Är det någon här som fått en snyting?

Stumpen

Medlem
Saxat från

Hej

Jag är ganska aktiv på ett cykelforum och varje höst kommer frågan om cykling i skogen och jakt upp och jägarkåren får utstå mycket spott och spe. Jag gissar att det är samma sak här fast det omvända. Jag har reggat mig här för att berätta om en händelse i skogen nyligen och hoppas att någon i berört jaktlag är inne här och läser och kan ge sin version av situationen, och framförallt bidra till en lösning av problemet (om det nu finns något).

Händelsen äger rum i ett skogsparti nära en mellansvensk storstad. i genom skogspartiet går det en av kommunen uppmärkt vandringsled samt en del andra mindre stigar. Jag är en aktiv cyklist och har en kortare favoritrunda i genom skogspartiet. Under sommarhalvåret brukar det bli 2-3 rundor i veckan, under vintern blir det betydligt färre. Under sommarhalvåret är det en del andra cyklister som också utnyttjar området. På vintern är det nog bara jag.

Markägaren har under flera år försökt förhindra tillträde till marken genom att spärra av stigar med stockar och stora rishögar. Allmänheten har allteftersom baxat stockarna åt sidan och rensat bort rishögarna men snart har markägaren lagt dit nya hinder och så har det pågått i flera år. Jag har mött honom i skogen vid några tillfällen under sommaren och då blivit utskälld och fått veta att det lätt kan hända en ”olycka” om jag inte slutar att cykla på hans mark.

En lördag förmiddag för 2 veckor sedan så körde jag min vanliga runda. när jag kommer cyklande på en grusväg som slutar med en vändplan så ser jag ett jaktlag som sitter och fikar. Jag rullar sakta fram för att prata. Markägaren kommer emot mig och skäller ut mig på ett mycket aggressivt sätt och hotar ånyo med att det kan hända en "olycka" om jag inte omedelbart försvinner och aldrig mer kommer tillbaka, samtidigt som han tar tag i cykeln och försöker dra om kull den, Jag försöker förklara för honom att jag har inte har någon avsikt att störa jakten utan vill bara höra var de ska jaga efter fikat så jag kan hålla mig borta, jag får då till svar att det har jag inte med att göra. Att fortsätta diskussionen var meningslöst så jag åkte därifrån.

I söndags var det fint vinterväder så jag körde min vanliga runda. Samma sak upprepar sig igen. Nu var jag lite mer förberedd så jag hade lite synpunkter på markägarens intelligensnivå vilket han inte gillade utan blev ännu argare och började knuffa mig bakåt och gav mig ett knytnävsslag i ansiktet. En annan medlem i jaktlaget gick i mellan och fick honom att lugna sig och gå där ifrån. Jag stod kvar och pratade med den andra jaktmedlemmen ett tag. Jag var ganska chockad och upprörd så det blev inte någon konstruktiv diskussion.

Jag har inget i mot jakt eller jägare, jag jagade ganska mycket själv i unga år och uppskattade det mycket. Jag förstår att man inte vill bli störd under pågående jakt men att försöka stänga ute allmänheten från marken både under jaktsäsong och övrig tid på året är dömt att misslyckas och provocerar fram en konflikt som jag åtminstone inte ser finns. Jag har under de åren som jag rört mig i berört område kommit i kontakt med jägare vid 3 till fällen, en gång för ca 2 år sedan och dessa 2 som beskrivs ovan. Att det inte är fler kontakter beror kanske på att det inte jagas så mycket eller att jag inte cyklar så mycket eller en kombination. Nu kan jag bara prata för mig själv, om det har varit andra ”jakt incidenter” med andra cyklister vet jag inte men det är inget jag har hört talas om.

Både skogscyklister och jägare får utstå mycket kritik i massmedia och på sociala medier och måste värna om vårt ryckte. Att respektera varandras intressen i skogen och verka för att lösa eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt är en förutsättning för att vi ska kunna använda naturen till rekreation, naturupplevelse samt fylla frysboxen med vad naturen ger.

Ibland kan det slå mig att det egentligen är väldigt konstigt att man i ett land som Sverige, som ju är ett långt ifrån vapenliberalt land, tillåter att folk skjuter skarpt ute i naturen.

Ingen värdering i detta, bara en reflektion.

