CBrandel
Aktiv medlem
Är det någon här som fått en snyting?
Ja, men då får man se till om den skrikande frambromsen är i avsikt att störa, eller bara en olycklig omständighet.
I värsta fall får man väl smörja bromsen ?.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, men då får man se till om den skrikande frambromsen är i avsikt att störa, eller bara en olycklig omständighet.
Det är absolut inte okej. Det är helt galet.Men alltså: här har någon enligt (egen utsago åtminstone) Verkligen försökt undvika att störa jakt och cyklat på ett sätt som inte ens greve Douglas på allvar kan hävda är olagligt (även om vissa skogsägare säkert önskar annorlunda) blivit hotad och misshandlad. Det kan väl ändå inte vara ok?
Fast det spelar mindre roll vad du och jag tycker i frågan. Jakten har företräde oavsett. Att vi ska samsas i skogen ser jag som en självklarhet. En kommun kan såklart skriva in olika villkor i sina jaktarrenden som ska uppfyllas men det är en annan fråga. Personligen så tycker jag inte alls att det är märkligt att den som betalar för sig och ibland stora pengar genom laglig rätt har företräde gentemot den som inget betalar i detta fall. Jag ser inte problemet, Är det vanligt förekommande att du blir hindrad av jägare att utöva ditt cykel-intresse? Mig har det då aldrig hänt.En förutsättning för att man ska göra fel genom att cykla borde vara att passera skyltar med avlysning eller liknande.
Det vore märkligt om man alltid har företräde vid jakt generellt. Finns ex många kommunala områden med både cykel/löp/annat där det krävs samspel trots jaktarrende.
Som tidigare påpekats i tråden; Jakträtten, som följer med äganderätten och således är grundlagsskyddad, gör att utövande av jakt har företräde gentemot allmänhetens nyttjande av marken med hänvisning till allemansrätten.
du vet förmodligen att det här är en omdebatterad fråga, som inte är på något sätt lika självklar som du får det att låta.Fast det spelar mindre roll vad du och jag tycker i frågan. Jakten har företräde oavsett.
OT i denna tråden, men detta är värt att komma ihåg och jobba för. Det finns flera starka särintressen som vill inskränka allemansrätten och den fria rörlighet i skog och mark. Deras respektive positioner är ibland rätt i sak men effekten blir att alla andra blir utestängda.personligen anser jag att allemansrätten tvärtom bör "tydliggöras" så att inte ett enskilt särintresse i praktiken avskaffar allemansrätten.
"Jägarnas Riksförbund jobbar för att ta till vara jägarnas och markägarnas intressen. Vi anser att brukande av mark alltid har företräde gentemot kommersiella intressen och andra aktörer som nyttjar allemansrätten."
jo, de tänker på bärplockning.Allt annat oaktat. Var inte detta jättekonstigt uttryckt. Det enda som är kommersiellt är väl markägaren, allemansrätten kan väl inte nyttjas i några kommersiella syften? Eller?
jodå, ta betalt för att guida eller coacha cyklister, ha anställda bärplockare, fisketurer mm mfl.Allt annat oaktat. Var inte detta jättekonstigt uttryckt. Det enda som är kommersiellt är väl markägaren, allemansrätten kan väl inte nyttjas i några kommersiella syften? Eller?
Enl naturvårdsverket och sunt förnuft ja, juridiskt kommer de ofta undan.Är det alltså under allemansrätten? Trodde det var tvunget att avtalas med ägaren.
Nej jag ser inget problem mer än att bara hävda att en har företräde kan innebära att det viner kulor om hjälmen utan att någon gör fel.Fast det spelar mindre roll vad du och jag tycker i frågan. Jakten har företräde oavsett. Att vi ska samsas i skogen ser jag som en självklarhet. En kommun kan såklart skriva in olika villkor i sina jaktarrenden som ska uppfyllas men det är en annan fråga. Personligen så tycker jag inte alls att det är märkligt att den som betalar för sig och ibland stora pengar genom laglig rätt har företräde gentemot den som inget betalar i detta fall. Jag ser inte problemet, Är det vanligt förekommande att du blir hindrad av jägare att utöva ditt cykel-intresse? Mig har det då aldrig hänt.
