Är det någon här som fått en snyting?

Att man inte siktar på något man inte avser att skjuta är en självklarhet för en riktig skytt, det har i samma utsträckning som i skytterörelsen inte slagit igenom bland jägare.
Bäst att editera såhär innan nån försöker utdela njursmällar.

Riktig skytt avser självklart här inte skidskyttar, deras vapenhantering lämnar en del att önska.

Och där blev du själv ett bevis på det jag konstaterade i mitt inlägg.
Jo, det har du rätt i. Det var onödig pajkastning från min sida som inte leder någonvart.

Du har ju stort engagemang i dessa frågor och jag tror att du är betjänt av att ta ett steg tillbaks ibland och fundera på om din retorik och dina argument verkligen tas emot av andra så som du tror och hoppas.

Nej jag har aldrig fått en snyting av en jägare. Det är sällan eller aldrig ett problem med jakten i skogen när jag cyklar, vi har olika tider på dygnet. Undantaget kan vara älgjakten, då har det hänt att jag cyklat in precis framför ett pass, men det var inte med flit. Jakt pågår skylten sitter uppe för jämnan i området så den är inget att gå på.
Sist jag störde någon jägare var på min motorcykel, åkte längs länsväg X502 och de satt på pass på södra sidan med skottfält norrut över vägen. Den där typen av händelser som du berättar om är ju väldigt ovanliga men det klart att det finns en slags hatbrottskaraktär på dem i likhet med de aggressiva och farliga handlingar som vissa bilister utför mot landsvägscyklister. Men jag vill tona ned konflikterna allt sånt hör ändå till undantagen, i synnerhet i skogen.

Jag kommer i mitt jobb ofta i kontakt med jägare och upplever det sällan/aldrig som ett problem. Bara man går fram och förklarar vad man gör där ute och undrar när det passar bäst att man besöker ett visst område. Men det är ju också precis de ambitioner som TS i robsoft hade. Här är det ju cykeln som får det att svartna för vissa personer tyvärr.

Jag kommer i mitt jobb ofta i kontakt med jägare och upplever det sällan/aldrig som ett problem. Bara man går fram och förklarar vad man gör där ute och undrar när det passar bäst att man besöker ett visst område. Men det är ju också precis de ambitioner som TS i robsoft hade. Här är det ju cykeln som får det att svartna för vissa personer tyvärr.
Citat:
" Nu var jag lite mer förberedd så jag hade lite synpunkter på markägarens intelligensnivå vilket han inte gillade utan blev ännu argare och började knuffa mig bakåt och gav mig ett knytnävsslag i ansiktet. "

Nu vet jag inte vad "synpunkter på markägarens intelligensnivå" exakt innebär, men jag tycker att om man haft tid på sig att fundera vad man ska säga så kan man nog komma fram till något som hade resulterat i bättre förståelse för varandras behov.

Citat:
" Nu var jag lite mer förberedd så jag hade lite synpunkter på markägarens intelligensnivå vilket han inte gillade utan blev ännu argare och började knuffa mig bakåt och gav mig ett knytnävsslag i ansiktet. "

Nu vet jag inte vad "synpunkter på markägarens intelligensnivå" exakt innebär, men jag tycker att om man haft tid på sig att fundera vad man ska säga så kan man nog komma fram till något som hade resulterat i bättre förståelse för varandras behov.
Just den delen verkar ju inte så genomtänkt. Det håller jag med om. Nu ha vi ju även bara hört TS vinkel och vet ju inte vilken ton han hade när han inledde samtalet i första början.

Ni gör som ni vill såklart, men om jag möter någon i skogen som verkar arg (dessutom tydligt beväpnad) så hade jag nog väntat helt med att föra fram mina rättigheter och tankar om den andre. Lyssna och tydligt visa att jag försöker sätta mig in i den andres situation brukar lugna ned så man kan börja bygga förtroende istället för hat.
Vill de inte prata så får man acceptera det och vara artig ändå, så kanske det går bättre nästa gång eller för nästa cyklist.

