Nu har jag bara skummat (tidsfördriv på trainern) så rätta mig gärna - avvikelsen var 2 bpm.
1) BMI 28+, så överviktstendenser
2) vi vet inget om deras inomhusklimat, vi tittar på snitt rhr inte lägsta uppmätta på ett dygn, skulle tro att många här tar sitt lägsta värde som klockan visar från natten
3) USA - folk har gärna riktigt varmt på vintern inomhus och ACn på max under varmare årstiderna
4) som högst i januari....när är folk generellt i risigast skick? jo efter helgerna när de gradvis ökat stressen efter sommarsemestern och sen toppat med mängder av mat och alkohol:) - nyårslöfte anyone
5) om du tar random lätt överviktiga amerikan är jag rätt säker på att de rör sig något mer överlag under ljusare delen sv året och aktivitetsnivån minskar i takt med sämre väder = decline i kondition
Nu orkar jag inte fundera mer kring olika tänkbara confounders, men testa gärna själv och sätt dig på farstun en stund vs att sitta bredvid ett element.
Men för all del, känner du stark tillhörighet med gruppen lätt överviktiga genomsnittsamerikaner så varsågod :-)