Ännu en HT/FS-tråd

Carl

Aktiv medlem
Ännu en HT/FS-tråd
Just nu kör jag en tung HT 29", en ny 29" 10-20 000:- skall införskaffas.

Jag kör nästan uteslutande i skogen.

Innan har jag varit rätt säker på 29" FS men provkörde nyligen en ny Canyon Nerve 8.9 och jag kände verkligen att den var mer trögtrampad, trots att dämparen var hårt pumpad. Visst man kan dundra på över alla rötter, men det får man ingen bättre teknik av, man blir bara flåsig. Jag inbillar mig att om det blir fler långlopp i framtiden så är det också en bra ide med HT. Men tänk om man ångrar sig, det är ju så jäkla mycket mer ball att ösa nerför eller surfa stökiga partier. Cyklingen blir ju mer komfortabel med FS. Det är som att FS är bra korta sträckor i taget men HT orkar man mer och längre.

Finns det inga moderna soft-tailramar? Får man ens köpa en HT om man har råd med FS och bara kör i skogen? Jag har hojjat i 16 år nu och har bra teknik och kan min grej men kan bara inte bestämma mig.

Hur bestämmer man sig?

Ännu en HT/FS-tråd
Jag tror du körde snabbare med den heldämpade, därför du blev trött, och på lägre lopp kommer du vara piggare i kropp och ben med en fs! :)

Ännu en HT/FS-tråd
Trycket i dämparen kanske inte passade din vikt?
Annars kan du ju testa en fin-fs med bättre trampegenskaper.
Softail är sjukt underskattat. Är så nöjd med min dos niner. Moots gör väl fortfarande en modell?
Ville dock ha lite nyare geometri eller längre gaffel fram så det blev en fs också... :)

Ännu en HT/FS-tråd
Gräset är alltid grönare på den andra sidan. Hur du än väljer så kommer det att bli fel :)

Jag har på ett drygt år gått från helstel 29" till 29" HT och nu sedan nån månad 29" FS. Jag har (lite till min egen förvåning) hittills blivit marginellt snabbare med fullgung på de teststräckor (läs Stravasegment) uppemot en halvtimme där jag gasar på. Däremot tycker jag att det är skonsammare mot kroppen så man orkar hålla tempot uppe längre.
Sant att FS inte inspirerar till aktiv körning riktigt på samma sätt som en HT eller helstel men det bra teknik har man ju alltid glädje av och kan slipa på även med FS.

/Johan

Ännu en HT/FS-tråd
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Gräset är alltid grönare på den andra sidan.
> Hur du än väljer så kommer det att bli fel :)

Fuck NO!!
Efter jag gick över till FS var det som om en helt ny värld öppnade sig!
Gräset är för mig grönare på FS-sidan 7 dagar i veckan ;)

> Sant att FS inte inspirerar till aktiv körning
> riktigt på samma sätt som en HT eller helstel
> men det bra teknik har man ju alltid glädje av
> och kan slipa på även med FS.

Jag vill påstå att jag vågar betydligt mkt mer nu med FS mot vad jag gjorde med HT'n.
Vågar försöka blåsa på genom värre stök idag än jag ens ville göra ett försök på med HT tidigare.

Testa och gör din egen bedömning dock ;)
Lycka till.

Ännu en HT/FS-tråd
Problemet är när man går tillbaka från FS till HT då man kör lika hårt i stöket men gör av med fler slangar.

Så man får räkna på slangkostnaden.

Sedan för oss 30+ så är det jäkligt skönt med FS för ryggen efter att varit ute i stöket i över 1.5h.

Ännu en HT/FS-tråd
Ska man köra en mil så kanske man är rappare och snärtigare på en HT. Men vartefter timmarna och milen rullar på och benen blir segare, röven mörare och ryggen tröttare så tror jag att den genomsnittlige motionären klarar sig bättre i längden på en FS.

Montera en DT Swiss bakdämpare så har du både och, för den blir i princip helt stum när den låses.

Ännu en HT/FS-tråd
Jag kör betydligt snabbare både i skogen, på grus etc. med min FS (Epic comp) än min HT (rockhopper pro), sen kanske det beror på att min FS är 29" och HT är 26" oavsett var jag ska cykla så föredrar jag att cykla på min FS och hade det känts helt säkert att ställa den i cykelstället utanför jobbet hade jag gjort mig av med min HT.

Ännu en HT/FS-tråd
jensclaudius skrev:
> Jag kör betydligt snabbare både i skogen, på
> grus etc. med min FS (Epic comp) än min HT
> (rockhopper pro), sen kanske det beror på att min
> FS är 29" och HT är 26" oavsett var jag ska
> cykla så föredrar jag att cykla på min FS och
> hade det känts helt säkert att ställa den i
> cykelstället utanför jobbet hade jag gjort mig
> av med min HT.