Börjar de trots det rycka i cykeln och knuffas så beskriv neutralt utan överdrifter och anklagelser för att väcka empatin hos dem, exempelvis: "När du rör mig och cykeln blir jag rädd för min trygghet här, kan vi hålla oss på ett par meters avstånd, för bådas bästa?"

Onödigt att belasta sjukvården om det går att undvika. Dessutom ger det bäst chans att båda parter kan få fortsätta med sina intressen om man kan bygga en relation. Det går hitta lösningar som alla blir nöjda med om man bygger det på förståelse.

Tidigare konflikt resulterade kanske i hat som en senare cyklist fick ut för här (från ovan artikel i jaktojagare, som tidigare länkning inte fungerat till):

"... – Den här personen var ute med sina hundar längs spåret och hade ett hagelgevär med sig. Han skrek först åt flera cyklister. Sedan är det en cyklist som får ett slag med gevärskolven så att han flyger i backen, säger en deltagare till Eskilstuna-Kuriren.

Ska ha skottränat hundar
Enligt Aftonbladets uppgifter ska mannen ha varit ute i skogen för att skotträna sina hundar. Den cyklist som attackerades tycker att situationen blev extremt hotfull.
– Efter att han slagit mig laddade han bössan och sa åt mig att gå därifrån. Sedan kom det en kvinna och lugnade honom, berättar cyklisten för Eskilstuna-Kuriren.
Cyklisten berättar också att han fick en sträckning i ena knäet efter att han slogs av cykeln.
– Han slog mot kroppen men slaget tog på armen, säger han till Eskilstuna-Kuriren.
Händelsen är polisanmäld och rubriceras som misshandel.
– Enligt anmälan ska det röra sig om en markägare som har haft åsikter kring det här cykelevenemanget. Det ska ha varit en gevärskolv som använts som tillhygge, säger ..."

Edit: ökade citering.

Senast ändrad:
Det man kan säga är väl att det är väldigt känsligt att ta upp allemansrättsliga problem eller ens diskussioner här, och framförallt relaterat till cykling. Då kastar sig många direkt i försvarsställning.
En del verkar också ha en något udda, rent av revolutionär, inställning till äganderätt.
På samma sätt som somliga direkt går till anfall och dessutom tycks ha en närmast reaktionär inställning till äganderätt.

Jag är måhända en av revolutionärerna som ooms klassificerat.

Det grundar sig i att jag tycker att naturens myllrande liv och arter har ett intrinsikalt värde, dvs. ett värde i sig själva, som vi som människor inte har rätt att behandla eller göra vad vi vill med. Precis som den flammande revolutionären Birk Borkason verkar tycka. Äganderätten står inte över det egenvärdet, i mina ögon, eftersom det är en mänsklig konstruktion som vi som arten människa har bestämt. Vi har utnämnt oss till herre över allt, när allt i naturen egentligen inte tillhör någon.

Äganderätten står inte heller över vår framtids leverne. Om skogar t.ex. behöver bevaras för att framtida generationer ska ha en dräglig tillvaro, så tycker jag inte att markägare ska få göra vad de vill med skogen för egen vinnings skull. I min värld är det egoistiskt och oförståeligt att hävda rätt, och göra allt möjligt för att få fortsätta driva miljövidriga sätt att skända naturen. Det gäller t.ex. stora skogsbolag som på senare år gör allt för att stämpla skogsbruket som en grön näring, att det är klimatsmart och bra, när sanningen är en helt annan.

Om det är revolutionärt, må så vara. Då kallar jag mig gladeligen revolutionär alla dagar i veckan, tills jag dör. ✊

Hett ämne, oavsett är alla överens om att våld inte är acceptabelt. Sen har även samhället spårat ur på många sätt. Att jaktlag blir hindrade aktivt och utsatta för skadegörelse gör så klart att dom redan från början är reserverade mot utomstående. Sen kommer det finnas griniga gamla gubbar i alla olika läger, gående, svampplockare, markägare och även några cyklister.

Jag undviker att cykla i skog där älgjakt pågår t.ex. Resonerar som så att majoriteten är personer som lagt ner tid och pengar på ett intresse på samma sätt som jag på cykling. Finns oftast andra ställen man kan cykla på utan att störa.

