhuvudtaget vill ha en
> smörja i sprejform. Det är mycket mindre
> kladdigt att lägga en droppe på varje länk,
> köre runt lite och sen torka. Det kan man ju till
> och med göra i lägenheten om man vill. Dessutom
> räcker oljan "mycket" längre...

Därför att det går oändligt mkt fortare att bara veva baklänges och samtidigt spraya på istället för att dutta på en droppe på varje länk. Dvs, cykla i 5h går alldeles utmärkt men jag tappar tålamodet omgående vid arbete med att underhålla cykeln;)

Angående 5-56
slors skrev:
> Graj skrev:
> -----
> > Fattar inte varför man överhuvudtaget vill ha
> en
> > smörja i sprejform. Det är mycket mindre
> > kladdigt att lägga en droppe på varje länk,
> > köre runt lite och sen torka. Det kan man ju
> till
> > och med göra i lägenheten om man vill.
> Dessutom
> > räcker oljan "mycket" längre...
>
>
> Därför att det går oändligt mkt fortare att
> bara veva baklänges och samtidigt spraya på
> istället för att dutta på en droppe på varje
> länk. Dvs, cykla i 5h går alldeles utmärkt men
> jag tappar tålamodet omgående vid arbete med att
> underhålla cykeln;)

Man kan hälla istället för att droppa med en vanlig flaska. Går nästan lika fort och du slipper att duscha valfri plats med olja.

Angående 5-56
nenja skrev:

> Man kan hälla istället för att droppa med en
> vanlig flaska. Går nästan lika fort och du
> slipper att duscha valfri plats med olja.

Precis. Bromsarna t.ex. blir väldigt välsmorda av bara en liten dusch på skivan. Jättepraktiskt om man tycker de tar för bra.

Angående 5-56
Haha det är inte klokt hur vissa håller på, 5-56, wd40 och liknande fungerar utmärkt att köra med på kedjan. Det där är bara massa påhitt på senare tid att man måste ha dessa speciella cykelkedjeoljor. Och jo, det smörjer visst, tycker t.o.m det rullar på ännu smidigare. Och sen om man behöver göra det oftare är väl bara bra istället för att låta massa skit gro in. Lägg era stålar på annat istället för massa nördolja =)

Angående 5-56
Husmorsrecept: När kedjan ser ut som skit med smuts och oljeklägg: dränk in med 5-56 eller WD40, trampa en kilometer, spola av med vanlig vattenslang, torka av ordentligt och du har en ren kedja, smörj med riktig kedjeolja, torka av överskottet och du har en välsmord ren kedja.

Angående 5-56
Haha det är inte klokt hur vissa håller på, 5-56, wd40 och liknande fungerar utmärkt att köra med på kedjan. Det där är bara massa påhitt på senare tid att man måste ha dessa speciella cykelkedjeoljor. Och jo, det smörjer visst, tycker t.o.m det rullar på ännu smidigare. Och sen om man behöver göra det oftare är väl bara bra istället för att låta massa skit gro in. Lägg era stålar på annat istället för massa nördolja =)

Fantastiskt inhopp, 2minuter gammal på forumet och gräver upp en snart 12år gammal tråd för att sprida irrläror, förbered dig på en studsig färd :)

Angående 5-56
pandora är lös:)

håller med om att en del nerdprodukter som klarar glesa intervall i ren miljö tenderar att låsa fast smuts.

wd40 och 556 är dock för lättflyktiga vid min typ av åkning; kedjan torkar snabbt ut om man inte ständigt fyller på. orkar man hålla på med det, funkar det säkert bra. men allt det man sprutar ska ta vägen någonstans...

Angående 5-56

Har ett förslag på ett empiriskt test som kan fungera, töm en bilmotor på olja och fyll den med 5-56, om din teori om dess fantastiska egenskaper stämmer borde bilden gå både fortare, billigare och längre. Kom tillbaks och berätta hur det gick.

Angående 5-56
Fantastiskt inhopp, 2minuter gammal på forumet och gräver upp en snart 12år gammal tråd för att sprida irrläror, förbered dig på en studsig färd :)
Man måste ju börja nånstans ;) Ni är så lättkränkta här, och kommer på massa egna teorier om saker och ting, det är irrlära. Tror inte många som påstår dessa saker - själva har någon erfarenhet utan bara hört ryktet. God jul :)

Angående 5-56
Har ett förslag på ett empiriskt test som kan fungera, töm en bilmotor på olja och fyll den med 5-56, om din teori om dess fantastiska egenskaper stämmer borde bilden gå både fortare, billigare och längre. Kom tillbaks och berätta hur det gick.
Glöm inte att tömma i lite vatten också eller tex diesel som folk gillar att ha kvar inuti länkarna innan dom smörjer. Bra liknelse, har tänkt använda den själv men hejdat mig i annan tråd.

M

Angående 5-56
Ja, det behöver man ju inte ens testa för att förstå att det inte kommer gå så långt... Att dra en sådan jämförelse med en cykelkedja talar ju rätt mycket om din kompetens för mekanik.

Angående 5-56
Ja, det behöver man ju inte ens testa för att förstå att det inte kommer gå så långt... Att dra en sådan jämförelse med en cykelkedja talar ju rätt mycket om din kompetens för mekanik.

Haha, den var riktigt bra. Det var inte jag som klev rakt in i ett cykelforum och påstod att det går lika bra att smörja saker med rostskyddsmedel.
Men om du tycker mitt förslag var dumt så kanske det är dags att leta upp en spegel och ta en ordentligt titt.
Jag är ju bara maskinist enligt avgångsbetyget, men det betyder säkert inte mycket nu för tiden när det finns Google.

Angående 5-56
Haha, den var riktigt bra. Det var inte jag som klev rakt in i ett cykelforum och påstod att det går lika bra att smörja saker med rostskyddsmedel.
Men om du tycker mitt förslag var dumt så kanske det är dags att leta upp en spegel och ta en ordentligt titt.
Jag är ju bara maskinist enligt avgångsbetyget, men det betyder säkert inte mycket nu för tiden när det finns Google.
Ja, att hålla rost borta från kedjan låter som en bra idé iof. Sen smörjer det också, vilket verkar ignoreras. Teoretisk erfarenhet kanske du har men, har du någon praktiskt erfarenhet av detta, ärligt talat?

Angående 5-56
Ja, att hålla rost borta från kedjan låter som en bra idé iof. Sen smörjer det också, vilket verkar ignoreras. Teoretisk erfarenhet kanske du har men, har du någon praktiskt erfarenhet av detta, ärligt talat?

Av vad, att rostskyddsmedel smörjer dåligt eller att för ändamålet ansedda smörjmedel fungerar bra? Ja på bägge, samma anledning som gör att jag smörjer centrumlager på mina skivspelare med 5-30 motorolja.

Angående 5-56
Vi pratar lite skillnad i temperaturer och så...
Jag tror du har rätt. Jag känner en som har en släkting som var ihop med en som jobbat på ett Schweiziskt forskningsinstitut. I ett försök kom dom fram till att 5-56 smörjer bra upp till 47 °C. I ett senare försök slog dom fast att cykelkedjor under drift kommer upp till c.a 38 °C. Dessa resultat har dock mörkats av dom stora cykelkedjeoljeföretagen.

Tillbaka
Topp