Ange din vilopuls

Ange din vilopuls
Bara det faktum att det är vinter och du med största sannolikhet har lägre inomhustemperatur än på sommaren gör att din vilopuls sjunker....
Enligt den här studien verkar det vara tvärtom. Här är medelvärdet för vilopuls ett par slag högre under vintern än sommaren. N=92457.

1734850476211.png

Ange din vilopuls
Brukar ligga runt 58, max med garmin pulsbälte för fyra månader sedan var jag uppe i 200 jämnt. Är ganska ofta uppe i 195 vid intervaller.

Är inte super-tränad direkt.

Ange din vilopuls
Enligt den här studien verkar det vara tvärtom. Här är medelvärdet för vilopuls ett par slag högre under vintern än sommaren. N=92457.

Visa bilaga 743877

Nu har jag bara skummat (tidsfördriv på trainern) så rätta mig gärna - avvikelsen var 2 bpm.

1) BMI 28+, så överviktstendenser
2) vi vet inget om deras inomhusklimat, vi tittar på snitt rhr inte lägsta uppmätta på ett dygn, skulle tro att många här tar sitt lägsta värde som klockan visar från natten
3) USA - folk har gärna riktigt varmt på vintern inomhus och ACn på max under varmare årstiderna
4) som högst i januari....när är folk generellt i risigast skick? jo efter helgerna när de gradvis ökat stressen efter sommarsemestern och sen toppat med mängder av mat och alkohol:) - nyårslöfte anyone
5) om du tar random lätt överviktiga amerikan är jag rätt säker på att de rör sig något mer överlag under ljusare delen sv året och aktivitetsnivån minskar i takt med sämre väder = decline i kondition

Nu orkar jag inte fundera mer kring olika tänkbara confounders, men testa gärna själv och sätt dig på farstun en stund vs att sitta bredvid ett element.

Men för all del, känner du stark tillhörighet med gruppen lätt överviktiga genomsnittsamerikaner så varsågod :-)

Ange din vilopuls
Som vanligt är det mer intressant att läsa metoddelen än resultatet av en studie.

För egen del sjunker RHR (i yut och ordning) om
1) sval temp i sovrummet
2) underskott av kalorier, särskilt senare på dagen
3) avstå alkohol, och koffein
4) bra träningsstatus

Ange din vilopuls
Märkligt nog vet jag inte. Har sett 47 precis innan jag sätter mig på trainern, men då har jag inte vilat. Typ 38 för en massa år sedan. Sambon hade 32 innan Ironman i Kalmar, men då tränade hon väldigt mycket. Två-tre pass per dag. Priset för denna låga puls var att hon i princip sov övrig tid...

Senast ändrad:
Ange din vilopuls
Enligt Garmin ligger senaste årets medel vilopuls på 48. Vad det nu betyder. (Fenix 6 dygnet runt på armen)

För typ 10 år sedan hade jag en annan klocka som presenterade lägsta uppmätta puls som vilopuls, vad jag förstår gör inte Garmin det. Så inte helt jämförbart. Då hade jag en vilopuls som ofta låg på 39-43. En gång när jag låg och slappnade av sjönk pulsen till 31, men då kändes det obehagligt och jag reste mig för att få upp pulsen. Det var inte obehagligt fysiskt, utan mer att "fan, håller hjärtat på att stanna".

Ange din vilopuls
"Din" vilopuls.....
Polaren hade 28 på idrottspluton på 80-talet vid morgonmätningen varefter befälet gormar: Lever du Oxxxxxxxx!!!!!!
Jag hade låg puls när formen var god för länge sen. Efter en titthålsoperation på Sofiahemmet så blev dom lite osäkra på det där med att leva när deras maskiner var inställda på att larma under 35 och pipandet gick igång så fort jag dåsade till. Försökte förklara att det var ok men fick en adrenalinspruta i låret ändå...

Ange din vilopuls
För några år sedan 65 och BMI på 31, idag puls 54 och BMI på 26.5. 36 den 27/10 1985 kl 22.00 sittandes framför TV enligt dagbok och ett BMI på 21. Nyss fyllt 67. Går i pension om fem månader och ner i arbetstid från 5/2 och satsar på BMI under 25 nästa år.