Nu har jag svammlat så jag glömt bort vad jag ville säga också..... Just det, dom flesta man träffar är vänliga och har sunt förnuft. Säg hej och prata med varandra :) Och strunta i dom andra, som bara drar ner energi nivån. Sen ska alla brott polisanmälas, misshandel är inget man någonsin ska acceptera.

Hett ämne, oavsett är alla överens om att våld inte är acceptabelt. Sen har även samhället spårat ur på många sätt. Att jaktlag blir hindrade aktivt och utsatta för skadegörelse gör så klart att dom redan från början är reserverade mot utomstående. Sen kommer det finnas griniga gamla gubbar i alla olika läger, gående, svampplockare, markägare och även några cyklister.

Jag undviker att cykla i skog där älgjakt pågår t.ex. Resonerar som så att majoriteten är personer som lagt ner tid och pengar på ett intresse på samma sätt som jag på cykling. Finns oftast andra ställen man kan cykla på utan att störa.

Nu har jag svammlat så jag glömt bort vad jag ville säga också..... Just det, dom flesta man träffar är vänliga och har sunt förnuft. Säg hej och prata med varandra :) Och strunta i dom andra, som bara drar ner energi nivån. Sen ska alla brott polisanmälas, misshandel är inget man någonsin ska acceptera.
+1 Jag hade också tänkt skriva nåt i tråden, men nu behöver jag inte.

Min syn på mark är att man inte äger den på samma sätt som andra materiella ting. Man äger en nyttjanderätt och värde sätts utifrån hur stor nyttjanderätt man har. Viss skyddad mark har nästan ingen nyttjanderätt och byggförbud och därför lågt värde. Tomtmark har hög nyttjandetätt och högt värde. Det ligger i markägares intresse att få mer nyttjanderätt. Tillexempel om man får stycka av tomter. Avskaffas allemansrättenen skulle värdet på skog troligen öka. Priset på skog idag är satt utifrån att det finns allemansrätt men ägaren har nyttjanderätter som givetvis måste respekteras, men detta är ju inget nytt.

Kanske inte ändå, eftersom "vi vill ha det som det var" kan klassas som reaktionärt.
Nu är vi så jäkla meta så jag inte vet om jag ska gå djupare eller bara pausa, men nu kör vi.

Men då hamnar vi ju otvivelsaktigt i en fråga om tidsperspektiv. Om "vi vill ha det som det är" är revolutionärt därför att "vi vill ha det som det var" är reaktionärt måste vi ju identifiera en tidsepok där "som det var" överrensstämmer med önskemålen. Finns detta? Typ på feodaltiden? Och då är frågan, är vi revolutionära, eller är det återigen en fråga om tidsperspektiv - de åsikter vi har skulle vara revolutionärt om det yttrades under denna tidsepok? Lever vi i parallella universum med tidsförskjutning?

Nä. Magnuseffektens krökning av kulbanan på dess färd mot älgtjuren är banne mig mer lättförståeligt än dessa livsåskådningar.

Min syn på mark är att man inte äger den på samma sätt som andra materiella ting. Man äger en nyttjanderätt och värde sätts utifrån hur stor nyttjanderätt man har. Viss skyddad mark har nästan ingen nyttjanderätt och byggförbud och därför lågt värde. Tomtmark har hög nyttjandetätt och högt värde. Det ligger i markägares intresse att få mer nyttjanderätt. Tillexempel om man får stycka av tomter. Avskaffas allemansrättenen skulle värdet på skog troligen öka. Priset på skog idag är satt utifrån att det finns allemansrätt men ägaren har nyttjanderätter som givetvis måste respekteras, men detta är ju inget nytt.
Håller i stort med. Enda tillägget är väl att det är ytterst få markägare som strävar efter ökad nyttjanderätt, utan snarare att få behålla den nyttjanderätt som de har samt att den ska respekteras.

Vi kommer alltid ha det som det är. Något annat vore helt orimligt.
"Där är där där vi inte är. Här är här där vi är."

