Ännu en oseriös säljare

Ännu en oseriös säljare
Pebben skrev:
-------------------------------------------------------
> Grunden i detta är att det finns en köpare/kund
> och en säljare/leverantör. I rätten och
> skyldigheterna däremellan skiljer sig det åt och
> det reglernas bla i konsument köplagen.

Du menar troligen "Köplag (1990:931)" och inte "Konsumentköplag (1990:932)"?

Köplag (1990:931)
"1 § Denna lag gäller köp av lös egendom."
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM

Ännu en oseriös säljare
Kul tråd, framförallt att gängse uppfattning strider mot lagen. Ännu roligare är att de som räknas till rättshaverister är de som vill göra rätt för sig. Vad är de övriga, haverister bara?

Sen så kan man undra om de "normala" "ickerättshaveristerna" är beredda att göra rätt för sig vid den inledande proceduren med krav på ersättning, innan ev domstol. Eller om det är så att den happykorrekta ickerättshaveristen som stelnackat ska hävda sin happyrätt och tvinga in "anmälaren" i en rättstvist som otvivelaktigt går emot ickerättshaveristen och därmed slösat med skattemedel.

Måste nog säga det, att incitamentet att gå till tinget om man stöter ihop med en happykorrekt ickerättshaverist har ökat med ett par hundra procent. Och det enbart för att argumentationen är så ofattbart korkad.

Jag kan känna sympati för folk som verkligen inte förstår bättre, tex begåvningshandikappade eller tonåringar där en rättstvist skulle vara utesluten. Men fetlagda, tunnhåriga övre medelåldersmän får inga sympatipoäng alls, där de främsta argumentet är "inte slösa på skattebetalarnas pengar" införstått att "jag ville tjäna mer, din förlust, ditt problem och gör inte något åt det för då får jag betala indirekt genom skattesedeln...". Bara ett betala ersättning eller så ses vi i tinget.

Ännu en oseriös säljare
Upup skrev:
> Kul tråd, framförallt att gängse uppfattning
> strider mot lagen. Ännu roligare är att de som
> räknas till rättshaverister är de som vill
> göra rätt för sig. Vad är de övriga,
> haverister bara?
>
> Sen så kan man undra om de "normala"
> "ickerättshaveristerna" är beredda att göra
> rätt för sig vid den inledande proceduren med
> krav på ersättning, innan ev domstol. Eller om
> det är så att den happykorrekta
> ickerättshaveristen som stelnackat ska hävda sin
> happyrätt och tvinga in "anmälaren" i en
> rättstvist som otvivelaktigt går emot
> ickerättshaveristen och därmed slösat med
> skattemedel.
>
> Måste nog säga det, att incitamentet att gå
> till tinget om man stöter ihop med en
> happykorrekt ickerättshaverist har ökat med ett
> par hundra procent. Och det enbart för att
> argumentationen är så ofattbart korkad.
>
> Jag kan känna sympati för folk som verkligen
> inte förstår bättre, tex
> begåvningshandikappade eller tonåringar där en
> rättstvist skulle vara utesluten. Men fetlagda,
> tunnhåriga övre medelåldersmän får inga
> sympatipoäng alls, där de främsta argumentet
> är "inte slösa på skattebetalarnas pengar"
> införstått att "jag ville tjäna mer, din
> förlust, ditt problem och gör inte något åt
> det för då får jag betala indirekt genom
> skattesedeln...". Bara ett betala ersättning
> eller så ses vi i tinget.

Min inställning (och som jag uppfattar det många andras också) är att jag håller mitt ord och en deal är en deal, men jag skulle inte orka dra någon annan inför tinget om de "blåste mig" (dvs sålde till någon annan alt. inte hämtade upp vara som avtalat). Jag skulle svära om mänsklighetens förfall, att man inte kan lita på någon längre och sen lägga ut annonsen igen. De gånger det hänt mig har jag inte ens orkat starta en gnälltråd om det.

Men det är ju jag det...

Ännu en oseriös säljare
Morfum skrev:
> Det var fan det mest
> störande skit jag läst på länge.
.

Jag håller med, blev rent ut sagt förbannad när jag läste den här tråden igårkväll. Det finns fan människor för allt.