Ibland kan det slå mig att det egentligen är väldigt konstigt att man i ett land som Sverige, som ju är ett långt ifrån vapenliberalt land, tillåter att folk skjuter skarpt ute i naturen.

Ingen värdering i detta, bara en reflektion.
Det är bara så jobbigt att få älgen att lägga sig i frysboxen självmant.
140938624-origpic-1877b8.jpg

Det är bara så jobbigt att få älgen att lägga sig i frysboxen självmant.
140938624-origpic-1877b8.jpg

Skämt åsido, hur gör man med renarna, de skjuter man ju inte? Älgar går ju att få tama så vitt jag vet. Älghägn med komersiell älguppfödning. Inget bly i köttet. Inga viltolyckor med älg (som väl borde vara det värsta djuret man kan krocka med i Sverige).

Av din sida av berättelsen så känns det som en självklar anmälan till polisen. Hade markägaren dessutom vapen vid hotet om "olycka" så är det ännu värre. Han riskerar bli av med både vapen och licens, med all rätt. Tyvärr finns ju rötägg i alla grupper, men det innebär inte rätt till handgripligheter.

Jägarna vill nog hänvisa till "viltvård" och "naturupplevelse" när de motiverar jakten. Det går bra för min del. Dock kan man som jägare inte tro att de upplevelser som en relativt vild natur (med tex vilda älgar) kan erbjuda endast skall komma markägare och jägare till godo. De vilda naturupplevelserna är något alla medborgare skall ha rätt till. Det är vårt gemensamma arv. Markägarna lånar bara skogen på speciella villkor.

Skämt åsido, hur gör man med renarna, de skjuter man ju inte? Älgar går ju att få tama så vitt jag vet. Älghägn med komersiell älguppfödning. Inget bly i köttet. Inga viltolyckor med älg (som väl borde vara det värsta djuret man kan krocka med i Sverige).
Tama matörnar, kebabjärv.
Blir nog ganska så jobbigt på vägarna om man inte håller nere älgstammen. Ditt scenario förutsätter att det finns 0 älgar utanför hägnen.
Renar stryker med i massor längs vägarna, utan att man behöver rensa köttet från bly innan renen blir till mat.

Tama matörnar, kebabjärv.
Blir nog ganska så jobbigt på vägarna om man inte håller nere älgstammen. Ditt scenario förutsätter att det finns 0 älgar utanför hägnen.
Renar stryker med i massor längs vägarna, utan att man behöver rensa köttet från bly innan renen blir till mat.
Ja jag försökte visualisera ett extremscenario där man totaldomesticerar allt fysiskt utrymme. Det är möjligt att göra det, men det är förmodligen inte önskvärt. Låt det vilda finnas och låt för allt i världen inte tokiga och beväpnade markägare vara de som bestämmer vem som får ta del av naturen.

Jag skulle definitivt anmäla han både för våldet och hoten. Att en person som innehar både licens och det faktum tillfällen att göra verklighet att hoten med jämna mellanrum måste hotet ändå ses som realistiskt.

Det kan vara en ide att prata med andra personer i jaktlaget för att få mer förståelse för personen. De flesta människor är ändå relativt sakliga, allra helst om det inte direkt gäller de själva.

I läget du är i nu skulle jag avråda att uppsöka mannen ensam utan isf måste du organisera dig med andra brukare av stigarna och angripa på det sättet. Underskatta inte risken att killen/gubben får fnatt och söker upp dig i hemmet en dag med laddat vapen, du vet inte om han tex är alkolist, psykiskt störd etc...Vapenlicens får man ganska lätt och det kan ofta va några tiotal år sedan den lämplighetsprövningen gjordes. Jag har haft en person i min direkta närhet som gjorde exakt detta, dock handlade det inte om stigcykling men samma beteende uppvisades.

Som både jägare och cyklist kan jag bara tänka mig att du stött på en psykiskt labil person. Ge dig inte i polimik för din egen skull. Där måste det ha gått några säkringar..
Är väl klart som fan man berättar vars man skall gå för att minska risken för olyckor.

Nu tolkar jag det inte som att det är TS som är utsatt, utan det är saxat fr ett annat forum. Förkastligt beteende av markägaren/jägaren oavsett.

Dock intressant att läsa resten av tråden där, ger en lite mer balanserad och mångsidig bild av konflikter i skogen än vad som är brukligt här på happy. Väl värt att läsa.

