Fulkinesen
Aktiv medlem
Är der samma ramkit på BMC Fourstroke LT och vanliga BMC Fourstroke?
Är det bara gaffel och bakdämpare som skiljer (120mm/120mm vs 100mm/100mm) eller är det en helt annan ram? Någon som vet?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Var det inte någon här på forumet som hade fått en LT i ersättning och då insett att c-c måttet på bakdämparen blev alldeles för kort eftersom att måtten på länkarmen var annorlunda mot hans gamla inte-lt version?Tack! De enda måtten som ändras gör det pga den längre gaffeln och bakdämparen? Jag misstänkte det (hade kollat geometrin innan själv men ville vara säker).
Vet du om Specialized gör likadant med sin Epic som väl också finns i en Logtravel-variant? Dvs har samma ram till både 100/100mm och 120/120mm?
Aha, mycket intressant. Någon som vet?Var det inte någon här på forumet som hade fått en LT i ersättning och då insett att c-c måttet på bakdämparen blev alldeles för kort eftersom att måtten på länkarmen var annorlunda mot hans gamla inte-lt version?
Tack! De enda måtten som ändras gör det pga den längre gaffeln och bakdämparen? Jag misstänkte det (hade kollat geometrin innan själv men ville vara säker).
Vet du om Specialized gör likadant med sin Epic som väl också finns i en Logtravel-variant? Dvs har samma ram till både 100/100mm och 120/120mm?
Thanks dude!Ja precis, hela ramen lyfts 20mm fram så alla mått följer med bakåt. Epic och Epic evo gör också så tyvärr.
Länkaget har flyttat punkten dämparen sitter fast i och man får längre slag. Till Bird t ex finns det olika länkar att köpa beroende på vad man vill ha i slag.
Allebike Majestic och Alpha har samma baktriangel men olika framtriangel, dock är Alphan nog ett halvt kilo för tung för en gramjägare som dig :).
Ja.Nya Epic Evo har väl annan baktriangel?
Nya Epic Evo har väl annan baktriangel?
theloamwolf.com
Den är fortfarande inte bara "uppgafflad" som sin föregångare.Ja men det är väl för att fixa mer slag? Flytta bak hjulet lite så det inte går i sadelröret när det är infjädrat, 5mm som skiljer på kedjestagen om jag minns rätt.
Men de borde gjort en annan framtriangel istället ?.
Hade evo haft samma STA som vanliga hade det kanske inte behövts?
Ok! Spec har inte övergafflat sin Epic Evo, vi säger så. Men att den vanliga Epicen har en geo som normalt folk (det är väl normalt att roas av att jämföra geo på cyklar?) menar är mer progressiv kan vi vara överens om? Och det beror på att de båda Epicarna delar framtriangel. Och att de som inte äger en Evo höjer lite på ögonbrynen över detta får man nog lära sig leva med.Den är fortfarande inte bara "uppgafflad" som sin föregångare.
Ok! Spec har inte övergafflat sin Epic Evo, vi säger så. Men att den vanliga Epicen har en geo som normalt folk (det är väl normalt att roas av att jämföra geo på cyklar?) menar är mer progressiv kan vi vara överens om? Och det beror på att de båda Epicarna delar framtriangel. Och att de som inte äger en Evo höjer lite på ögonbrynen över detta får man nog lära sig leva med.
Man gör olika val, personligen tycker jag rätt vinklar på rätt ställen känns sexigare än 20mm (osaggat) slag.
Epic-21 har i mina ögon i storlek L helt perfekt geo (Fourstroke med), det är synd de tagit en genväg med evon. Och BMC lika så om inte värre, det är inte värdigt att ta 80-90 papp för en sån här hoj.