Ännu en oseriös säljare
simpish skrev:
> Morfum skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det var fan det mest
> > störande skit jag läst på länge..
>
> Jag håller med, blev rent ut sagt förbannad när
> jag läste den här tråden igårkväll. Det finns
> fan människor för allt.

Ja jag håller verkligen med. Det finns fan människor för allt. Jag menar, att det finns folk som blåser andra för ett par hundralappar eller lite mer och att vissa dessutom hävder att det är helt ok. Bara för att det är så man gör affärer, typ. Att dom sen till på köpet hävdar att det skulle vara slöseri med skattemedel om dom åkte på det. Ja visst är det fördjävligt. Sådana borde någon ta tag i och det nu. Usch och fy för sådana taskiga typer....

Visst ja. Jag hoppas dom trampar i hundskit också ;7) och det över tiden..........

Med glimten i ögat. Inte alltid, men nu.

Senast redigerad av en moderator:
Ännu en oseriös säljare
Snacka om bristande gråskalor. Ja, det är fel att bryta en överenskommelse om att i framtiden göra en affär om några hundra eller ett par tusen. Är det rätt att bekosta skattebetalarna, sina medmänniskor, med säkert flera tusen kronor i skattepengar för att man så förbannat gärna måste ha rätt till varje pris om en sakfråga som egentligen inte har kostat än ett öre, bara lite förargelse.

Var ligger en sådan människa på gråskalan? Förmodligen rätt långt ut mot det svarta... om det ens finns någon gråskala att tala om i det här fallet.

Det är småsint att blåsa någon för ett par hundra extra, men att driva densamme inför rätta - ordet småsint räcker nog inte för att förklara ett sådant beteende. Rättsystemet finns till för dom som BEHÖVER det, inte för dom som inte har något bättre för sig...

Ännu en oseriös säljare
Men det är ju hans rättighet! Precis som alla i USA ska ha ett vapen och skjuta eventuella trespassers (som råkat gå till fel hus när de skulle hem till en kompis för första gången)!

Ännu en oseriös säljare
Niko/Frost skrev:
> Snacka om bristande gråskalor. Ja, det är fel
> att bryta en överenskommelse om att i framtiden
> göra en affär om några hundra eller ett par
> tusen. Är det rätt att bekosta skattebetalarna,
> sina medmänniskor, med säkert flera tusen kronor
> i skattepengar för att man så förbannat gärna
> måste ha rätt till varje pris om en sakfråga
> som egentligen inte har kostat än ett öre, bara
> lite förargelse.
>
> Var ligger en sådan människa på gråskalan?
> Förmodligen rätt långt ut mot det svarta... om
> det ens finns någon gråskala att tala om i det
> här fallet.
>
> Det är småsint att blåsa någon för ett par
> hundra extra, men att driva densamme inför rätta
> - ordet småsint räcker nog inte för att
> förklara ett sådant beteende. Rättsystemet
> finns till för dom som BEHÖVER det, inte för
> dom som inte har något bättre för sig...

Småsint var det första ordet jag kom att tänka på också.
I min värld blandar man inte in myndigheter det första man gör, tvärtom.

Ännu en oseriös säljare
Borde jag inte kunna dra servitrisen på cafét inför rätta om hon skulle ge mig en Latte istället för en Cappuccino?

Eller kan jag det bara om de råkade sälja slut Cappuccinon innan jag halat fram plånboken?

Ännu en oseriös säljare
Pebben skrev:
> Ja jag håller verkligen med. Det finns fan
> människor för allt. Jag menar, att det finns
> folk som blåser andra för ett par hundralappar
> eller lite mer och att vissa dessutom hävder att
> det är helt ok. Bara för att det är så man
> gör affärer, typ. Att dom sen till på köpet
> hävdar att det skulle vara slöseri med
> skattemedel om dom åkte på det. Ja visst är det
> fördjävligt. Sådana borde någon ta tag i och
> det nu. Usch och fy för sådana taskiga typer....

Tror inte du förstod vad det var jag menade riktigt..

Niko/Frost skrev:
> Det är småsint att blåsa någon för ett par
> hundra extra, men att driva densamme inför rätta
> - ordet småsint räcker nog inte för att
> förklara ett sådant beteende. Rättsystemet
> finns till för dom som BEHÖVER det, inte för
> dom som inte har något bättre för sig...

Det var snarare det här jag menade..