Låt oss inspireras av Birk Borkasons kloka bevingade ord från Ronja rövardotter :)
- Har du bråttom Rövardotter?
- Det angår dig inte
- Vad vill du rövardotter?
- Låt bli mina tjädrar och min skog!
- Dina tjädrar, din skog…?! Tjädrarna är sina egna och lever i sin skog.
- Det är också rävarnas, uvens och ormvråkens skog. Och skogsduvans och hökarnas och gökarnas skog. Och grådvärgarnas, skumtrollens, rumpnissarnas och vittrornas skog. Och sniglarnas och myrornas och spindlarnas skog! Och rådjurens, vildhästarnas och älgarnas och vargarnas skog!
- Dessutom är det min och din skog. Men vill du ha den själv, då är du dummare än jag trodde.
Har du källor på det?Jakträtten, som följer med äganderätten och således är grundlagsskyddad, gör att utövande av jakt har företräde gentemot allmänhetens nyttjande av marken med hänvisning till allemansrätten.
Det där är en jurists tolkning. Och det är just det det handlar om, olika jurister gör olika tolkningar. Så är det iofs ofta, men i dessa frågor blir det extra tydligt då det i princip inte finns nån tydligt skriven lag. Och då blir det problem och konflikter. Ett tydliggörande i lagstiftningen skulle således troligen undvika en massa problem och konflikter.Har du källor på det?
När jag letar, så dyker sådana här svar upp:
Ja man får faktiskt inte skjuta människor om man är jägare även om människan ifråga är cyklist och beter sig jättekorkat. Man får inte slå knäppskallar på truten heller. Eller köra på lagbrytande cyklister med sin bil osv.Nej jag ser inget problem mer än att bara hävda att en har företräde kan innebära att det viner kulor om hjälmen utan att någon gör fel.
Jag stödjer absolut äganderätt och jakträtt men om det som i detta fallet är tillåtet att cykla tror jag att det finns en aktsamhetssida att ta hänsyn till från jägarhåll.
Det borde vara skillnad att cykla i skogen mot att gömma sig maskerad som en hjort i ett hängn.
helt fantastiskt ronja-citat. som ronja-citat oftast är. och jag tror det är en bra beskrivning av hur de flesta i sverige känner om allemansrätten. att den är något astrid lindgrenskt och vackert. den är ganska unik i världen och något som lätt går att slarva bort genom att särintressen driver igenom "förtydliganden" skulle göra sverige osvenskt och tråkigt. tvärtom borde vi väl slipa på vår nationella usp och förbättra allemansrätten.Låt oss inspireras av Birk Borkasons kloka bevingade ord från Ronja rövardotter :)
- Har du bråttom Rövardotter?
- Det angår dig inte
- Vad vill du rövardotter?
- Låt bli mina tjädrar och min skog!
- Dina tjädrar, din skog…?! Tjädrarna är sina egna och lever i sin skog.
- Det är också rävarnas, uvens och ormvråkens skog. Och skogsduvans och hökarnas och gökarnas skog. Och grådvärgarnas, skumtrollens, rumpnissarnas och vittrornas skog. Och sniglarnas och myrornas och spindlarnas skog! Och rådjurens, vildhästarnas och älgarnas och vargarnas skog!
- Dessutom är det min och din skog. Men vill du ha den själv, då är du dummare än jag trodde.
Då tycker vi likaJa man får faktiskt inte skjuta människor om man är jägare även om människan ifråga är cyklist och beter sig jättekorkat. Man får inte slå knäppskallar på truten heller. Eller köra på lagbrytande cyklister med sin bil osv.
Ja absolut! Inser nu att det kanske lät som att jag sa emot dig vilket inte alls var avsikten.Då tycker vi lika
Det var därför jag frågade efter källor till påståendet att "jakt har företräde".Det där är en jurists tolkning. Och det är just det det handlar om, olika jurister gör olika tolkningar.
Faktum är att mina tankar också gick åt det hållet.Har du försökt att visualisera extremscenariot Nederländerna?
Faktum är att mina tankar också gick åt det hållet.