Skärmavbild 2024-12-22 kl. 16.55.17.png

Senast ändrad:
Ange din vilopuls
Enligt Garmin ligger senaste årets medel vilopuls på 48. Vad det nu betyder. (Fenix 6 dygnet runt på armen)

För typ 10 år sedan hade jag en annan klocka som presenterade lägsta uppmätta puls som vilopuls, vad jag förstår gör inte Garmin det. Så inte helt jämförbart. Då hade jag en vilopuls som ofta låg på 39-43. En gång när jag låg och slappnade av sjönk pulsen till 31, men då kändes det obehagligt och jag reste mig för att få upp pulsen. Det var inte obehagligt fysiskt, utan mer att "fan, håller hjärtat på att stanna".

Det där har jag också varit med om. Har normalt vilopuls (eller snarare "nattpuls"?) på ~45, några slag under när jag somnartränar.

En gång när jag låg o slappade i soffan gick den sakta ner mot 30, när den var nere på 27 reste jag mig hastigt för att motverka att hjärtat stannade helt, skall ju inte vara bra har jag hört :)
Samma som du att det kändes obehagligt psykiskt, inte fysiskt.

Några år senare fick jag hjärtfladder, och har gjort ablation. Har för mig att läkaren sa att det kunde ha något samband.

Ange din vilopuls
Det där har jag också varit med om. Har normalt vilopuls (eller snarare "nattpuls"?) på ~45, några slag under när jag somnartränar.

En gång när jag låg o slappade i soffan gick den sakta ner mot 30, när den var nere på 27 reste jag mig hastigt för att motverka att hjärtat stannade helt, skall ju inte vara bra har jag hört :)
Samma som du att det kändes obehagligt psykiskt, inte fysiskt.

Några år senare fick jag hjärtfladder, och har gjort ablation. Har för mig att läkaren sa att det kunde ha något samband.
Jag har kollat upp hjärtat för några år sedan, då såg de inga fel. En gång för längesen vid ett arbetsprov, sa doktorn att jag hade ett starkt hjärta. Förvirrad sa jag "men jag har jättedålig kondis". Inte samma sak sa han.
Nu har jag bra kondis, och förhoppningsvis fortsatt ett starkt hjärta ❤️

Ange din vilopuls
Har sällan haft under 60 genom åren trots många aktiviteter och bitvis hyfsat bra flås. Kom ihåg i lumpen då jag var extra snabb på löpning, så var mina vapendragare förvånade över min höga vilopuls eftersom dom låg bra mkt lägre än jag. Ändå var jag snabbare. Är väl ngt slags unikum eller nå't...

Ange din vilopuls
Det finns olika definitioner av vilopuls om jag förstått det rätt. Garmin beräknar typ "lägsta ihållande puls" under sömn (eller dygnet?). Nej @HåkanC jag har inte orkat läsa länken.

Garmin använder sin definition av vilopuls för andra värden, t.ex. pulszoner om man har satt auto på det. Och värdet är egentligen inte intressant utanför Garminvärlden.

Så vilopuls är bara jämförbart inom samma "system". Snackar man vilopuls inom medicin (om det nu är intressant där) så är det väl den klassiska "puls efter att ha vilat x minuter"

Kände för lite fri spekulation såhär på lillejulafton.

Ange din vilopuls
Enligt det HåkanC länkade är det väl under sömn.
Okey, missade det. Har själv inga sådana moderniteter. Vad har du i vaket tillstånd när du sitter upp?

Ange din vilopuls
För det krävs det ju att man har klockan på sig när man sover (vilket är självklart förstås)!
Men enl länken kan garminklockor även ta fram en vilopuls för de som endast har klockan dagtid.

Ange din vilopuls

Okey, missade det. Har själv inga sådana moderniteter. Vad har du i vaket tillstånd när du sitter upp?
Högre. Brukar inte kolla då för vid sittande kan man få ganska stora variationer. Att sitta är inte att vila.
Innan jag skaffade klockan kollade jag lite då och då i vaket tillstånd, men liggande och vilande. Som lägst har jag mätt upp 36, men då var jag bättre tränad. Lägsta under senaste dygnet i vaket tillstånd är 40 enligt klockan.

Ange din vilopuls
Nu har jag bara skummat (tidsfördriv på trainern) så rätta mig gärna - avvikelsen var 2 bpm.