Det finns som sagt folk som behöver rättssystemet och dom som "utnyttjar" det på ett i mina ögon felaktigt sätt. Men det är klart, för en del är det viktigare att bli rättfärdigad av "systemet" pga en datorskärm för några hundra kr än att någon som blivit misshandlad, våldtagen, eller fått sitt barn ihjälkört av något rattfyllo ska bli det snabbare..

"Rättssystemet" är lite som naturtillgångar, dom förnyas och "växer upp" (träd osv) och kan förbrukas igen men en del saker som olja räcker inte hur länge som helst o man bör tänka på vart man ska lägga krutet tror jag. Framförallt är jag förvånad över att folk som denna "datorskärmsförsäljare" fått det hela att gå så långt är heeeelt ofattbart när så många andra inte får komma länge än en anmälan innan "dom" lägger ner åtalet.
Jo, jag är fett positiv till hela jävla etablissemanget och Sveriges "skyddsnät".. men det är kanske pga rättsystemtalibaner som det är som det är?

Ännu en oseriös säljare
Scott tokig skrev:
> Tjah jag blev blåst av en köpare nyligen. Han
> skulle hämta en cykel hos mig. Problemet var bara
> att cykeln var många mil bort från mitt hem. Så
> jag använde en dag på att hämta den. Kostnad
> 800 kr plus tappad ledig dag med familjen (nästan
> det värsta). Jag förklarade för köparen innan
> jag hämtade cykeln att: Detta var besvärligt och
> dyrt för mig var han säker på att han kom och
> hämtade cykeln? Köparen svarade jag helt säker.
> Köparen var en medelålders man som arbetar som
> försäkringsagent. Jag hade ingen anledning att
> tvivla på honom tyckte jag verkade super seriös
> i tlf och via email. Han dök aldrig upp och han
> svarar inte när jag ringer honom. Hade inte
> tänkt hänga ut honom eller skriva en sur tråd
> på happy men jag tycker att till skillnad från
> trådstartaren har jag ju mist pengar vilket inte
> trådskaparen eller surkålet peppen har. ;-P

Visst, köparen var en idiot. Dock har inte du gråtit ut i tråden o skapat liv så då skriver väl ingen. Spec inte i då det försvann bland alla andra inlägg..
Men visst, det är surt men borde du inte kunna göra ngt för att få tag på köparen för att få ut din frustration (som du faktiskt inte verkar ha) för att du ska må bättre? Du kanske inte får några cash av det men om det får dig att må bättre så är väl inte det så svårt?
mvh.

Ännu en oseriös säljare
Jag har blivit snuvad på konfekten av säljare två gånger.

Första gången så körde jag 7-8 mil enkel väg för ett köpa ett knippa dhdäck. När jag kommer fram till staden så svarar inte snubben. Väntade där en halvtimma, ringde frenetiskt.
Blev skitsne och körde hem.

Andra gången åkte jag 15 mil enkel väg för att köpa en gammel räzer. Samma sak där, när jag närmar mig målet så ringer jag säljaren som avtalat och får snabbt reda på att han inte heller tänker svara. Samma sak där, vände hem.

Jag blev skitsne bägge gånger, men inte drar jag någon inför rätta. Det hade ju hel-tokigt. Bägge säljarna är skyldig mig pengar och tid, men vem orkar bryr sig om sådana små summor.
Det är bara att vara arg en stund och sedan komma igen och lära sig av det.

Ännu en oseriös säljare
simpish skrev:

> Jag blev skitsne bägge gånger, men inte drar jag
> någon inför rätta. Det hade ju hel-tokigt.
> Bägge säljarna är skyldig mig pengar och tid,
> men vem orkar bryr sig om sådana små summor.
> Det är bara att vara arg en stund och sedan komma
> igen och lära sig av det.

Men fan simpish, det är ju just för detta som jag slantar in 1/3 del av min lön varje månad... för att du ska få nöjed att svansa runt i rättssalen och slå på stora trumman... och vad gör du? INGENTING annat än att knyta näven i fickan. Fan vad fräckt. ;)

Mer överreaktion så att vi på Happy får skratta lite. :)

Ännu en oseriös säljare
simpish skrev:
> Jag har blivit snuvad på konfekten av säljare
> två gånger.