Nej jag har aldrig fått en snyting av en jägare. Det är sällan eller aldrig ett problem med jakten i skogen när jag cyklar, vi har olika tider på dygnet. Undantaget kan vara älgjakten, då har det hänt att jag cyklat in precis framför ett pass, men det var inte med flit. Jakt pågår skylten sitter uppe för jämnan i området så den är inget att gå på.
Sist jag störde någon jägare var på min motorcykel, åkte längs länsväg X502 och de satt på pass på södra sidan med skottfält norrut över vägen. Den där typen av händelser som du berättar om är ju väldigt ovanliga men det klart att det finns en slags hatbrottskaraktär på dem i likhet med de aggressiva och farliga handlingar som vissa bilister utför mot landsvägscyklister. Men jag vill tona ned konflikterna allt sånt hör ändå till undantagen, i synnerhet i skogen.
Hål i huvet att ha skotthåll över en väg.

Hål i huvet att ha skotthåll över en väg.
Ganska vanligt tror jag även om jag inte suttit så själv. Ett högt torn eller passet uppepå en slänt eller liknande, tänkt skott går högt över vägen.
Jag tror iallafall att det är så det ska funka, har som sagt inte jagat så själv.

Saxat från

Hej

Jag är ganska aktiv på ett cykelforum och varje höst kommer frågan om cykling i skogen och jakt upp och jägarkåren får utstå mycket spott och spe. Jag gissar att det är samma sak här fast det omvända. Jag har reggat mig här för att berätta om en händelse i skogen nyligen och hoppas att någon i berört jaktlag är inne här och läser och kan ge sin version av situationen, och framförallt bidra till en lösning av problemet (om det nu finns något).

Händelsen äger rum i ett skogsparti nära en mellansvensk storstad. i genom skogspartiet går det en av kommunen uppmärkt vandringsled samt en del andra mindre stigar. Jag är en aktiv cyklist och har en kortare favoritrunda i genom skogspartiet. Under sommarhalvåret brukar det bli 2-3 rundor i veckan, under vintern blir det betydligt färre. Under sommarhalvåret är det en del andra cyklister som också utnyttjar området. På vintern är det nog bara jag.

Markägaren har under flera år försökt förhindra tillträde till marken genom att spärra av stigar med stockar och stora rishögar. Allmänheten har allteftersom baxat stockarna åt sidan och rensat bort rishögarna men snart har markägaren lagt dit nya hinder och så har det pågått i flera år. Jag har mött honom i skogen vid några tillfällen under sommaren och då blivit utskälld och fått veta att det lätt kan hända en ”olycka” om jag inte slutar att cykla på hans mark.

En lördag förmiddag för 2 veckor sedan så körde jag min vanliga runda. när jag kommer cyklande på en grusväg som slutar med en vändplan så ser jag ett jaktlag som sitter och fikar. Jag rullar sakta fram för att prata. Markägaren kommer emot mig och skäller ut mig på ett mycket aggressivt sätt och hotar ånyo med att det kan hända en "olycka" om jag inte omedelbart försvinner och aldrig mer kommer tillbaka, samtidigt som han tar tag i cykeln och försöker dra om kull den, Jag försöker förklara för honom att jag har inte har någon avsikt att störa jakten utan vill bara höra var de ska jaga efter fikat så jag kan hålla mig borta, jag får då till svar att det har jag inte med att göra. Att fortsätta diskussionen var meningslöst så jag åkte därifrån.

I söndags var det fint vinterväder så jag körde min vanliga runda. Samma sak upprepar sig igen. Nu var jag lite mer förberedd så jag hade lite synpunkter på markägarens intelligensnivå vilket han inte gillade utan blev ännu argare och började knuffa mig bakåt och gav mig ett knytnävsslag i ansiktet. En annan medlem i jaktlaget gick i mellan och fick honom att lugna sig och gå där ifrån. Jag stod kvar och pratade med den andra jaktmedlemmen ett tag. Jag var ganska chockad och upprörd så det blev inte någon konstruktiv diskussion.