Fast det viktiga här var ju att klargöra att @BLEKINGE BAD ASS utsaga här ovan bara är en åsikt, inte ett faktum.Det där är en jurists tolkning. Och det är just det det handlar om, olika jurister gör olika tolkningar. Så är det iofs ofta, men i dessa frågor blir det extra tydligt då det i princip inte finns nån tydligt skriven lag. Och då blir det problem och konflikter. Ett tydliggörande i lagstiftningen skulle således troligen undvika en massa problem och konflikter.
Jag tycker väl att tolkning är ett bättre ord än åsikt, en tolkning som jag dessutom tycker stämmer bra med den tolkning naturvårdsverket gör att man inte ”med flit får störa jakten”. Dvs anses ex.vis cyklingen störa jakten är det cyklingen som skall flytta på sig, inte jakten. Och det gäller alltså i en situation när de står i konflikt med varandra, inte generellt. De flesta jägare har sällan problem med allemansrättsligt nyttjande av mark.Fast det viktiga här var ju att klargöra att @BLEKINGE BAD ASS utsaga här ovan bara är en åsikt, inte ett faktum.
Att skriva "Jakträtten, som följer med äganderätten och således är grundlagsskyddad, gör att utövande av jakt har företräde gentemot allmänhetens nyttjande av marken med hänvisning till allemansrätten" är ingen tolkning, det är ett fastslående. Och eftersom detta fastslående saknar juridisk grund blir det bara ett påstående; ett uttryck för en åsikt. Troligtvis är texten hämtad från ngt debattinlägg från ngn lobbyorganisation, typ Jägarnas Riksförbund.Jag tycker väl att tolkning är ett bättre ord än åsikt, en tolkning som jag dessutom tycker stämmer bra med den tolkning naturvårdsverket gör att man inte ”med flit får störa jakten”. Dvs anses ex.vis cyklingen störa jakten är det cyklingen som skall flytta på sig, inte jakten. Och det gäller alltså i en situation när de står i konflikt med varandra, inte generellt. De flesta jägare har sällan problem med allemansrättsligt nyttjande av mark.
Jag skulle inte säga att det saknar juridisk grund, juridiken går att tolka på det sättet. I mina ögon är det dessutom den enda rimliga tolkningen, eftersom en motsatsvis tolkning skulle kunna omöjliggöra en markägares möjlighet att fullgöra de skyldigheter han har gentemot samhället (att hålla viltstammarna på sin mark på en rimlig nivå). Men du har rätt i att det är otydligt, och att det därför vore önskvärt om det förtydligas direkt i lagtexten.Att skriva "Jakträtten, som följer med äganderätten och således är grundlagsskyddad, gör att utövande av jakt har företräde gentemot allmänhetens nyttjande av marken med hänvisning till allemansrätten" är ingen tolkning, det är ett fastslående. Och eftersom detta fastslående saknar juridisk grund blir det bara ett påstående; ett uttryck för en åsikt. Troligtvis är texten hämtad från ngt debattinlägg från ngn lobbyorganisation, typ Jägarnas Riksförbund.
Brukar han få snytingar?Även Emil L råkar ut för sura gubbar... han klarade sig iaf från en snyting den här gången..
https://www.instagram.com/p/CMzZEKSsg5x/?utm_source=ig_web_copy_link
Själv slits jag mellan min cowboysjäl och min japanska sida. Min inre cowboy vill ha oändliga vidder av obruten mark där inga människoregler spelar någon större roll när det kommer till kritan. Den lille japanen i mitt huvud vill ha en tuktad och kontrollerad verklighet där det vilda helt har ansats bort.Det är en anledning till att jag flyttade hit.
Själv slits jag mellan min cowboysjäl och min japanska sida. Min inre cowboy vill ha oändliga vidder av obruten mark där inga människoregler spelar någon större roll när det kommer till kritan. Den lille japanen i mitt huvud vill ha en tuktad och kontrollerad verklighet där det vilda helt har ansats bort.
Egentligen lika skrämmande båda delarna.
Verkligen? "Omöjliggöra"?I mina ögon är det dessutom den enda rimliga tolkningen, eftersom en motsatsvis tolkning skulle kunna omöjliggöra en markägares möjlighet att fullgöra de skyldigheter han har gentemot samhället (att hålla viltstammarna på sin mark på en rimlig nivå).