> Jag blev skitsne bägge gånger, men inte drar jag
> någon inför rätta. Det hade ju hel-tokigt.
> Bägge säljarna är skyldig mig pengar och tid,
> men vem orkar bryr sig om sådana små summor.
> Det är bara att vara arg en stund och sedan komma
> igen och lära sig av det.

Ja ha och vad har du lärt dig av detta då. Att det finns oärliga som skiter i andra. ja det visste du väl innan detta hade hänt dig.

Jag tycker att det är förjävligt att folk kan bete sig på detta sättet och jag kanske hade valt att lösa det på ett annat sätt, än vad du gjorde. Och jag hade också gått vidare efter det. Och då lite mindre missnöjd än vad du tydligen är.

Men ärligt vore det inte bra om någon tog tag i denne. Om, jag skriver om. Så kanske denne säljaren fattat att det är inte så man beter sig och du då i stället fått dina däck samt en beg räcer. vad vet jag det är ju rent hypotetisk.

Men till er som gråter om rättshaverist mm. Ni vet uppenbart, enligt mig, inte vad en rättshaverist är, vad denne gör och hur dom agerar. Däremot har jag viss erfarenhet av detta och jag har själv, min enhet, omhändertagit en sådan, rättshaverist, i tjänsten. Och dummare jäve än denne person är nog svår att finna. Och det även på det här på forumet. Detta då denna utsätter sig själv för livsfara. Ja man gör det när man riskerad att bli skjuten, tycker jag. Samt att han utsatte min enhet för obehaget att ta ev rätt på eländet. Nu blev han inte skjuten, bara beskjuten. Så det var inte så värst farligt att ta rätt på denne rättshaverist, tycker jag.

Jag har även, som åskådare, varit med på en rättegång mot en "rättshaverist" som vägrade att åtlyda min kollegas order och kommandon. Det är inte heller helt listigt tycker jag. Han fick, tror jag , två månader för det. Att vägra lyda "order", kan "kosta".

Ännu en oseriös säljare
JoMenSåAtt skrev:
> Men fan simpish, det är ju just för detta som
> jag slantar in 1/3 del av min lön varje månad...

Var glad för det, jag slantar in betydligt mer än så...

Ännu en oseriös säljare
Pebben,
jag tror du inte riktigt förstår vad ordet rättshaverist betyder. på din "enhet" kanske ni hade en egen definition av ordet, men det är inte vad man i dagligt tal menar med rättshaverist. att man utsätter sig för livsfara har ingenting med något att göra, lika lite som att inte lyda order eller kommandon. läs Mashimaros länk så kanske du förstår bättre vad folk utanför din enhet menar.

ta nu inte detta på fel sätt, men jag får den bestämda känslan av att du har jobbat lite för länge för samma arbetsgivare, och att detta har fått dig att få en ganska annorlunda syn på vad som är rätt och fel, och framför allt vad detta har för funktion i samhället.

Ännu en oseriös säljare
Varje gång man kommer in på forumet ligger denna tråd högt upp, vad är problemet, vad är det inte ni kan lösa?

Vafan, ge upp, inse att ni tycker olika.....
(ger mig fan på att ni kommer upp i tio sidor av olösta problem)

Ännu en oseriös säljare
fredrikw skrev:
> jag får den
> bestämda känslan av att du har jobbat lite för
> länge för samma arbetsgivare, och att detta har
> fått dig att få en ganska annorlunda syn på vad
> som är rätt och fel, och framför allt vad detta
> har för funktion i samhället.

+1

Ännu en oseriös säljare
Jag får den bestämda känslan av att Pebben har ett ganska svagt omdöme vad beträffar självkritik och möjligtvis även en del svårigheter att bevittna situationen utifrån flera olika tänkbara perspektiv, mao kanske det finns lite intern friktion vad beträffar självdistansen. Sen att ingen själv ser sig som rättshaverist, missbrukare, arbetsnarkoman, mentalsjuk, navelskådare eller vad det än må vara man påstås lida av - är väl ganska naturligt, annars vore man ju sällan sådan :-)

AxelSthlm, välkommen till The Internet ;-)

Ännu en oseriös säljare
Fan, jag hade gissat på dörrvakt.

För övrigt borde denna tråd lyftas till läsvart med ett förtydligande om att man bör ha en stor popcornpåse tillgänglig innan läsning.

Ännu en oseriös säljare
fredrikw skrev:
> Pebben,
> jag tror du inte riktigt förstår vad ordet rättshaverist betyder.

