Är det såhär för er också?

Cykelknutten

Ny medlem
Stadscykling verkar vara en lugn och säker form av motion och transportering mellan hem och arbete?

Jag som trodde det var illa där jag bor. Förtjänar cyklisten som filmar det?

Jag tycker att han verkar ha dålig uppsikt över sin omgivning. Några få avsiktliga prejningar ser vi, men de flesta är nog oavsiktliga och hade gått att mildra betydligt om han hade sett sig om bättre och oftare. Nu menar jag inte att cyklisten gör fel, utan mer att han hela tiden verkar cykla som om alla andra trafikanter alltid ser honom och förväntas göra rätt. En utopi.

Till viss del gör han/hon det. Beter sig som rätt många bilister. Istället för att lätta på gasen när man ser en medtrafikant i sin väg bibehåller man farten och söker en konflikt.

-Åke

Han förklarar lite kring en av incidenterna här, kanske kan vara intressant oavsett vilken ställning man tar till den första videon.

Han har visst även en kanal där han koncenterar sig på dumma cyklister.

Senast ändrad:
Visst är det så att bilister gör fel i trafiken ibland. Och några av dem verkar reta upp sig på cyklister och söker konfrontation. Som häromdagen när jag skulle korsa en väg och det var låååångt bort till närmaste bil. BMWn ifråga växlar ner, trycker gasen i botten och håller in tutan. Ändå hann jag över innan han ens kom i närheten av överfarten.

Jag brukar utgå ifrån att alla bilister vill mörda mig. Då slipper jag bli arg när någon faktiskt försöker eftersom jag redan har förutsatt det. Hålla på att hetsa upp sig som killen i videon känns ju bara jobbigt. Dessutom håller jag med föregående talare om att han söker konflikt.

Det vore intressant med någon som filmade cykelbanorna i Stockholm och alla faror med gångtrafikanter, andra cyklister (tant agda), felparkerade bilar, byggcontainrar, lösa hundar m.m. Långt större problem än bilisterna :)

Jag funderar faktiskt på att ta på mig hjälmkameran och köra några vändor genom stan på cykelbanor just för att ha och kunna visa andra hur illa det är.

Snubben som filmat det här känns lika trovärdig som Janne Josefsson, dvs inte alls. Idot! Cykla omkring och banka på bilar och leta faror och sen klippa ihop det värsta. Idot! (kunde lika väl vara Bosse blinkmongo)

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag funderar faktiskt på att ta på mig
> hjälmkameran och köra några vändor genom stan
> på cykelbanor just för att ha och kunna visa
> andra hur illa det är.

Do it. Det skulle vara mycket uppskattat.

När man kör bil är man ganska skyddad och tenderar att bete sig hänsynslöst mot de som inte skadar en vid en eventuell kollision. Det som avhåller en (bilist) från att massakrera cyklister, fotgängare mfl "mjuka mål" är rädslan för straff och liknande trubbel, samt den mängd empati som den enskilde bilisten råkar besitta just i det ögonblick en situation är under antågande.

Om man som bilist tvingades köra bland stridsvagnar tror jag nog att vi (bilister) skulle bete oss långt ödmjukare då vi körde bil.

Allt är väldigt primitivt och nästa alla gör fel allt som oftast.

svalgis skrev:
> Han har visst även en kanal där han koncenterar
> sig på dumma cyklister.
>

#1 - Killen som tänker svänga vänster borde nog justera sina bromsar lite, i övrigt är det nog rätt typsikt att flertalet av cyklistsyndarna så när straffar andra cyklister med sina tokigheter.

Att ta fel håll i rondeller vid vänster sväng verkar f.ö. vara det nya svarta i cykelpendlartrafiken...

NLC skrev:
> Att ta fel håll i rondeller vid vänster sväng
> verkar f.ö. vara det nya svarta i
> cykelpendlartrafiken...

Vänstertrafik kräver det;)

Yep, han söker helt klart konflikter. Dessutom verkar han ha svårt att hålla sig i cykelfilen där dessa finns. Jag tyckte mest att han skrek och var otrevlig.
Taxichaufförerna i klippet var dock obefogat otrevliga, liksom en del av de övriga bilisterna. Som bilist skall man ju ge cyklister vingelutrymme, vilket många verkar glömma bort. Men vad kan man förvänta sig? Dom kör ju på fel sida av vägen ;)

Lajf skrev:
> Yep, han söker helt klart konflikter. Dessutom
> verkar han ha svårt att hålla sig i cykelfilen
> där dessa finns. Jag tyckte mest att han skrek
> och var otrevlig.
> Taxichaufförerna i klippet var dock obefogat
> otrevliga, liksom en del av de övriga bilisterna.
> Som bilist skall man ju ge cyklister
> vingelutrymme, vilket många verkar glömma bort.
> Men vad kan man förvänta sig? Dom kör ju på
> fel sida av vägen ;)

Även om han inte kör defensivt vill jag ändå flika in att vägarna är mycket smalare i england. Det finns oftast inte plats att köra om en cyklist samtidigt som man har möte. Det som ser ut som cykelvägar är inte alltid cykelväg, ibland är det cykelled, dvs enbart en markering för att hitta till tex stadskärnan.

Visst verkar killen som gjort filmen ute efter konflikter. Och många av situationerna var ju rent av larviga.

Men, han har ändå en poäng. Jag har aldrig blivit prejad på cykel, förmodligen för att jag undviker att cykla tillsammans med bilar, men nog så många gånger på motorcykel. Jag kör en motorcykel som är både lång och bred och låter en smula så den är svår att missa. Jag håller helt med om det han säger i slutet av filmen: är du så nära att jag kan röra din bil så är du för nära.

Men, det hetaste tipset för att undvika olyckor är att se till att inte orsaka en själv, så det är mycket bättre att köra defensivt än att dumdristigt förvänta sig att andra ska leva upp till sina skyldigheter. För, vad jag vet, finns inga rättigheter i trafikförordningen...

Tillbaka
Topp