Jag har inget i mot jakt eller jägare, jag jagade ganska mycket själv i unga år och uppskattade det mycket. Jag förstår att man inte vill bli störd under pågående jakt men att försöka stänga ute allmänheten från marken både under jaktsäsong och övrig tid på året är dömt att misslyckas och provocerar fram en konflikt som jag åtminstone inte ser finns. Jag har under de åren som jag rört mig i berört område kommit i kontakt med jägare vid 3 till fällen, en gång för ca 2 år sedan och dessa 2 som beskrivs ovan. Att det inte är fler kontakter beror kanske på att det inte jagas så mycket eller att jag inte cyklar så mycket eller en kombination. Nu kan jag bara prata för mig själv, om det har varit andra ”jakt incidenter” med andra cyklister vet jag inte men det är inget jag har hört talas om.

Både skogscyklister och jägare får utstå mycket kritik i massmedia och på sociala medier och måste värna om vårt ryckte. Att respektera varandras intressen i skogen och verka för att lösa eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt är en förutsättning för att vi ska kunna använda naturen till rekreation, naturupplevelse samt fylla frysboxen med vad naturen ger.
Vet inte vad jag kan tillföra, men markägaren är ett ärkesvin och en skitstövel.. Han skulle själv behöva råka ut för en olycka, få kompanistryk som vi kallade det i lumpen.. Om han fortsätter bli ett problem anser jag att ni som cyklar i området, vilket enligt din beskrivning så är det han som bryter mot lagar och regler.. Finns det en vandringsled där, så ska jägarna ge sjutton i att rikta bössan mot den!! Så mycket minns jag om skjutriktningar mm från min korta tid som jägare..

Numera bor jag på landsbygden, men när jag bodde i ett mer tättbefolkad plats minns jag att korkskallarna som jagade på den marken som armén hade övergivit hade en tendens att sabba stigar och vissa passager kring Karlshäll.. Som många inne i samhället sa, vad sjutton spelar det för roll att enduroåkarna kör där, området är ändå ganska sönderkört.. :/ ..Lyfte bort hinder ett par gånger så skogsvägen blev framkomlig, en gång med "argalappen" ..Senare när konditionen ökade så krävdes längre rundor, så det blev att cykla till stan.. Runda sjön där..

Här på vischan finns både bra o dåliga jägare.. Har Hört en del från andra som flyttat hit, att vissa av markägarna är lite av småaktiga skitstövlar.. ( En konflikt handlade om att gubben dumpade djurkadaver, efter trafikolyckor i en grop efter en skogsväg, vilket är olagligt och det polisanmäldes.. Dessa SKA grävas ner! ) Har inte fått så mycket skit över att jag cyklar på skogsvägarna/grusvägarna, men första hösten på platsen stötte jag på en jägar-idiot.. Hade tagit min MTB en bit bort, till sockengränsen, det finns ett minnesmärke där på kullen då tre socknar möts.. Efter att ha vart där i en 15-20min , hör jag nån vissling och nån som står och skriker åt mig från en kulle 150m bort.. Han var både spydig och oförskämd, fucking idiot.. Att ens tänka tanken att ligga på pass från en kulle till en annan och mot en plats där hembygdsföreningen satt upp en minnestavla.. =( Gubben borde lämna in bössan!! Började fundera om jag flyttat till rätt område, ville närmare naturen och äga mitt hem.. Annars tycker jag mest jägarna här verkar ena riktiga latmaskar, för det ligger ofta tomma ölburkar och annat skit kvar efter att de ska ut till sina pass..

Då jag nygligen av min tandläkare fått veta att " bor du i xxxx så håller dom koll på dig, det kan du vara så säker på " ..Vet inte hur jag ska tolka detta, tror inte det är av omtänksamhet.. Ytterst få av dom har ens gett sig till känna och presenterat sig, sagt "välkommen till byn" .. ( Typ, dom är väl två av alla 800 ) ..Det är väl bara att fortsätta umgås med utbölingarna, skita i de snåla och grinig "bonnjävlarna" som de andra kallar dom.. Gör vad en vill, men gör det helst i smyg!