Jo då det gör jag, men jag är inte säker på att du vet det. Jag vet vad det innebär och jag förstår. Och i mitt specifika fall vad denne person välkänd och denne hade i många många år överklagat ett myndighetsbeslut mm mm. Och han var väl medveten om att det han gjorde var olagligt och trots det så förstod han inte sitt bästa. Nej han körde på som bara den och detta trots att han utsätter sig för fara, stor fara. Så fortsatte han att hävda sin rätt. Och det är precis vad jag skulle vilja kalla en rättshaverist. Att driva något bortom rim och reson. Att begå medvetna brottsliga handlingar med stöd av sitt tyckande, att man har rätt. Ja då börjar vi allt närma oss vad en rättshaverist är, enligt mig.

> ta nu inte detta på fel sätt, men jag får den bestämda känslan av att du har jobbat lite för
> länge för samma arbetsgivare, och att detta har fått dig att få en ganska annorlunda syn på vad
> som är rätt och fel, och framför allt vad detta har för funktion i samhället.

Kanske det. Men jag skulle inte tro det. Jag är väl medveten vilken funktion min arbetsgivare/jag har i samhället Mycket väl medveten. Skulle väl kanske se det som en försäkring av ett hus, typ. Hoppas inte den behövs. Men bra att den finns där om det skulle hända något, typ.

Ännu en oseriös säljare
JoMenSåAtt skrev:
> Fan, jag hade gissat på dörrvakt.

JoMensåAtt. Det är många som har svårt att hitta vad jag jobbar med eller inom. Men som sagt det är ingen hemlighet. Bara lite kul att se vilka fördomar vissa har om saker och ting. Inte nu för att jag tycker att du har det, fördomar om saker och ting.

"Pekar antagligen med hela handen" Ja ja vi säger väl det då. Och visst, till del gör jag det. Men det beror på i vilken befattning jag befinner mig i.( dvs. vilken min uppgift är just då)

Ännu en oseriös säljare
Pebben, har du suttit uppe och tittat på Jack Nicholson i På Heder och Samvete, med ett glas rökig whiskey nu igen... Förlåt, den var billig men nog fan bjöd du på den med de sista raderna i det där inläget. OnT igen då, du har uppenbarligen fortfarande HELT missuppfattat vad en rättshaverist är. Och vad det är ´enligt dig´ kunde väl inte vara mindre relevant... du har kort och gott fel i din uppfattning där, oavsett vad du själv tycker. Sen om du väljer att rannsaka och revidera din egen uppfattning eller inte struntar jag nog i, du verkar ha lite svårt för det i övrigt... men där kommer vi ju bara tillbaka och sluter cirkeln om mitt tidigare argument med svårigheten att se situatonen ur fler perspektiv än ditt eget utgångsläge.

Ännu en oseriös säljare
potato_chips_11066776.jpg ht=274
alpaca-chewing.gif ht=231

Ännu en oseriös säljare
Morfum skrev:
> Scott tokig skrev:
> -----
> > Tjah jag blev blåst av en köpare nyligen. Han
> > skulle hämta en cykel hos mig. Problemet var
> bara
> > att cykeln var många mil bort från mitt hem.
> Så
> > jag använde en dag på att hämta den. Kostnad
> > 800 kr plus tappad ledig dag med familjen
> (nästan
> > det värsta). Jag förklarade för köparen
> innan
> > jag hämtade cykeln att: Detta var besvärligt
> och
> > dyrt för mig var han säker på att han kom
> och
> > hämtade cykeln? Köparen svarade jag helt
> säker.
> > Köparen var en medelålders man som arbetar
> som
> > försäkringsagent. Jag hade ingen anledning
> att
> > tvivla på honom tyckte jag verkade super
> seriös
> > i tlf och via email. Han dök aldrig upp och
> han
> > svarar inte när jag ringer honom. Hade inte
> > tänkt hänga ut honom eller skriva en sur
> tråd
> > på happy men jag tycker att till skillnad
> från
> > trådstartaren har jag ju mist pengar vilket
> inte
> > trådskaparen eller surkålet peppen har. ;-P
>
>
> Visst, köparen var en idiot. Dock har inte du
> gråtit ut i tråden o skapat liv så då skriver
> väl ingen. Spec inte i då det försvann bland
> alla andra inlägg..
> Men visst, det är surt men borde du inte kunna
> göra ngt för att få tag på köparen för att
> få ut din frustration (som du faktiskt inte
> verkar ha) för att du ska må bättre? Du kanske
> inte får några cash av det men om det får dig
> att må bättre så är väl inte det så svårt?
> mvh.