Som du är inne på tror jag att lovsången om FS grumlas lite av att många har gått från 26" HT till 29" FS. Dessutom är det ju inte så vanligt att byta ner sig kvalitetsmässigt så alla komponenter kanske också är vassare. Problemet blir alltså att avgöra om den upplevda förbättringen beror på större hjul, bättre komponenter eller att även bakhjulet är avfjädrat.

Betvivlar inte förträffligheten med FS när man når en viss brötighetsgrad, men många cyklar nog på en onödigt tung cykel för den terrängen de rör sig i. Man kommer aldrig ifrån att man får en betydligt vassare HT än FS vid en given budget.

Senast ändrad:
Ännu en HT/FS-tråd
Varit emot fs efter att jagkörten 26a AM fulgung 2012
kört ht sedan dess. I år köpte jag en cannondale scalpel 329" fulgång.
absolut bästa hojen jag änsålänge ägt o cyklat på.
Att man måste justera inden rätt är lika viktigt som blåbärsdrickan på vasan.

har bestält en trek superfly fs 9 inför nästa år och hoppas att denna
kan leva upp till kraven jag nu fått efter scalpelen.

Men vad du ska ha kan vi andra omöjligt förklara.
för mig funkar fs bäst, tycker de är roligast o cykla på.
ser coolare ut än en ht
(att ha en snygg hoj gör att man faktiskt tycker de e roligare o cykla)
Får dock känslan av att du hälst vill cykla ht o då är ju svaret rätt enkelt :)

Ännu en HT/FS-tråd
eiskall skrev:
> Betvivlar inte förträffligheten med FS när man
> når en viss brötighetsgrad, men många cyklar
> nog på en onödigt tung cykel för den terrängen
> de rör sig i. Man kommer aldrig ifrån att man
> får en betydligt vassare HT än FS vid en given
> budget.

Fast sen hjälper inga uppgraderingar i världen att för få en fullgungsram om man köpt en HT från början men med en FS kan man alltid byta till lättare prylar när de gamla slits.

Ännu en HT/FS-tråd
Jag har gått från HT26 till HT29 och därefter slutligen landat i FS29 (Specialized Epic) och ångrar mig inte en minut. Visst tappar jag lite i rapphetskänsla på FS jämfört med HT. Men å andra sidan vinner jag så mycket mer i faktiskt mätt tid plus pigghet i kroppen.

Sedan är det ju så att köper man en FS får man vara beredd att lägga på en slant extra för att få lika bra grejer som på en HT. Det gör att man bör jämföra dyrare FS med en billigare HT för att få rättvis jämförelse mellan de två olika modellerna.

Min erfarenhet är att man inte känner sig lika snabb med FS men att man ÄR det i faktiskt uppmätt tid.

Att jag dessutom tycker att det är roligare att köra stökigare stig är för mig den största vinsten. De stigar jag tidigare hatade med HT, gillar jag med FS.

Ännu en HT/FS-tråd
42Hz skrev:

>
> Fast sen hjälper inga uppgraderingar i världen
> att för få en fullgungsram om man köpt en HT
> från början men med en FS kan man alltid byta
> till lättare prylar när de gamla slits.

Men om terrängen inte fordrar FS så kan vi inte kalla det uppgradering. Då pratar vi istället ~1.5 kg du aldrig blir av med, samt mer flex, mer underhåll osv.

> Sedan är det ju så att köper man en FS får man
> vara beredd att lägga på en slant extra för att
> få lika bra grejer som på en HT. Det gör att
> man bör jämföra dyrare FS med en billigare HT
> för att få rättvis jämförelse mellan de två
> olika modellerna.

Detta var faktiskt det konstigaste jag läst idag, men tillverkarnas marknads- och ekonomiavdelningar älskar nog ditt resonemang :)

Ännu en HT/FS-tråd
eiskall skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Fast sen hjälper inga uppgraderingar i
> världen
> > att för få en fullgungsram om man köpt en HT
> > från början men med en FS kan man alltid byta
> > till lättare prylar när de gamla slits.
>
> Men om terrängen inte fordrar FS så kan vi inte
> kalla det uppgradering. Då pratar vi istället
> ~1.5 kg du aldrig blir av med, samt mer flex, mer
> underhåll osv.

Om det verkligen skulle bli så mycket tyngre så går det ju faktiskt att kompensera för det och det sitter ju på "rätt" ställe i alla fall. Plus att det är det värt! ;)

Tillbaka
Topp