1) BMI 28+, så överviktstendenser
2) vi vet inget om deras inomhusklimat, vi tittar på snitt rhr inte lägsta uppmätta på ett dygn, skulle tro att många här tar sitt lägsta värde som klockan visar från natten
3) USA - folk har gärna riktigt varmt på vintern inomhus och ACn på max under varmare årstiderna
4) som högst i januari....när är folk generellt i risigast skick? jo efter helgerna när de gradvis ökat stressen efter sommarsemestern och sen toppat med mängder av mat och alkohol:) - nyårslöfte anyone
5) om du tar random lätt överviktiga amerikan är jag rätt säker på att de rör sig något mer överlag under ljusare delen sv året och aktivitetsnivån minskar i takt med sämre väder = decline i kondition

Nu orkar jag inte fundera mer kring olika tänkbara confounders, men testa gärna själv och sätt dig på farstun en stund vs att sitta bredvid ett element.

Men för all del, känner du stark tillhörighet med gruppen lätt överviktiga genomsnittsamerikaner så varsågod :-)

Du är säkert undantaget, men att träna och adaptera till värme leder för de flesta till sänkt vilopuls. Det funkar så för mig när jag brukar ha som lägst i september 53 jämfört med januari 57. Nu kanske det är så att du är en e-sportare på Swift mer än att du tränar när det är varmt ute då blir ditt resonemang lättare att förstå eftersom du kanske tränar i varmare förhållande på vintern.

1735299292536.jpeg

Ange din vilopuls
Nu kanske det är så att du är en e-sportare på Swift mer än att du tränar när det är varmt ute då blir ditt resonemang lättare att förstå eftersom du kanske tränar i varmare förhållande på vintern.

Ooh, snap. Är det redan fredag?

Ange din vilopuls
Det är fredag!

Då är frågan - räcker det med att länka till pub med eller behöver man också länka till applicerbara stycken i studierna? Och är det nog att hitta en publikation som stöder ens tes, eller måste man ha läst igenom och förstått ”the body of literature” ?

Ange din vilopuls
Det är fredag!

Då är frågan - räcker det med att länka till pub med eller behöver man också länka till applicerbara stycken i studierna? Och är det nog att hitta en publikation som stöder ens tes, eller måste man ha läst igenom och förstått ”the body of literature” ?
Det räcker med att känna efter hur det är för en själv, i identitetssamhället är det du som vet bäst, du behöver inte lyssna på vetenskap och sådant strunt.

Ange din vilopuls
Är med i ett forskningsprojekt där jag varje år gör en grundlig hälsoundersökning.
De flesta av mina värden har vart relativt konstanta men rört sig sakta i en hälsosam riktning. (Styrka, kondition, blodvärden mm)
Men på senaste undersökningen reagerade forskarna:
Vilopuls hade gått från 75 till 54 och blodtrycket var mer normalt (tidigare lite högt)
Då fick jag veta att en av de faktorer som påverkar vilopuls mest är stress.
Jag trivdes inte på mitt jobb, sa upp mig och tog en 7 veckor sommarledighet som avslutades med denna undersökning innan jag började mitt nya arbete.

Detta ledde då också att min tomgångsförbrukning gått från 1985 kcal/dygn till 1600. Så nu måste jag äta mindre/träna mer för att inte gå upp i vikt. För mer stressad vill jag inte bli igen!

Tycker att det var lite intressant.

Ange din vilopuls
Är med i ett forskningsprojekt där jag varje år gör en grundlig hälsoundersökning.
De flesta av mina värden har vart relativt konstanta men rört sig sakta i en hälsosam riktning. (Styrka, kondition, blodvärden mm)
Men på senaste undersökningen reagerade forskarna:
Vilopuls hade gått från 75 till 54 och blodtrycket var mer normalt (tidigare lite högt)
Då fick jag veta att en av de faktorer som påverkar vilopuls mest är stress.
Jag trivdes inte på mitt jobb, sa upp mig och tog en 7 veckor sommarledighet som avslutades med denna undersökning innan jag började mitt nya arbete.

Detta ledde då också att min tomgångsförbrukning gått från 1985 kcal/dygn till 1600. Så nu måste jag äta mindre/träna mer för att inte gå upp i vikt. För mer stressad vill jag inte bli igen!

Tycker att det var lite intressant.
Intressant förändring! Hur mäter/estimerar de "tomgångsförbrukingen" (BMR/RMR)?

Ange din vilopuls
48-52 ish.
Brorsan som är äldre har typ samma.
Båda med minimal insats av direkt konditionsträning. Så antagligen genetiskt låg.

Tillbaka
Topp