Nej jag ser ingen anledning till tråd om köparen på happy. Eller rätsliga åtgärder (trots att jag har tom skriftlige bevis) men om jag var en sådan typ människa som tydligen andra i denna tråd tycker jag att jag har en mycket bättre rättslig position än trådskaparen som ju bara blivit överbjuden vilket jag finner helt naturligt vid beg köp... Money talks bullshit walks...

Ännu en oseriös säljare
Scott tokig skrev:
> Köparen var en medelålders man som arbetar som
> försäkringsagent.

Det är här du skulle börjat fatta misstankar.

Ännu en oseriös säljare
Scott Tokig.
Lät bara som att du villa ha folk skrivandes om din tråkiga situtation så jag skrev något, men tror nog du får lägga på lite mer radikalism om det ska fungera som du skrev. Det är sant, vid begköp/sälj så är det pengarna som aktiverar synapsen. Håller på o säljer saker nu, dock sitter jag i en annan del av Scandinavien så redan där ser ju köparna en potensiell blåsning av mig o drar öronen åt sig. Men det är intressant att läsa "såhär blir du blåst" inlägg/trådar då man själv kan sitta i en viss situation som faktiskt "malplacerar" dig till en klockren blåsare fast man inte har dessa avsikter. Det gäller ha flera "livlinor" då samt inte vara för jävla mesig mot köparen och i stort sätt putsa upp renoveringsobj, till honom. =)
Men det känns nästan som man behöver det för att rentvå sig från något någon annan idiot har gjort..
=)
Mvh.

Ännu en oseriös säljare
Niko/Frost skrev:

"Jag tror att den popcorn-ätande halvan av publiken i den öppna tråden skulle råma som kossor på grönbete den första vårdagen om du publicerade denna sandlådevältare där. Så snälla, jag bönar och ber, kan du inte lägga ut detta där med?"

I ett Pm till mig som svar på mitt PM till honom.

Ja,vist kan jag det och nu åker vi väl då. Tugga med måtta och glöm inte att svälja med jämna mellanrum ;7) i denna "oralaonanisymfoni". Som man skulle kunna kalla "mätta motståndarens system".
Men det ligger så mycket mer i den än att "mätta" system och "oralonani". Och så fyller den sin funktion avseende KREOl, tycker jag mig se.

Hej Niko/Frost.

Om du vill så lägger jag ut detta på forumet. Men jag ser inte att det skulle föra saken framåt. Men visst det är helt ok för min del om du vill det.

> Pebben, har du suttit uppe och tittat på Jack
> Nicholson i På Heder och Samvete, med ett glas
> rökig whiskey nu igen...

Och där ser jag ett litet problem. Du refererar till dåliga filmer och det är tydligen din verklighet. Släpp sarjen och kom ut på banan. Men du kan förmodligen inte åka skriskor. Nej titta vidare du på "dokumentärfilmerna".

Inte så moget kan tyckas, men väl i paritet med det du skriver. Och man talar med bönder på bönders vis. Och latin med de lärde.

> men nog fan bjöd du på den med de sista raderna i det där inläget.

Ja du. Där ser man vad lite dålig läsförståelse kan ställa till det. Komvux kanske skulle vara bättre än att titta på "Dokumentärfilmer"

Sen detta. Ja den var riktigt bra den;7)

"OnT igen då, du har uppenbarligen fortfarande HELT missuppfattat vad en rättshaverist är. Och vad det är ´enligt dig´ kunde väl inte vara mindre relevant... du har kort och gott fel i din
uppfattning där, oavsett vad du själv tycker. Sen om du väljer att rannsaka och revidera din egen uppfattning eller inte struntar jag nog i, du verkar ha lite svårt för det i övrigt... men där
kommer vi ju bara tillbaka och sluter cirkeln om mitt tidigare argument med svårigheten att se
situatonen ur fler perspektiv än ditt eget utgångsläge."