Har själv jagat en del (inte i SE) och cyklar lagom mycket i skogarna här om kring.
Jag har träffat han, som är ansvarig för kommunens jaktlag, väldigt ofta. Han är verkligen snäll och frågar nästan enbart om jag har sett vildsvin och var dom befinner sig, han bryr sig inte om jag cyklar eller springer i skogen.

Jag har också stött på jägare i andra skogar och dom har varit snälla men vill gärna att man går där ifrån genast, som jag förstår :)

Det fanns ju ett jaktlag där. Borde det inte vara goda chanser att få karln fälld?
Man får nog betrakta detta som 2 läger, cyklisten mot jaktlaget.
Att dom skulle sälja ut honom är inte troligt, dom vet med största sannolikhet hur han fungerar och det lär inte vara 1a gången.

Möjligheten att få honom fälld är nog att hitta en jaktlagsmedlem som blivit utsatt tidigare och fått nog eller att köra på spåret hot , kanske med eget vapen på sig, minst med ett beväpnat jaktlag bakom sig.

Ja jag försökte visualisera ett extremscenario där man totaldomesticerar allt fysiskt utrymme. Det är möjligt att göra det, men det är förmodligen inte önskvärt. Låt det vilda finnas och låt för allt i världen inte tokiga och beväpnade markägare vara de som bestämmer vem som får ta del av naturen.

Har du försökt att visualisera extremscenariot Nederländerna?

Jag har mött ganska många jägare när jag varit ute och cyklat men de är för det mesta trevliga, gubbar som är ute och promenerar med sin hund däremot och vill ha hela världen för sig själv....

Största problemet för mig med jägare är om man frågar var de jagar så kan/vill de oftast inte säga det, så det blir rätt hopplöst att förhålla sig till, och att de skyltar för "jakt pågår" som de sätter upp för det mesta sitter uppe från september till februari oavsett om det faktiskt är jakt den dagen/veckan.

Jag tyckte också att tråden på jaktforumet var rätt läsvärd, faktiskt en till största delen saklig diskussion även om kunskapen om vad allemansrätten egentligen innebär är rätt begränsad, men det är den nog i samhället i stort också.

Nu tolkar jag det inte som att det är TS som är utsatt, utan det är saxat fr ett annat forum. Förkastligt beteende av markägaren/jägaren oavsett.

Dock intressant att läsa resten av tråden där, ger en lite mer balanserad och mångsidig bild av konflikter i skogen än vad som är brukligt här på happy. Väl värt att läsa.
Jag håller med.
Min erfarenhet dock från min tid på skytte/vapen-forum är att Robsoft har en trevlig stämning med personer med sunt vapenintresse och jaktintresse. Har dock inte närvarat frekvent utan mer på andra mot enbart pistol/revolver-fokuserade fora.

Räkna med att om debatten förts i fel fb-grupp så hade det mer liknat Trucker-forumet, dom är tuffa?.

Jägarna vill nog hänvisa till "viltvård" och "naturupplevelse" när de motiverar jakten. Det går bra för min del. Dock kan man som jägare inte tro att de upplevelser som en relativt vild natur (med tex vilda älgar) kan erbjuda endast skall komma markägare och jägare till godo. De vilda naturupplevelserna är något alla medborgare skall ha rätt till. Det är vårt gemensamma arv. Markägarna lånar bara skogen på speciella villkor.
Jakträtt på en mark ger rätt att jaga. Allemansrätten ger viss rätt att vistas på annans mark. Jakt går före cykling om vi ska rangordna de olika aktiviteterna.

Att hota någon och vara otrevlig är fel oavsett om man är jägare, markägare eller cyklist.

Saxat från Naturvårdsverket:

Allemansrätten ger dig möjlighet att tillfälligt och hänsynsfullt vara på någon annans mark utan att fråga om lov. Du får gå över någon annans mark när du ska till ditt fiskevatten.

I övrigt gäller allemansrättens grundregel att visa hänsyn och inte störa eller förstöra. Att med flit hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet. Likaså är det förbjudet att avsiktligt störa villebråd. Att använda naturen på vanligt sätt för till exempel svamp- eller bärplockning räknas inte som störande.

Så att cykla i skogen är alltså inte att störa. Att gå runt och skrika och slå i kastruller eller gå skallgång för att driva bort vilt är däremot inte tillåtet. Jakt går därför inte före cykel.
Jakt och fiske ingår inte i allemansrätten. När man jagar får man störa, när man utnyttjar allemansrätten får man inte det.

