Ange din vilopuls

Ange din vilopuls
När jag varit som mest aktiv och i form, har den varierat mellan 40 och 45, med en lägstanotering på 39. Nu är jag ur form och ligger ungefär mellan 45 och 50. 48 i morse. Året innan jag började cykla aktivt i vuxen ålder, hade jag en normal vilopuls kring 65...

(Tillägg: Jag tar vilopulsen varje morgon, efter "morgontoaletten", sittande på en kontorsstol framför datorn.)

Samtidigt är det mer än bara formen som avgör. Vissa har låg vilopuls trots att de är soffpotatisar medan andra, vältränade individer kan ha en förhållandevis hög vilopuls.

Senast redigerad av en moderator:
Ange din vilopuls
De gånger jag försökt mäta min vilopuls (liggandes på sängen) brukar den hamna på 60 +/- ett par slag per minut. Den verkar inte påverkas särskilt mycket av träning, vilket jag tycker är litet oväntat, men man måste kanske köra riktig hårdträning för att få någon effekt. Enda gången jag får värden som väsentligt avviker är när jag har min årliga höstförkylning då den sticker upp.

Personligen upplever jag att träning ger större utslag på hur snabbt pulsen går ner från riktigt höga nivåer om man först kör hårt och sedan tar det lugnare.

Ange din vilopuls
Vad beror det på om man plötsligt har en puls som är avsevärt lägre än normal vilopuls?
För ett par år sedan när jag varit ute på en långpromenad mätte jag pulsen, och låg då ca 10 slag under min vanliga vilopuls. Den låg kvar där under ett par minuter, tills jag tröttnade på att ligga still, så det var inte bara en kort dipp.
Inget att bry sig om antar jag, men jag blev bara lite överraskad.

Ange din vilopuls
47 just nu. Somnar snart...
SmartSelect_20230413_131244_Photos.jpg

Ange din vilopuls
På riktigt?
När jag tränar normalt och inte har ont har jag ca 46-47.
När jag har ont så kan vilopulsen ligga nära 60 även på natten?
Det är efter garmiklockan så det stämmer säkert inte. Men börjar komma I riktigt bra form nu iaf. Personbästa på varje runda o top 10 på dom flesta segment o några koms på strava så lite tränad är man iaf?

Ange din vilopuls
Lägsta sovpuls är väl inte samma sak som vilopuls mitt på dagen.
Absolut lägsta klockan har noterat är 40 då man i princip är död på natten. Annars är vilopulsen dagtid 50-60 för min del.

Ange din vilopuls
65 när jag sitter still framför datorn med snus inne och precis börjat supa!
Annars runt 50. Penislängd 20cm rätt bra då jag är medellängd?

Tillbaka
Topp