Ja då ska jag göra det så enkelt jag kan och avdvända dina egna ord till del och det kanske kommer att hjälpa dig att förstå. Så ta och fundera på detta ett tag, när du nyktrat till lite.

Du har uppenbarligen fortfarande HELT missuppfattat vad en rättshaverist är. Och vad det är ´enligt dig´ kunde väl inte vara mindre relevant... du har kort och gott fel i din uppfattning där, oavsett vad du själv tycker. Sen om du väljer att rannsaka och revidera din egen uppfattning eller inte struntar jag nog i, du verkar ha lite svårt för det i övrigt.

Hoppsan där kom den tillbaka. Kanske något att reflektera över.

När du skriver "Jag får den bestämda känslan av att Pebben har ett ganska svagt omdöme vad beträffar självkritik och möjligtvis även en del svårigheter att bevittna situationen utifrån flera olika tänkbara perspektiv, mao kanske det finns lite intern friktion vad beträffar självdistansen."
Så får jag en känsla av att du inte har erforderliga kunskaper om detta och att du bara vill joddla för saken skulle. Jag får en känsla av tomhet och att det du skriver helt saknar substans.
Och det gör att jag inte kan ta dig på allvar och således för det du skriver inte saken framåt.
Nej jag uppfattar dig bara som en pajas som joddlar runt.

Jag tror inte att din självbild är så sund som den borde/bör vara och att din spegelbild är djupt splitrad, vilket kan leda till att du har orealistiskt höga ideal, eller tror att människor i din omgivning ser ner på dig, vilket understödjer skuld- respektive skamkänslor. Och det ses tydligt i dina inlägg här, då du sätter dig själv på lite för höga hästar med hänsyn till din redovisade kunskapsnivå,tycker jag, och försöker trycka ner andras åsikter på det sätt som du här försöker göra. Nej du borde, enligt mig, försöka få en positiv, realistisk och väl sammanhållen självbild och det får du först när det verkliga jaget,idealjaget och spegeljaget till stor del sammanfaller. Då kanske du får en god självbild och kan växa som människa vilket jag ser brister in för tillfället. Men du har en god utvecklingspotential.

Jag kan rekommendera dig att läsa på lite om detta och då bla om "Johari Fönster" och om självbilden. Och en sak är helt säkert. Jag är så mycket högre upp i Feedbacktrappan, så det förstår du inte. Om du nu vet vad Feedbacktrappan är för något.

För övrigt ser jag ingen vinst med att du fortsätter att skriva "till" mig då jag inte ser att det det du skriver skulle föra diskussionen framåt. Nej bara runt runt i en oproduktiv cirkel.
Visst har du fyllt ditt syfte för mig. Men nu ser jag ingen mer nytta med dig och jag kan inte se att jag kommer att besvara det du skriver. Men skriv på du. Dock kommer jag inte att ta notis om detta. Om det nu inte sker en förändring i en mer konstruktiv rikting och om det kommer något som faktiskt skulle kunna vara värt att svara på. Vilket kanske skulle kunna ske. I annat fall får du nog bara räkna med ett "Gässp" som svar. och det på sin höjd

Men jag får önska dig ett fint och innehållsrikt liv. Och jag måste ändå tacka dig för att du tog dig tid att skriva det du gjort, tack, för på något sätt så utvecklar det mig i allfall och det är ju ett syfte i sig.

Pebben.

http://www.mittledarskap.se

http://www.utbildning-co.se

http://www.cajsatengblad.com

Ännu en oseriös säljare
Pebben skrev:
> Du har uppenbarligen fortfarande HELT
> missuppfattat vad en rättshaverist är. Och vad
> det är ´enligt dig´ kunde väl inte vara mindre
> relevant... du har kort och gott fel i din
> uppfattning där, oavsett vad du själv tycker.
> Sen om du väljer att rannsaka och revidera din
> egen uppfattning eller inte struntar jag nog i, du
> verkar ha lite svårt för det i övrigt.

"Gäsp"

http://www.ne.se/rättshaveri
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rättshaverist
"rättshaveri, rätthaveri, överdrivet starkt begär att alltid få rätt. Ordet rättshaveri används även om en tendens att pedantiskt anlägga rättsliga synpunkter på allt, även obetydliga småsaker."

