Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Bikepacking
Frös som en hund för tredje året i rad på premiärturen. Vårnätterna är kallare än jag brukar hoppas. Allt för att spara några hundra gram på en lätt sovsäck. Helt klart ovärt, speciellt eftersom cykeln i sig var sjuväxlad, jättetung och utrustad med vinterdäck.
Annars en trevlig runda, passade på att ta en långtur till jobb med övernattning. Hem efter arbetsdagen idag. Uppländsk motvind var fostrande.

Bilagor

• IMG_7464.webp
    IMG_7464.webp
    637.8 KB · Besök: 46
  • IMG_7466.webp
    IMG_7466.webp
    890.4 KB · Besök: 46
  • IMG_7470.webp
    IMG_7470.webp
    575.4 KB · Besök: 45
Bikepacking
Frös som en hund för tredje året i rad på premiärturen. Vårnätterna är kallare än jag brukar hoppas. Allt för att spara några hundra gram på en lätt sovsäck. Helt klart ovärt, speciellt eftersom cykeln i sig var sjuväxlad, jättetung och utrustad med vinterdäck.
Annars en trevlig runda, passade på att ta en långtur till jobb med övernattning. Hem efter arbetsdagen idag. Uppländsk motvind var fostrande.
Har man fortfarande vinterdäck på låter det mest logiskt med höst- och vårsäck (säger en som höstcyklat med sommarsäck, vilket iofs var "lärorikt").

Bikepacking
Har man fortfarande vinterdäck på låter det mest logiskt med höst- och vårsäck (säger en som höstcyklat med sommarsäck, vilket iofs var "lärorikt").
Rimlig invändning! Men det där tunga aset kommer vara skott med dubbfria vinterdäck året runt. Behövde ta den av stöldskyddsskäl, men det var sista gången den följde med på långtur. Tråkig cykel!

Bikepacking
Rimlig invändning! Men det där tunga aset kommer vara skott med dubbfria vinterdäck året runt. Behövde ta den av stöldskyddsskäl, men det var sista gången den följde med på långtur. Tråkig cykel!
Trevlig tur ändå, cykeln till trots, verkar det som. Och det bästa med vinterdäck är (förutom att de är bra på vintern) är ju när man tar av dem (eller byter cykel) och allt blir mycket roligare. :) Så, nästa tur (med roligare cykling OCH bekväm sömn)... Jackpott direkt!

Bikepacking
Hade tagit semester förra veckan och tänker jag gör en liten rapport på resan i Norge. Hade tittat runt på cyclenorway, ville gärna cykla någon av gravel-rutterna men beslutade mot detta pga snöbelagda vägar på de högsta bergen och jag var lite orolig för att cykla runt på dåligt smälta/blöta grusvägar och bara lida så det blev asfaltsrutten från Stavanger tillbaka till Oslo via Telemark och Gaustaberget.

Dag1: Stavanger - Sira
Mulen dag, temp kring 5-10. Tog mig ut från Stavanger och relativt snabbt upp i bergen. Märktes snabbt att jag inte cyklar några höjdmeter att tala om till vardags kring platta Värnamo. Hade bytt kassetten till en 10-51 från 10-45 redan innan vilket jag var glad för i efterhand. Jag hade inte klarat av att cykla upp för allt utan den. Någon enstaka tunnel på hela rutten, men första dagen hade två. På med lampa och reflexväst.
Jag fick även testa lite ny utrustning inför resan. Hade tidigare haft en Sawyer Squeeze med Cnoc påse, men nu inhandlat en Hydrapak Flux+ 1,5L. Mycket nöjd. Har ett handtag som gör den lätt att fylla, håller formen och står upp av sig självt. Filtret är snabbare än Sawyers. Inte mycket att klaga över.
1779264795969.webp
PXL_20260509_171241243.webp
PXL_20260509_111618811.webp
PXL_20260509_095831748.MP.webp
PXL_20260509_091926726.MP.webp
PXL_20260509_081436982.webp
PXL_20260509_073116619.webp

Dag 2: Sira - Evje
Vädret bättrade på sig men det började skava i de nedre regionerna. För löst sittande bibs, värme med svett och många timmar i sadeln gjorde sitt. Fick ett skavsår vid skinkan. Tog mig ändå till Evje, där det fanns camping. 300NOK för en stuga med säng och basala kökstillbehör. Tyvärr var det söndag och är man utanför de stora städerna så är inga matbutiker öppna. I Evje fanns i alla fall en thairestaurang, gott men dyrt, 240kr för den kvällsmaten.
1779265360057.webp
1779265415879.webp