Kontenan av mitt inlägg: Polisanmäl gubbjäveln åtminstone för misshandel... Hindrande att utnyttja allemansrätten!

Jag har mött ganska många jägare när jag varit ute och cyklat men de är för det mesta trevliga, gubbar som är ute och promenerar med sin hund...

Största problemet för mig med jägare är om man frågar var de jagar så kan/vill de oftast inte säga det, så det blir rätt hopplöst att förhålla sig till, och att de skyltar för "jakt pågår" som de sätter upp för det mesta sitter uppe från september till februari oavsett om det faktiskt är jakt den dagen/veckan.
Detta håller jag med om, har stött på många trevliga gubbar med bössan, ibland har jag pratat lite med dom.. Hittils har ingen vägrat berätta vart dom är o jagar, det är ju bra o veta så en kan cykla åt andra hållet..

Så det här med att skylta att dom jagar, det kunde dom gott göra!! Inte låta några plastband med jakt sitta uppe i flera månader.. Det borde ju knappast vara problem med korkade anti-jakt-fanatiker som vill sabba, om man har tillfälliga skyltar där dom för dagen befinner sig.. Ställer bilarna på lämpligt sätt, med skylt i bakrutan!!

Inte orkar läsa allt i denna tråd. Kanske redan avhandlats.

Finns det någon som vill vara och cykla där det är aktiv jakt? Jag skulle inte tänka så mycket att jag stör jakten, utan mer risken att någon halvblind 80-åring tar mig för en älg eller bäver.....

Stort eget intresse att inte vara där det jagas.

Finns det någon som vill vara och cykla där det är aktiv jakt? Jag skulle inte tänka så mycket att jag stör jakten, utan mer risken att någon halvblind 80-åring tar mig för en älg eller bäver.....

Nä, jag förstår inte heller det. Men det handlar väl som vanligt nuförtiden att hävda sin rätt.
I den länkade tråden fanns det ju ett intressant exempel där ett jaktlag hade skadeskjutit en stor vildsvinsgalt som gått in i en tät granskog. I väntan på eftersökshund hade jaktlaget omringat tätningen för att dels se om galten kom ut, dels varna folk för att ge sig in där (en skadskjuten gris kan vara livsfarlig). Nån kvinna kom promenerande på en stig, de stoppade henne och förklarade att det kunde vara farligt att fortsätta. Men hon skulle minsann inte vända, allemansrätten gav henne rätt att vara där och fortsatte in där medan de maktlösa bara kunde se på och hoppas på det bästa.

Det jagas i stort sätt på alla marker. problemet är att man inte vet när det jagas, det brukar vara några gånger per år och då kan man hålla sig borta men övrig tid bör man kunna få tillgång till marken för friluftsliv.

Allemansrätten gäller som argument överallt. En äldre kvinna som skulle in i skogen under pistol-sm i Sunne för 10-talet år sen trotsade muntlig uppmaning, lyfte på avspärrningsbandet, och gick in på sin favoritväg där hon alltid gått.
I detta fallet meddelades eld upphör över radio omedelbart och skjutningarna kunde återupptas först när kvinnan var borta.

Vet inte vad jag kan tillföra, men markägaren är ett ärkesvin och en skitstövel.. Han skulle själv behöva råka ut för en olycka, få kompanistryk som vi kallade det i lumpen.. Om han fortsätter bli ett problem anser jag att ni som cyklar i området, vilket enligt din beskrivning så är det han som bryter mot lagar och regler.. Finns det en vandringsled där, så ska jägarna ge sjutton i att rikta bössan mot den!! Så mycket minns jag om skjutriktningar mm från min korta tid som jägare..

Numera bor jag på landsbygden, men när jag bodde i ett mer tättbefolkad plats minns jag att korkskallarna som jagade på den marken som armén hade övergivit hade en tendens att sabba stigar och vissa passager kring Karlshäll.. Som många inne i samhället sa, vad sjutton spelar det för roll att enduroåkarna kör där, området är ändå ganska sönderkört.. :/ ..Lyfte bort hinder ett par gånger så skogsvägen blev framkomlig, en gång med "argalappen" ..Senare när konditionen ökade så krävdes längre rundor, så det blev att cykla till stan.. Runda sjön där..