Nu kan du inte missförstå det här och därmed lägga till en egen version av vad ordet innebär. Detta är inget hittepå-ord, det finns faktiskt! Och om inte jag misstar mig så är NEs förklaring på vad en rättshaverist är en ren beskrivning av dig och hur du beter dig här på forumet.
Det är ju inte direkt i en tråd eller en post som du drar upp lagtext, trafikregler och likn.

ps. Det är tydligen vanligt bland folk som har aspergers syndrom. ds.

Ännu en oseriös säljare
"överdrivet starkt begär att alltid få rätt."

Ingen idé att försöka att argumentera emot, han kommer ju alltid att hävda att han har rätt ändå. Så vad tjänar det till. Snarare vi andra som är korkade som ihärdigt försöker lysa upp eller bredda hans perspektiv. Till vilken nytta...

Ännu en oseriös säljare
Hade det gått hade jag satsat pengar på att Pebben faktiskt med lätt förvåning erkänner att han rakt upp och ner är en total rättshaverist enligt definitionen i citatet ovan... Tror jag hade fått bra tillbaks på det. Försöker han slingra sig undan det eller vrida det till något annat är han inte sådan han gett intryck av.

Ännu en oseriös säljare
Naugas skrev:

> Försöker han slingra sig undan det eller vrida
> det till något annat är han inte sådan han gett
> intryck av.

O nej jag slingrar mig inte i vanliga fall och ej heller i detta fallet. Och nej dom som känner mig skulle inte sätta några pengar på mig. Dom vet hur jag verkligen är och det är inget nytt. Jag säger vad jag tycker och jag står för det jag säger. Vilken vissa uppenbart har problem med. Att stå för det man sagt. Sen att vissa har lite svårt med läsförståelsen osv, det är en annan sak det.

Sen snor jag Upups inlägg rakt upp och ner, då jag tycker att det väl förklarar saker och ting.

"Kul tråd, framförallt att gängse uppfattning strider mot lagen. Ännu roligare är att de som räknas till rättshaverister är de som vill göra rätt för sig. Vad är de övriga, haverister bara?

Sen så kan man undra om de "normala" "ickerättshaveristerna" är beredda att göra rätt för sig vid den inledande proceduren med krav på ersättning, innan ev domstol. Eller om det är så att den happykorrekta ickerättshaveristen som stelnackat ska hävda sin happyrätt och tvinga in "anmälaren" i en rättstvist som otvivelaktigt går emot ickerättshaveristen och därmed slösat med skattemedel.

Måste nog säga det, att incitamentet att gå till tinget om man stöter ihop med en happykorrekt ickerättshaverist har ökat med ett par hundra procent. Och det enbart för att argumentationen är så ofattbart korkad.

Jag kan känna sympati för folk som verkligen inte förstår bättre, tex begåvningshandikappade eller tonåringar där en rättstvist skulle vara utesluten. Men fetlagda, tunnhåriga övre medelåldersmän får inga sympatipoäng alls, där de främsta argumentet är "inte slösa på skattebetalarnas pengar" införstått att "jag ville tjäna mer, din förlust, ditt problem och gör inte något åt det för då får jag betala indirekt genom skattesedeln...". Bara ett betala ersättning eller så ses vi i tinget."

Ännu en oseriös säljare
Pebben skrev:
> Naugas skrev:
> -----
>
> > Försöker han slingra sig undan det eller
> vrida
> > det till något annat är han inte sådan han
> gett
> > intryck av.
>
> O nej jag slingrar mig inte i vanliga fall och ej
> heller i detta fallet. Och nej dom som känner mig
> skulle inte sätta några pengar på mig. Dom vet
> hur jag verkligen är och det är inget nytt. Jag
> säger vad jag tycker och jag står för det jag
> säger. Vilken vissa uppenbart har problem med.
> Att stå för det man sagt. Sen att vissa har lite
> svårt med läsförståelsen osv, det är en annan
> sak det.
>
> Sen snor jag Upups inlägg rakt upp och ner, då
> jag tycker att det väl förklarar saker och ting.

Gäsp
Det där tillförde ju faktiskt ingenting, verkligen ingenting. Vilket ypperligt sätt att slingra sig på och dessutom bra metod att fylla ut en innehållslös post, att posta vad någon annan redan har skrivit.
Jag hade gärna läst en kommentar om din syn på omvärldens definition av rättshaverist, men äh. Det får va'

im off simp out

Tillbaka
Topp