Det finns specifik information om allemansrätten och cykling på Naturvårdsverkets hemsida: https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/

Jakträtt på en mark ger rätt att jaga. Allemansrätten ger viss rätt att vistas på annans mark. Jakt går före cykling om vi ska rangordna de olika aktiviteterna.

Att hota någon och vara otrevlig är fel oavsett om man är jägare, markägare eller cyklist.

Saxat från Naturvårdsverket:

Allemansrätten ger dig möjlighet att tillfälligt och hänsynsfullt vara på någon annans mark utan att fråga om lov. Du får gå över någon annans mark när du ska till ditt fiskevatten.

I övrigt gäller allemansrättens grundregel att visa hänsyn och inte störa eller förstöra. Att med flit hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet. Likaså är det förbjudet att avsiktligt störa villebråd. Att använda naturen på vanligt sätt för till exempel svamp- eller bärplockning räknas inte som störande.
Borttaget tjabbigt inlägg.

Stalle

Senast ändrad:
Så att cykla i skogen är alltså inte att störa. Att gå runt och skrika och slå i kastruller eller gå skallgång för att driva bort vilt är däremot inte tillåtet. Jakt går därför inte före cykel.
Precis. Det finns gott om tokstollar som aktivt motarbetar jakt. Därför vill jaktlag sällan gå ut offentligt med var och när de ska jaga. Det är denna typ av riktat sabotage jag tror man riktar in sig på i skrivelsen. Inte att man är ute och rör sig i skogen under jaktsäsong (dvs större delen av året).

Gled du in här från vänster på forumet bara för att försöka pracka på oss dina egna påhittade tolkningar av lagar och allemansrätt och allt därikring?

Ingen kommer tro på nåt du skriver. Ifall du trodde det.

Stalle
Man vad i helvete! Jag registrerade mig i dag för att diskutera cyklar och halkade in på den här tråden. Jag har väl inte försökt pracka på någon någonting?

Jag länkar till vad som står på Naturvårdsverkets hemsida. Läs själv.

Jag tyckte också att tråden på jaktforumet var rätt läsvärd, faktiskt en till största delen saklig diskussion även om kunskapen om vad allemansrätten egentligen innebär är rätt begränsad, men det är den nog i samhället i stort också.
Man kan iofs tycka att jägare borde ha något bättre kunskaper i allemansrätten än samhället i stort. Borde det t ex inte vara en del i jägarutbildningen?

Att cykla på en stig genom skogen räknas inte heller som att "avsiktligt störa villebråd".

Man kan iofs tycka att jägare borde ha något bättre kunskaper i allemansrätten än samhället i stort. Borde det t ex inte vara en del i jägarutbildningen?
jo det vore ju rimligt men jag vet inte vad som ingår i jaktlicens, den enda jägar-utbildning jag har är för att jaga människor, där pratades det inte så mycket om allemansrätt...

Att cykla på en stig genom skogen räknas inte heller som att "avsiktligt störa villebråd".
Men kanske som att ”störa jakt”, dock inte ”med flit” om man inte vet att jakt pågår. Blir man däremot uppmärksammad på att man stör jakten, och ändå fortsätter cykla där, så faller det ju under att man ”med flit stör jakten”.

Senast ändrad:
Men kanske som att ”störa jakt”. Dock inte med flit om man inte vet att jakt pågår. Blir man däremot uppmärksammad på att man stör jakten, och ändå fortsätter cykla där, så faller det ju under att man ”med flit stör jakten”.
I det här fallet så förstår jag det som att cyklisten frågade jaktlaget för att undvika att störa. Skulle tro att väldigt få cyklister med flit stör jakt.

Men alltså: här har någon enligt (egen utsago åtminstone) Verkligen försökt undvika att störa jakt och cyklat på ett sätt som inte ens greve Douglas på allvar kan hävda är olagligt (även om vissa skogsägare säkert önskar annorlunda) blivit hotad och misshandlad. Det kan väl ändå inte vara ok?

I det här fallet så förstår jag det som att cyklisten frågade jaktlaget för att undvika att störa. Skulle tro att väldigt få cyklister med flit stör jakt.
I detta fall, ja. Jag svarade mer generellt. Jag är f.ö. inte alls så säker på att alla skulle acceptera att bli tillsagda att de stör jakten.

Tillbaka
Topp