Är det någon här som fått en snyting?

Nä, jag förstår inte heller det. Men det handlar väl som vanligt nuförtiden att hävda sin rätt.
Fast ingen har ju hävdat att de trotsar uppmaningar om pågående jakt. Så ditt inlägg är bara en halmdocka för att du ska kunna vräka ur dig lite av dina vanliga nedsättande ord om mountainbikecyklister.

Fast ingen har ju hävdat att de trotsar uppmaningar om pågående jakt. Så ditt inlägg är bara en halmdocka för att du ska kunna vräka ur dig lite av dina vanliga nedsättande ord om mountainbikecyklister.
Det du klippte bort av mitt exempel är ett exempel på precis det, att trotsa uppmaning om pågående jakt. Så redan där föll ditt ”argument”. Påhoppet är inte ens värt att bemöta.

Det du klippte bort av mitt exempel är ett exempel på precis det, att trotsa uppmaning om pågående jakt. Så redan där föll ditt ”argument”. Påhoppet är inte ens värt att bemöta.
Exemplet handlade om en vandrande kvinna omnämnd på ett annat forum. Dvs inte relevant, dvs halmdocka.

Du besvarar en fråga, från en som inte läst hela tråden, om cyklister verkligen vill cykla där jakt pågår. Ditt svar ger sken av att bekräfta att så är fallet och du presenterar till och med en teori kring varför det skulle kunna vara på detta sätt.

I själva verket är svaret: Nej, det är ingen som har påstått att de vill cykla där jakt pågår.

Senast ändrad:
Den som äger mark, i det här fallet en skogsfastighet har ju rätt att bruka den.
Skogsbruk, jordbruk, jakt och fiske hör ju till markägaren. Men om markgären är cyklist som ni kan ju ägaren avstå från att bruka marken och istället cykla på den. Då har ju det intresset förtur på den marken.

Så en klok investering för den som vill kunna cykla utan att bli störd av någon som brukar sin mark är ju att köpa egen. Problemet löst!

Intressant tråd, inte minst om man som jag är jurist, skogsägare och cyklist.

Jag ska inte ge mig in i debatten, bara bjuda på en reflektion. Jag cyklar, förstås, på andras marker och ser det som en självklar rättighet. Men när jag ser någon i min egen skog blir den första reaktionen ofta misstänksamhet: "Vad gör dom här, tänker dom förstöra något? Det är ju MIN skog!"

Poängen är att äganderätten, och kanske särskilt äganderätt till skog, rör vid djupa känslor. Det kan vara bra att tänka på det vid konflikter mellan äganderätt och allemansrätt.

Senast ändrad:
helt fantastiskt ronja-citat. som ronja-citat oftast är. och jag tror det är en bra beskrivning av hur de flesta i sverige känner om allemansrätten. att den är något astrid lindgrenskt och vackert. den är ganska unik i världen och något som lätt går att slarva bort genom att särintressen driver igenom "förtydliganden" skulle göra sverige osvenskt och tråkigt. tvärtom borde vi väl slipa på vår nationella usp och förbättra allemansrätten.

Jag tror jag älskar Astrid Lindgren. Jag kan fortfarande titta på hennes filmer med stor underhållning och då är jag ändå på väg mot 62 år. Hon var/är fantastisk!

Så det här med att skylta att dom jagar, det kunde dom gott göra!! Inte låta några plastband med jakt sitta uppe i flera månader.. Det borde ju knappast vara problem med korkade anti-jakt-fanatiker som vill sabba, om man har tillfälliga skyltar där dom för dagen befinner sig.. Ställer bilarna på lämpligt sätt, med skylt i bakrutan!!
Jag, (både jägare, svamp- och bärplockare och cyklist för den delen) frågade ett älgjaktlag där jag brukar plocka svamp varför de inte sätter ut skyltar. Det visade sig vara så att de brukade göra det men fick så många ilskna samtal av folk som trodde att de stängde av skogen för andra med skyltarna att de slutade med det.