Här på vischan finns både bra o dåliga jägare.. Har Hört en del från andra som flyttat hit, att vissa av markägarna är lite av småaktiga skitstövlar.. ( En konflikt handlade om att gubben dumpade djurkadaver, efter trafikolyckor i en grop efter en skogsväg, vilket är olagligt och det polisanmäldes.. Dessa SKA grävas ner! ) Har inte fått så mycket skit över att jag cyklar på skogsvägarna/grusvägarna, men första hösten på platsen stötte jag på en jägar-idiot.. Hade tagit min MTB en bit bort, till sockengränsen, det finns ett minnesmärke där på kullen då tre socknar möts.. Efter att ha vart där i en 15-20min , hör jag nån vissling och nån som står och skriker åt mig från en kulle 150m bort.. Han var både spydig och oförskämd, fucking idiot.. Att ens tänka tanken att ligga på pass från en kulle till en annan och mot en plats där hembygdsföreningen satt upp en minnestavla.. =( Gubben borde lämna in bössan!! Började fundera om jag flyttat till rätt område, ville närmare naturen och äga mitt hem.. Annars tycker jag mest jägarna här verkar ena riktiga latmaskar, för det ligger ofta tomma ölburkar och annat skit kvar efter att de ska ut till sina pass..

Då jag nygligen av min tandläkare fått veta att " bor du i xxxx så håller dom koll på dig, det kan du vara så säker på " ..Vet inte hur jag ska tolka detta, tror inte det är av omtänksamhet.. Ytterst få av dom har ens gett sig till känna och presenterat sig, sagt "välkommen till byn" .. ( Typ, dom är väl två av alla 800 ) ..Det är väl bara att fortsätta umgås med utbölingarna, skita i de snåla och grinig "bonnjävlarna" som de andra kallar dom.. Gör vad en vill, men gör det helst i smyg!

Kontenan av mitt inlägg: Polisanmäl gubbjäveln åtminstone för misshandel... Hindrande att utnyttja allemansrätten!
Många hårda ord. Lite fakta:
Finns ingen lag som säger att skjutna vilda djur ska grävas ned. Slaktavfall från jakt ska som huvudregel kvarlämnas i skogen på egna jaktmarken. Kommunen har i regel egna föreskrifter som kan variera lite. Här är grundregeln:

Man måste inte sätta upp varningsskyltar vid jakt. Jag jagar själv med skidor i Dalarna av och till. Kanske åker en mil, svårt med skyltning då... . Vid älgjakt kanske man sätter upp varningsskyltar närmast större vägar. Mest för att inte hundarna ska bli påkörda. Att skylta av varje stig i skogen är ogörligt.

Vägpass är tillåtet att ha. Väldigt trist sätt att jaga, skogen är ju det man vill vara i. Sedan är det såklart varje jägares ansvar att vara säker på målet, ha kulfång osv. Trots det kan det ske olyckor där kulan tex ändrar vinkel vid träff i djuret osv. Enskilda jägare kan anse att skogen är fullgott kulfång/brista i omdöme/vara idioter också. När jag jagade älg senast i Dalarna tyckte flera gubbar att skogen var ett bra kulfång: Farlig inställning.

För övrigt kan jag bara slå mig för pannan över ”markägarens” beteende mot TS (givet det gått till på beskrivet sätt).

Borde såklart om det går att bevisa dömas för misshandel/bli av med vapnen. Att få jaktlaget att vittna är väl tyvärr inte det enklaste i det här fallet. De är ju beroende av markägarens välvilja för att få jaga. Folk generellt är rätt fega för att vittna enligt min erfarenhet.

Själv både cyklar och jagar jag. Brukar inte vara några problem. Just under älgjaktsveckan kan man med fördel cykla asfalt av ren självbevarelsedrift om inte annat. Det är bara en vecka om året. Sedan kan det ju jagas året runt men absolut inte i samma omfattning som då.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp