Är bilister helt obildbara?

I tätbebyggda områden med mycket bakgrundsbelysning tycker jag att cyklister med julgransbelysning är svårare att identifiera som cyklister än de med en stor frontlykta och några få positionsreflexer.
Har inte julgransbelysning, men en kraftig stvzo som ger 350 lm, det borde väl för fan räcka på en cg? Senaste frontaltillbudet var en skarp kurva där han körde vänstertrafik. Han märkte mig inte förrän jag vrålade rakt ut. Han satt och sov den jäveln. Inte körde jag fort heller.

En sak som verkar vara väldigt svårt för bilister, är cykelövergångar där hajtänderna är markerade INNAN övergången, dvs de ska stanna där och vänta på sin tur. I stort sett alltid står det en bil MITT på övergången och blockerar! Hur svårt kan det vara som bilist att fatta hur man ska göra?

Senast ändrad:
Tjena!

Är det inte bättre att ingen vistas utomhus istället. Så slipper vi ha ihjäl varandra?

Tyvärr är det så att stora delar av Sverige har så dålig kollektivtrafik att man är tvungen att använda bilen mer än vad man vill. Men bor man i en större region, där kollektivtrafiken är bra, så är det väldigt svårt att förstå hur illa det faktiskt är har jag förstått nu.

Men cykla då? Nej, för jag har fan inte tid att lägga nästan tre timmar på att cykla fram och tillbaka till "storstan" för att arbeta.

Flytta då? Nej, jag vill att småorterna ska fungera och inte dö ut. Men det arbetas emot det hela tiden och vi har hur många orter som helst i Småland som är mer eller mindre döda. Ingen vill bo där för trots att husen nästan är gratis finns det inga arbeten och då måste man pendla vilket kostar för mycket, vilket gör det billigare att urbanisera sig.

Ja, nu har jag tur och har äntligen lyckats att hitta ett vettigt arbete lokalt och slipper pendla. Det tog 16 år för mig.

Som jag skrev tidigare i tråden så tror jag alla är överens om att det är bra om gående har reflexer på mörka landsvägar. Kör man på upplysta gator så ska man däremot inte förvänta sig det. Någon kan ha glömt sin.

gatan,ingen tanke på att det kunde komma bilar,och med hörlurar i öronen hörde han inget.....han var medveten han orsakade allt,men var i en annan värld
Jag är kraftigt emot hörlurar i öronen av just denna anledning. Man sitter och drömmer i sin egen lilla rosa fantasivärld och bortser från det enkla faktum att man kan bli ihjälkörd vilken sekund som helst. Utan lurar hade han troligen hört dig komma.

Samma sak på cg: gångare/cyklist går precis mitt i, jag plingar men ingen reaktion för de har hörlurar med härlig musik eller också pratar de i tfn.

Samma sak i omklädningsrummet på jobbet. Alla cyklister utom jag anländer med öronsnäckor med musik i och är okontaktbara när man försöker inleda lite vanlig small-talk med dem.

Japp, och högerregeln är det ingen jävel som bryr sig om, åtminstone här i Stockholm. Hade man försökt följa den hade det smällt ofta.
Det där säger du för att rättfärdiga ditt eget felaktiga beteende. Jag har följt högerregeln i 40 år med körkort och inte krockat. Har heller inte sett andra smälla för att de lämnar företräde åt de som kommer från höger. Ta det lugnt i trafiken och följ reglerna, så blir allt bra.

Men att sänka farten ökar marginalerna om folk gör fel. Du åtgår från att alla mörkklädda är vuxna, men det kan vara barn, hörselskadade osv osv. Att bara köra på och räkna med att alla andra har samma förutsättningar som dig själv i trafiken är ju ett grundfel.
Är du läskunnig? Jag skrev ju att det är en självklarhet att man sänker farten.

Jag är kraftigt emot hörlurar i öronen av just denna anledning. Man sitter och drömmer i sin egen lilla rosa fantasivärld och bortser från det enkla faktum att man kan bli ihjälkörd vilken sekund som helst. Utan lurar hade han troligen hört dig komma.

Samma sak på cg: gångare/cyklist går precis mitt i, jag plingar men ingen reaktion för de har hörlurar med härlig musik eller också pratar de i tfn.

Samma sak i omklädningsrummet på jobbet. Alla cyklister utom jag anländer med öronsnäckor med musik i och är okontaktbara när man försöker inleda lite vanlig small-talk med dem.
Jag tycker att man ska kunna promenera med trevlig musik i lurarna, bara man förstår att man då får lov att hålla sig till kanten på GC-banan och se sig för innan man förflyttar sig i sidled.