1779265434332.webp
1779265452192.webp

1779265468938.webp

Dag 3: Evje - Höydalsmo
Nu var det måndag igen, butikerna har öppnat, hurra. Tog mig direkt till apoteket och köpte Compeed Extreme. Tog mig en bit ut från Evje och stannade till vid en dunge, av med brallorna och med kameran mot stjärten så placerades 3st Compeed över det nu ilsket irriterade området. Det var som att få en ny rumpa härefter. Tummen upp.
Dagen bjöd på mer typisk svensk cykling. Böljande skogslandskap med inte alldeles för branta och långa backar, men man hade börjat vänja sig vid att växla ner och bara nöta. Dagen bestod mestadels av transportsträcka med fina vyer. Fram mot kvällen började klättringen igen upp till Höydalsmo. Snuddade nästan 600möh strecket till slut. Natten bjöd på minusgrader och frost på tältet. Nästan för varmt under quilten men några tips för kalla fötter? Men känner man de inte, så finns de inte antar jag...
1779265821417.webp

1779265842468.webp
1779265856163.webp

1779265873450.webp
1779265889455.webp

1779265898800.webp

1779265932186.webp

Dag 4: Höydalsmo - Rjukan
Hade spanat på väderleksrapporten. Skulle vara fint under dagen men därefter drog tunga moln in fram mot kvällen och det skulle regna rejält med risk för snö nästkommande två dagar. Beslutade mig för att ta mig till Rjukan och ta bussen tillbaka till Oslo därifrån. Dagen bjöd på långsamt stigande i vad som kändes som en evighet, tills att man kom till Rjukan där man gled ner 8-900 höjdmeter på några knappa kilometer. 74kmh topphastighet! Undrar i efterhand hur man hade sett ut om man hyvlades mot asfalten.
Som Yr förutspått så kom det dåliga vädret mot kvällen. Jag satt på bussen på väg till Oslo och åtnjöt en redig middag med vänner.
1779266354092.webp

1779266395810.webp

1779266417694.webp

1779266490379.webp

Bilagor

• 1779266387976.webp
    1779266387976.webp
    329 KB · Besök: 2
  • PXL_20260509_055749819.webp
    PXL_20260509_055749819.webp
    582.2 KB · Besök: 3
Bikepacking
Bikepacking!

IMG_1607.webp

Jag har en Open Up V.1 som grusraket. Nu iför sommaren så funderar jag på hur jag ska använda den för bikepacking? Den har vad jag hittat plats för:
3 flaskhållare, en Bolt on TT väska och that’s that.

För att få med sig sovsaker, ätsaker och kläder, hur gör jag då?
Vad finns det för axel & sadelstolp-monterade system man kan använda?

Tailfin ser ju väldigt bra ut och kostar därefter.
Restrap Switch är väl precis där bakom.

Är det antingen någon av de eller klassiska struten bak och väska på styre/ under tempopinnarna?

Bild för uppmärksamhet och referens! Styret kommer nog bli 400-380mm så finns inte massvis med plats där mellan för drybag utan tempobågar!

Bikepacking
Det finns olika lösningar för att montera pakethållare med klämmor, både fram och bak, om ramen inte har fästen för sånt. Förespråkar en lätt pakethållare bak. Googla. Sen en ramväska för små och tunga saker. Alltid kul med lite research och att leta efter prylar.

Bikepacking
Bikepacking!

Visa bilaga 831486

Jag har en Open Up V.1 som grusraket. Nu iför sommaren så funderar jag på hur jag ska använda den för bikepacking? Den har vad jag hittat plats för:
3 flaskhållare, en Bolt on TT väska och that’s that.

För att få med sig sovsaker, ätsaker och kläder, hur gör jag då?
Vad finns det för axel & sadelstolp-monterade system man kan använda?

Tailfin ser ju väldigt bra ut och kostar därefter.
Restrap Switch är väl precis där bakom.

Är det antingen någon av de eller klassiska struten bak och väska på styre/ under tempopinnarna?

Bild för uppmärksamhet och referens! Styret kommer nog bli 400-380mm så finns inte massvis med plats där mellan för drybag utan tempobågar!
Vill du inte köra struten eller pynta för Tailfin så finns ju många nya pakethållare i "Tailfin"-stil med olika typer av snabbkoppling mot axeln och sadelstolpen. Topeak har sina zi rack (?) och Ortlieb har sin quickrack i olika varianter. Då kan man köra en stor drybag på pakethållaren och få det stabilt, eller köra små panniers. Fram tycker jag någon modern variant med någon typ av fästbygel är bäst. Kommer personligen i alla fall inte överens med modeller som spänns fast med remmar direkt på styret. Kör man rakt styre så är det lite lättare kanske, men bock och längre stam och smalt mellan hoodsen så är det rätt känsligt vad man får plats med. Sen skall man inte underskatta en full framebag, framförallt när man har sån stor ram. Man kan lasta mycket, tungt och få det fördelat långt ner mitt på cykeln

Bikepacking
Vilket ödmjukt inlägg @Moses95 , man kan ju nästan tro att du inte med cykel korsat alper, Sverige, sytt egna väskor i flera år och tillverkat ett antal pakethållarlösningar i rostfritt. Men jag är absolut för att man bollar idéer!