Allemansrätten är svår, det enda vi har att gå på är i princip naturvårdsverkets tolkningar. Naturvårdsverket sätter cykling lite speciellt. De har ju bland annat skrivit den något luddiga texten:
- "Det är alltid bra att fråga markägaren om lov om du planerar att cykla regelbundet i ett visst naturområde"
Det kan jag inte tolka på annat sätt än att markägaren faktiskt kan säga nej till återkommande cykling av samma cyklist. Annars blir ju hela texten totalt meningslös. Ser för övrigt den konflikten som startade denna tråd som snarare mellan markägare<->cyklist än att jaktbiten egentligen är inblandad.

Ja, det är olyckligt att Naturvårdsverket, Länsstyrelser och Kommuner skriver om cykling som de gör. Det bygger på lite tveksamma premisser om hur cykling utövas, vad drivkraften är, och hur slitaget i verkligheten ser ut - antar jag.

Intressant tråd, inte minst om man som jag är jurist, skogsägare och cyklist.

Jag ska inte ge mig in i debatten, bara bjuda på en reflektion. Jag cyklar, förstås, på andras marker och ser det som en självklar rättighet. Men när jag ser någon i min egen skog blir den första reaktionen ofta misstänksamhet: "Vad gör dom här, tänker dom förstöra något? Det är ju MIN skog!"

Poängen är att äganderätten, och kanske särskilt äganderätt till skog, rör vid djupa känslor. Det kan vara bra att tänka på det vid konflikter mellan äganderätt och allemansrätt.
Nu ska man nog inte komma in i en juridiktråd på Happy och tro att man har nån tyngd bara för att man är jurist, det har aldrig funkat?
(Det vore såklart nyttigt med den första pålästas resonemang?, vad som faktiskt gäller lär väl avgöras vid tinget nångång)

Senast ändrad:
Nu ska man nog inte komma in i en juridiktråd på Happy och tro att man har nån tyngd bara för att man är jurist, det har aldrig funkat.
(Det vore såklart nyttigt med den första pålästas resonemang?, vad som faktiskt gäller lär väl avgöras vid tinget nångång)
Nu framförde jag ju ingen juridisk uppfattning, vilket väl klart framgick.

A
La till ytterligare en smily för att förtydliga att det var tänk som ironi, vore intressant med synpunkter.
Aha, förlåt. Men nej, jag tror jag avhåller mig från det. Jag ville bara framföra att skogsägare kan vara lite känsliga och att det kan vara klokt att ha det i minnet när man träffar på dem ute i skogen.

Jag brukar av ren självbevarelsedrift undvika att cykla där det jagas. Räcker ju inte med att dricka muc off för att täta ett kulhål, stöter ju ändå då och då på jägare och brukar då stanna och fråga var dom jagar för tillfället och vänder om det är där jag planerat att cykla. Ingen har varit otrevlig ska tilläggas, dom har vid några tillfällen berömt min röda hjälm som syns bra ??

Nu sups det ju inte så mycket längre på jakten, men jägare som blivit beskjutna är ju likt förbenat inte direkt ovanligt. Ingen av de jag känner har ju blivit träffade men det lät ju ändå spännande med kulor runt öronen. En kvinnlig jägare jag känner bytte jaktlag p.g.a. supandet och att det förmodligen inte var så roligt att vara tjej och vara emot hejdlöst krökande i kombination med jakt, typisk tråkmåns..

Morsan är nog en typisk skogsägare, hon tar det personligt om någon skadar den eller tar sig friheter i den. Sen om någon cyklar upp en ny stig, stjäl en julgran eller tar näver av en björk kvittar. Marken är hennes, att det sen kommer någon och gnäller om allemansrätt ger hon inte många öre för. Det är ett jäkla ofog många tar sig för på andras egendom.

Saxat från

Hej

Jag är ganska aktiv på ett cykelforum och varje höst kommer frågan om cykling i skogen och jakt upp och jägarkåren får utstå mycket spott och spe. Jag gissar att det är samma sak här fast det omvända. Jag har reggat mig här för att berätta om en händelse i skogen nyligen och hoppas att någon i berört jaktlag är inne här och läser och kan ge sin version av situationen, och framförallt bidra till en lösning av problemet (om det nu finns något).

Händelsen äger rum i ett skogsparti nära en mellansvensk storstad. i genom skogspartiet går det en av kommunen uppmärkt vandringsled samt en del andra mindre stigar. Jag är en aktiv cyklist och har en kortare favoritrunda i genom skogspartiet. Under sommarhalvåret brukar det bli 2-3 rundor i veckan, under vintern blir det betydligt färre. Under sommarhalvåret är det en del andra cyklister som också utnyttjar området. På vintern är det nog bara jag.

Markägaren har under flera år försökt förhindra tillträde till marken genom att spärra av stigar med stockar och stora rishögar. Allmänheten har allteftersom baxat stockarna åt sidan och rensat bort rishögarna men snart har markägaren lagt dit nya hinder och så har det pågått i flera år. Jag har mött honom i skogen vid några tillfällen under sommaren och då blivit utskälld och fått veta att det lätt kan hända en ”olycka” om jag inte slutar att cykla på hans mark.

En lördag förmiddag för 2 veckor sedan så körde jag min vanliga runda. när jag kommer cyklande på en grusväg som slutar med en vändplan så ser jag ett jaktlag som sitter och fikar. Jag rullar sakta fram för att prata. Markägaren kommer emot mig och skäller ut mig på ett mycket aggressivt sätt och hotar ånyo med att det kan hända en "olycka" om jag inte omedelbart försvinner och aldrig mer kommer tillbaka, samtidigt som han tar tag i cykeln och försöker dra om kull den, Jag försöker förklara för honom att jag har inte har någon avsikt att störa jakten utan vill bara höra var de ska jaga efter fikat så jag kan hålla mig borta, jag får då till svar att det har jag inte med att göra. Att fortsätta diskussionen var meningslöst så jag åkte därifrån.

I söndags var det fint vinterväder så jag körde min vanliga runda. Samma sak upprepar sig igen. Nu var jag lite mer förberedd så jag hade lite synpunkter på markägarens intelligensnivå vilket han inte gillade utan blev ännu argare och började knuffa mig bakåt och gav mig ett knytnävsslag i ansiktet. En annan medlem i jaktlaget gick i mellan och fick honom att lugna sig och gå där ifrån. Jag stod kvar och pratade med den andra jaktmedlemmen ett tag. Jag var ganska chockad och upprörd så det blev inte någon konstruktiv diskussion.

Jag har inget i mot jakt eller jägare, jag jagade ganska mycket själv i unga år och uppskattade det mycket. Jag förstår att man inte vill bli störd under pågående jakt men att försöka stänga ute allmänheten från marken både under jaktsäsong och övrig tid på året är dömt att misslyckas och provocerar fram en konflikt som jag åtminstone inte ser finns. Jag har under de åren som jag rört mig i berört område kommit i kontakt med jägare vid 3 till fällen, en gång för ca 2 år sedan och dessa 2 som beskrivs ovan. Att det inte är fler kontakter beror kanske på att det inte jagas så mycket eller att jag inte cyklar så mycket eller en kombination. Nu kan jag bara prata för mig själv, om det har varit andra ”jakt incidenter” med andra cyklister vet jag inte men det är inget jag har hört talas om.

Både skogscyklister och jägare får utstå mycket kritik i massmedia och på sociala medier och måste värna om vårt ryckte. Att respektera varandras intressen i skogen och verka för att lösa eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt är en förutsättning för att vi ska kunna använda naturen till rekreation, naturupplevelse samt fylla frysboxen med vad naturen ger.
Riktigt obehagligt, får mig att tänka på filmen Jägarna!

Jag fick en gångstav inkörd i hjulet idag. Mötte ett äldre par i en nedförsbacke (2,5 m bred grusväg/cykelbana), plingade i god tid, saktade in och var beredd på ett glatt "hej". De låtsades som de inte såg eller hörde mig och när jag cyklade förbi ute i väggrenen small det till i bakhjulet. Som tur var så klarade jag mig med att halvkrascha, dvs landade hasande på fötterna. En trasig eker och ett ordentligt hack i gubbens gångstav blev resultatet. Han hatade tydligen cyklister.

Synd med dessa bittra människor, de kan inte vara lyckliga. De förstör ju mest för sig själva.

Riktigt obehagligt, får mig att tänka på filmen Jägarna!

Jag fick en gångstav inkörd i hjulet idag. Mötte ett äldre par i en nedförsbacke (2,5 m bred grusväg/cykelbana), plingade i god tid, saktade in och var beredd på ett glatt "hej". De låtsades som de inte såg eller hörde mig och när jag cyklade förbi ute i väggrenen small det till i bakhjulet. Som tur var så klarade jag mig med att halvkrascha, dvs landade hasande på fötterna. En trasig eker och ett ordentligt hack i gubbens gångstav blev resultatet. Han hatade tydligen cyklister.

Synd med dessa bittra människor, de kan inte vara lyckliga. De förstör ju mest för sig själva.
Klappa tillbaka .... det var regler jag växte upp med i Norberg.
Ingen idé att gnälla för mamma där inte ... ?

Ibland kan det slå mig att det egentligen är väldigt konstigt att man i ett land som Sverige, som ju är ett långt ifrån vapenliberalt land, tillåter att folk skjuter skarpt ute i naturen.

Ingen värdering i detta, bara en reflektion.
På väg mot favoritstranden för några år sen passerade jag en sommarstugeägare som höll på att skjuta in sitt vapen.
I riktning mot stranden.
Med en höbal som kulfång.

Och nej, det var INTE ett luftgevär.

Kändes som en illustration av det gamla skämtet ”bli jägare, träffa vänner.”

Klappa tillbaka .... det var regler jag växte upp med i Norberg.
Ingen idé att gnälla för mamma där inte ... ?

Tror det bara hade gjort det värre. De började direkt beskylla mig för att ha "kört på dem" och om jag ringde polisen skulle de vittna 2 mot 1 om att jag kört på dem bakifrån. Borde haft dashcam som de har i Ryssland!

Är även aktiv kampsportare så brukar försöka att inte "slåss på stan". Särskilt äldre kan ju vara lite sköra.

Tror det bara hade gjort det värre. De började direkt beskylla mig för att ha "kört på dem" och om jag ringde polisen skulle de vittna 2 mot 1 om att jag kört på dem bakifrån. Borde haft dashcam som de har i Ryssland!

Är även aktiv kampsportare så brukar försöka att inte "slåss på stan". Särskilt äldre kan ju vara lite sköra.
Ge dig nu ....

På väg mot favoritstranden för några år sen passerade jag en sommarstugeägare som höll på att skjuta in sitt vapen.
I riktning mot stranden.
Med en höbal som kulfång.

Och nej, det var INTE ett luftgevär.

Kändes som en illustration av det gamla skämtet ”bli jägare, träffa vänner.”

He he, ngn skulle ha blandat in spårljus i ammonutionen. Det hade varit festligt!

Ja fast nej troll kommer väl ändå alltid att finnas är min uppfattning saken är att ibland så förkläder de sig lite annorlunda kläder. Det är ju bra roligt att alla helt plötsligt måste vara seriösa, kan ju iofs ha med det seriösa ämnet att göra, nu är det ju dock inte TS som har varit utsatt så riktigt så seriösa behöver vi väl inte vara?

Ja fast nej troll kommer väl ändå alltid att finnas är min uppfattning saken är att ibland så förkläder de sig lite annorlunda kläder. Det är ju bra roligt att alla helt plötsligt måste vara seriösa, kan ju iofs ha med det seriösa ämnet att göra, nu är det ju dock inte TS som har varit utsatt så riktigt så seriösa behöver vi väl inte vara?
Jo men lite märkligt att uppmana någon att misshandla en gammal gubbe. Dessutom olagligt att uppvigla till brott.

Visste inte jag heller.
Tror inte vi kommer längre här. Men hoppas du inte är seriös och går ut och misshandlar gamla gubbar som du föreslår att jag borde gjort. Men då kanske du kan få känna dig tuff på riktigt, precis som när du är här inne och käftar.

"Norberg" haha, låter som du haft det extremt tufft när du växte upp hörru;)

Tillbaka
Topp