Det är inte förbjudet att vara döv. Det finns döva gående, cyklister och bilister. Det är lite som med reflexer faktiskt. En kan inte alltid räkna med att andra trafikanter har reflexer och bra hörsel.

....
Problemet här är ju inte att bilarna kör dåligt, problemet här är ju att väldigt få oskyddade trafikanter syns ordentligt (för att de är dumma i huvudet).
Just kombinationen mörker och mörka kläder skulle kunna vara ett icke-problem. Det räcker ju att förstå att man inte syns och bete sig därefter.
Och i dagsljus kan grundläggande fysikförståelse om kroppar i rörelse minska antalet incidenter.
Men sen är allt annat bilisternas fel ?

Insikten att alla är mottraffikanter och att ett slumpmässigt urval av dessa är kompletta idioter hjälper också.

#?

Det där säger du för att rättfärdiga ditt eget felaktiga beteende. Jag har följt högerregeln i 40 år med körkort och inte krockat. Har heller inte sett andra smälla för att de lämnar företräde åt de som kommer från höger. Ta det lugnt i trafiken och följ reglerna, så blir allt bra.
Gick kurs nyligt för att få övningsköra med grabben. Där fick vi lära oss att högerregeln gäller över allt i Sverige utom i Stockholm, där gäller "störst går först" ?.... (tänker nog ändå att grabben ska lära sig högerregeln)!

Det är inte förbjudet att vara döv. Det finns döva gående, cyklister och bilister. Det är lite som med reflexer faktiskt. En kan inte alltid räkna med att andra trafikanter har reflexer och bra hörsel.
Man kan inte kräva att alla ska höra, men man kan kräva att alla ska bära reflexer.
Det borde vara lag på reflex för gående på väg.
Jag är övertygad om att döva är försiktiga just för att de aldrig hör.
Med lurar i öronen "glömmer man bort" att man inte hör, en viss skillnad.

Man kan inte kräva att alla ska höra, men man kan kräva att alla ska bära reflexer.
Det borde vara lag på reflex för gående på väg.
Jag är övertygad om att döva är försiktiga just för att de aldrig hör.
Med lurar i öronen "glömmer man bort" att man inte hör, en viss skillnad.
Nu slutade du bete dig.
Igen: rådjur, vildsvin, älgar, grävlingar.
Vad är en väg? Hur mycket reflexer?
Varför inte uniformstvång på en gång.
Och du vill inte ha öppnat dörren av vad kvinnor ska eller inte ska ha på sig för att vara skyldiga eller oskyldiga om/när de blir överfalla.

Nu slutade du bete dig.
Igen: rådjur, vildsvin, älgar, grävlingar.
Men nu gällde väl frågan att minska risken för gående trafikanter? Djur är inte trafikanter.

Det finns klart definierat vad en väg är i förordningen om vägtrafikdefinitioner.

Hur mycket reflexer?
Varför inte uniformstvång på en gång.
Och du vill inte ha öppnat dörren av vad kvinnor ska eller inte ska ha på sig för att vara skyldiga eller oskyldiga om/när de blir överfalla.
Det är inte ett dugg konstigare med krav på reflexer på gående än krav på reflexer på cykel eller krav på hjälm vid mopedåkning.

Måste man ha reflexer om man e-MTB-cyklar i naturen? ?
Det beror på. El-MTB-förebråkarna måste ha det, eftersom de anser att deras fordon är cyklar och cyklar måste ha reflexer. I annat fall behövs det inte, eftersom det inte är en cykel. (Men så fort man ger sig ut så blir man ju en förebråkare och måste alltså ha reflexer)

(Ledsen, men elcykeltråden är närmare nästa 1000-tal än denna)

Jag trodde det var typ i Stockholm högerregeln gällde? I mindre orter brukar den ju absolut inte göra det.

Tjena!

Jag tycker den följs precis lika dåligt överallt. Följer man den så fattar ju inte folk vad som händer.
Sen är jag motståndare till högerregeln i t-korsningar, där anser jag inte att den fyller någon vettig funktion. I fyrvägskorsning är den klart mer logisk

Du är varmt välkommen till Hammarby Sjöstad och ta vägen från Hammarbybacken mot Circle K och testa högerregeln. Så kan jag komma upp och ge dig kaffe medans vi väntar på bärgningsbilen ?

Du är varmt välkommen till Hammarby Sjöstad och ta vägen från Hammarbybacken mot Circle K och testa högerregeln. Så kan jag komma upp och ge dig kaffe medans vi väntar på bärgningsbilen ?
Om jag stannar och släpper fram de från höger, så blir jag alltså påkörd bakifrån? Jag kan ju naturligtvis inte räkna med att alla andra i trafiken följer reglerna, men så är det ju med allt.

Om jag stannar och släpper fram de från höger, så blir jag alltså påkörd bakifrån? Jag kan ju naturligtvis inte räkna med att alla andra i trafiken följer reglerna, men så är det ju med allt.

Du är röd, valfri medborgare är blå. Testa 5ggr att bara köra rakt ut så kommer du ha 5ggr du antingen fått en bil i sidan eller 5ggr du pratat med en väldigt upprörd förare :)

1699717266703.png

blir bokstavligen lite mörkrädd av att läsa hur bilisterna i tråden resonerar. när jag blir utsatt för vad jag uppfattar som bestraffningar av bilister, när de tycks försöka läxa upp mig genom att skenavrätta mig i trafiken, så finns det alltid ett litet tvivel: jag kanske bara inbillar mig.

men så läser jag tankestråken här och förstår vilken helt annan planet bilisterna bor på (uranus?). det är så synd om dem när de helt oskyldigt kör i hög hastighet i mörkret, och sen är det plötsligt nån annan jävel där som de inte såg! buhu, stackars bilist.

blir bokstavligen lite mörkrädd av att läsa hur bilisterna i tråden resonerar. när jag blir utsatt för vad jag uppfattar som bestraffningar av bilister, när de tycks försöka läxa upp mig genom att skenavrätta mig i trafiken, så finns det alltid ett litet tvivel: jag kanske bara inbillar mig.

men så läser jag tankestråken här och förstår vilken helt annan planet bilisterna bor på. det är så synd om dem när de helt oskyldigt kör i hög hastighet i mörkret, och sen är det plötsligt nån annan jävel där som de inte såg! buhu, stackars bilist.
Fast du läser nog ut så det passar vad du tycker/tror.

Hej!
Elbilar levererade 2021 eller senare (kanske tillochmed 2022) låter faktiskt under 30kmh. Det är lagstadgat. Tycker ljudet är rätt tydligt och då har jag dålig hörsel
Förvisso, men det hörs inte genom ett par lurar. Vore bätte med ett snällt ljud som kan användas för att påkalla uppmärksamhet. Bilistens ringklocka.

Det där säger du för att rättfärdiga ditt eget felaktiga beteende.
Nej, det gör jag inte. Ge fan i att tala om för mig varför jag gör något, tack. Du har ingen aning om vem jag är eller varför jag gör som jag gör. Mitt beteende är inte "felaktigt".

Jag har följt högerregeln i 40 år med körkort och inte krockat. Har heller inte sett andra smälla för att de lämnar företräde åt de som kommer från höger. Ta det lugnt i trafiken och följ reglerna, så blir allt bra.
Har du funderat på det omvända förhållandet? Alltså att du har företräde och att du blir påkörd för att idot från vänster inte vet om det? ?‍♂️

Jag har klarat mig helt utan incidenter på cykel under alla år, till skillnad från många andra. Just för att jag vet att folk är dumma i huvudet och/eller skiter i alla regler. Det beror INTE på att jag "följt reglerna". Då hade jag inte klarat mig.

Du är röd, valfri medborgare är blå. Testa 5ggr att bara köra rakt ut så kommer du ha 5ggr du antingen fått en bil i sidan eller 5ggr du pratat med en väldigt upprörd förare :)

Visa bilaga 665292

Tänkte faktiskt på just det där stället. Finns inte på kartan att nån "blå" nånsin stannar för fordon från höger där.

Edit: Ypperligt ställe att sätta upp en sån här:

högerregel.jpg

Senast ändrad:
Ska det vara lag på reflex när man står o väntar på bussen?
När man går längs Sveavägen?
Egentligen vore det inte konstigare än att det är lag på reflexer och lyse på cykeln, eller hur?
Det borde snarast vara lag på att man bara har företräde på övergångsställe om man tillsett att man syns ordentligt. Det är inte direkt svårt att antingen vänta tills man är säker på att bilarna tänker stanna, eller ha reflexer på sig. Det känns väl inte orimligt?

Ja, eller införa hårdare krav för att få körkort och mycket hårdare krav för att behålla det.

Exempelvis: Trafikbrott = 5 år utan körkort + omtag. Yrkeschaufförer som blir av med körkortet har arbetsgivaren rätt att säga upp eftersom de inte kan utföra sitt arbete (dessa kan ju i dag istället få tillbaka sitt körkort fortare eftersom de ”behöver det i jobbet”.
Eller så gör vi som i Finland. Dagsböter dvs inkomstrelaterade trafikböter. Sen bör ju nån form av beskattning för att göra det dyrt med SUV också. Man ser sämre och kan köra fortare över farthinder med en SUV.

En sak som verkar vara väldigt svårt för bilister, är cykelövergångar där hajtänderna är markerade INNAN övergången, dvs de ska stanna där och vänta på sin tur. I stort sett alltid står det en bil MITT på övergången och blockerar! Hur svårt kan det vara som bilist att fatta hur man ska göra?
Nä, hajtänderna innebär väjningsplikt. De behöver alltså inte alls stanna där, om ingen är på väg över just då. Problemet är ju att dylika övergångar ofta följs av en korsning eller rondell, så då kan man ha fritt vid övergångsstället och sen behöva stanna på det för att vänta på andra fordon i nämnda korsning/rondell. Och nej, det duger oftast inte att stå och vänta innan övergångsstället tills allt är klart, för då hinner du inte hitta lucka i en högtrafikerad korsning eller rondell.

Det är skitsvårt att hålla reda på allt i såna situationer, tycker i alla fall jag. Du kanske tror att du hinner ut, men så kommer det en bunt bilar som tvingar dig att stanna mitt på övergångsstället. Sånt går ofta inte att förutse eftersom man inte vet vad som händer förrän man är ända längst fram.

men så läser jag tankestråken här och förstår vilken helt annan planet bilisterna bor på (uranus?). det är så synd om dem när de helt oskyldigt kör i hög hastighet i mörkret, och sen är det plötsligt nån annan jävel där som de inte såg! buhu, stackars bilist.
Kan hända att du inte har körkort, kanske inte har åldern inne? Men det flesta vuxna här i tråden är nog både bilister, gångtrafikanter och cyklister paketerade i samma personer, så du kan nog varva ner lite med din retorik.

Kan hända att du inte har körkort, kanske inte har åldern inne? Men det flesta vuxna här i tråden är nog både bilister, gångtrafikanter och cyklister paketerade i samma personer, så du kan nog varva ner lite med din retorik.
Å andra sidan tycker jag att man titt som tätt ser att en vän eller bekant beter sig i trafiken på samma sätt som de själva beklagat sig över. Omedvetenheten är momumental ibland. Hoppas och tror att jag själv inte gör så, men man vet aldrig. Alltså får man skärpa sig och försöka köra, cykla och gå vettigt. Inte slöa till.

Edit: Exempelvis en kollega som klagat på att folk inte blinkar. Tror ni fanskapet blinkar själv? :rolleyes:

Det beror på. El-MTB-förebråkarna måste ha det, eftersom de anser att deras fordon är cyklar och cyklar måste ha reflexer. I annat fall behövs det inte, eftersom det inte är en cykel. (Men så fort man ger sig ut så blir man ju en förebråkare och måste alltså ha reflexer)

(Ledsen, men elcykeltråden är närmare nästa 1000-tal än denna)
Men högerregeln gäller i alla fall även i skogen!

buhu! ännu mer synd om bilisterna. de blir fellästa mä.
Nä mer att DU läser ut och anpassar fakta efter din egna agenda. Jag är både cyklist, bilförare och gångtrafikant. Så har koll på samtliga situationer och hur man ska uppföra sig.
Å andra sidan tycker jag att man titt som tätt ser att en vän eller bekant beter sig i trafiken på samma sätt som de själva beklagat sig över. Omedvetenheten är momumental ibland. Hoppas och tror att jag själv inte gör så, men man vet aldrig. Alltså får man skärpa sig och försöka köra, cykla och gå vettigt. Inte slöa till.

Edit: Exempelvis en kollega som klagat på att folk inte blinkar. Tror ni fanskapet blinkar själv? :rolleyes:
Hen vet ju vart han ska så det behövs ju inte ??

Senast ändrad:

Ärligt talat så tycker jag det förekommer ungefär lika mycket idiot-beteenden från cyklister när jag kör bil, som det är hos bilister när jag cyklar. Så troligen är väl andelen idioter konstant i vanlig ordning. Däremot är min upplevelse att cyklister oftare "minsann ska visa sin formella rätt" på ett provokativt vis som jag inte lika ofta upplever hos bilister.

Tjena!

Jag tycker den följs precis lika dåligt överallt. Följer man den så fattar ju inte folk vad som händer.
Sen är jag motståndare till högerregeln i t-korsningar, där anser jag inte att den fyller någon vettig funktion. I fyrvägskorsning är den klart mer logisk
Att högerregeln följs dåligt kan vi vara rörande överens om.
Sen uppkommer problemet när någon inte tycker den fyller en vettig funktion och därför anser sig kunna strunta i samma regel. Eller hur?

Du är inte ensam i din iaktagelse:

Agera mot det livsfarliga cyklisthatet på våra vägar. Expressen Debatt
Medvetna prejningar, livsfarliga omkörningar, spolarvätska i ansiktet och hat på nätet som omsätts i praktiken. En verklighet vi inte längre kan acceptera i en demokrati där nollvisionen ska gälla alla trafikslag. Sveriges cyklister ska inte behöva leva med dödsångest när vi cyklar på våra gemensamma vägar. Det är hög tid att regeringen agerar i frågan, skriver Sveriges cykelelit, däribland flera OS- och VM-medaljörer.

Att stanna vid hajtänderna skapar ett problem för bilisten. Att köra förbi hajtänderna skapar ett problem för den oskyddade trafikanten. Vad väljer bilisten (psykopaten)?

Det är ofta jag fantiserar om att jag hade en Zwift-Tron-bike IRL som kunde skära igenom bilburar likt en Jedi. Jag har busskörkort och jag fantiserar även om att börja köra buss igen och med flit plöja in i alla jävlar som skiter i väjningsplikt och skiter i att se sig för.

Random bilist: Det regnar, det är mörk och jag ser knappt genom min vindruta. Skitsamma, jag kör ut i korsningen.
Maglia Nera: BLAAM! Högerregeln, motherfucker!

Men jag är inte psykopat, så jag trampar på och vinkar ett tack de tillfällen bilisterna följer trafikförordningen.

Att stanna vid hajtänderna skapar ett problem för bilisten. Att köra förbi hajtänderna skapar ett problem för den oskyddade trafikanten. Vad väljer bilisten (psykopaten)?

Det är ofta jag fantiserar om att jag hade en Zwift-Tron-bike IRL som kunde skära igenom bilburar likt en Jedi. Jag har busskörkort och jag fantiserar även om att börja köra buss igen och med flit plöja in i alla jävlar som skiter i väjningsplikt och skiter i att se sig för.

Random bilist: Det regnar, det är mörk och jag ser knappt genom min vindruta. Skitsamma, jag kör ut i korsningen.
Maglia Nera: BLAAM! Högerregeln, motherfucker!

Men jag är inte psykopat, så jag trampar på och vinkar ett tack de tillfällen bilisterna följer trafikförordningen.
Oj.

Att högerregeln följs dåligt kan vi vara rörande överens om.
Sen uppkommer problemet när någon inte tycker den fyller en vettig funktion och därför anser sig kunna strunta i samma regel. Eller hur?
Fast om i stort sett ingen följer den så kan det bli jättekonstigt om man själv lämnar företräde för folk från höger. Inte nog med att de inte ens fattar varför man bromsar; bakomvarande lär fatta ännu mindre.

Edit: Därmed sagt försöker jag alltid vara beredd att göra det, men i praktiken är det ofta man mer eller mindre måste låta bli.

Det är lite som att det är omöjligt att gå till vänster på GC-bana trots att det är det man ska göra. Ingen annan gör det, så då skapar man bara buttra miner från alla som tror att högertrafik för fotgängare är korrekt. Plus att det är dumt med nån enstaka som går på ena sidan när i stort sett alla andra går på andra sidan (alltså egentligen fel sida).

Vore folk bara inte så jävla korkade så hade det funkat.

Senast ändrad:
Ärligt talat så tycker jag det förekommer ungefär lika mycket idiot-beteenden från cyklister när jag kör bil, som det är hos bilister när jag cyklar. Så troligen är väl andelen idioter konstant i vanlig ordning. Däremot är min upplevelse att cyklister oftare "minsann ska visa sin formella rätt" på ett provokativt vis som jag inte lika ofta upplever hos bilister.
Idiot-cyklister och idiot-bilister finns oavsett vilket fordon jag sitter i/på för tillfället.
Annars håller jag med om allt utom det sista. Ganska ofta bilister minsann skall visa att de har rätt. Inte sällan när de dessutom har fel. Jag kör ofta i en t-korsning med högerregel, många som tutat blinkat och demonstrativt nästan kört på mig där, när jag kört ut så de har gott om tid att försiktigt sakta ner. För övrigt är det både cyklister och bilister som skriker och hotar mig...

Tillbaka
Topp