Nu vet ju du hur min senaste setup ser ut, men jag måste säga att jag är väldigt nöjd med den förutom på några få punkter. Gammal bild som säkert varit med i tråden tidigare.

IMG_9598.webp

Baktill:
Verktygsflaska + vattenfilterflaska (i flaskhållare på pakethållarbenen)
Drybag med reserv-, sovkläder, sovsäck och liggunderlag
Vajerlås
Radar

Ramväska:
Tältstänger, multitool, kniv, reservekrar, något förstärkningsplagg

Toptubeväska:
Typ en kåsa, en pytteliten ryggsäck, snacks

Styrstamsväskor:
Oklart, har kört med dem typ tomma eller med en godispåse och en dricka på sin höjd. Får se hur det blir med dem i framtiden.

Framtill:
Tält, gas, kök, mat
Ligger också en regnjacka uppepå på bilden

Jag har väl egentligen kört såhär hela förra året och hittills i år på någon kort grej. Jag har aldrig kört med riktiga panniers och vill inte göra det heller, utan vill ha en rolig och snabb cykel men som man ändå får med sig grejer på. Som den står på bilden får man nästan med för mycket saker, men åtminstone allt man behöver för en veckas helt självförsörjande cykling. Under perioden då jag körde med enbart hölster bak och fram i tyghållare var det alltid så satans tight att få plats om man skulle klara sig själv på riktigt. Fullt funktionellt, men för tight helt enkelt. Pressade alltid ihop sovsäcken så hårt att den numer är helt ledsen.

De senaste åren har jag gått från att bära typ 23 kilo på fjällvandring i en vecka till att numer ha 7-9 kilo, och då inklusive 4 kilo mat. Lättviktsresa, kan man säga, och då främst genom att helt enkelt ta bort en massa grejer som inte behövs. För cykel är den resan inte lika lätt att göra även om tältet är väldigt lätt. Åtminstone för egen del behöver jag ha med tubelessgrejer, en polygrip, extraslang, ett par ekrar osv osv, dvs en massa mer saker än om man går till fots. Går man till fots har man dessutom en ganska stor säck för allt mjukt och sen några fickor för förstärkningsplagg och vatten typ. Superenkelt och superlätt, samt volymeffektivt. När man sprider ut allt på en cykel blir det många väskor, mycket tyg och många hållare. Packning inför vandring har blivit superenkelt och effektivt, nästan helt utan packningsstress. Cyklingen är jag inte där med ännu, och tror inte att jag kommer komma dit heller givet det någorlunda komplexa men supersnabba transportmedlet som behöver kunna lagas och fixas med (även om jag typ aldrig meckat med cykeln i fält på riktigt).

Hade det gått hade jag alltså gärna kört en stor väska med små fack på utsidan även på cykel. Problemet är att man inte vill lasta allt baktill eller allt framtill, plus att en stor, centrerad väska har svårt att placeras på ett vettigt sätt utan att hamna jättehögt. Någon form av dröm hade varit en lite mer fyrkantig, avlång väska baktill istället för den drybag jag kör, typ som Tailfins variant med meshfickor på sidorna och drybagrolltop upptill. Som en lättviktsrygga fast lite mer avlång, fäst ovanpå en minimalistisk pakethållare. Det är väl i princip Tailfins lösning jag beskriver, men jag tycker det är fult att dels ha den helt horistontell, och sen förstår jag inte varför den inte sitter tightare mot hjulet. Fult och dumt, och superdyrt. Jag orkar inte göra något mer kring detta just nu, men infinner sig inspirationen i framtiden ska jag försöka få till en egen lösning med allt detta inkluderat. Inte omöjligt!

Ska också tillägga att min version här ovan är avsedd att sitta så lågt den kan och framåtlutningen är avsiktlig för jag tycker det ser tråkigt ut med helt plana pakethållare. Ser långsamt och trött ut på något vis. Cykeln som den står på bild, fullpackad, är kanon att cykla på och man lider inte nämnvärt av packningen. Enda nackdelen är att styrningen blir en aning trög i låg fart, men det är bara en kort stund efter att man börjat köra med packning som man tänker på det och sen har man inte en tanke på det.

EDIT: Aha, nu förstår jag nog frågan. Din cykel är knappt en cykel förstår jag nu.. Hm. Fräckt men dumt att inte ens ha pakethållarfästen... 🤯 Då har jag inget att tillägga. Håller tummarna för någon form av uberspecialaxelfästesnabbmonteradsuperduperdyrgrej som du kan köpa!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp